Ik ben echt radeloos [PC niet meer stabiel]

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

Topicstarter
kzit dus met een ernstig probleem, en ik geraak er maar niet uit...
M'n vriendin haar computer heeft dus al een tijdje kuren en ik heb al vanalles geprobeerd maar niets helpt blijkbaar
Ik ga beginnen bij het begin, om jullie een klare kijk op de zaken te geven.
Zij heeft nu dus mijn vorige computer, en die heeft bij mij altijd goed gewerkt, nooit echt problemen mee gehad, zij trouwens ook niet. Tot een tijdje geleden Alles werkte al een hele tijd goed, ze speelde niet zoveel games, maar bijna nooit BSODs of dergelijke Ik had dan beslist om met een paar vrienden een LAN-Party te organiseren in de vakantie (Juli-Aug). Zij wou meedoen na een paar keer UT gespeeld te hebben. Ok, geen probleem mijn Banshee erin, ik een GeForce gekocht. DE games draaiden goed op haar PC, no problemo. Maar enkele dagen voro onze LAN kreeg ze last van registerfouten en dergelijke. Ik D8 aan een virus, maar ik besloot om direct te formatteren, want dat was weer een tijdje geleden, en dat kan volgens mij nooit kwaad. Na de installatie, drivers installeren, alle programmas terug. Alles werkt weer perfect (ik natuurlijk goed beloond J ) De volgende dag krijg i keen smsje, van ja, weer dezelfde problemen enzo. Weer formatteren, were hetzelfde na een tijdje, het viel wel o pdat het voortkwam uit he spelen van games, midden in het spel: Computer vast en bij reboot registerfouten en dergelijke. Tijdens de LAN geen probleem, heb wel één keer moeten system restore draaien, maar tot daar. Na de LAN, er dan Win2000 opgezet. Werkte tot vorige maand zeer goed, geen problemen maar het games was ook ferm geminderd. Nu organiseren we terug een LAN (27&28Okt) en begon ze te trainen met games. Weer hetzelfde probleem terug eens geformatteerd en WinMe opnieuw, een heleboel benchmarks gedraaid enzo, bleek dus stabiel te zijn Nu weer hetzelfde probleem. (Ik word er zot van). Ik weet echt niet aan wat het probleem zou kunnen liggen, het is ook moeilijk om te testen enzo, want het probleem komt maat na een paar dagen (en ze kan haar computer nooit lang missen). Misschien weten jullie hier raad mee

Specs van het systeem:
AMD K6/2 500
SpaceWalker Hot591P Via MVP3 moederbord
AT midi kast 200W voeding
256MB RAM 2x128Mb
Creative Labs Voodoo banshee AGP
Creative Labs Soundblaster 16PnP
Realtek netwerkkaartje
32x CDROM
Diskdrive

Opmerkingen:
- Na de eerste keer te formatteren kreeg ik UT niet meer serieus in gang, ik kreeg kon alleen maar spelen met rare tekens en tekst op de muur enzo. Ook had i ker geen Direct3D ondersteuning meer. Toen heb ik hier ook een topic over gehad, en kon ik het oplossen door als ze UT wilde spelen de Reference Drivers voor de Banshee te laden. Ik heb toen ook vanalles geprobeerd om UT te kunnen spelen met de Banshee drivers, Vroeger lukte dit wel (zelfs in Direct3D) Ook met oude drivers te gebruiken (die op de CD staan) Hielp het niet

- Als ik de Bank interleave functie aanzet in de BIOS, dan boot hij niet meer met die 2x128mb RAM, steek ik er in de plaats 1x62Mb in dan wel, als ik Bank interleave op 2 zet met 1x64 & 1x128 dan ook, maar vanaf ik hem op 4 zet boor hij niet (alleen met 1x64)

- Ik heb het moederbord gekocht op een beurs rond Nieuwjaar, ik heb er een jaar garantie op, en zondag is er terug beurs waar hoogstwaarschijnlijk dezelfde verkoper zal zijn, dus kan ik desnoods nog wisselen
- Ik heb steeds alle up-to-date drivers geïnstalleerd, de 4in1 drivers en DirectX

Sorry voor de lange tekst, maar ik ben echt radeloos, en ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Zelf dacht ik aan de voeding, want als ze dus de computer na veel blauwe schermen een tijdje uitzet en terug boot, dan heeft ze er een hele tijd minder last van, reboot ze zonder w8ten blijven de problemen.

THX in ADVANCE

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Misschien dat je een updateje (van Bill) teveel hebt gedraaid. Mijn voodoo 3 met direct x 8a bijvoorbeeld is een disaster terwijl ik daarvoor met direct x 8 geen problemen had.

