Mijn AOpen HQ-08 kast maakt sinds ik er afgelopen een nieuwe harddisk in heb gezet (IBM 60 GXP 40GB) een een zacht geluid met een zeer lage frequentie en trilt. Niet de hele tijd, maar in een vaste frequentie (± 2 trillingen per seconde). Dat trillen gaat door mijn hele kast heen en kan lijkt me niet goed zijn voor de componenten in mijn kast. Daarnaast voel ik het ook op de vloer en krijg ik er een white-feet syndrome van. Met andere woord, het is zeer irritant. Hoewel het er is sinds ik die harddisk erin heb gezet is het naar mijn idee niet die harddisk die trilt. Iemand zoiets weleens eerder meegemaakt en gevonden wat het probleem toen was?
Verwijderd
Hah !
Het zijn TWEE dingen die trillen, met bijna dezelfde frequentie, maar net niet helemaal. Wat je dus hoort is de verschil frequentie. Waarschijnlijk is het de andere harde schijf.
De enige oplossing die ik weet, is wat ik hier heb gedaan, beide in rubber hangen, de trillingen dus isoleren van de rest van de PC.
Koop een fiets binnenband bij de Hema, BisonTix lijm, en wat wasbenzine. Maak stukjes rubber die alle bevestiging/ophanginging punten bedekken. Dat heb ik met de drive-bay gedaan, in mijn kast id die demonteerbaar.
En weg was het 'gedreun' .
Het zijn TWEE dingen die trillen, met bijna dezelfde frequentie, maar net niet helemaal. Wat je dus hoort is de verschil frequentie. Waarschijnlijk is het de andere harde schijf.
De enige oplossing die ik weet, is wat ik hier heb gedaan, beide in rubber hangen, de trillingen dus isoleren van de rest van de PC.
Koop een fiets binnenband bij de Hema, BisonTix lijm, en wat wasbenzine. Maak stukjes rubber die alle bevestiging/ophanginging punten bedekken. Dat heb ik met de drive-bay gedaan, in mijn kast id die demonteerbaar.
En weg was het 'gedreun' .
wat dacht je van beton ankers 
je kan ook een paar rubbertjes (nee niet die uit de automaat maar van die afdichtringetjes) tussen je schijf en je kast stoppen.
je kan ook een paar rubbertjes (nee niet die uit de automaat maar van die afdichtringetjes) tussen je schijf en je kast stoppen.
Verwijderd
is is trouwens resornantie. Dit komt omdat JUIST 2 verschillende trillingen dezelfde frequesntie hebben en daardoor wordt hij versterkt. Het beste kan je je harde schrijf isoleren met rubber of iets anders.
juist niet, als ze beide de zelfde frequentie hebben, dan heffen ze mekaar op, ze zijn zoals eerder vermeld, net niet gelijk <Just for the record>, idem probleem hebben we hier met een proliant generatie 2 19 inch kast, 3 fans, en een resonantie van hier tot tokio, maar wel goeie koelingOp dinsdag 09 oktober 2001 23:12 schreef worldpunch het volgende:
is is trouwens resornantie. Dit komt omdat JUIST 2 verschillende trillingen dezelfde frequesntie hebben en daardoor wordt hij versterkt. Het beste kan je je harde schrijf isoleren met rubber of iets anders.
Ehmz, weten jullie wel wat resonantie is? Resonantie is het trillen in de EIGEN frequentie van iets. (in dit geval waarschijnlijk de kast) Heeft dus weinig met verschillende trillingen te maken, dit zou waarschijnlijk het effect opheffen. Voor resonantie moet je namelijk PRECIES in de eigen frequentie trillen!
edit: worldpunch kan natuurlijk wel gelijk hebben dat 2 apparateren elkaars trillen versterken door dat ze op dezelfde frequentie trillen.
edit2: Sundead, nee, dan heffen ze elkaar niet op, een precies tegenovergestelde trilling heft de andere op. Als zou kloppen wat jij beweert dan zouden twee luidsprekers elkaars geluid opheffen
edit: worldpunch kan natuurlijk wel gelijk hebben dat 2 apparateren elkaars trillen versterken door dat ze op dezelfde frequentie trillen.
