Word-sjabloon openen via html

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Banaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-08 11:53
Ik vroeg me af of het mogelijk is om via een html-pagina een word-sjabloon te openen. Ik heb al werkend dat er een gewoon word-document wordt geopent, maar als ik dat vervang voor het word-sjabloon, dan wordt het sjabloon geopent om gewijzigd te worden i.p.v. dat het gebruikt wordt als basis voor een nieuw document.

Iemand enig idee?

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:46
wrom een link plaatsen lijkt me, comp die het mime-type hebbe geinstalleerd openen het vanzelf wel, net zoals bij word, als iemand geen word heeft dan wordt het docje gedownload, als je word hebt dan opent IE het

• Banaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-08 11:53
Nee je begrijpt me verkeerd. Ik ga er al vanuit dat Word geinstalleerd is. Het gaat erom dat ipv dat het sjabloon gebruikt wordt, het geopent wordt.

Normaal gesproken als je bijv. in de verkenner dubbelklikt op een word-sjabloon (.dot bestand) dan wordt er een nieuw document geopent op basis van dat sjabloon (Want dat is de standaard actie zoals gedefinieerd bij de mime-types).

Maar vanuit Internet Explorer opent het sjabloon om gewijzigd te worden en dat is nou net wat ik niet wil. Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan veranderen of moet ik het toch zoeken in een oplossing zoals het hebben van een alleen-lezen document dat geopent wordt waarna de gebruiker m moet opslaan onder een andere naam?

Verwijderd

Sorry dat ik een topic van 3 jaar oud weer omhoog schop. Maar dit topic dekt de lading van mijn vraag echt precies.

Hoe los je dit het eenvoudigst op?

Even voor de duidelijkheid:

Ik heb dus een simpele html-pagina gemaakt. In een andere map staan een paar Word-sjablonen. Als ik nu in de html-pagina de volgende code zet:

code:
1
<A HREF=FILE://X:/map/sjabloon1.dot>Schrijf document 1</A>

dan opent het sjabloon in een venster van IE. (IE opent de .dot dus en maakt geen nieuwe .doc)

Wat ik eigenlijk zou willen bereiken:

Optie 1 (voorkeur)
- Dat Word opent met een nieuw document op basis van sjabloon1.dot

Optie 2
- Dat in een IE-venster een nieuw document geopend wordt op basis van sjabloon1.dot

Eidt:

Hmmmm, ik zie nu dat dit in WG staat. Ben ik eigenlijk niet zo gelukkig mee. Sorry! De tip hieronder ga ik even proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 11:38 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:21

André

Analytics dude

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<script language="vbscript">
  sub OpenWord()
    set objWord = CreateObject("Word.Application")
    objWord.Visible = TRUE
    objWord.Documents.Open("sjabloon.dot")
  end sub
</script>

<a href="#" onclick="OpenWord()">Bla</a>

Werkt dit misschien? Het werkt wel bij .doc bestanden :)

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08 21:01
Volgens mij kan je ook Documents.Add gebruiken.
Dit staat in de VBA-help:

De methode Add voor het Documents-object.

Het resultaat is een Document-object dat een nieuw, leeg document voorstelt dat aan de collectie geopende documenten is toegevoegd.

expressie.Add(Template, NewTemplate, DocumentType, Visible)

expressie Vereist. Een expressie die een Documents-object als resultaat geeft.

Template Variant, optioneel. De naam van de sjabloon die voor het nieuwe document wordt gebruikt. Als dit argument is weggelaten, wordt de sjabloon Normaal gebruikt.

NewTemplate Variant, optioneel. Is True als het document wordt geopend als een sjabloon. De standaardwaarde is False.

DocumentType Variant, optioneel. De volgende WdNewDocumentType-constanten zijn mogelijk: wdNewBlankDocument, wdNewEmailMessage, wdNewFrameset of wdNewWebPage. De standaardconstante is wdNewBlankDocument.