• oRc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03-2022

oRc

\o/ Garfield \o/

Ik gok het op rotte ram van je videokaartje
(ben een beetje :Z -ig op het moment dus als er toevallig tussenstaat dat je de videokaart al hebt omgewisseld ligt het daaraan :P )

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Ik gok zelf op kapotte ram of aansturing ram moederbord want daar door kan je register fouten oplopen en niet door
fout video ram. De voeding is waarschijnlijk niet kapot want het ram verbruikt stukke minder dan hardeschijf of zo, en je had ook niet last van plotselinge herstarts.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ok, ik zal een sprobeeren met een ander vid-kaartje, maar dan moet i kweer zolang w8ten, en als ze gheen ghames speelt heeftie er gaan last van, en extra 3Dkaart hebbek niet. DirectX kan ik ook proberen, maar heeft vroeger altijd goed gewerkt...

Toch al bedankt voor de vlugge reacties

Blog (Linux-related)

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 02:23
Die banshee kaarten staan er nogal om bekend dat ze nogal warm worden. Zit er wel een koeler op? Anders is dat het probleem...

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
RAM kan het inderdaad oo kzijn, kvind al raar van die Interleave, kan me eigenlijk iemand uitleggen wat dat is???

RAM is dus iets makkelijker te testen, ant dan kan ze nog volop gamen...

Zat standaard heatsink op die banshee en nu zit er nog een extra coolertje op de heatsink. Want komen inderdaad erg warm, heb nog een geheugenchipje in me vinger staan had...
Maar vroeger heeftie altijd goed gewerkt zo bij mij...

Blog (Linux-related)

Verwijderd

?? uhh..
Ik heb als 2e machine een Asus P5A met een K6-2/500. Ook van mijn vriendin hah . :)

Vroeger zat daar ook een MVP3 bord in van Tyan, is niet stabiel te krijgen.. :(
Nu is er wel een rotgeintje met die K6-2/500, 500 Mhz is soms wat teveel voor 't arme ding. Ik heb er maar 475 van gemaakt, 5x95 i.p.v. 5x100. Nu is de boel wel goed stabiel.

(T'was dus niet de koeling, er zit een Alpha PAL6035 koeler op..)

• oRc

oRc

\o/ Garfield \o/

Ik dacht dat het iets was met de laatste gebruikte "pagina's" die je RAM gebruikt waardoor de info sneller of gemakkelijker is terug te halen...
maar goed nog steeds :Z -ig dus pin me er niet op vast

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
ja, kan allemaal wel zijn, maar waarom heeftie dan zoalng wel goed en stabiel gewerkt?

Ik had echt niet zoveel reacties en zo vlug verw8, blijkbaar lezen jullie toch lange teksten O+

Blog (Linux-related)

• oRc

oRc

\o/ Garfield \o/

Op woensdag 10 oktober 2001 00:49 schreef Jensd het volgende:
ja, kan allemaal wel zijn, maar waarom heeftie dan zoalng wel goed en stabiel gewerkt?
Er kan ook wel eens iets kapot gaan :P

Verwijderd

Hoi, 'k heb zelf ook eens van die problemen gehad en dat lag toen aan zon'n realtech netwerkkaart en ook onder windows me. Mischien is er iets met drivers op te lossen??

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

De UT-CD lijkt mij gewoon verrot, fo de CD-Rom speler die die CD leest. SIM-PEL

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Heb ook zo iets gehad en dat werd veroorzaakt door het stof dat op de video plank zat.
Na stofvrij maken van de video plank was het probleem verholpen.

(het was maar een heel dun laagje (zo veel dat je zegt ,kan geen kwaad)) dus toch..

wat ook wel eens wil helpen is je ram eruit halen en met een gummetje de contactjes schoon gummen denk wel aan ESD veilig enzo..

6-Kid

• oRc

oRc

\o/ Garfield \o/

Op woensdag 10 oktober 2001 00:55 schreef silentsnow het volgende:
De UT-CD lijkt mij gewoon verrot, fo de CD-Rom speler die die CD leest. SIM-PEL
Doetie dit alleen bij UT ?

• Fatamorgana
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Zou echt warmte kunnen zijn, als je aan het gamen bent dan wordt alles iets meer gestressed en kan de temperatuur aardig oplopen. Zet er voor de grap eens de RC5 client op en kijk of ie dan gaat crashen enzo, zonder games te spelen. Als ie dan onderuit gaat weet je dat het waarschijnlijk allemaal iets te warm wordt.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Niet overgeklokt, dat geheugen of de vid kaart? AGP belast het geheugen nog al, kweenie of die banshee toevallig een PCI kaart was...

Klinkt inderdaad als rot geheugen. Textures worden gedeeltelijk ook in je RAM gezet (AGP he) dus ik neem aan dat het dat is. Ik raad je aan DocMem (www.bootdisk.com) te downloaden en je memorybankjes te stresstesten. Dan weet je of er geheugenfouten optreden.

