[VB] n00b: hoe gebruik ik een database? en welke?

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 08:44

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Sinds het begin van dit schooljaar heb ik op school Visual Basic en ik vind het erg leuk. Nu wil ik voor het bedrijf van mijn vader en moeder een programma maken om ordernummers + beschrijvingen in te voeren, te wijzigen en te verwijderen in een database.
Dit wordt dus zoiets als Ordernummer:2/1234 Omschrijving:Buis zagen Order gereed:Ja, dus een hele simpele database.
Nu zijn mijn vragen:

1. Welke database is hier het meest geschikt voor (Access lijkt mij het makkelijkst als het programma weigert oid)

2. Hoe gebruik ik zo'n database in mijn programma?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 13:29
ik ben nu zelf een beetje aan het experminetern met mysql en php. welke een fractie kosten van access (mischien voor kleine bedrijven wel hellemaal free, maar lijkt me niet).

2) voor deel is dat je hier dan ook geen zorgen over hoeft temaken omdat je gewoon een webservertjes opzet, en hem dus via de browser op meerdere pc's (HTML) kan benaderen maar dat het wel allemaal op de server verwerkt word dan (itt acces).

• Demo

Demo

Topicstarter
Op dinsdag 09 oktober 2001 20:51 schreef HermeS het volgende:
ik ben nu zelf een beetje aan het experminetern met mysql en php. welke een fractie kosten van access (mischien voor kleine bedrijven wel hellemaal free, maar lijkt me niet).

2) voor deel is dat je hier dan ook geen zorgen over hoeft temaken omdat je gewoon een webservertjes opzet, en hem dus via de browser op meerdere pc's (HTML) kan benaderen maar dat het wel allemaal op de server verwerkt word dan (itt acces).
Server/Client is niet echt een probleem, omdat ik het maar op 1 PC hoef te draaien (het bedrijf heeft maar 4 werknemers en 1 PC :P ) Maar als ik het ooit serieus wil verkopen oid, dan is netwerk bruikbaarheid natuurlijk wel handig...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• HermeS
hm,
als het op 1 pc gebruikt word valt er natuurlijk een behoorlijk groot voordeel van mysql+php af.

echter kun je hier heel veel mee, dus als je dit onder de knie hebt, kun je meer dan access etc. maar het moet wel een uitdaging blijven om "het" te leren.

en natuurlijk kun je met mysql een simpele database maken, maar het is wel een flink stuk lastiger dan acces (en dus ook minimaal 2x zoveel tijd voor nodig), omdat je meer kennis nodig hebt. dus een 1 boek zul je minimaal moeten erover moeten lezen. echter is dit het zeker waard als je een studie in de IT volgt.

verder kan ik je hellaas niet echt helpen, heb zelf ook maar weinig ervaring, maar ga eens langs op www.devshed.com dan naar mysql, en volg daar een beginners tut. (wel eerst ff mysql downloaden), dan zul je denk ik wel gauw enthousiast worden.

• Demo

Demo

Topicstarter
Op dinsdag 09 oktober 2001 21:03 schreef HermeS het volgende:
verder kan ik je hellaas niet echt helpen, heb zelf ook maar weinig ervaring, maar ga eens langs op www.devshed.com dan naar mysql, en volg daar een beginners tut. (wel eerst ff mysql downloaden), dan zul je denk ik wel gauw enthousiast worden.
Waar kan ik MySQL downen (of is dit een warez-request :? )?
Enne, het database-prog in kwestie moet toch ook geïnstalleerd zijn op de PC waar het programma draait? In dat geval zou Access makkelijker zijn, want die heb ik al...

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 17:42

Gerco

Professional Newbie

Op dinsdag 09 oktober 2001 21:07 schreef Demoniac het volgende:
Waar kan ik MySQL downen (of is dit een warez-request :? )?
MySQL is gratis www.mysql.org
PHP is gratis www.php.net

Voor een MySQL/PHP combi heb je op de client PC alleen een webbrowser nodig. Verder helemaal niets.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• HermeS
mysql is dus de database (sql) waar de gegevens in staan.

dmv PHP (programeertaal) kun je dus gegevens invoer/verwerken/raporten opstellen etc, en php word dus verwerkt door een webserver. en je kunt dus een browser als invoer/uitvoer programma gebruiken.

• MichelVH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 09:33
Om PHP te draaien moet je wel een webserver hebben: www.apache.org

Don't be afraid of the dark, be afraid of what it hides

• me1299
  • Laatst online: 09:11

me1299

$ondertitel

En als je apache wat ingewikkeld vind wat ik goed kan begrijpen zou ik Sambar (http://www.sambar.com) eens proberen ;)

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

Mensen wat is dit toch?! Hij geeft aan dat ie vb wil gebruiken vraagt hoe ie een database benaderd in vb en wat doen jullie? Rammen 'm mysql/php als enige oplossing door z'n strot daar vraagt ie toch niet om?!. 't is voor een bedrijf dus grote kans dat er al office licenties aanwezig zijn dus access zal prima voldoen.

Data toegang in vb wordt geregeld via ADO of DAO wat de voorganger daar van is.

voor meer info/tutorials over ado zie:
http://www.aspalliance.com/stevesmith/articles/sqltutorial.asp
www.w3schools.com/ado
www.microsoft.com/data

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Yarvieh: Mensen wat is dit toch?!
Wat de boer niet kent, dat eet hij niet :) .

Helaas moet je uitspraken als "Ik vind x+y de makkelijkste oplossing" te vaak vertalen naar "x+y is de enige oplossing die ik zelf goed beheers".

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Demo

Demo

Topicstarter
Op woensdag 10 oktober 2001 07:34 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Wat de boer niet kent, dat eet hij niet :) .

Helaas moet je uitspraken als "Ik vind x+y de makkelijkste oplossing" te vaak vertalen naar "x+y is de enige oplossing die ik zelf goed beheers".
Ja, en het is niet rendabel om voor 1 of 2 projectjes je helemaal te gaan verdiepen in iets als je met een redelijk alterk\natief dat je al enigzins beheerst ook uit de voeten kan...

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Voor kleinschalige oplossingen voldoet access prima, daarnaast kan je vaak je frontend in access zelf maken, daarnaast is de stap naar sqlserver vrij gemakkelijk te maken. MySql is leuk voor webcontent, maar niet bijzonder geschikt voor administratieve toepassingen.
Pagina: 1