Toon posts:

Nameserver: NS.joker.com en NS.mezelf.com ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een korte vraag over nameservers.

NS= natuurlijk Name Server :D

Is het verstandig om zowel een NS bij joker.com te nemen (daar staat mijn domein naam) en er zelf een bij te draaien of kan ik het beste gewoon beide (primary en secundary) nameserver bij mezelf laten draaien of bij joker laten draaien?

Ik ben begonnen met het lezen van Bind howto's om zelf een nameserver op te gaan zetten.

P.S: Als ik mijn machine herstart met de NS erop werkt ie dan niet meer? Thanks! GOT Rocks! wat een info je hier kan vinden zeg, klasse!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op dinsdag 09 oktober 2001 20:24 schreef Icculus het volgende:
Nog even een korte vraag over nameservers.

NS= natuurlijk Name Server :D

Is het verstandig om zowel een NS bij joker.com te nemen (daar staat mijn domein naam) en er zelf een bij te draaien of kan ik het beste gewoon beide (primary en secundary) nameserver bij mezelf laten draaien of bij joker laten draaien?
Het 'verstandigste' is om zoveel mogelijk nameservers op zoveel mogelijk verschillende locaties te draaien. Als je ze bij jezelf draait is het voordeel dat je makkelijk en snel wat aan kan passen. Als je het delegeert aan een andere nameserver is het voordeel dat het beheer door iemand anders wordt uitgevoerd.
Ik ben begonnen met het lezen van Bind howto's om zelf een nameserver op te gaan zetten.

P.S: Als ik mijn machine herstart met de NS erop werkt ie dan niet meer?
Je zult in de whois record aan moeten geven waar de root servers de nameservers van het domain kunnen vinden. Als dat nog op joker.com oid staat, dan kun je zoveel nameservers draaien als je wilt.. maar dan wordt er niks mee gedaan.

Zorg dat joker.com weet dat je zelf een nameserver draait, en vertel ze dat dat de master is voor het domain. Als ze dan de whois record updaten, duurt het enige tijd voordat de verandering in werking treedt. Vanaf dat moment is jouw server de master server, en kun je elders secundaire nameservers gaan draaien (tip: http://www.secondary.com) die als slave fungeren.
Thanks! GOT Rocks! wat een info je hier kan vinden zeg, klasse!
:)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, het wordt al duidelijker.

Ik kan dus meerdere name servers draaien?
Dus zodat als er een uitvalt een andere het overneemt en mijn IP <-> Domein nog steeds gevonden kan worden.

Hoe zit het met een herstart van je machine (op wat voor reden dan ook?) is je nameserver dan kapot als je herstart?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op dinsdag 09 oktober 2001 20:57 schreef Icculus het volgende:
Okee, het wordt al duidelijker.

Ik kan dus meerdere name servers draaien? Dus zodat als er een uitvalt een andere het overneemt en mijn IP <-> Domein nog steeds gevonden kan worden.
Ja.
Hoe zit het met een herstart van je machine (op wat voor reden dan ook?) is je nameserver dan kapot als je herstart?
Als de nameserver netjes afsluit, is er niks aan de hand. Als je machine crasht ofzo, kan het zijn dat data niet goed weggeschreven is ofzo, maar daar hoef je je niet zo'n zorgen om te maken.

Een nameserver zou ik wel draaien op een machine die 24/7 aan staat. Als dat niet zo is, *kunnen* er vreemde dingen gaan gebeuren, bijvoorbeeld als een slave merkt dat zijn zonefile expired is, een nieuwe probeert te halen van jouw nameserver, en als die dan uit staat, zou hij kunnen gaan bokken.

Verwijderd

Sja heb ik weinig aan toe te voegen eigenlijk.
Weet wel waar je aan begint, als je een eigen DNS-server gaat beheren.

Ik heb nog wel een opmerking, die ik al vaker richting Icculus gemaakt heb.
Waarom moet hier nou een nieuw topic over geopend worden, terwijl deze vraag gewoon in het verlengde ligt van je andere topic?

Elke keer zoveel topics openen over dezelfde dingen werkt alleen maar iriterend op mensen die hier vaak komen en zo raak je ook nog eens het overzicht kwijt.

Zie dit niet als kritiek, maar gewoon als goed bedoeld advies :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mjah idd...

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik zal het nie meer doen :)

Ik heb het NS gebeuren wel op de rij volgens mij, het uitzoeken van een nieuwe horloge kost me meer tijd :)
Pagina: 1