Toon posts:

2e server of gewoon een nieuwe?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een netwerkje met de volgende kenmerken:

Server: 400mhx pII
Ram: 128 mb
HD: 2 x 4gb

Clients: 35 stuks win95 & win98 met IE 5.5 en Office97

Die server zit voor dit netwerk wel aan zijn max (harde schijven vol, buffers vol etc).

Het is zowel een file server, printserver, i-net server als een db server (Huge MsAccess db van >50mb).

Nu wil ik 1 en ander upgraden, maar wat zal ik doen:

De huidige server vervangen? Zo ja waarmee? Of een tweede server erbij plaatsen die een aantal taken overneemt? Wat zal ik die nieuwe server laten doen en wat die oude?

Verwijderd

35 client's heb ik hier ook staan,
ik heb hier 2 servers staan die het werk verdelen

1 = file server / dhcp E.t.c
2 = database e.t.c

en als 3e een Router voor het netwerk verkeer.
dat is zoziezo goedkoper sneller en Cooler het beheer is veel beter en makkelijker..

dus ik zou 1 server er bij kopen... en dan een router..
routers zijn niet zo duur

Verwijderd

Wat is het budget ? Het beste lijkt mij iig een server er naast... is er nog groei in het bedrijf... Zit het goed al met de backup capaciteit ? Willen ze meer ? Mail/Exchange ?

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier wel een router (cisco 2600 ofzo) staan, maar is van Veratel en daarom niet "manage-able"

Budget is NLG 7500 puur voor de hardware en dus niet voor een OS of manuren.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Een heeeel simpele oplossing die een beetje extra speelruimte kan geven is iig het ramgeheugen uitbreiden...

Maar het lijkt me dat je moet proberen in te schatten welke service(s) het zwaarst gaa(t|n) worden (als dat bv de inetserver+DB wordt) en die service(s) op een andere machine plaatsen.

Maar het kan best zijn dat een enkele machine dusdanig veel makkelijker te beheren is, dat je net zo goed een nieuwe server neer kan zetten (maar omdat je toch al een nieuwe server moet kopen, kan je ze net zo goed beiden proberen neer te zetten toch ??)

Verwijderd

Topicstarter
En dan natuurlijk de vraag: Welke server voor NLG 7500

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 10 oktober 2001 17:39 schreef HPE het volgende:
En dan natuurlijk de vraag: Welke server voor NLG 7500
Tsja, daar kun je een hele aardige Dell, IBM, zelfbouw etc voor kopen ;)

Verwijderd

Moet je eens bij Interactive Ware kijken op http://www.dell-online.nl. Die bieden goede Dell apparatuur aan tegen hele scherpe prijzen....

• Webdoc
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:46

Webdoc

Echte Männer fahren Mercedes

Hmm... een budget van 7.500 pieken?

Zo zo... sdat is best een goed budget... I would recommend..

zet een 30 GB IDE in de in die P2 en nog 256 MB er bij. Dan heeft ie in ieder geval nog iets meer time to live zeg maar. Fl. 400 (puur hardware)

Dan nog bv. een Athlon of P4 Server. Ik heb hier twee Pc's gehad (gisteren genetwerkt) en moet toegeven dat mijn P4 toch wel een stuk "lekkerder" lijkt te lopen onder win2k (Advanced Server) dan de Athlon. (Athlon was 1.4 DDR met 256 MB, ik heb P4 1.5 GHz met 640 MB (was 384 bij install)

Twee disks er in ... 512 MB... met videokaart, kast en wellicht nog een CDR voor backup ben je hier een goede 2000 piek aan kwijt. Koop omdat het toch een server is (en je dus niet gaat overklokken) een Intel of Supermicro moederbord. paar tientjes duurder, stuk stabieler. (Ik heb Asus P4B - ook erg goed maar voor puur server zou ik *iets* meer richting stability denken.)

