2 mengpanelen

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar ik wil het toch ff zeker weten.

Ik heb een mengpaneel staan waar ik een stel computers aan heb zitten. Ook heb ik op de kanalen "gewone" audio stuff zitten..bij de meeste kanalen is het zo dat ik met het schakelaartje kies tussen een computer of een audio component. Het mengpaneel zit inmiddels goed vol.

(computer A - Vrije phono ingang)
(I-Mac - Platenspeler)
(Computer B - Cassette)
(Computer C - Tuner)

Ik ben van plan 2e hands een stel draaitafels te kopen. Vaak zit er een mengpaneeltje bij valt mij op. Ook al zit het er niet bij, dan nog lijkt mij een 2e mengpaneeltje geen kwaad kunnen...aangezien ik mijn audio spullen wat apart van mijn computers wil gaan opstellen.

Maar ik wil nog wel zo iets kunnen als radio luisteren en ICQ horen bv.
Oftewel..die mengpanelen moeten eigenlijk in serie. Mag dat zomaar? Dus de out van mengpaneel 2 in een van de ingangen van mengpaneel 1, en de out van mengpaneel 1 naar de versterker.

Schematisch: :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Mengpaneel 1 -> Versterker
    Computer A
    I-Mac
    Computer C - Computer D
    Mengpaneel 2
           ^
           |
Mengpaneel 2 ->|
    Draaitafel 1
    Draaitafel 2
    Tuner - CD
    Tape

Computers staan bij elkaar, audio spul staat bij elkaar en elk hebben ze hun eigen mengpaneel.

Is dit technisch gezien ok het zo te doen?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Ja geen probleem, output mixer 1 in een line input van mixer 2 en de line out mixer 2 naar versterker en draaien maar...

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat je het signaal dan niet 2x versterkt. (In een mixer zit namelijk vaak een versterker).

• Baklap

Baklap

Op woensdag 10 oktober 2001 13:34 schreef Bazz het volgende:
Houd er wel rekening mee dat je het signaal dan niet 2x versterkt. (In een mixer zit namelijk vaak een versterker).
:? LINE niveau geeft geen problemen... PHONO wel. Maar het is er idd wel 1 om op te letten ;)

Verwijderd

computer a op phono-ingang?...dat zal lekker klinken... :(

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op woensdag 10 oktober 2001 15:46 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
computer a op phono-ingang?...dat zal lekker klinken... :(
Zal meestal toch wel om te schakelen zijn ?

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

In een mengpaneel zit alleen een VOORversterker, en dat is maar goed ook. Het signaal dat uit een cd-speler komt, is meestal veel sterker dan het signaal dat uit je pre-amp komt. Eigenlijk is je pre-amp een voorverzwakker, die ervoor zorgt dat je niet automatisch maximaal vermogen naar je eindtrap stuurt...

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 15:48 schreef brammus het volgende:

[..]

Zal meestal toch wel om te schakelen zijn ?
dan moet ie het ook geen phono-ingang noemen....

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

Op woensdag 10 oktober 2001 16:57 schreef ^JaapvR^ het volgende:
In een mengpaneel zit alleen een VOORversterker, en dat is maar goed ook. Het signaal dat uit een cd-speler komt, is meestal veel sterker dan het signaal dat uit je pre-amp komt. Eigenlijk is je pre-amp een voorverzwakker, die ervoor zorgt dat je niet automatisch maximaal vermogen naar je eindtrap stuurt...
Een preamp in een mixer gebruik je heel anders dan de preamp in een HiFi preamp. De preamp in een mixer versterkt meestal wel degelijk! Bij mics tot wel 80 dB. En bij line level signalen tussen de -10 tot 40 dB ofzo. Want het signaal wordt daarna minimaal nog door twee faders beïnvloed (verzwakt meestal) voor het de versterker ingaat.

Wat mij ook nog onduidelijk is, is hoe het zit met die phono ingangen. Een line level signaal door een phono preamp laten gaan is geen goed idee!
En de L+R van een mixer binnen laten komen op twee kanalen op een andere mixer kan heel goed.

• Baklap

Baklap

Volgens mij heeft de topic starter nooit het idee gehad om in een phono ingang te gaan frutten... In ieder geval is nu wel duidelijk dat dat geen goed idee is.

Verwijderd

Jag --> Idd. Beetje te snel gereageerd. De mixer als geheel is natuurlijk een verzwakker, maar de pre-amps achter de ingangen willen nog weleens versterken, zeker bij non-line signalen....
Pagina: 1