Visible Variant, optioneel. Als de waarde True is, wordt het document in een zichtbaar venster geopend. Als de waarde False is, wordt het document wel in Microsoft Word geopend, maar wordt de eigenschap Visible van het documentvenster ingesteld op False. De standaardwaarde is True.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

André schreef op 09 november 2004 @ 11:27:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<script language="vbscript">
  sub OpenWord()
    set objWord = CreateObject("Word.Application")
    objWord.Visible = TRUE
    objWord.Documents.Open("sjabloon.dot")
  end sub
</script>

<a href="#" onclick="OpenWord()">Bla</a>

Werkt dit misschien? Het werkt wel bij .doc bestanden :)
IE geeft dan in de statusbalk aan: "Fout op de pagina". Ook als ik het met een gewoon document probeer.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:21

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 11:51:
[...]

IE geeft dan in de statusbalk aan: "Fout op de pagina". Ook als ik het met een gewoon document probeer.
Dat heeft dan vermoedelijk met security te maken, hier werkt het prima (intranet).

Verwijderd

André schreef op 09 november 2004 @ 12:41:
[...]

Dat heeft dan vermoedelijk met security te maken, hier werkt het prima (intranet).
Inderdaad. ActiveX stond ook voor lokaal redelijk dicht. Maar helaas opent Word dan inderdaad netjes het sjabloon. Ik had dus liever gezien, dat Word een nieuw document zou openen op basis van het sjabloon.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Waarom wil je een sjabloon gebruiken, en waarom publiceer je niet gewoon een lege .doc (op basis van het sjabloon)?

Het is niet alsof mensen het per ongeluk op de server kunnen bewaren of zo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 09-11-2004 18:49 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Rataplan schreef op 09 november 2004 @ 18:47:
Waarom wil je een sjabloon gebruiken, en waarom publiceer je niet gewoon een lege .doc (op basis van het sjabloon)?

Het is niet alsof mensen het per ongeluk op de server kunnen bewaren of zo :)
Daar gaat het niet om, mensen krijgen toch alleen leesrecht op de bestanden van de html-pagina en op de sjablonen. Eindproducten worden op een andere locatie opgeslagen uiteraard.

Maar in de sjablonen wordt gebruik gemaakt van UserForms die automatisch openen als er een nieuw document gemaakt wordt op basis van het betreffende sjabloon. (VBA) Dit werkt niet als je een gewoon document zou publiceren. Toch?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 19:49:
Maar in de sjablonen wordt gebruik gemaakt van UserForms die automatisch openen als er een nieuw document gemaakt wordt op basis van het betreffende sjabloon. (VBA) Dit werkt niet als je een gewoon document zou publiceren. Toch?
Aha, dat klinkt wel als een goede reden :)

Ik zou het alleen niet weten. Als die formpjes niet automatisch geopend worden, kan je dat dan niet makkelijker omzeilen door een AutoExec-macro mee te geven?

Dit is idd wel hard op weg om SA te worden :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Misschien ga ik iets heel doms zeggen, maar waarom maak je op iedere client geen extra - opties - bestandslocaties - workgroup - werkgroepsjablonen aan. Bij klikken op nieuw krijgt iedereen de templates voor zijn neus. Volgens mij kun je dan ook wel een VBA/C++ plugin freubelen die de templates aanroept.

Maar idd erg SA. En in het kader van off-topic (VB): als je nieuwe virus policies in gaat stellen op de clients kan je wel eens in de problemen komen met al die prachtige code in word-templates die je via html serveert. Right tools for the job zou ik zeggen.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:33

Pelle

🚴‍♂️

SA mensjes, vang! :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 07:52:
Misschien ga ik iets heel doms zeggen, maar waarom maak je op iedere client geen extra - opties - bestandslocaties - workgroup - werkgroepsjablonen aan. Bij klikken op nieuw krijgt iedereen de templates voor zijn neus. Volgens mij kun je dan ook wel een VBA/C++ plugin freubelen die de templates aanroept.
De eisen die bij het project horen, laten dat niet toe. Anders had ik dat ook wel gedaan. (Als je dat handmatig op iedere client moet gaan doen, heb je bij het ontwerp van het netwerk overigens een paar steekjes laten vallen. Dat is centraal uit te voeren met slechts een beperkt aantal handelingen.)
Maar idd erg SA. En in het kader van off-topic (VB): als je nieuwe virus policies in gaat stellen op de clients kan je wel eens in de problemen komen met al die prachtige code in word-templates die je via html serveert. Right tools for the job zou ik zeggen.
Dat lossen we wel op.
Pagina: 1