Toon posts:

Login op Novell 6 via Win NT 4.0 : Zonder client!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als goed is kun je tegenwordig inloggen op een Novell 6 server zonder Netware client te installeren.

weet iemand wat meer van!

.........

• tricktrac
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 06:36

tricktrac

PPro smp

Ja dat kan. Het is idd een van de nieuwe features van NW6. Hij word door NT gewoon gezien als NT server.

Volgens mij begrijp ik je vraag niet, of begrijp jij niet wat je vraagt.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 oktober 2001 15:55 schreef TrickTrac het volgende:
Ja dat kan. Het is idd een van de nieuwe features van NW6. Hij word door NT gewoon gezien als NT server.
ja, dat weet ik, maar hoe moet het gebeuren.? als ik de login scherm krijg van NT?

• tricktrac

tricktrac

PPro smp

Ahum, nog ff geen idee. Ik heb de demo gezien waar ze het lieten zien, maar verder heb ik er zelf nog niet mee gespeeld.

Maare, als je nou ens probeert in te loggen met een NDS usercode/pass ?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
zonder novell client inloggen op een novell server moet haast wel gaan via samba oid (een smbd deamon op de novell server)

dit lijkt me de enige manier, tenzij je via een webbrowser gaat natuurlijk..

A wise man's life is based around fuck you

• tricktrac

tricktrac

PPro smp

nee, dat is nu juist het leuke, voor NT is het een NT server :)

• Zwelgje
Op woensdag 10 oktober 2001 16:10 schreef TrickTrac het volgende:
nee, dat is nu juist het leuke, voor NT is het een NT server :)
das is met samba ook zo....

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 oktober 2001 16:08 schreef zwelgje2 het volgende:
zonder novell client inloggen op een novell server moet haast wel gaan via samba oid (een smbd deamon op de novell server)

dit lijkt me de enige manier, tenzij je via een webbrowser gaat natuurlijk..
ja, dat was vroeger tijd. tegenwoordig heb je novell netware 6 ( beta III draait hier nog ), en daarmee hoef je geen client te installeren ;)

hoe het precies werkt, dat moet ik nog eff uitzoeken.

zoner samba, en nix.

• Zwelgje
tis me bekend dat er al samba voor novell netware was... lang geleden ik heb er zelf ook nog eens mee gespeeld.

het moet haast wel iets met samba (of een novell implementatie daarvan) althans tcpbeui achtigs iets te maken hebben, anders kun je dus nooit met elkaar praten.

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 16:15 schreef zwelgje2 het volgende:
tis me bekend dat er al samba voor novell netware was... lang geleden ik heb er zelf ook nog eens mee gespeeld.

het moet haast wel iets met samba (of een novell implementatie daarvan) althans tcpbeui achtigs iets te maken hebben, anders kun je dus nooit met elkaar praten.
Euh tcpbeui??? Nog nooit van gehoord. Protocol wat je bedoelt is SMB (Server Message Block) en dat draait ook gewoon over tcp hoor.

• Zwelgje
tcpbeui zo noemden ze vroeger bij ms hun implementatie van netbios over tcp/ip

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 16:23 schreef zwelgje2 het volgende:
tcpbeui zo noemden ze vroeger bij ms hun implementatie van netbios over tcp/ip
Ik heb er nog nooit van gehoord. Dacht dat het vanaf het begin gewoon SMB heette en het is volgens mij geeneens door Microsoft ontwikkeld.

• Zwelgje
mmm stamt uit de tijd van OS/2 (wel eens van gehoord?) ook lan manager (voorloper van windows NT)..

maakt ook niet uit of je het niet kent, we dwalen af van het werkelijke onderwerp...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

't gaat toch via CIFS meen ik? (Common Internet File System).
Klik hier
Novell® Native File Access for Windows is a server-based solution that simplifies how Windows users access NetWare 5.1® storage volumes. Using Novell Native File Access for Windows, users can directly attach to a NetWare 5.1 server via the Common Internet File System (CIFS) protocol over TCP/IP, without requiring any special client software.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Die apen van M$ moeten gewoon native NFS support in hun OS bouwen, kan tenminste heel dat ranzige SMB protocol eraf :r

• Zwelgje
Op woensdag 10 oktober 2001 19:55 schreef fkooman het volgende:
Die apen van M$ moeten gewoon native NFS support in hun OS bouwen, kan tenminste heel dat ranzige SMB protocol eraf :r
right on!

