Toon posts:

Domein naam verhuizen naar m'n eigen server, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers! :D

Ik heb een domein naam die ik deze maand wil verhuizgen VAN een hosting bedrijf naar mijn EIGEN server.

Ik ben bekend met hoe het een en ander werkt bij internice en soortgelijken. Maar wat heb ik allemaal nodig om mijn domein naam op m'n machine te hosten?

Ik draai redhat 7.1 op een Athlon 1000 Mhz 133FSB 15GB harddisk en MSi board. Uiteraard ga ik apache gebruiken :)

> Heb ik een NS.domein.com en NS2.domein.com nodig?
> Wat heb ik allemaal nodig om de domeinnaam van de hostingprovider te verhuizen naar mijn eigen server.

Alle opmerkingen zijn van harte welkom! thanks

Verwijderd

Even denken hoor. Je moet als het goed is zelf de nameservers registreren bij InterNIC en zorgen dat je een vast IP hebt.

Verder is het een kwestie van je Apache config (voor het koppelen van het domein aan de nameservers). Hoe dat precies zit weet ik niet.

Verwijderd

je hebt neem ik aan een dns?

zo ja, dan moet je de dns waar je domein nu op staat veranderen in jouw dns en dan is het goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik heb ADSL een vaste verbinding :) + redhat 7.1 met bind en apache erop. Ik kan bij Joker.com gratis nameservers krijgen. Is dat verstandig of toch maar liever zelf op zetten?

Verder ben ik benieuwd hoe de procedure in mekaar zit. Ik hoop dat iemand me daar wat meer over kan vertellen mogelijk heeft iemand hier al eens een verhuizing van hosting bedrijf naar eigen server meegemaakt.

Ik wil mijn overgang graag zo glad en soepel mogelijk laten verlopen vandaar dat al je tips welkom zijn!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:18
Om je domein zelf te hosten heb je 2 DNS servers (minimaal) nodig, liefst op een aparte ip range.

1 DNS server KAN je zelf draaien, andere zal je bij een provider ofzo moeten doen, of bij een vriend.

Afhankelijk van de betrouwbaarheid van je verbinding, kan je een eigen DNS draaien.

In die DNS server maak je dan de benodigde entry's voor je eigen domein, waarbij je dus je IP ingeeft voor www, ftp, mx records, en de rest wat je wil.

Ik heb mn eigen domein ook zelf gehosted, (Chello, Linux, Apache). DNS draait echter bij een provider...

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik heb ADSL een vaste verbinding :) + redhat 7.1 met bind en apache erop. Ik kan bij Joker.com gratis nameservers krijgen. Is dat verstandig of toch maar liever zelf op zetten?

Verder ben ik benieuwd hoe de procedure in mekaar zit. Ik hoop dat iemand me daar wat meer over kan vertellen mogelijk heeft iemand hier al eens een verhuizing van hosting bedrijf naar eigen server meegemaakt.

Ik wil mijn overgang graag zo glad en soepel mogelijk laten verlopen vandaar dat al je tips welkom zijn!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:18
Op dinsdag 09 oktober 2001 20:43 schreef Icculus het volgende:

Ik had domein eerst bij webprovider lopen :r
(zo'n gratis hosting ding, je betaalde alleen domeinreg.)

Naja, het belangrijkste (had ik van tevoren rekening mee gehouden) was dat 't domein op mn EIGEN NAAM stond (staat)
Dus ikke ben eigenaar, en kan dus ook alles ermee doen.

Toen ff gebeld met nieuwe provider (kennis via via daar).
Zij doen dan een aanvraag tot verhuizing, je moet ff een reeks mailtjes beantwoorden, en toestemmen enz, en dan gaattie van DNS over.. en dan kan je weer verder doen wat je wil.

Indien je een EIGEN dns wil, dan moet je ff rondneuzen op www.networksolutions.com
Daar staan alle benodigde formulieren, en kan je zelf alles wijzigen (zolang 't domein maar op JOUW naam staat)

daar kan je ook DNS wijzigingen doorgeven.. dus van DNS joker, naar eigen DNS, of naar welke dns dan ook.

