Was is volgens jullie de beste keus voor een analoge synth, als ik er voornamelijk drum n bass, hiphop en breakbeat mee wil gaan maken...
Verwijderd
ligt er een beetje aan wat je voor ogen hebt om er uit te gaan halen....de stijlen die je noemde zijn vooral gebaseerd op de beats, en als je die er uit wilt halen zou ik in elk geval geen synth kopen maar een (software)sampler
Ik wil wel leads gaan maken... die drumpartijen maak ik met de computer, basslines en leads wil ik met een synth gaan maken..
is een novation nova niks? kan die niet meer dan een nordlead en haal ik daar niet bijna dezelfde geluiden uit>
Verwijderd
ik ken hem zelf niet, maar vond dit net voor je, al gaat het wel over de supernova:
I had the supernova II rack for 5 month and it sucks?? The sound is plastic sounding and it is hard to make your own sounds on it. I have an Access Virus and Clavia Nordlead 2 and they are far more easy to make your own sonds on and they sounds more organic. The FX on the novation is very bad and metallic sounding especially the reverb and the delay is hard to get in time with midi. Listen carefully to all the va:S before you buy this metallic sounding synth. This is just my own experience and you have to listen for your own taste but i have sold my Novation and it wasn`t easy= it took mee 1,5 month to sell mine and with lots of moneyloss.
Maar er zijn natuurlijk ook genoeg reakties van mensen die hem te gek vinden: http://www.sonicstate.com/synth_reviews/Novation_Supernova.cfm?p=y&L=yes
Je moet zoiets gewoon zelf gaan beluisteren, maar de NordLead ziet er natuurlijk wel een stuk funkyer uit, da's ook erg belangrijk
I had the supernova II rack for 5 month and it sucks?? The sound is plastic sounding and it is hard to make your own sounds on it. I have an Access Virus and Clavia Nordlead 2 and they are far more easy to make your own sonds on and they sounds more organic. The FX on the novation is very bad and metallic sounding especially the reverb and the delay is hard to get in time with midi. Listen carefully to all the va:S before you buy this metallic sounding synth. This is just my own experience and you have to listen for your own taste but i have sold my Novation and it wasn`t easy= it took mee 1,5 month to sell mine and with lots of moneyloss.
Maar er zijn natuurlijk ook genoeg reakties van mensen die hem te gek vinden: http://www.sonicstate.com/synth_reviews/Novation_Supernova.cfm?p=y&L=yes
Je moet zoiets gewoon zelf gaan beluisteren, maar de NordLead ziet er natuurlijk wel een stuk funkyer uit, da's ook erg belangrijk
je zei net dat ik misschien ook een sampler aan zou kunnen schaffen, maar dan moet ik toch ook cd's hebben om van te samplen? of zie ik dat verkeerd...
Verwijderd
je hoeft niet perse cd's te hebben, ikzelf vind het bv leuker om zelf samples te maken...en dat kan op verschillende manieren
zelf allerlei geluiden gaan samplen en bewerken in je computer, of je maakt ze zelf alleen met je computer, of met je synth, of je kopieert een sample-cd met koele geluiden, wat jij wilt
ik zou persoonlijk trouwens geen sampler kopen, dat vind ik te duur voor wat je er voor krijgt....en uiteraard gezien de mogelijkheden die een computer je biedt qua sampling
maar er schijnen mensen te zijn die duizenden guldens neer willen tellen voor iets dat samples af kan spelen
zelf allerlei geluiden gaan samplen en bewerken in je computer, of je maakt ze zelf alleen met je computer, of met je synth, of je kopieert een sample-cd met koele geluiden, wat jij wilt
ik zou persoonlijk trouwens geen sampler kopen, dat vind ik te duur voor wat je er voor krijgt....en uiteraard gezien de mogelijkheden die een computer je biedt qua sampling
maar er schijnen mensen te zijn die duizenden guldens neer willen tellen voor iets dat samples af kan spelen
De Nova is overhyped. Ik denk dat de Virus wat 'vetter' klinkt, ik neem aan dat je ook baslijntjes er mee wilt maken. Een Nord is ook leuk en niet al te duur.