Zo niet, schroef je AGP rate een tikje trug en eventuele FSB overclocks weer op nominale snelheid zetten.

Forget your fears...
...and want to know more...

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Zal dus niet aan de UT CD liggen, want ik heb oo kal geprobeerd met gecrackte versie vanf HD. Wamte zou eigenlijk oo kwel kunnen ,want de kast heeft lang opengestaan en de problemen zijn erna pas gekomen. Ik wil alle oplossingen wel proberen, maar daar heb ik echt veel tijd voor nodig...

Blijkbaar Geeftie wel een probleem Als ik 3DMark de hele nacht laat draaien (Blauw scherm) Misschien kan ik dit gebruiken om te testen

Blog (Linux-related)

• Aetje

Aetje

Gooi ook Motherboard Monitor er eens op als je bordje temp. meting ondersteund. Ok een K6 ben ik daar niet zeker van... Denk het zelfs van niet.

Forget your fears...

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Op woensdag 10 oktober 2001 01:07 schreef Aetje het volgende:
Gooi ook Motherboard Monitor er eens op als je bordje temp. meting ondersteund. Ok een K6 ben ik daar niet zeker van... Denk het zelfs van niet.
Nee, ik kan de temp niet zien, zit geen sensor voor in.

Blog (Linux-related)

• mars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 14:59

mars

Fokke en Sukke blijven vrolijk

Op woensdag 10 oktober 2001 00:49 schreef Jensd het volgende:
Ik had echt niet zoveel reacties en zo vlug verw8, blijkbaar lezen jullie toch lange teksten O+
Kijk als jij zo je best doet om alles netjes uit te leggen dan reageer je daar gewoon graag op. Jij neemt tenminste je probleem serieus en gooit het niet gelijk - zonder zelf eerst alles te proberen - in het forum d.m.v. een paar cryptische zinnetjes. Dat die tekst dan lang wordt, ach :)

De enige echte :-)

• wimmetje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09-2025
Mischien heb ik een oplossing hiervoor....euh kijk een op hastec.nl.
Daar zijn drivers van diamond(ja ok dit is een ander merk maar dat leg ik later wel uit)...daar zijn drivers te vinden voor de monster fusion, de kaart van diamond met banshee chip erop..daar staat ook een update voor een *.dll bestand op(gewoon overschrijven)...die is voor Explorer....die zou problemen kunnen veroorzaken.
Dit probleem heb ik namelijk ook gehad met mijn diamondje...dit is toen verholpen met deze DLL bestand..beetje vreemd ja..maar ik had echter geen problemen meer met games etc.
Mischien dat dit ook wel helpt voor een Creative...je weet maar nooit, proberen waard.......

• wimmetje
Oh ja die rare tekens onder UT, dat deed hij ook bij mij...weet alleen niet meer hoe ik dat gefixt heb (lang geleden)...dacht dat het puur aan de Direct3D lag..die hij niet ondersteunde of de 32 bit mode

• wimmetje
http://www.hastec.nl/files/graphics/viper/viper_v550/comctl32.dll

hier de link...ik kon me herrineren dat bij ook echt de pc spontaan uit het niets resette..meestal een vastloper..en na een paar sec. een warme reset.

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ik dnek niet dat het veel nut gaat hebben om er Diamond drivers op te zetten... (Integendeel :) )

Ik heb dus nog eens overlezen, en ik vind dat bepaalde dingen niet heel duidelijk zijn: Die computer heeft dus bijna een half jaar probleemloos gewerkt met DEZELFDE configuratie (dus ook die Banshee). Alleen zat er toen nog een 3Com netwerkkaartje bij en 128Mb RAM (weliswaar van een ander merk als dat die er nu inzit)

Voglens mij ligt het dus aan het gehgeugen, ik ga het vanmiddag vervangen, en een system restore doen naar juist toen ik alle drivers had geinstalleerd (Khad mijn voorzorgen al genomen...) Dan ga ik 3D Mark draaien en kijken of die blauw uitslaat, zoniet leg ik hem een tijd af, en steek ik er wer dat ander ram in, en doe ik hetzelfde...

Weeral een hele boterham, maar ik heb nog één vraagje: Of iemand weet wat die Memeory Bank Interleave functie is, en wat dat doet (kvind er namelijk nergens echt duidelijke info over)

Blog (Linux-related)

• oRc

oRc

\o/ Garfield \o/

Op woensdag 10 oktober 2001 07:57 schreef Jensd het volgende:
Weeral een hele boterham, maar ik heb nog één vraagje: Of iemand weet wat die Memeory Bank Interleave functie is, en wat dat doet (kvind er namelijk nergens echt duidelijke info over)
http://www.monitorworld.com/faq_pages/q36_page.html

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Aangezien het op elk geprobeerd OS is foutgegaan zou ik het zoeken in de hardware.