Heb je nog 5000 pieken over :)

Dual Athlon - ook een prima idee maar zou ik als de server mission critical is nog net niet aan beginnen - wacht op de volgende generatie mobos, om de laatste "glitches" weg te werken (if any).

MAar feel free om hier wat meer over te communiceren met mij over email (woy@plant.nl) lijkt me wel leuk :) Waar zit je?

[edit typos]

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
Zou zelf voor een 2e wat zwaardere server gaan dan dat je nu hebt draaien. Op het moment dat je oude server om wat voor reden dan ook down gaat dan kan je op je andere server door blijven draaien. Heb je de minste downtime. Als je de huidige server zou vervangen heb je geen backup meer staan.
Wat het precies moet worden zou ik je niet durven zeggen. Misschien dat een Compaq Proliant DL380 iets is??

Intel® Pentium® III 1.133GHz processor
256MB Total SDRAM 133MHz (2x128) - Included
Integrated Smart Array 5i Controller
Hot Plug Drive Cage-Ultra3 (5 x 1" and 1 x 1.6")
No RAID setting
18.2GB Pluggable Ultra3 SCSI 10,000 rpm Hard Drive (1")
1.44MB Floppy Disk Drive - Included
2 Compaq NC3163 Fast Ethernet NIC (embedded) PCI 10/100 WOL - Included
Standard Quick Deployment Rails
SmartStart & Compaq Insight Manager
Compaq 3-Year Limited Warranty

$3878 (net buiten t budget, maar daar is vast wel iets aan te knutselen...of een iets lichtere server nemen)

iRacing Profiel

• Dutchman!
  • Laatst online: 15:45
Bij een Dell/IBM/Compaq kan je voor een geringen meerprijs een Next Bussiness Day of Same Bussiness Day (of wat duurder 24/7 :) ) servicecontract afsluiten, gaat er wat kapot: snel gefixed. Taken splitsen lijkt mij beter, huidige server aanhouden (evt kleine upgrade) en voor wat minder zware taken inzetten (bv print, internet) en een nieuwe, zwaardere server aanschaffen voor de zwaardere taken :)

We spend our years as a tale that is told

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 13:14

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ook gelet op het energiegebruik zou ik een nieuwe server neerzetten en die oude verkopen, zo kan je een toch nét iets duurdere neerzetten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Hmm oude server laten staan voor proxy... is waarschijnlijk toch al afgeschreven.. hoeft je nieuwe server die taak niet te doen... evt. exchange voor meel op de oude bak...
wel ff geheugen bij prikken.. :)

suc6

Verwijderd

Zou ik iets nemen zoals deze machine van Interactive Ware. Zitten drie schijven in zodat je mooi een RAID-5 kan maken, een dubbele voeding en ook nog een 20/40GB Back-Up device erin. Kan geen andere server tegenop lijkt me zo... Dus misschien een ideetje...

Dell PowerEdge 4400 T XEON 933MHz:

Model: Dell PowerEdge 4400 T XEON 933MHz

Processor: Pentium III 933 MHz Xeon / 256 Kb L2 Cache / 2nd CPU Slot Available

Memory: 256 Mb ECC SDRAM (4 x 64 Mb PC133)

Harddisk(s): 3x Fujitsu SCSI 18.2 Gb / 10K rpm

CD-ROM: NEC SCSI CD-ROM

Geluidskaart: -

Videokaart: ATI Mach64GT (4 Mb) on-board

Netwerkkaart(en): 10/100 on-board

RAID-controller: Perc Expandable RAID Controller 3/Di (128 Mb)

TapeDevice: Archive Python 06408-xxx (STD2401LW)

Overig: 1 x 8 U2W SCSI Hot Plugable Backplane, 2x PSU Hot Plug, Adaptec AIC-7899/7880 SCSI on-board, Parallel, 2x PS/2, 2x Serial, 2x USB, SVGA, RJ45

Dell Servicetag: 2D7350J

Is nu in de aanbieding voor fl 7.195,00. Je kunt hem dus terugvinden op de eerste page van hun website... B-)
Pagina: 1