iOS developer
Verwijderd
Hmmm..volgens mij is jou het principe van een sampler niet helemaal duidelijk jimm. Laten we ons eerst eens afvragen waarom bijvoorbeeld Junkie XL zijn eerste cd voor 99.9% op 2 akai S3200's heeft gemaakt? Niet omdat ze dus alleen 'samples afspelen'. Door veel producers wordt de sampler het meest onmisbare productie-onderdeel van hun studio genoemd.Op dinsdag 09 oktober 2001 20:08 schreef Jimm het volgende:
Maar de Virus ruled natuurlijk ook (roep ik in elke thread wel een keer)
Verwijderd
ik ken het principe van de sampler, echt waar....mijn mening is alleen dat ik een beginner niet aan zal raden er eentje te kopen omdat ik de mogelijkheden wat beperkt vind voor de prijs
helemaal met in het achterhoofd de mogelijkheden die softwaresamplers je bieden, denk ik dat je je geld beter ergens anders aan uit kan geven
helemaal met in het achterhoofd de mogelijkheden die softwaresamplers je bieden, denk ik dat je je geld beter ergens anders aan uit kan geven
Ik zou wel een sampler kopen als latere toevoeging. Een sampler lijkt me gewoon net ff wat beter dan via de computer, beter geintegreerd, betere effecten ook.
En je houdt ook CPU cycles vrij voor andere belangrijke dingen dan samples op je computer.
En je houdt ook CPU cycles vrij voor andere belangrijke dingen dan samples op je computer.
iOS developer
Access Virus B, zonder twijfel. Maarreeee, voordat je iets duurs koopt en je begint met muziek maken zou ik als ik jou was eerst gaan klooien met software.
Tis niet de synth die de muziek maakt, jij doet dat.
Tis niet de synth die de muziek maakt, jij doet dat.
Verwijderd
Als ik heel veel geld over zou hebben zou ik een sampler kopen, het antwoord op de vraag wat beter is: een hardware of software sampler is hetzelfde als bij andere apparatuur (voornamelijk synths):
hardware doet het altijd, start binnen 1 tel op, loopt niet vast, etc.....kortom: geeft geen problemen
Dat de effecten beter zouden zijn vind ik nergens op slaan....met een computer heb je duizenden (gratis) plugins tot je beschikking. Dat terzijde, een losse sampler is een stuk prettiger, maar ik koop voor het (vele) geld liever een vette synth
hardware doet het altijd, start binnen 1 tel op, loopt niet vast, etc.....kortom: geeft geen problemen
Dat de effecten beter zouden zijn vind ik nergens op slaan....met een computer heb je duizenden (gratis) plugins tot je beschikking. Dat terzijde, een losse sampler is een stuk prettiger, maar ik koop voor het (vele) geld liever een vette synth
Een Yamaha R1MX is perfect om mee te beginnen (en daarna ook!) Check dat ding maar een keer bij een zaak. Ze worden veel 2e hands aangeboden op Martkplaats .. en je kan er vette drum&bass/techno/tribal/trance mee maken ...
Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein
even voor de duidelijkheid, ik maak nu muziek met software, fruityloops, simsynth, acid pro... dat soort programma's
ik zit erover te denken om nu externe appatratuur aan te schaffen.. een rm1x heb ik al overwogen, maar lijkt mij zo beperkt.. je kan geen externe geluiden door de filters halen, voor zover ik weet..en ook geen geluiden importeren..
ik zit erover te denken om nu externe appatratuur aan te schaffen.. een rm1x heb ik al overwogen, maar lijkt mij zo beperkt.. je kan geen externe geluiden door de filters halen, voor zover ik weet..en ook geen geluiden importeren..
