illustrator > object buigen of anders

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7431

Topicstarter
Okay ik ben een illustartor noob en heb de search gebruikt.

Ik heb een soort lijn van tekeningen gemaakt die ik graag zou willen buigen, of beter nog rond zou willen maken (net zoals bij textpath zeg maar dat de objecten zelf ook mee buigen.

Dus simpel ....... -> O (sterk verkleind ;) )
(een lijn puntjes) -> (puntjes in een rondje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 23:46
Probeer het eens met de [code] tags op dit forum, want zo verkloot Topix je post een beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja sorry :D ik was al bezig, maar het lukt me nog niet echt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niemand die dit even snel kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

mja, moet je ff flink op oefenen wat het effect is dus niet gelijk op je origineel toepassen.
- selecteer het volledige object
-kies uit het gereedschapspalet het tooltje dat lijkt op een cadeautje met strik :) (NL: verloopnet)
experimenteer met de ankerpunten totdat je vervorming naar wens is, het werkt zoals je op een lijn Bezier-curves aanbrengt.

Veel meer kan ik d'r niet over vertellen omdat ik het nooit volledig uitgediept hebt.
F1 doet dan misschien wonderen.

en trouwens: ik weet ook niet zeker of je het gewenste effekt daarmee voor elkaar krijgt.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 22-01-2021
Op woensdag 10 oktober 2001 18:12 schreef funksngrooves het volgende:
Okay ik ben een illustartor noob en heb de search gebruikt.

Ik heb een soort lijn van tekeningen gemaakt die ik graag zou willen buigen, of beter nog rond zou willen maken (net zoals bij textpath zeg maar dat de objecten zelf ook mee buigen.

Dus simpel ....... -> O (sterk verkleind ;) )
(een lijn puntjes) -> (puntjes in een rondje)
Dus als ik het goed begrijp wil je een lijn als textpath gebruiken ? Leg je even iets duidelijker uit ajb.. ik begrijp je niet zo goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37260

Volgens mij bedoelt ie het volgende: Hij moet de plaatje op een lijn plaatsen (path) maar dan ook evenwijdig met de raaklijn van die lijn (ook rotatie dus).

ff snel voorbeeldje in Flash gemaakt, met de hand.

Afbeeldingslocatie: http://www.impressivedesign.nl/mvb/tweakers_plaatjespath.gif

Weet ff niet hoe in illustrator automatisch te doen, heb momenteel alleen illustrator 7 op m'n comp staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yep necromancy dat is het, alleen die plaatjes zijn wel 1 object. Dus het is in principe gewoon 1 object wat gebogen zou moeten worden.

Zoiets zou volgens mij met de twirl tool moeten lukken alleen de twirltool buigt je object aan meerdere kanten (in dit geval 2 kanten)

Met photoshop kan het antwoord trouwens ook gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op donderdag 11 oktober 2001 13:18 schreef funksngrooves het volgende:

Zoiets zou volgens mij met de twirl tool moeten lukken alleen de twirltool buigt je object aan meerdere kanten (in dit geval 2 kanten)
dan kun je eventueel je object kopieren en in het verlengde plakken, daarna groeperen met het origineel.
Filter kronkel toepassen, de-groeperen en je kopie weggooien.

Heb ik ook weleens als noodoplossing gebruikt :)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 22-01-2021
Op donderdag 11 oktober 2001 13:18 schreef funksngrooves het volgende:
Yep necromancy dat is het, alleen die plaatjes zijn wel 1 object. Dus het is in principe gewoon 1 object wat gebogen zou moeten worden.

Met photoshop kan het antwoord trouwens ook gegeven worden.
Wat ik dan graag zou willen weten is of dit inderdaad makkelijk kan in Illustrator. Men neme een aanal objecten, deze groeperen wij.

En dan ?
Hoe kan ik van een vorm (lijn of circle ofzo) aangeven dat het een path is, en vervolgens die groep objecten daaraan koppelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 11 oktober 2001 14:03 schreef willem169 het volgende:

[..]

