capturen met 25fps en 640x480

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
hoi,

ik wil graag video materiaal opnemen op mn hardeschijf. ik heb een tv tuner kaart, een athlon 1400, 512 ddr geheugen en 80 gb schijf. ohja ook nog winxp, en ik gebruik virtual dub om op te nemen.
dat leek me wel goed maar het wil nie echt vlotten. als ik opneem dan krijg ik heel schokkerig beeld, er worden veel frames gedropt, zelfs als ik op 160x120 opneem. ik has al effe gezocht en zag iemand met een pentium 733 die gewoon op 640x480 bij 25fps en die had geen problemen. het zou kunnen datie een betere capture kaart heeft dan ik maar mijn comp zou dat toch moeten kunnen compenseren?
wat ken ik dr aan doen om wel op 640x480 op 25fps op te nemen?

ohja ik heb een k7t266 pro-r dus met via chip. en ja ik heb de 4 in 1 drivers geinstalleerd en ook de drivers van mn tv kaart en videokaart. anders nog iets?

thnx

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welke codec gebruik je, om te coderen?

They made me do it.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
divx 4.01 is veeeeeeeel sneller dan 3.22 ofzow.

Downloaden dus op www.divx.com
suc6

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

vreemd, welke capture kaart en wat neem je op: op rgb 32??
geluid niet comprimeren tijdens de opnamee wil ook helpen

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Morphs
  • Laatst online: 21-05-2025
Heh ik had iets soortgelijks met m'n PII-350 met asus v3800. Probleem bleek dat ik DMA niet aan had gezet van m'n HD. Kijk dat ff na....

Verder staat er in de help van VD wel welke symptomen wijzen op een probleem bij het capturen. Let bijvoorbeeld op de CPU load.

• brute51
als codec neem ik gewoon avi ongecomprimeerd. is dat beter dan als ik divx 4.01 (die heb ik al btw) neem?

ik heb het op rgb16 en 24 geprobeert en het bleef schokken. rgb32 heb ik dr nie eens bij zien staan...

geluid is ook gewoon pcm 16 bits 44.100 khz (cd kwaliteit).

mn hardeschijf (schijven in raid ;)) staan op use raid if available dus dat zal ook wel goed zijn.

de kaart is een etech capture kaart met afstandsbediening(handug!).

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 16:26
AVI ongecomprimeerd? En nog bij een hoge resolutie ook? Logisch dat ie frames dropt, je systeem moet afhankelijk van de resolutie 10 tot 20 MB per seconde trekken. Mijn RAID opstelling houd dat ook niet continu vol, vandaar de framedrops.

Beeld moet je capturen met DivX codec of MJPEG codec. Zo valt de datastroom terug naar 1 tot 5 MB per seconde. Als ik weet dat ik 't beeld later nog moet bewerken neem ik op met MJPEG en converteer 't later naar DivX.
Geluid moet je raw capturen 44 kHz stereo, later omzetten naar MP3 of WMA.

Een goede MJPEG codec is Pegasus PIC MJPEG codec, gratis te downloaden!

• brute51
ok thnx ik zal het is proberen. :D

waar ken ik die mpeg codec downloaden? ken het nie vinden..

• brute51
op 320x280 krijg ik nog steeds ongeveer elke seconde een gedropte frame... is winxp 2600 dan zo slecht in beeld spul ofzo?

• JAVA-Doctor
Pegasus PIC MJPEG codec kun je halen bij http://www.jpg.com

De instellingen:

Capture format: 768x576 YUY2 25 fps

PIC codec instellingen: luminance 30, chrominance 30 (last clip chrominance 25), 4:1:1. 'Force YUY2 Output' niet aanvinken. De '2 Fields' optie kan ook wel uit. Compressiekwaliteit op 10 of zo zetten.

Resultaat, 1 uur fullscreen tv met iets minder dan 3 GB (incl raw PCM 44.1 kHz geluid) en met slechts 3 frames gedropped. Wel gedaan met AVI_IO, dropt wat minder frames dan VirtualDub.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
Ik capture altijd met vdub en Mjpeg max res {768x568)
drop mischien 20 frames in het uur (cpu load 60-70%)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JAVA-Doctor
Op donderdag 11 oktober 2001 02:48 schreef nitenite het volgende:
Precies, die 20 heb ik ook met VDub en dus maar 3 met AVI_IO in dezelfde omstandigheden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
heb je daar toevallig een linkje van ;-) ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-08 11:32

DeTeraarist

#Boots2Asses

Op donderdag 11 oktober 2001 02:48 schreef nitenite het volgende:
Kwenie wat je captured, maar TV heeft een resolutie van 720x576. (corrigeer maar als ik het fout heb)

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• DeTeraarist

DeTeraarist

#Boots2Asses

euh midden in de nacht, GoT is traag, maar dit is ridiculous.