Hardware gaat stuk
Software ook maar die heb je al tig keer geinstalleerd.

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 00:53 schreef toho het volgende:
Hoi, 'k heb zelf ook eens van die problemen gehad en dat lag toen aan zon'n realtech netwerkkaart en ook onder windows me. Mischien is er iets met drivers op te lossen??
Daar had ik ook best wel last van ja met die MVP3 chipset. Ik heb zelfs een Epox bordje weggesmeten daarom, dat was niet werkbaar. Met een Tyan ging het beter, maar dat was nog steeds niet helemaal lekker. Die P5A vreet alle kaarten.. ;)

Verwijderd

Als ik het goed begrijp heb je dus als symptomen registerfouten a la windows heeft een registerfout gevonden en moet opnieuw opstarten? In dat geval kun je dus alleen op OK klikken...

Deze foutmelding heb ik zelf weggekregen door Fix-It utilities te gebruiken. FF je registry fixen en hij liep weer als een zonnetje :)

Mocht dit niet werken, dan zou ik pas gaan checken of het aan je geheugen ligt. Is dat het geval, koop dan gelijk goed geheugen (bijv Infineon Cas2, is toch niet meer zo duur en je kunt je geheugen lekker snel laten lopen).

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Foutmelding wegfkrijgen heeft volgens mij niet zoveel zin, want heel het systeem is instabiel.

Nieuw geheugen kopen... Die latjes zijn nog maar een paar amanden oud, en lekker snel met beter merk geheugen gaat ook niet gaan, want het bord draait maximum op 100Mhz...

Ik ga binnen een 5-tal minuutjes eens proberen met een latje van 64Mb Kigston geheugen. Hopelijk lukt het hiermee wel.

Bedankt voor al jullie replies !!!! ;)

Blog (Linux-related)

• Aetje

Aetje

100 MHz? Vergis ik me nu of heeft een K6 niet een 66MHz sync FSB? Dan draait de RAM ook op 66 MHz... Als je dat op 100MHz hebt staan, ja... :)

Forget your fears...

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op woensdag 10 oktober 2001 14:09 schreef Aetje het volgende:
100 MHz? Vergis ik me nu of heeft een K6 niet een 66MHz sync FSB? Dan draait de RAM ook op 66 MHz... Als je dat op 100MHz hebt staan, ja... :)
Als ik m'n dual celeron (66 fsb @ 100) 100 en 133 Mhz SDRAM combineer is m'n bak ook erg onstabiel!
Ik heb nog geen 133 Mhz only reepjes geprobeerd bdw.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-08 13:13
Volgens mij moet je die Via-4in1-drivers helemaal niet installeren (die bestonden helemaal niet toen jouw bordje gemaakt werd)...

Gewoon de drivers die bij je Mobo geleverd waren installeren...

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Die AMD draait dus echt wel op 100Mhz... (100x5) en dat is altijd zo geweest.

De Via 4in1 moeten er wel op, stonden zelfs op de driver CD van bij het moederbordje.

Wat ik nu dus al gedaan heb:
-Kheb er al het Kingston latje van 64Mb in gestoken, geen resultaat.
-Kheb er al het realtek netwerkkaartje uitgehaald. Ook geen resultaat
-SB 16PnP eruit. nog altijd de problemen
-Memory Bank Interleave terug aan, weer hetzelfde
-Videokaart vervangen door een NVidia 128ZX, weer zonder resultaat.

Volgens mij kan ik niet veel meer doen, behalve dan het bordje omwisellen. Of zou het kunnen dat nu de fout er eenmaal opzit, die er op blijft totdat ik heb hergeformatteerd? Want dan word het lasting om te zoeken waar het probleem zit... :r

Blog (Linux-related)

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Op woensdag 10 oktober 2001 14:54 schreef TP70 aka Georgio het volgende:

[..]

Als ik m'n dual celeron (66 fsb @ 100) 100 en 133 Mhz SDRAM combineer is m'n bak ook erg onstabiel!
Ik heb nog geen 133 Mhz only reepjes geprobeerd bdw.
Zijn trouwens 2 identieke latjes van 128Mb PC133 beiden van IMC :?

Blog (Linux-related)

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 13:08
ander mobo, want er zijn via chipsets geweest in die tijd die het niet zo lang volhielden.... SIM-PEL :)

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Op woensdag 10 oktober 2001 16:36 schreef Meuk het volgende:
ander mobo, want er zijn via chipsets geweest in die tijd die het niet zo lang volhielden.... SIM-PEL :)
Ja, dat dacht ik dus ook. Ik ga het dan wisselen op de beurs zondag.

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Als ik enz ietz voor jullie kan doen ;)

Blog (Linux-related)

Pagina: 1