BP6 (BX) + Tualatin?

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35
Is het misschien mogelijk dat als Abit een bios update uitbrengt, powerleap een voltageconverter maakt, Tualatins in SMP op mijn oude vertrouwde BP6 gaat draaien? Waarom wel/niet? Ik heb een mailtje naar abit gestuurd met de vraag of zij de AGTL+ bus gaan ondersteunen, maar daar heb ik nog geen (zinnig) antwoord op gehad. Is het ten eerste mogelijk?
Een voltage converter maken lijkt me niet zo'n heel groot probleem. Wat meer een probleem is, denk ik, dat het moederbord multipliers tot de 12 moet gaan ondersteunen. Dit zou mogelijk moeten kunnen zijn door een bios update.

P.S.
Mensen die geen zinnig antwoord geven of niet gaan onderbouwen, alsjeblieft niet antwoorden in dit topic. Bedankt. Ik weet dat het upgraden van mijn computer net zo goedkoop, makkelijk en simpel gaat door het kopen van een nieuw mobo met support, maar ik wil het gewoon per se voor elkaar krijgen om die krengen in mijn moederbord te laten draaien :-).

TweakBlog

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Een heel simpel antwoord : De Tualatin wordt alleen door de modernste chipsets ondersteund, en het komt er op neer dat alleen de recentste versie van de 815 chipset (B-step) en de Via 266T er geschikt voor zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Even voor de goede orde: de BX ondersteund al de AGTL+ bus. De tualatin's gaan juist op AGTL draaien (zonder plus dus) ..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
http://www.tweakers.net/nieuws/18778

Niet voor de BP6, maar wel leuk voor slot1 BX bordjes!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35
Even voor de goede orde: de BX ondersteund al de AGTL+ bus. De tualatin's gaan juist op AGTL draaien (zonder plus dus) ..
Je hebt gelijk.

Is het voor de 100% uigesloten dat de BX chipset de AGTL bus niet gaat ondersteunen, ook niet dmv bios update? Of is het zo dat de chipset het busprotocol ingebakken heeft?

TweakBlog

• Exirion
  • Laatst online: 00:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 10 oktober 2001 17:07 schreef Ruud P. het volgende:
Is het voor de 100% uigesloten dat de BX chipset de AGTL bus niet gaat ondersteunen, ook niet dmv bios update? Of is het zo dat de chipset het busprotocol ingebakken heeft?
BIOS updates kunnen rommelen in de marge, maar ze kunnen geen wijzigingen in de architectuur aanbrengen. Het is dus uitgesloten dat je bord het zal gaan ondersteunen. Bovendien denk ik niet dat ABit voor de BP6 nog updates gaat uitbrengen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29
Mwah, dat abit geen bios-updates uitbrengt wil nog niet zoveel zeggen.. Er worden voor dat bordje nog legio biossen uitgebracht door hobbyisten..

Maar gezien het probleem om gewone P-III's in smp te krijgen op het bordje, denk ik dat het al helemaal lastig wordt om de tualatin's werkend te krijgen.. (lees onmogelijk ;)) Bovendien, als je op een converter van powerleap zou komen, en je moet daarop gaan wachten, dan denk ik dat je nog wel een heel tijdje aan het wachten bent!!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ik denk dat de tualatin er wel op kan ALS powerleap of een dergelijk bedrijf maar de juiste converter (kwa voltages, pinnen, besturing) maakt. dan moet het in principe zelfs zonder BIOS update kunnen.
maar ik denk dat het of een te grote zooi werk is (en zoveel levert een tualatin nou ook weer niet op t.o. een p3-1ghz) of een onwijs grote converter oplevert ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Psychostase
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kom ik toch weer terug op de BP6 met Tualatin processors.

PowerLeap heeft een nieuwe converter uitgebracht.
http://www.powerleap.com/Products/370T.htm
The PowerLeap PL-370/T is a patented processor upgrade for Socket-370 Celeron and Pentium-III systems and motherboards. With the PL-370/T, such systems can reach speeds up to 1.26 GHz, depending on their maximum front-side bus (FSB) speeds. The PL-370/T uses the latest genuine Intel FC-PGA2 processors featuring the new "Tualatin" core, with enhanced L2 cache size and other optimizations not available in previous Pentium-III or Celeron processors.
Bij deze converter lijkt alleen de Pin-layout en de voltage te zijn gewijzigd :?

