Het zit zo ik ben met mijn netwerkkaart verbonden met de router en die router[hardware variant dus geen software
] staat aan de Adsl modem, maar hoe maak je een netwerkverbinding in Mandrake 8.1? In windows 98 weet ik het wel gewoon aangeven dat je een netwerkkaart heb en het werkt en onder windows 2000 weet ik het ook
Verwijderd
Onder mandrake werkt dat vrijwel precies hetzelfde, gewoon je ip, dns en gateway doorgeven. Hij vind zelf je netwerkkaart wel (bij mij tijdens de installatie al)
Ha die zef, dat was wel zo, moest alles invullen maar werken deed het niet
want dan starte ik Netscape op stond er kan geen verbinding maken
En dat ADSL moet je toch echt wel weten te vinden in de search van GOT. Je moet dan iets van ADSL4linux hebben, en je kaart heet dan ppp0 i.p.v. eth0 (of eth1). En die nummers beginnen in linux dus op 0, niet 1. Ik denk ik zeg t nog maar even. LPT1 is dus ook lp0, etc.Op zaterdag 21 april 2001 21:50 schreef banaan-X het volgende:
In RedHat kun je ook gebruik maken van netcfg voor netwerkconfiguratie. Maar je kun thet beste in linuxconf ff je netwerkkaarten instellen, dan kun je met ifconfig kijken of ze het ook doen.
Als je trouwens conf dingen hebt geweizigd, moet je eerst netwerk opnieuw opstarten: /etc/rc.d/init.d/network restart
als je ifconfig doet, krijg je dan een lijstje gegevens over de ethernetkaart? Anders moet je eerst nog je netwerkkaarten aan de gang krijgen.
Je moet ook een route aangemaken naar de router van je kabelprovider:
route add default gw 192.168.0.1 eth0
(eth0 is dus dan die van je internet-netwerkkaart!)
Maar goed, dit is verder wat onoverzichtelijk misschien; als je echt alles goed wilt instellen kun je deze HOWTO volgen: http://nl.linux.org/doc/HOWTO/Network-Config-Tips-NL.html
Succes!
Thanks gaan we dat maar een keertje proberen 
Maar moet ik dat adsl4linux ook hebben voor een netwerk verbinding? lijkt mij een beetje vaag maar goed
Maar moet ik dat adsl4linux ook hebben voor een netwerk verbinding? lijkt mij een beetje vaag maar goed
Voor een netwerkverbinding/kabelmodem natuurlijk niet, maar je had toch een ADSL verbinding? Maar heb je dan een ppp0 of een eth1 ? (er van uitgaande dat je al een andere netwerkkaart in je pc had). (zie "ifconfig ppp0" en "ifconfig eth1"; als ie info geeft bestaat het device).Op woensdag 10 oktober 2001 09:56 schreef StephanL het volgende:
Thanks gaan we dat maar een keertje proberen
lees effe in mijn eerste post hoe het zit, er zit namelijk een router tussen dus gewoon een netwerkverbinding moet ik maken
Verwijderd
Weet niet veel van netwerken, maar mijn bak krijgt internet van een windows bak (en alleen die heeft een niet-lokale ip). Lijkt me ongeveer hetzelfde als een router. Ik stel altijd 'cable-connection' in; vul nergens wat in; zorg wel dat bootp/dhcp aanstaat.
Dus zoiets:Op woensdag 10 oktober 2001 10:14 schreef StephanL het volgende:
lees effe in mijn eerste post hoe het zit, er zit namelijk een router tussen dus gewoon een netwerkverbinding moet ik maken
code:
1
2
3
| [ADSL] ---- [router] ---- [linux-server]-|----- [desktop 1]
|----- [desktop 2]
|----- [desktop 3] |
Als het zo zit, heb je dus 2 netwerkkaarten in je linux-server? Dan stel je gewoon met linuxconf eth0 en eth1 in, ene bijv 192.168.0.1 en de andere 192.168.0.65 . En doe verder gewoon wat hierboven al stond.
ja maar dan zonder linux server,mischien ooit in de toekomt als we een bakkie vrij hebben een linuxserver
Oh, zo!Op woensdag 10 oktober 2001 19:30 schreef StephanL het volgende:
ja maar dan zonder linux server,mischien ooit in de toekomt als we een bakkie vrij hebben een linuxserver
Ben je niet gewoon vergeten juiste gateway en dns in te vullen?
En ben je niet vergeten je ip in te vullen? (zo ken ik er nog wel 10!Op woensdag 10 oktober 2001 19:53 schreef x-wolf het volgende:
Ben je niet gewoon vergeten juiste gateway en dns in te vullen?
thanks jammer dat ik geen bakkie vrij heb, dus dat wordt weer effe op eigen computer proberen
heb effe gekeken net bij windows 98 maar hier staat op automatische ip en geen gateway ingevuld en geen dns, kan ik dat bij Mandrake ook gewoon leeg laten? want heb internet nog niet werkend namelijk
Verwijderd
Gewoon proberen. Je weet toch hoe je je networking herstart? Zo niet, als root 'service network restart' intikken. Dan vertelt ie er bij of het gelukt is of nie.
Ik werk onder GNOME kan dat in gewoon in GNOMEOp zaterdag 13 oktober 2001 16:07 schreef slierp het volgende:
Gewoon proberen. Je weet toch hoe je je networking herstart? Zo niet, als root 'service network restart' intikken. Dan vertelt ie er bij of het gelukt is of nie.
Linux is allemaal nieuw voor mijn maar xterm nog niet gezien, waar zit dat ergens verstopt?
Verwijderd
Je kunt ook Konsole gebruiken. Dat is dat icoontje linksonder in je beeld met een schelp erbij.
die zal ik straks gebruiken, eerst weer effe opnieuw installeren want muis loopt vast na verandering van muis
Start gewoon drakconf even op..
Dan naar Network & Internet, Connection. Zit een wizard bij. Zet je config gewoon op DHCP, net zoals je Win98-bak, dan moet het werken.
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
Xterm betekent gewoon een terminal, dus de gnome terminal is ook goed. Zegmaar de dosbox van Linux, in windhoos termen.Op zaterdag 13 oktober 2001 17:25 schreef StephanL het volgende:
Linux is allemaal nieuw voor mijn maar xterm nog niet gezien, waar zit dat ergens verstopt?
Pagina: 1