2 netwerken aan elkaar

Pagina: 1
Acties:

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 16:19
Ik heb hier thuis 2 pc's staan. Daar ligt een 100mbit netwerk tussen dat gaat allemaal goed. Nu het volgende:

In straat heb ik met 3 andere buren een netwerk liggen. Voorheen had ik maar 1 pc en die was aangesloten op dat netwerk. Nu wil ik dat weer gaan doen. Ik heb in 1 van de 2 pc's hier thuis 2 netwerkkaarten zitten. Het netwerk in de straat is verbonden met een HUB en thuis gebruik ik een cross-kabel.

Ik wil dus graag op het netwerk in de straat en ik wil ook met die pc die niet direct op die hub wordt aangesloten ook op het netwerk in de straat. Hoe moet ik dit doen. Ik ben al aan het proberen geweest, maar het lukt me niet :( . Heeft iemand hier ervaring mee en wil mij helpen?
Btw: er hoeft geen i-net worden gedeelt, dat gebeurd misschien later nog.

Flickr

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Internet delen is in principe hetzelfde als twee subnetten delen.

Internet is gewoon een ander subnet (ja, toevallig de rest van de wereld, maarja :)). Dus je zou misschien met wat aanwijzingen hier op GoT (search ;)) kunnen proberen?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

the Uplink optie van de hub gebruiken. Heel simpel...

• rkrythe
Op dinsdag 09 oktober 2001 18:24 schreef okidokie het volgende:
the Uplink optie van de hub gebruiken. Heel simpel...
? Dat begrijp ik effe niet. Internet heeft hier niks mee te maken, dat te eerste. Ten 2e vond ik het raar dat het lampje in de HUB brand op poort1 (van pc in mijn huis dus) en het lampje op mijn netwerkkaart ook, maar XP zegt dat de kabel unplugged is :?

Flickr

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:59
Even ter verduidelijking, op je HUB thuis en die van de straat zit als het goed is een uplink, tussen die 2 uplinks moet een cross-kabel zitten...

zeroxcool.net - curity.eu

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Of je installeert een router :)

• rkrythe
ik denk dat ik niet goed heb uitgelegt of jullie hebben niet goed gelezen. Thuis heb ik een cross-kabel en in de straat een HUB. Er is dus maar 1 hub en GEEN internet in het spel

Flickr

• rkrythe
ik vind het trouwens ook zo vreemd dat de de netwerkkaart in de pc die ook op het netwerk van de straat is aangesloten het lampje vrand en op de HUB ook en dan zegt XP dan de kabel unplugged is :?

Flickr

• rkrythe
heeft iemand nog een idee?
Is het wel mogelijk wat ik wil of moet ik een nog een hub kopen?

Flickr

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik zei dat het principe hetzelfde is.
Meerdere netwerken, meerder LANs, een Internet/huisnetwerk-verbinding, het komt allemaal op hetzelfde neer.
Dus ik doelde niet op Internet, maar op het principe ervan. Routeren enzo weetjewel...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik denk dat je zelf IP-nummers moet gaan toekennen.
(Kijk bij configuratie, netwerk, TCP/IP-protocol op je netwerkkaart en tik daar zelf in bij alle PC's een

IP-nummer: 192.168.0.x
Waarbij x het volgnummer voor die PC is.
Denk er om geen 2 PC's hetzelgde nummer te geven.

Subnet mask: 255.255.255.0
Dit is wel bij alle PC's hetzelfde.

Volgens mij moet het dan werken.
Jouw PC die met alle PC's moet communiceren moet je natuurlijk wel op de HUB-aangesloten hebben (ik denk dat dat ook het geval is).

Wat je bij het TCP/IP-protocol voor je 2de kaart moet instellen weet ik niet.
Misschien dat ik fout zit, en dat je op het ene netwerk als IP-nummre miet opgeven 192.168.0.x, en op de het andere een ander netwerknummer (192.168.1.x ??)
Op die manier heb je op de PC die op beide netwerken zit beide "IP-groepnummers".
Ik denk dat dit laatste de juiste oplossing is.
Even proberen !
Laat ook even weten wat werkt !