Bij de compatible list staan wel de Abit BX-133, Abit VP6, Abit WX6, Abit ZM6. :)

bij de incompatible list staat de Abit BP6 :(

The Abit BP6 supports 1.3V-2.3V
Tualatin heeft nodig: 1.475 VCORE

Kan dan een Celeron Tualatin met behulp van de NEO S-370 adapters in single mode draaien op dit board of niet?

Wie legt het probleem uit, waarom het niet kan, wat is er "verkeerd" zodat dit niet gaat werken?

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
Op zaterdag 18 mei 2002 01:57 schreef Psychostase het volgende:
...Wie legt het probleem uit, waarom het niet kan, wat is er "verkeerd" zodat dit niet gaat werken?
Ik ben niet zo'n BP6 kenner, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat de twee PPGA sockets gewoon niet met die adapters om kunnen gaan; daar heb je FC-PGA sockets voor nodig.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29
Op zaterdag 18 mei 2002 10:05 schreef Abbadon het volgende:
Ik ben niet zo'n BP6 kenner, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat de twee PPGA sockets gewoon niet met die adapters om kunnen gaan; daar heb je FC-PGA sockets voor nodig.
Klopt.. Om de bp6 geschikt te krijgen voor dual celeron gebruik heeft abit behoorlijk lopen rommelen met de pin-layout..

Daardoor kunnen er ook geen dual-PIII's op worden gebruikt..

't is wel mogelijk om dat toch te fixen met wat soldeer & knipwerk..
Maar dan nog.. De voltage-regulator van de BP6 is ook niet bijzonder krachtig, waardoor je toch weer in de problemen komt met stabiliteit en hogere FSB's..

En verder moet je voor dual tualatin ook nog eens de dure tualatins hebben die geschikt zijn voor smp :)

Maargoed, single mode zou in principe moeten kunnen met wat verbouw-werkzaamheden :)

Verwijderd

een bp6 is orgineel een ppga bord voor ouwe celly's

je kan hem dus ombouwen voor pentium3's
met solderen en een niet orginelen bios update

maar omdat de socket al verschilde met fcpga zal deze bord gewoon geen tualatin ondersteunen
en trouwens je moet pentium3 tualatin kopen want die kunnen we deul draaien maar de celly versie niet

dus als jij twee pentium3 t kunt kopen dan kan je de bord er voor ook kopen .

en anders ga je zoeken voor pentiums3 coppermine die op een 100bus lopen .

denk zelf dat je dan nog goed koper uit bent .

• Psychostase
  • Niet online
Dank voor jullie reacties, maar mischien heb ik het volgende verkeerd uitgelegd :z

Ik wil geen dual cpu's draaien op mijn BP6.

Ik wil gewoon een single CPU draaien.

Ik heb nu dan ook een NEO S-370 adapter met een Celeron (II) 566@850Mhz draaien, maar vroeg me af er geen Celeron Tualatin in kan draaien. Ik heb dus nu een FCPGA socket door die NEO S-370 adapter van Powerleap!

Op een BX board kun je zeker wel tualatin's draaien.

Maar wat is dus het verschil tussen FCPGA en FCPGA-2?

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 20:27

Memendo

V4-power/Team BSD

Op woensdag 10 oktober 2001 16:36 schreef Ruudjah het volgende:
oederbord multipliers tot de 12 moet gaan ondersteunen. Dit zou mogelijk moeten kunnen zijn door een bios update.
De mp zit op de CPU dus dat is het probleem niet. Alleen de bios heeft niet de juiste micro codes waardoor hij hem verkeerd zal herkennen. Dan draait hij wel goed en stabiel, alleen met opstarten staat er dan iets anders. De MP zou dus geen probleem zijn.
Alle redenen waarom het niet gaat lukken zijn al genoemd.