Wat ik dan graag zou willen weten is of dit inderdaad makkelijk kan in Illustrator. Men neme een aanal objecten, deze groeperen wij.

En dan ?
Hoe kan ik van een vorm (lijn of circle ofzo) aangeven dat het een path is, en vervolgens die groep objecten daaraan koppelen ?
Hey dat vroeg ik al... ;)

okay ik weet dus niet of het mogelijk is maar lijkt me van wel. Laat ik het dan zimpel houden ik wil van een lijn _____ een mooie boog maken. Dus geen boog tekenen maar een boog maken van een lijn die ik al gemaakt heb.

Mag ook in photoshop!!
Als ik al niet simpel een object kan buigen in illustrator noch photoshop dan vind ik het beide toch een beetje foute programma's hoor! Ik bedoel ik vraag volgens mij niks vreemds. (geen flame op jullie, wel een beetje richting het overgewardeerde photoshop en illustartor) Ik heb van beide een boek en van beide een reader en daar kon ik niks in vinden.

Tot nu toe ben ik in photoshop en illustartor nog niks tegengekomen wat ik niet met mijn oude vertrouwde MsImageComposer kan maken. (waarvan de microsoft site niet eens weet dat het bestaat volgens mij maar dat terzijde)
Maar ik studeer sinds kort multimedia en daar zijn beide programma's een vereiste en hoor ik met beide mijn tekeningen te kunnen maken.

Als het echt niet kan, dan misschien iemand in een ander programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 11 oktober 2001 13:58 schreef Hangloozz het volgende:

[..]

dan kun je eventueel je object kopieren en in het verlengde plakken, daarna groeperen met het origineel.
Filter kronkel toepassen, de-groeperen en je kopie weggooien.

Heb ik ook weleens als noodoplossing gebruikt :)
Er zit een gradient in het object dus dat gaat denk ik niet werken.

Toch bedankt, mocht het niet lukken dan haal ik die gradient weg en doe ik het op jou manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 21:00
volgens mij bedoel je het verbuigen van de anchorpoints.
met shift-C kan je een anchorpoint (zo'n vierkantje aant begin en einde van een lijn) uit elkaar trekken en ook nog "breken" als je wilt (zie maar wat er gebeurt als je 2x een bezier-anchor versleept).
vervolgens kan je de bezier-ankers verslepen met het witte pijltje (sneltoets A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 11 oktober 2001 22:22 schreef Helox-in-a-box het volgende:
volgens mij bedoel je het verbuigen van de anchorpoints.
met shift-C kan je een anchorpoint (zo'n vierkantje aant begin en einde van een lijn) uit elkaar trekken en ook nog "breken" als je wilt (zie maar wat er gebeurt als je 2x een bezier-anchor versleept).
vervolgens kan je de bezier-ankers verslepen met het witte pijltje (sneltoets A)
En bedankt!!!! :) :)

Dit vereist even oefening, maar zo moet het volgens mij lukken.

Ja dat krijg je als je een NooB bent met dit progje. Ik had verwacht dat het ergens iets met een twirl of een path ofzo te maken had en in de boeken kon ik niks vinden over buigen, vandaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat wel jammer is is dat de object zelf niet meedraaien zoals bij dat flash dingetje hierboven en dat de onderlinge gelijke afstand niet bewaard blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 21:00
dat zouik nog niet zo hardop zegge :P
selecteer een object en dan Transform (sneltoets E) en kan je schalen en draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

hmm, ik had toch op z'n minst verwacht dat je wel wist hoe een Bezier werkt, dat is wel heel erg basic illustrator hoor.

schiet me ook nog te binnen:
maak van je object een brush; daarmee kan je de meest bizarre vormen maken :)
even ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hanglooz/imgdiv/got_ill_brush.gif

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

funksngrooves:
stukje nieuwsgierigheid; is het nou gelukt, offeeeeh :?

www.jurgroessen.nl

Pagina: 1