Voordat je van DNS verandert, moet je domein al wel actief zijn in die DNS server..

Verwijderd

Topicstarter
Okay thanks.

Hij staat op mijn naam maar ik heb geen administratieve registratie op mijn naam (geen gratis provider hoor, regulier aangevraagt) in ieder geval moesten zij als administratief staan vermeld, NU wordt dat overgezet op mijn naam.

Ze geven aan alle medewerking te verlenen aan de nieuwe provider die zorg draagt voor de verhuizing (dat ben ik dus :D )

Ik zit nog te twijfelen of ik eigen nameserver wil, is dat handig?

Verwijderd

Topicstarter
De nameserver vraag is inmiddels behandelt, Ik denk de eerste 2 nameserver zelf te gaan draaien + 2 backup nameservers (bijvoorbeeld via secundary.com en andere diensten)

Als ik toegang heb tot de control panels van joker.com of internic.com (of wie dan ook) dan kan ikzelf mijn NS gegevens wijzigen en komt het domein op mijn machine uit, dat klopt toch?

Lekker lezen hoe bind werkt en apache configgen, het is allemaal zo interessant :)

Hoe zit het met ISP's zijn die bereid om een backup Nameserver te draaien? Ik zit trouwens bij PLANET internet wellicht dat die ook al een nameserver hebben draaien waar ik gebruik van maak. Mijn hostname komt in eider geval al uit op mijn ip.

Verwijderd

WAt voor adsl heb je dan want mxstream basic is veels te langzaam om een webserver op te zetten.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

ik zal nu wel een waarschuwing krijgen voor spam maar

www.zoneedit.com gratis en zeer goede dns (nee is niet mijn bedrijf, ik wil je alleen helpen)

bind is buggy dat wil je niet zelf gaan draaien !

zorg dat eerst je server perfect draait apache/mail etc wat je maar wil voor je he zooitje over zet (tenzij het een TEST domein is die best een paar dagen offline mag zijn !)

groet en suxes

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Als ik dit topic zo lees, dan vraag ik me af of het slim is om een (of meerdere) eigen DNS-server's te gaan draaien (no offence).

Bind buggy :? Wel een van de meest gebruikte DNS-servers/clients toevallig.
Er komt wel aardig wat kijken bij het beveiligen van een eigen DNS server. Zeker als die ook nog eens zoals in dit geval publiek toegankelijk moet zijn. Er zijn wel wat security issues met Bind ;) Het is ook de een van de meest populaire poorten onder de scans.

Zorg er sowieso voor dat hij in een chroot-omgeving draait, nooit als root en pas op met wat je toelaat op de server.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op dinsdag 09 oktober 2001 22:25 schreef xychix het volgende:
bind is buggy dat wil je niet zelf gaan draaien !
Pardon?

Vandaar dat het meerendeel van alle domains op het internet door BIND geserved worden..

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 22:46 schreef RickJansen het volgende:

[..]

Pardon?

Vandaar dat het meerendeel van alle domains op het internet door BIND geserved worden..
Sja...ik moest er ook even over nadenken :?
Ik denk dat hij het meer waarschuwend bedoelt, om goed op de veiligheid ervan te letten. Tenminste ik mag hopen dat hij dat bedoelt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bind installeren is dus vrij lastig (i.v.m al die lekken) vandaar dat ik zit te denken om het eerste (primary) NS maar zelf te gaan draaien, het 2e, 3e etc breng ik dan wel ergens anders onder.

Planet heeft toch ook NS? dan gebruik ik gewoon die van planet als primary en mn eigen als secundary + nog enkele voor backup :)

Bind draait in redhat 7.1 standaard als root, ik ben dat chroot al wel eens tegengekomen in howto's

wat zijn precies de lekken in bind dan?

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op dinsdag 09 oktober 2001 22:50 schreef nelske het volgende:

[..]

Sja...ik moest er ook even over nadenken :?
Ik denk dat hij het meer waarschuwend bedoelt, om goed op de veiligheid ervan te letten. Tenminste ik mag hopen dat hij dat bedoelt.
ja, niet 'buggy' maar kent 'een verleden met veel grote security issues'
sorry.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Pagina: 1