• JAVA-Doctor
Op donderdag 11 oktober 2001 05:14 schreef nitenite het volgende:
heb je daar toevallig een linkje van ;-) ?
Je kunt 't hier vinden: http://www.nct.ch/multimedia/avi_io/

Is Trialware, na 30 dagen kun je weer een nieuwe versie downloaden.

P.S. DeTeraarist. De resolutie IS 768x576, dan is de beeldverhouding 4:3. Bij 720x576 klopt die verhouding niet meer.

• brute51
heeee thnxie voor al die reacties ik ga is effe die programmaatjes proberen. kijken of dat beter gaat.

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik haal altijd dv video uit de videocamera.. Dit save ik vervolgens als uncompressed AVI en ga ik capturen met Divx 4 en MP3 geluid

Wordt superklein, ik zet hem op 90% kwaliteit behouden dus dat is ook OK

resultaat: zeer mooie filmpies :)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• brute51
huh ik heb volgens mij nou opeens een heel ander probleem. ik heb dus die jpeg ding gedownload en dat andere prog. het gaat inderdaad beter dan met virtual dub maar dat is het probleem nie.

als ik wat heb gecaptured en ik ga het daarna kijken dan zie ik een soort van sneeuw met een groene achtergrond terwijl ik toch echt gewoon tv kan kijken op mn computer en ook als ik in dat programma dat hierboven staat. de instellingen staan op overlay omdat preview een heel slecht beeld geeft. is dat het probleem?

• JAVA-Doctor
Overlay is in principe goed, alleen wordt het niet altijd gesupport bij resoluties boven 384x288. Als je met preview opneemt is 't beeld dan wel goed?
Als 't beeld dan wel goed is, zou ik naar nieuwere drivers gaan zoeken die wel overlay in alle resoluties kunnen. Opnemen met preview is namelijk 1 dropout feest.

Misschien iets anders, heb je wel 't goede capture device ingesteld? Dus niet die standaard Microsoft WDM driver?

• DeTeraarist

DeTeraarist

#Boots2Asses

Op donderdag 11 oktober 2001 13:23 schreef JAVA-Doctor het volgende:

[..]

Je kunt 't hier vinden: http://www.nct.ch/multimedia/avi_io/

Is Trialware, na 30 dagen kun je weer een nieuwe versie downloaden.

P.S. DeTeraarist. De resolutie IS 768x576, dan is de beeldverhouding 4:3. Bij 720x576 klopt die verhouding niet meer.
Zoals jij het uitlegt klopt het wel ja, maar lees dit eens door: http://www.labdv.com/nl/glossary.php en dan vooral het stukje bij Pal :) daar staat toch heel iets anders. En dat is ook wat ik eigenlijk overal hoor...

• JAVA-Doctor
Op vrijdag 12 oktober 2001 04:20 schreef DeTeraarist het volgende:

[..]

Zoals jij het uitlegt klopt het wel ja, maar lees dit eens door: http://www.labdv.com/nl/glossary.php en dan vooral het stukje bij Pal :) daar staat toch heel iets anders. En dat is ook wat ik eigenlijk overal hoor...
http://www.labdv.com/nl/glossary.php

PAL is de afkroting voor Phase Alternate Line. PAL is de standaard voor televisiebeelden in het grootste deel van Europa (625 lijnen, 25fps). De digital resolutie van PAL is 720x576.

Er is hier dus sprake van een digitale resolutie. Dit is dus even iets anders, als je verder had gelezen op die betreffende site: http://www.labdv.com/nl/articles/aspect_ratio.php#pixel had je het geweten. :Y) Hierin staat dat digititale videoapparatuur inderdaad die 720x576 gebruikt, maar dat er cropping & resizing nodig is om het goed naar analoog om te zetten! De beeldverhouding van je TV blijft tenslotte 4:3 en niet 5:4.

Analoog opnemen met zo'n hoge resolutie heeft eigenlijk ook alleen maar nut als je capturekaart een goed deinterlace filter heeft. Anders kun je net zo goed op 384x288 capturen. Per beeldje worden er door PAL namelijk maar 360x288 lijnen verstuurd, dit is interlacing, eerste de even lijnen, dan de oneven, dit tot 25x per seconde op 50 Hz.