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 20:27

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zaterdag 18 mei 2002 17:53 schreef Psychostase het volgende:
Dank voor jullie reacties, maar mischien heb ik het volgende verkeerd uitgelegd :z

Maar wat is dus het verschil tussen FCPGA en FCPGA-2?
Verschil is de packaging, op de fcpga2 zit een heatspeader. Maar om een Tu op een BX te draaien ben je een speciale converter nodig van powerleap en niet zomaar een slot 1 socket 370 converter (van powerleap of een andermerk) Doe anders ff de search gebruiken, er was hier laatst een topic met daarin uitleg hoe je een gewone converter kon modden zodat hij ook Tu ondersteund. (search op BX/tu mod werkt echt ofzo)
edit ik loop weer is mezelf te quoten ipv mijn berichtje te editten |:(

• Psychostase
  • Niet online
Op zaterdag 18 mei 2002 18:21 schreef memendo het volgende:Doe anders ff de search gebruiken, er was hier laatst een topic met daarin uitleg hoe je een gewone converter kon modden zodat hij ook Tu ondersteund. (search op BX/tu mod werkt echt ofzo)
Ik heb dus geen 'gewone converter' maar een Neo S-370:
socket 370 naar FCPGA maar ik wil naar FCPGA2!!

Ik kan hier dus niets over vinden.

Wat is dus het verschil tussen FCPGA en FCPGA2 processors afgezien van de voltages?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 18 mei 2002 10:15 schreef Twynn het volgende:
Klopt.. Om de bp6 geschikt te krijgen voor dual celeron gebruik heeft abit behoorlijk lopen rommelen met de pin-layout..

Daardoor kunnen er ook geen dual-PIII's op worden gebruikt..
Ik weet niet hoe ik dat moet interpreteren. Maar het is wél mogelijk om Dual P!!! op een BP6 te draaien, zij het dan dat je twee Powerleap Neo converters, een soldeerboutje en een handjevol dikke condensatoren voor nodig hebt :)

Een gekke Jap (Yoichiro) is hiermee begonnen en verder hebben er -voorzover ik het weet- nog 4 BP6'ers (waaronder 1 Nederlander) het voor elkaar gehad om Dual P!!! te draaien :Y)

Het grootste probleem is dat de BP6 is voorzien van de eerste revisie van het 440BX chipset en dat er nooit een BP6 is uitgebracht met de laatste (stabieler/sneller) revisie van de 440BX (zoals je kan terugvinden op mobo's à la BE6-II v2.0, BX133-RAID en CUBX). In combinatie met de zwakke cheapass condensatoren (-helaas- kenmerkend voor alle Abit plankjes uit die tijd) is het erg lastig om dual P!!! stabiel op een redelijk hoge FSB te krijgen.
Op zondag 19 mei 2002 19:38 schreef Psychostase het volgende:
Wat is dus het verschil tussen FCPGA en FCPGA2 processors afgezien van de voltages?
De pin-out, maar de verschillen zijn marginaal. Je kan zelfs een FCPGA socket met relatief kleine ingrepen zodanig modden dat er een Tualatin op gedraaid kan worden. Zie de Search :)

Verwijderd

Een gekke Jap (Yoichiro) is hiermee begonnen en verder hebben er -voorzover ik het weet- nog 4 BP6'ers (waaronder 1 Nederlander) het voor elkaar gehad om Dual P!!! te draaien
Die zelfde gekke japanner heeft nu op een orgineel BP6 mobo (revision 1.0) een celeron tualatin 1,4 ghz werkende gekregen! Simpelweg door een betaande powerleap s370 adapter, een lin-lin adapter en de processor op elkaar te plaatsen en het moederbord met een speciaal gemodificeerde bios te flashen.

http://www.bp6.com/board/viewtopic.php?t=1141

Psychotase, na dit nieuws ben ik zelf ook al hard bezig om de benodigde onderdelen te verzamelen..... wellicht een tip ;

Alternate.nl biedt op dit moment de tualatin celeron 1,4 ghz voor 75 euro aan, een goede deal dus!

Wat betreft de lin-lin adapter die kun je met wat speurwerk voor +/- 9 euro kopen, al met al een kleine investering voor een grote prestatieverbering :*) .

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Tualatin op 440BX/815E mod werkt! kan je het wel vinden denk ik.. het moet gewoon werken, op een BH-6 werkte het ook namelijk.

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
Dit is wel een héél oude koe :+ Voor dit soort zaken kun je beter in het topic (hoewel ook ouder maar meer algemeen en uitgebreider) waar thettes naar verwijst terecht :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.