Toon posts:

AMD 1.4 TB 200 MHz FSB ook op 266 te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor mijn MSI K7Tpro2 een AMD 1,4 GHz 200 MHz FSB processor gekocht (dit moederbord wil alleen op 200 MHz).

Kan ik deze processor na sluiten van de L1 bridges en het kiezen van een lagere multiplier ook op een (toekomstig?) moederbord met een FSB van 266 MHz gebruiken?

Ik weet dat ie niet gegarandeerd word op 266 MHz maar hij heeft wel de goed te overklokken AYHJA core :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Dit is inderdaad een goede vraag..

Ik denk zelf van wel, want ik heb altijd begrepen dat de multiplier nu gewoon op 5x is ingesteld, wat intern door de proc wordt vertaalt naar 14x.. (dat is overigens dan wel de hoogste multiplier!)

Volgens mij kun je gewoon wel dingen als 10.5x of 11x instellen..

Ik zou zeggen, neem gewoon een potlood ter hand, en probeer het even.. En post meteen de uitkomsten hier..
(ja ik snap dat je niet op 10.5x133 of 11x133 kunt testen, maar in ieder geval of die multipliers werken!)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het vanavond proberen. Eerst het processortje op het postkantoor ophalen (als niemand mij is voorgeweest) :+

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Deze vraag is al erg vaak gesteld, en het antwoord is simpel.

De cores van alle Durons en Thunderbirds zijn hetzelfde, en alleen de multiplier is anders ingesteld . Er is niets wat er voor zou kunnen zorgen dat een 200MHz exemplaar niet op 266MHz draait. De cache draait altijd op de volle kloksnelheid, dus daar heeft het ook geen invloed op.

Je kunt zelfs de goedkoopste Durons op een 266MHz FSB laten draaien als je de CPU unlockt, en op een multiplier zet die is afgestemd op z'n kloksnelheid.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
De l druggen zijn bij een 1400 al doorverbonden dacht ik.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de L1 bruggen zijn niet doorverbonden. Ik heb de processor voor me liggen.

• Twynn
Op woensdag 10 oktober 2001 17:07 schreef Exirion het volgende:
De cores van alle Durons en Thunderbirds zijn hetzelfde, en alleen de multiplier is anders ingesteld . Er is niets wat er voor zou kunnen zorgen dat een 200MHz exemplaar niet op 266MHz draait. De cache draait altijd op de volle kloksnelheid, dus daar heeft het ook geen invloed op.

Je kunt zelfs de goedkoopste Durons op een 266MHz FSB laten draaien als je de CPU unlockt, en op een multiplier zet die is afgestemd op z'n kloksnelheid.
Dit klopt wel, maar die 1400/200 schijnt toch een appart geval te zijn.. Er is namelijk geen enkele andere tbird die een multiplier van 14x heeft.. Dus moet er iets gewijzigd zijn.. Maar 't is eenvoudig te testen, en dan weten we het meteen weer ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 10 oktober 2001 17:48 schreef Twynn het volgende:
Dit klopt wel, maar die 1400/200 schijnt toch een appart geval te zijn.. Er is namelijk geen enkele andere tbird die een multiplier van 14x heeft.. Dus moet er iets gewijzigd zijn.. Maar 't is eenvoudig te testen, en dan weten we het meteen weer ;)
Van de Asus A7V 1008 bios weet ik dat ze bij de TB1400 de 5.5 multiplier hergebruiken, dus het is eigenlijk niks magisch :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:52

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 10 oktober 2001 17:31 schreef Alfax-b het volgende:
Nee, de L1 bruggen zijn niet doorverbonden. Ik heb de processor voor me liggen.
Pak je potlood en begin te kleuren :)

Dan cpu op je mobo en alles is in orde

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je processor kan dat wel aan maar je moederbord niet. Daarvoor moet je minimaal de MSI 6330 K7T Turbo hebben.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Twynn
Op woensdag 10 oktober 2001 18:56 schreef thedolf het volgende:
Je processor kan dat wel aan maar je moederbord niet. Daarvoor moet je minimaal de MSI 6330 K7T Turbo hebben.
Niet om de multiplier te kunnen veranderen.. Daar gaat het alleen om!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Volgens mij vraagt hij toch echt oftie zijn processor 266mhz fsb kan zetten?

Dat kan bij hem dus nooit ook al zet hij zijn multiplyer lager

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn nieuwe processor vanavond getest zonder te modificeren: hij werkt :) (altijd spannend bij AMD of het koelblok wel goed thermisch contact maakt).

Helaas nog geen tijd gehad om de L1 brugjes te sluiten en te kijken of hij dan reageert op de multiplier instelling van de Bios. Dit ga ik morgen doen.

Reageert hij wel op deze biosinstelling dan verwacht ik dat het ook wel goed gaat op een moederbordje met 266 MHz FSB (het blijft een AYHJA core, hoewel AMD hem natuurlijk niet garandeert op deze hogere bussnelheid).

Zodra ik getest heb post ik het resultaat hier.
Pagina: 1