edit2: Sundead, nee, dan heffen ze elkaar niet op, een precies tegenovergestelde trilling heft de andere op. Als zou kloppen wat jij beweert dan zouden twee luidsprekers elkaars geluid opheffen
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Verwijderd
Plaats je harddisks zo laag mogelijk in je kast, vooral niet helemaal bovenin stoppen.Op dinsdag 09 oktober 2001 22:56 schreef martdj het volgende:
Mijn AOpen HQ-08 kast maakt sinds ik er afgelopen een nieuwe harddisk in heb gezet (IBM 60 GXP 40GB) een een zacht geluid met een zeer lage frequentie en trilt. Niet de hele tijd, maar in een vaste frequentie (± 2 trillingen per seconde). Dat trillen gaat door mijn hele kast heen en kan lijkt me niet goed zijn voor de componenten in mijn kast. Daarnaast voel ik het ook op de vloer en krijg ik er een white-feet syndrome van. Met andere woord, het is zeer irritant. Hoewel het er is sinds ik die harddisk erin heb gezet is het naar mijn idee niet die harddisk die trilt. Iemand zoiets weleens eerder meegemaakt en gevonden wat het probleem toen was?
Stukjes fietsband rubber, van ventiel etc kan helpen bij je harddisk om de ergste trillingen tegen te gaan. Je kan hem dan vastmaken met elastiek ipv schroefjes.
Plaats onder je kast een stuk kurk, van die tegels of isolatiemateriaal.
Zorg dat alles goed vast zit/staat in je kast.
Controleer alles voordat je de kast weer sluit, je ziet namelijk snel iets over het hoofd.
gr.
Art.
Verwijderd
Mhh,Op woensdag 10 oktober 2001 08:39 schreef sWORDs het volgende:
Ehmz, weten jullie wel wat resonantie is? Resonantie is het trillen in de EIGEN frequentie van iets. (in dit geval waarschijnlijk de kast) Heeft dus weinig met verschillende trillingen te maken, dit zou waarschijnlijk het effect opheffen. Voor resonantie moet je namelijk PRECIES in de eigen frequentie trillen!
t'is dus gewoon interferentie. Net zoals een spaanse gitaar, trilt die kast mee met een hele range van frequenties. Hij is niet zoals een resonator op maar één frequentie afgestemd.
Twee HD's zullen nooit op exact dezelfde snelheid draaien, en veroorzaken zo die 'dreun'.
// edit Pff.. je wordt ouder papa. Is het nu frekwentie of frequentie tegenwoordig ????
het is frequentie .
tip: koop van die dartrubbertjes (om ervoor te zorgen dat de onderdelen die je inelkaar schroeft niet losgaan) en doe die om je schroefjes. zal helpen denk ik.
tip: koop van die dartrubbertjes (om ervoor te zorgen dat de onderdelen die je inelkaar schroeft niet losgaan) en doe die om je schroefjes. zal helpen denk ik.
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Verwijderd
BZZZZZZZZZZZZZ trillllllllllllllll
trillende pc en wat te doen ->
tegen vriendin zeggen en ze houd meteen van pc LOL
//no flame intended //
tegen vriendin zeggen en ze houd meteen van pc LOL
//no flame intended //
Bedankt voor alle tips. Ik ga vanavond even met een fietsband spelen om te kijken of dat helpt. Ik wil ook nog even proberen of het op AAM (Automatic Acoustic Management) zetten van één van de drives helpt. Ik laat de uitslag wel weten.
Ik heb van het weekend met stukjes fietsband zitten klooien en tussen mijn harddiskdrivebay en de rest van de kast zit nu dus wat rubber. Het trillen is minder geworden, maar nog niet weg. Ik ga komend weekend waarschijnlijk proberen om de hele drivebay op te hangen aan wat strips van fietsband.
Heb ongeveer hetzelfde met mijn kast, bij mij wordt het trillen van de kast vooral versterkt doordat m'n bureau niet helemaal vlak is en de kast dus vrij kan trillen. Heb er tegenwoordig een opgevouwen stukje papier of stukje biervilt onder geschoven en voila: voor nog geen stuiver aan kosten geen trillende herrie meer 
Bottomline: check ff of je kast niet wankelt, dan weet je bijna zeker dat er wel iets gaat trillen.
Bottomline: check ff of je kast niet wankelt, dan weet je bijna zeker dat er wel iets gaat trillen.
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
Verwijderd
Voor diegene die even geen fietsband ter beschikking hebben.. Neem een Grolsch Beugeltje
) Zitten ook rubber rondjes op (die gebruikten wij ook om onze tent bij de stokken lekdicht te maken)
Het meetrillen van je kast met je harddisks wordt erger naarmate de eigenfrequentie van je kast dichter bij de eigenfrequentie van je schijven ligt.
Als die twee precies gelijk zouden zijn en je trilling is nagenoeg ongedempt zou het hele zaakje uit elkaar trillen. Gelukkig is die trilling wel gedempt, dus zo erg zal het niet worden.