Verwijderd
Hardware synths klinken echt een stuk beter dan softsynths, daar valt naar mijn mening niet over te twisten. Echte synths hebben op maat gebouwde dsp's of (soms nog mooier) analoge weerstanden, specifiek gericht op het karakter van de synth. Softsynths zijn alleen maar sukjes software die je geluidskaart toontjes laten maken. Dat klinkt heel aardig tegenwoordig, maar is hoorbaar een stuk minder (moet je bijvoorbeeld maar eens op een goeie set monitoren gaan luisteren naar de dynamiekverschillenen). Maarja, sommige mensen noemen een smart ook een autoOp woensdag 10 oktober 2001 17:20 schreef MrShaggy het volgende:
Als ik heel veel geld over zou hebben zou ik een sampler kopen, het antwoord op de vraag wat beter is: een hardware of software sampler is hetzelfde als bij andere apparatuur (voornamelijk synths)
Soft-samplers zoals gigasampler zijn tegenwoordig wel heel goed, maar vreten cpu-tijd en geheugen. Een redelijke hardware sampler (zoals akai s2000, 2e hands zo'n 1000 piek) scheelt je heel wat kopzorgen en een lullig lopende pc! Interessant alternatief is om programma's als gigasampler uit te breiden met een hardware dsp uitbreiding.
Nee inderdaad moet je er wel een sampler naast laten lopen,Op woensdag 10 oktober 2001 20:38 schreef whotheman het volgende:
even voor de duidelijkheid, ik maak nu muziek met software, fruityloops, simsynth, acid pro... dat soort programma's
maar heb je enig idee hoeveel geluiden en intrumenten dat ding aan boord heeft ??
Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein
Verwijderd
Klopt, ik veegde het net een beetje op 1 hoop, maar echte synths klinken beter inderdaad beter dan software-versies ervan (wat niet meteen betekent dat ze meteen onbruikbaar of kut zijn overigens)Op woensdag 10 oktober 2001 21:38 schreef olivi3r het volgende:
[..]
Hardware synths klinken echt een stuk beter dan softsynths, daar valt naar mijn mening niet over te twisten. Echte synths hebben op maat gebouwde dsp's of (soms nog mooier) analoge weerstanden, specifiek gericht op het karakter van de synth. Softsynths zijn alleen maar sukjes software die je geluidskaart toontjes laten maken. Dat klinkt heel aardig tegenwoordig, maar is hoorbaar een stuk minder (moet je bijvoorbeeld maar eens op een goeie set monitoren gaan luisteren naar de dynamiekverschillenen). Maarja, sommige mensen noemen een smart ook een auto
Soft-samplers zoals gigasampler zijn tegenwoordig wel heel goed, maar vreten cpu-tijd en geheugen. Een redelijke hardware sampler (zoals akai s2000, 2e hands zo'n 1000 piek) scheelt je heel wat kopzorgen en een lullig lopende pc! Interessant alternatief is om programma's als gigasampler uit te breiden met een hardware dsp uitbreiding.
Maar voor samplers geldt dat niet, die zijn net zo digitaal als je computer en qua geluidskwaliteit maakt een hardware of softwareversie in elk geval weinig uit....
#shameless plug
Een RM1x is inderdaad erg leuk, vooral omdat ik er eentje te koop aanbied ;-) http://www.tweakers.net/aanbod/24038
Serieus though, de synth die erin zit is best OK. Voor een niet-virtuele analoge synth zijn de analoge-imitaties erg goed. Kan uiteraard niet tegen een Virus of Nord op. De drums daarentegen vind ik erg goed, de rest, tsja... voor de piano die erin zit zou ik 't niet doen.
Wel een goeie stap om de synthesizer-wereld in te rollen, voordat je muchos $$$ uitgeeft aan dure kastjes die je uiteindelijk toch weer verkoopt omdat het toch niet is wat je zoekt.