Verwijderd

Bestaat er met een Radeon ViVo ook de mogelijkheid om video fatsoenlijk te capturen? De processor (Athlon 1200), het geheugen (384MB Corsair) en de harde schijf (Maxtor 30GB 7200rpm) moeten een redelijke compressie/gegevensstroom aankunnen

• JAVA-Doctor
Moet kunnen. Ik capture gewoon met mijn Elsa Erazor III ViVo, geen probleem. Als de drivers maar goed zijn.

Je kunt gewoon gebruik maken van de al eerder genoemde software, Virtual Dub en AVI_IO.

• DeTeraarist

DeTeraarist

#Boots2Asses

Als je een ATI hebt, dan kan het ook zijn dat VirtualDub het niet doet, zoals bij mij dus het geval is.

Stukje van de VirtualDub homepage
VirtualDub says I don't have a capture device, but I know I have one.
VirtualDub needs a Video for Windows capture driver to capture. Most Firewire (DV) devices do not provide a VFW driver, and thus cannot be used by VirtualDub at all. Also, ATI appears to be shipping their current devices with a WDM (Windows Driver Model) driver only; this can be used indirectly by VirtualDub through a Microsoft wrapper, but it is crippled in functionality and it also appears that the wrapper is buggy.

The wrapper will show up as "Microsoft WDM Image Capture (Win32)." If it works for you, great.

• brute51
als ik met preview capture dan droptie helemaal een berg frames en het ziet er niet zo mooi uit ook. overlay is dus het best maar dan zie ik sneeuw. bij preview dus niet maar dat is ook nie best. wat nou?

• JAVA-Doctor
Probeer eens andere/nieuwere drivers voor je TV kaart te vinden.

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:18

vanDaal

-ismeereentje

Even een flinke kick naar boven :)

Ik ben namelijk ook bezig om uit te pluizen hoe ik het digitale videomateriaal zo mooi en vloeiend mogelijk van mijn digicam af te krijgen, maar het wil nog niet helemaal lukken.

Dit zijn de huidige instellingen:

- Capturen met behulp van AVI_IO
- Format: 640x480, UYVY, 25fps, inclusief audio (CD quality)
- Source: S Video, PAL - BDGHI (via de ingang op mijn Asus V6800 Deluxe)
- Compression: MJPEG Codec

De video die ik hiermee capture gaat enorm schokkerig. Tot nu toe is het alleen gelukt om met een resolutie van 352 x 288 een vloeiend beeld te krijgen. Nu vraag ik me dus af waar dit aan kan liggen. Ik heb de volgende opties die ik zelf denk:
- S-video verbinding is gewoon te traag daarvoor :?
- PAL - BDGHI verkeerde instelling :? (ook nog keuze tussen PAL - M, N en 60)
- Videokaart te traag :?

Wie kan me helpen?

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Iemand?

• Microkid
  • Laatst online: 08:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1) S-Video of PAL heeft niks te maken met de traagheid. Het geeft alleen aan hoe het beeld materiaal verstuurd wordt.
2) Videokaart te traag: ja en nee. Het probleem van capturen via je videokaart is dat het coderen softwarematig (lees: via je processor) moet gebeuren. Dat kost redelijk veel kracht. Zeker als je op 640x480 wilt capturen, of op PAL formaat (720x576). Om dit op te lossen moet je een zo snel mogelijke codec gebruiken, die enerzijds snel kan coderen, maar ook nog de datastroom tot een acceptabele bitstream terugbrengt. Een ongecomprimeerde bitstream is al gauw 10-20MB per seconde. DV kwaliteit (zoals van je camera) is 3.5MB/sec. Andere compressors zoals DivX enzo brengen de datastream nog verder terug.
Daar komt nog bij dat Virtualdub antiek aan het worden is. Het gebruikt nog steeds de VfW manier om te capturen, en dit is langzamer dan de moderne DIrectX methode.

Je zal dus moeten investeren in een snelle CPU om full screen te kunnen capturen. Maar er zijn ook andere mogelijkheden (wel met een prijskaartje).
- capturen via firewire vanaf een digicam. (o.a. met Scenalyzer)
- investeren in een video-in kaart met een hardware codec.
- als je firewire hebt, investeren in een analoog-naar-DV omzetter, die je analoge signaal omzet naar DV. Bijv een Canopus ADVC-100 (gebruik ik zelf, omdat ik honderden VHS banden moet omzetten naar DVD).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Microkid schreef op 02 June 2003 @ 20:11:
Je zal dus moeten investeren in een snelle CPU om full screen te kunnen capturen.
Wat dat betreft zou ik theoretisch met mijn systeem (dual athlon, SCSI RAID) wel genoeg moeten hebben.