Omdat je aan de eigenfrequentie van je schijf niet kunt klooien moet je iets oplossen aan je kast.
Je wilt je eigenfrequentie zo ver mogelijk van die van de schijven af hebben. Of het hoger of lager is boeit eigenlijk niet.
Om je kast veel langzamer te laten trillen dan je schijf moet hij slapper en/of zwaarder worden. Van dit principe maakt een centrifuge gebruik. Hij spint op, klappert even als het toerental overeenkomt met de eigenfrequentie, spint snel verder op dan dat toerental en komt weer tot rust. Als jij je schijf ophangt in rubbertjes doe je dit in feite ook.
Wat je hier ook zou kunnen doen is dus je kast verzwaren door er bijvoor beeld een zwaar boek op te leggen of een baksteen op de bodem
Je kunt ook een blokje metaal (hoe zwaarder hoe beter) aan je hd rek vastschroeven. Wie weet ben je er met een relatief klein stukje staal al vanaf geholpen.
Om je kast sneller te laten trillen dan je schijf moet hij stijver en/of lichter worden. Lichter mag niet teveel ten koste gaan van stijver, anders ben je weer terug bij af.
Stijver maken is makkelijker dan lichter. Met wat alu profieltjes langs bepaalte delen, waaronder bijvoorbeeld je HD rek en je zijpanelen kun je de eigenfrequentie behoorlijk opkrikken zonder dattie veel zwaarder wordt.
Suc7 en laat horen hoe het lukt.
Als die twee precies gelijk zouden zijn en je trilling is nagenoeg ongedempt zou het hele zaakje uit elkaar trillen. Gelukkig is die trilling wel gedempt, dus zo erg zal het niet worden.
Omdat je aan de eigenfrequentie van je schijf niet kunt klooien moet je iets oplossen aan je kast.
Je wilt je eigenfrequentie zo ver mogelijk van die van de schijven af hebben. Of het hoger of lager is boeit eigenlijk niet.
Om je kast veel langzamer te laten trillen dan je schijf moet hij slapper en/of zwaarder worden. Van dit principe maakt een centrifuge gebruik. Hij spint op, klappert even als het toerental overeenkomt met de eigenfrequentie, spint snel verder op dan dat toerental en komt weer tot rust. Als jij je schijf ophangt in rubbertjes doe je dit in feite ook.
Wat je hier ook zou kunnen doen is dus je kast verzwaren door er bijvoor beeld een zwaar boek op te leggen of een baksteen op de bodem
Om je kast sneller te laten trillen dan je schijf moet hij stijver en/of lichter worden. Lichter mag niet teveel ten koste gaan van stijver, anders ben je weer terug bij af.
Stijver maken is makkelijker dan lichter. Met wat alu profieltjes langs bepaalte delen, waaronder bijvoorbeeld je HD rek en je zijpanelen kun je de eigenfrequentie behoorlijk opkrikken zonder dattie veel zwaarder wordt.
Suc7 en laat horen hoe het lukt.
ieeeepppppp :P
Ik zou 'm van de wasmachine afhalen
The sentence below is true.
The sentence above is false.
Verwijderd
Ja, van dat getril had de PC van mijn pa ook last. Dit lag aan een soort klemmetje (waarmee de zijpanelen een beetje worden vastgezet). Normaal kan dit wel opgelost worden door er een beuk op te geven, maar aangezien de HDD daar niet beter van wordt heb ik er maat gewoon een stukje papier tussen gedaan (en een paar keer dubbelvouwen).
Niet zo elegant, maar wel doeltreffend!
Niet zo elegant, maar wel doeltreffend!
Verwijderd
Heel goed.Op woensdag 10 oktober 2001 14:46 schreef martdj het volgende:
Bedankt voor alle tips. Ik ga vanavond even met een fietsband spelen om te kijken of dat helpt. Ik wil ook nog even proberen of het op AAM (Automatic Acoustic Management) zetten van één van de drives helpt. Ik laat de uitslag wel weten.
Een tip voor als de (vooral linker) zijkant van de PC kast veel getril oppikt en doorgeeft, is om aan de binnenkant met Bison-kit er een plaat lood-bitumen of anders een hele zware kwaliteit tapijttegel (gewicht, de kwaliteir doet er niet toe) te lijmen.
//edit k'was het woord tapijttegel vergeten *zucht*
Nog niet aan toegkomen om het ophangen in fietsband uit te voeren. Hij trilt nu net tegen de irritatiegrens aan. Idee van die tapijttegel misschien ook eens proberen. Ik heb hier nog zat van die dingen liggen.
Pagina: 1