En om nog even lekker off-topic te gaan. Een goede softsynth (eentje die je niet gratis download) klinkt wel degelijk even goed als een virtuele analoge bak. Reactor bijvoorbeeld is echt goed. Nu moet ik wel even toegeven dat ik enkel hardware gebruik, maar dat is maar vanwege het hands-on idee. Ik draai toch liever aan knopjes dan dat ik 't op 't scherm met de muis doe
Een RM1x is inderdaad erg leuk, vooral omdat ik er eentje te koop aanbied ;-) http://www.tweakers.net/aanbod/24038
Serieus though, de synth die erin zit is best OK. Voor een niet-virtuele analoge synth zijn de analoge-imitaties erg goed. Kan uiteraard niet tegen een Virus of Nord op. De drums daarentegen vind ik erg goed, de rest, tsja... voor de piano die erin zit zou ik 't niet doen.
Wel een goeie stap om de synthesizer-wereld in te rollen, voordat je muchos $$$ uitgeeft aan dure kastjes die je uiteindelijk toch weer verkoopt omdat het toch niet is wat je zoekt.
En om nog even lekker off-topic te gaan. Een goede softsynth (eentje die je niet gratis download) klinkt wel degelijk even goed als een virtuele analoge bak. Reactor bijvoorbeeld is echt goed. Nu moet ik wel even toegeven dat ik enkel hardware gebruik, maar dat is maar vanwege het hands-on idee. Ik draai toch liever aan knopjes dan dat ik 't op 't scherm met de muis doe
Verwijderd
Ik gebruik m'n RM1X ok als synth (is niet zo uitgebreid, maar toch).
Je kunt een aantal knoppen in bepaalde modi gewoon als klavier gebruiken, en er een melodie op spelen. Eventueel kun je dan nog met de effectknoppen zoals cut-off en resonance en velocity hele leuke dingen doen.
Maar echt voor heel ver gaande filters moet je bij dit dingetje niet zijn, maar ik weet wel dat het geluid heel goed is. Hihats klinken bijvoorbeeld heel zuiver, en je hoort dat het hihats zijn. Ook over de gesamplede beats ben ik erg tevreden, en ook deze kun je heel fijn afstellen qua sound.
De RM1x kan een alternatief zijn voor als een synth te duur is, of als je toch een een alles in 1 apparaat zou willen gebruiken.
Trouwens, voor DnB/Jungle vind ik het een prima apparaat (voor eigenlijk alle stijlen IMHO).
En de RM1X is meestal wel tweedehands voor 800 piek te krijgen.
Het is misschien niet helemaal wat je zoekt, maar dan heb je toch wat informatie.
Waar woon je eigenlijk? Als het hier in de buurt is zou je ff binnen kunnen wippen om er ff wat mee te spelen (mocht je geen winkel vinden waar je dat zou kunnen doen).
Je kunt een aantal knoppen in bepaalde modi gewoon als klavier gebruiken, en er een melodie op spelen. Eventueel kun je dan nog met de effectknoppen zoals cut-off en resonance en velocity hele leuke dingen doen.
Maar echt voor heel ver gaande filters moet je bij dit dingetje niet zijn, maar ik weet wel dat het geluid heel goed is. Hihats klinken bijvoorbeeld heel zuiver, en je hoort dat het hihats zijn. Ook over de gesamplede beats ben ik erg tevreden, en ook deze kun je heel fijn afstellen qua sound.
De RM1x kan een alternatief zijn voor als een synth te duur is, of als je toch een een alles in 1 apparaat zou willen gebruiken.
Trouwens, voor DnB/Jungle vind ik het een prima apparaat (voor eigenlijk alle stijlen IMHO).
En de RM1X is meestal wel tweedehands voor 800 piek te krijgen.
Het is misschien niet helemaal wat je zoekt, maar dan heb je toch wat informatie.
Waar woon je eigenlijk? Als het hier in de buurt is zou je ff binnen kunnen wippen om er ff wat mee te spelen (mocht je geen winkel vinden waar je dat zou kunnen doen).
Hij vraagt wat de beste synth is om D'n'B mee te maken, niet of de Rm1x wel of niet acceptabel is.
