Toon posts:

Printen vanuit een DBGrid van Delphi

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu al een tijdje te sleutelen aan een databaseprogramma :(

Nu wil ik met behulp van een DBGrid een overzicht uitprinten
Is dit mogelijk? en zo ja hoe?

• 9900578Heck
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 09:24
Ik neem aan dat er een dataset achter die dbgrid zit?
dan kun je beter een quickreport maken vanuit die dataset.

Een quickreport kun je gebruken om allerlei gegevens, al dan niet vanuit een database te printen en mooi op te maken.

suc6

Verwijderd

Is er toevallig ook iemand die weet hoe je dan uit een gewoon TStringGrid kunt printen
Dus iets leuks dat er uitziet als een soort tabelletje ofzow

'K Zit namelijk bij kram in de klas en ben niet zo lui geweest om een DBGrid te gebruiken ;)

• rjeggens
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
In je stringgrid staan toch ook gegevens uit een Database? Die kun je op dezelfde manier met Quickreports laten afdrukken. Je drukt niet de gegevens van uit je grid af, maar de gegevens uit je dataset.

Verwijderd

Sorry maar IMHO Zuigen Quickreports flink.
Heb er maar 1x mee Moeten!!!! werken flinke stress aan overgehouden.

Bestaat er niet een soort print component die een grid neemt en die mooi exporteert als een soortement van tabelletje.

Verwijderd

Ik heb op torry.ru wel nog een paar Upgegrade stringgrid componenten gevonden
maar ik denk niet dat de leraar dat zo leuk vind.

Niemand anders een ideetje?

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 13:13 schreef Zoepnek het volgende:
Sorry maar IMHO Zuigen Quickreports flink.
Niks mis met QuickReport! Tenminste, niet meer: de versie die bij Delphi4 zat was nog buggier dan Delphi4 zelf. :)

OK, 't is geen Crystal Reports, maar dat levert je naast een aantal beperkingen ook een flink aantal voordelen op.

Neem bv. die StringGrid vraag van hierboven:
Drop een TQuickRep op een form, zet daar een detail band op (TQRBand met BandType rbDetail), en zet op die band evenveel TQRLabels als er kolommen in je StringGrid zijn.

Zet vervolgens een rowcounter op 0.

Gebruik 't OnNeedData event van die TQuickRep om de waarden van de cellen van die row in de TQRLabels te zetten, en verhoog vervolgens de rowcounter. Niet vergeten om MoreData op False te zetten wanneer je de laatste row van je StringGrid gehad hebt, dan weet TQuickRep ook dat 'ie niet verder hoeft te gaan...

Tadaa!!! Een rapport, terwijl je niet eens uit een database leest! :)

Vervolgens wat opfleuren met een Title bandje, een PageHeader en -Footer, een Summary, en misschien een GroupHeader en/of -Footer, etc. en zonder veel moeite heb je een prima rapport in elkaar geknutseld. *D
Bestaat er niet een soort print component die een grid neemt en die mooi exporteert als een soortement van tabelletje.
Die zullen er vast wel zijn, maar of je ze nodig hebt? :)

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 21:39 schreef Afterlife het volgende:

[..]

Niks mis met QuickReport! Tenminste, niet meer: de versie die bij Delphi4 zat was nog buggier dan Delphi4 zelf. :)

OK, 't is geen Crystal Reports, maar dat levert je naast een aantal beperkingen ook een flink aantal voordelen op.

Neem bv. die StringGrid vraag van hierboven:
Drop een TQuickRep op een form, zet daar een detail band op ...bla bla bla
Dus ik moet gewoon een nieuwe versie van quickreport downloaden ofzo?

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 08:46 schreef Zoepnek het volgende:
Dus ik moet gewoon een nieuwe versie van quickreport downloaden ofzo?
Wanneer je nog D4 met de Quick Report versie die daarbij zat gebruikt, is dat wel zo verstandig...
De gratis upgrades vind je bij http://www.qusoft.com, Download Area, Standard Edition.
Voor D4 is de laatste versie 3.05, voor D5 en 6 versie 3.5.
Die upgrades werken overigens alleen maar in Delphi versies waar al QR wordt meegeleverd, dus niet bij bv. een (gratis) Personal Edition van D6, helaas...

De Professional Edition biedt wel een hoop meer leuks (source, bv.), maar kost $145. Daar zit overigens wel een goed bruikbare report designer bij. Niet zo goed als QRDesign (http://www.thsd.de), maar hij werkt wel prettig.

Verwijderd

thnx m8.
Het werkt

Ik verklaar dit topic voor gesloten
edit:

Whoeps niet gezien dat t mijn topic niet was om te sluiten

Verwijderd

En als je van je leraar dan geen componenten mag gebruiken kun je er ng altijd over denken om het rechtstreeks naar de printer te sturen! :P
't Is even een beetje werk, maar het werkt als een tiet! Gewoon beginnen met Printer.BeginDoc de boel met TextOut() e.d. naar het Printer.Canvas schrijven, zo nu en dan een NewPage beginnen en eindigen met Printer.EndDoc.
Kind kan de was doen! :7
Pagina: 1