Verwijderd

lijkt me gewoon de naam van de server als domain aangeven. Waarschijnlijk dat NW dat dan converteert ofzo... Tis maar een gok...

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 10 oktober 2001 19:43 schreef Koffie het volgende:
't gaat toch via CIFS meen ik?
CIFS == SMB. Maar omdat MS vond dat het tegenwoordig wel redelijk standaard is hebben ze het maar CIFS gedoopt. Iets in die richting. :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hier een stukje txt van m'n bevindingen na de NW6 introdcutie (toen nog Beta2).
Het zijn mijn opvattingen die niet grootendeels waar hoeven te zijn.
Dus ik zal op het tehnisch vlak wel weer door Onno onderuit geschoffeld worden ;)
Anyway wat info (voor zover die nog niet bekend was).

CIFS is nu een standaard onderdeel en is afhankelijk van NMAS.
Wat wel eenbeetje raar is, is dat Novell bij de vergelijk van Ifolder met een soortgelijk proggel van Microsoft het hele CIFS afkraakt.
En hun eigen CIFS bij een vergelijk Native Fille system en CIFS, CIFS ophemelt.

IFOLDER werkt alleen met APACHE.
Ook dat is enigzins raar, want apache word WEL geinstalleerd, NIET automatisch opgestart.
Tomcat daarentegen weer wel.
Ook zit NES er vooralsnog in (zelfde versie als 5.1 , dus niet de nieuwste).
Java GUI is ietwat gewijzigd (ander achtegrondje, editor en file browser in java (ook voor C: schijf).

Het hele verhaal is op dit moment nog erg buggy (NW6, Beta2, spontaan verdwenen DS'en enzo).
IPP (internet Printing Protocol) is nu ook standaard (buggy, wilde nog niet werken.

Tevens natuurlijk NSS3.
Dit ziet er goed uit (Sys ook als NSS volume), maar is er niet duidelijker opgeworden.
Op een schijf maak je een NSS partitie aan.
Vervolgens plaats je 1 of meerder partities in een NSS Pool.
Vervolgens maak je 1 of meerder volumes ui een pool.
De grootte van een volume kan fixed zijn, of je kan zeggen hoe groot hij maximaal mag worden.
De volumes kunnen dus meegroeien.
Zo kun je in een pool van 1 Gb, vijf volumes aanmaken. Vervolgens kun je ze als maximaal te groeiren grootte 800 Mb meegeven.

Dit is op zich wel leuk en interesant maar het hele gebeuren (partities, volumes en pools en hun groottes) vind ik persoonlijkzeer onoverzichtelijk in ConsoleOne (zowel het 'oude' filesystem als NSS zjn NIET meer via NWCONFIG te beheren.

Voor zover ik heb kunnen zien is NSS3 NIET downwards compatible (althans, een NW6 server waar je een oude NSS2 volume inprakt willie niet herkennen).
Helaas nog geen tijd gehad om een NW5.1 --> NW6 upgrade uit te voeren.

Het zal wel naar de verwachting liggen dat de huidige GW6 out of the box te installeren zal zijn op apache (het webaccess gedeelte).

Tevens gaat NW6 beter om met MP, maar ook dit heb ik niet kunnen uiproberen.
Er word gezegd dat de eisen rondom een PIII met 512 Mb liggen, maar het draaide goed op mijn Quad-PPro200 met 256 Mb.

Clustering voor 2 nodes is ook standaard (hoewel ik clustering geen goed woord vind, 't is meer een voortborduursel op SFT-III en zijn navolgers).

Verder is er meer webbased te beheren, en is alle webbased HTML in de templates van de webaccess van GW6.

kortom... NW6 beloofd heel veel leuke dingen (hoewel veel nieuwe services ook in SP3 komen, en downloadable voor NW5 zijn), maar is in dit Beta stadium errug buggy.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1