Succes !

eagle

• rkrythe
nope, lukt niet. Is het zo dat als je 1 pc in een HUB doet, dan kan hij zig zelf toch wel zien in een netwerkomgeving? WinXP geeft namelijk nog steeds Cable Unplugged terwijl de kabel in orde is(doet het met andere kaart wel)En dan nog wat: Moet ik verschillende werk groepen gebruiken of allemaal dezelfde?

Is mijn situatie mogelijk of moet ik gewoon 2 HUB's gebruiken en die gaan linken?

En als er dan ADSL via de HUB het netwerk op gaat (als dat nog een in dit gat hier komt) Is een Switch dan sneller of maakt het geen drol uit?

Flickr

Verwijderd

Ok, even resume, mis ik een afslag of wil je dit...

Huidige situatie:
StraatNetwerkHub
|
JouwPC1 --- crosscable --- JouwPC2

Gewenste situatie:
StraatNetwerkHub
|
ThuisNetwerkHub --- JouwPC2
|
JouwPC1

Met andere woorden, Keep It Simple, mik er een hubje tussen, stop je StraatNetwerkLijntje uit je StraatNetwerkHub in je ThuisNetwerkHub (niet in de uplink, tenzij je StraatNetwerkLijntje een crosscale is), en gaan!

Met excuses voor de wazige plaatjes.
Succes ermee

Verwijderd

(volgens mij had ik dit best in een mailtje kunnen typen)

volgende stap is uitzoeken hoe JouwPC1 nu een ip adres krijgt, gaat dit dynamisch (via DHCP) dan is er niks aan de hand en gaat dit voor JouwPC2 ook goed, gaat dit statisch (JouwPC1 heeft nu bv ipadres 192.168.1.10 subnet 255.255.255.0) dan moet je JouwPC2 ook een ip adres toekennen (bv 192.168.1.11 subnet 255.255.255.0).

Succes

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 14:54 schreef mhogenst het volgende:
Ok, even resume, mis ik een afslag of wil je dit...

Huidige situatie:
StraatNetwerkHub
|
JouwPC1 --- crosscable --- JouwPC2

Gewenste situatie:
StraatNetwerkHub
|
ThuisNetwerkHub --- JouwPC2
|
JouwPC1

Met andere woorden, Keep It Simple, mik er een hubje tussen, stop je StraatNetwerkLijntje uit je StraatNetwerkHub in je ThuisNetwerkHub (niet in de uplink, tenzij je StraatNetwerkLijntje een crosscale is), en gaan!

Met excuses voor de wazige plaatjes.
Succes ermee
eh waarom niet gewoon zo

straathub --- pc1
|
|
pc2

wil je dus ook nog internet op 1 van beide pc's moet je een 2de netwerkkaart in je pc stoppen.

hmmm niet goed gelezen dit wil je dus niet... je kan gewoon de situatie

straathub --- pc1 --- cross --- pc2 houden
zorg dat subnet van straat en thuis (cross) anders is
bijv straat 192.168.1.x 255.255.255.0 thuis 192.168.0.x 255.255.255.0 om met pc2 te kunnen communiceren met staart moet je zorgen dat er een routing programma draait op pc1 en de default gateway van pc2 installen op het ip van pc1

als win2k op pc2 is geinstalleerd kan je dit gewoon doen mbv internetsharing (ook je geen internet hebt) je interne netwerk krijgt dan een 192.168.0.x nummer LET OP als straatnetwerk deze reeks gebruikt gaat dit niet werken

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op dinsdag 09 oktober 2001 18:29 schreef ZeRoXcOoL het volgende:
Even ter verduidelijking, op je HUB thuis en die van de straat zit als het goed is een uplink, tussen die 2 uplinks moet een cross-kabel zitten...
Een uplink is al gecrossed(vaak met knopje aan/uit)...tussen 2 ECHTE uplink poorten moet gewoon een straight kabel...

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 15:09 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Een uplink is al gecrossed(vaak met knopje aan/uit)...tussen 2 ECHTE uplink poorten moet gewoon een straight kabel...
like always...

tussen 2 uplinks dus tch een cross... 2x crossen is weer recht dus 3 x crossen hehe

Verwijderd

Wat doen we toch weer lekker moeilijk met z'n allen :D
Pagina: 1