Maar ik denk dat ik inderdaad de bottleneck wel weet. Full-screen capturen kan alleen met behulp van firewire of een video-in kaart. Helaas heb ik beide niet en ook het geld niet daarvoor (videocamera is tijdelijk geleend trouwens).

• Microkid

Microkid

Smile

vanDaal schreef op 02 juni 2003 @ 20:26:
[...]
Wat dat betreft zou ik theoretisch met mijn systeem (dual athlon, SCSI RAID) wel genoeg moeten hebben.

Maar ik denk dat ik inderdaad de bottleneck wel weet. Full-screen capturen kan alleen met behulp van firewire of een video-in kaart. Helaas heb ik beide niet en ook het geld niet daarvoor (videocamera is tijdelijk geleend trouwens).
Koop dan een firewire kaartje. Kost je hooguit een paar tientjes, en het is nooit weggegooid. Dan kan je iig wel mooi via firewire capturen van die camera.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Ja, dat is dan wel interessant :)
als je firewire hebt, investeren in een analoog-naar-DV omzetter, die je analoge signaal omzet naar DV. Bijv een Canopus ADVC-100 (gebruik ik zelf, omdat ik honderden VHS banden moet omzetten naar DVD).
In mijn geval is het trouwens een digitale videocamera (Sony DCR-TRV210E).

Maar goed, met behulp van een firewire kaartje zou je dus wel theoretisch full-screen (of PAL formaat) kunnen opnemen?

• Microkid

Microkid

Smile

vanDaal schreef op 02 June 2003 @ 21:02:
Ja, dat is dan wel interessant :)

[...]
In mijn geval is het trouwens een digitale videocamera (Sony DCR-TRV210E).

Maar goed, met behulp van een firewire kaartje zou je dus wel theoretisch full-screen (of PAL formaat) kunnen opnemen?
Ja. Met capture- en/of bewerk software zoals Scenalyzer of Pinnacle Studio of Adobe Premiere kan je direct via Firewire capturen op full screen PAL (720x576) formaat in DV kwaliteit (3.5MB/sec), dus ong 4GB per 17 minuten. Dat kan je dan via TMPGenc ofzo omzetten naar SVCD of DVD, indien gewenst.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Ok, thanks!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:13

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Voor snel capturen in goede kwaliteit wil je natuurlijk raw capturen, dan heb je immers GEEN verliezen, alleen een enorme datastream (een dikke raid0 nodig dus). Je kunt ook een codec gebruiken. DivX is alleen voor de snelste processoeen real time te doen. Als je een beetje een langzamere computer hebt moet je eens naar huffyuv kijken, die comprimeert niet zo goed, maar heeft wel weinig verlies en is lekker eenvoudig voor je Processor.

Als je een langzamere computer hebt kan je ook eens kijken naar een videokaart met hardwarematige encoder. Ik heb een Ati8500 AIW, die kan hardwarematig Mpeg(2) capturen op PAL@25fps. Hiervoor gebruik ik overigens de door ATI geleverde software. De ATI software is niet geweldig ofzo, maar het werkt prima, en kan overweg met de hardwarematige encoders. Zo kan ik met een PIII600 nog prima filmpjes van TV schieten. Mbv virtualdub* en een aantal filters en een Xvid codec maak ik daar vervolgens kleinere filmpjes mee, die prima af te spelen zijn op mijn 19" beeldscherm.

Capturen via firewire gaat (volgens mij) altijd wel oke, daar hoeft immers niets aan gerekend te worden terwijl de bandbreedte redelijk is. Maar goed, je TV heeft geen firewire-out dus dat is alleen een oplossing als je een (duurdere) videocamera hebt. Via firewire capturen kan alleen niet mbv virtualdub omdat vfw (video for windows) dat niet ondersteunt. Hiervoor moet je dus een capture programma hebben dat WDM (windows driver model)-drivers ondersteunt. Vaak wordt bij een kaart wel software bijgeleverd, en anders is die wel op het net te vinden. Adobe premiere kan het ook (is alleen wel DUUR).

* kan ook met ieder ander videobewerkings programma, maar virtualdub is mijn favoriet. Het is wel heel anders dan alle andere, even wennen dus. Premiere is ook prima (maar bij mij niet al te stabiel) TMPGenc is ook prima.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Pagina: 1