Tja je zult sowieso wat moeten kunnen samplen, dus daar moet je je PC voor gebruiken of een dedicated sampler (de AKAI schijnt de typische D'n'B sound te hebben), en voor de basslines iets wat analoog emuleert.
Ik denk niet dat de Rm1x daar een goede oplossing voor is. Je kunt voor +/- 2000 piek een Virus Rack kopen, daar kun je al aardig wat mee, hoewel je dan maar 2 OSC's hebt ipv 3 op de andere modellen.
Tja je zult sowieso wat moeten kunnen samplen, dus daar moet je je PC voor gebruiken of een dedicated sampler (de AKAI schijnt de typische D'n'B sound te hebben), en voor de basslines iets wat analoog emuleert.
Ik denk niet dat de Rm1x daar een goede oplossing voor is. Je kunt voor +/- 2000 piek een Virus Rack kopen, daar kun je al aardig wat mee, hoewel je dan maar 2 OSC's hebt ipv 3 op de andere modellen.
iOS developer
Kom op, als je 't doet doe 't dan goed, met een echte Virus B 
Een hardware-sampler lijkt me iets waar je pas veel later aan zou beginnen. Gigasampler bijvoorbeeld kan genoeg, mits je een goeie geluidskaart hebt (lees: GSIF support).
Een hardware-sampler lijkt me iets waar je pas veel later aan zou beginnen. Gigasampler bijvoorbeeld kan genoeg, mits je een goeie geluidskaart hebt (lees: GSIF support).
Virus, Nord, (Super)Nova. Deze zijn alledrie erg geschikt voor wat je wilt. Ze hebben alleen alledrie een eigen geluid en bediening. Gewoon uitproberen in een winkel waar ze alledrie staan en jezelf ook goed afvragen wat je daadwerkelijk wilt van zo'n bak.
Ik heb zelf een Nova (het laptop model) en ben er erg tevreden over. Met de andere twee heb ik ook zitten stoeien, maar ik vond deze naar mijn smaak gewoon het beste klinken. Een rm1x is wel geinig maar haalt het qua diepte en expressie van geluid echt niet bij deze drie modellen.
Ik heb zelf een Nova (het laptop model) en ben er erg tevreden over. Met de andere twee heb ik ook zitten stoeien, maar ik vond deze naar mijn smaak gewoon het beste klinken. Een rm1x is wel geinig maar haalt het qua diepte en expressie van geluid echt niet bij deze drie modellen.
maar wat kan ik nou precies doen met een sampler... laten we zeggen een akai s2000, wat kan ik daar allemaal mee behalve samples opnemen?
Kijk hier maar eens:
http://212.54.192.10/amidi/s2000ovr.htm
Eigenlijk alles wat met een wave edit proggie kan maar dan realtime en hands on.
http://212.54.192.10/amidi/s2000ovr.htm
Eigenlijk alles wat met een wave edit proggie kan maar dan realtime en hands on.
iOS developer
Verwijderd
Met een sampler kun je in principe alleen samples opnemen/afspelen. Uiteraard zitten er allerlei andere mogelijkheden in, zoals het editen van samples, effecten eroverheen gooien etc, maar het basisprincipe blijft: het afspelen van samples...Op zondag 14 oktober 2001 12:44 schreef whotheman het volgende:
maar wat kan ik nou precies doen met een sampler... laten we zeggen een akai s2000, wat kan ik daar allemaal mee behalve samples opnemen?
Verwijderd
Ter vergelijking, met een synth kan je alleen golfvormen afspelen. Uiteraard zitten er allerler andere mogelijkheden in, zoals het toevoegen van effecten, het moduleren van de golfvormen, etc, maar het basisprincipe blijft: het afspelen van golfvormen...Op maandag 15 oktober 2001 15:45 schreef MrShaggy het volgende:
[..]
Met een sampler kun je in principe alleen samples opnemen/afspelen. Uiteraard zitten er allerlei andere mogelijkheden in, zoals het editen van samples, effecten eroverheen gooien etc, maar het basisprincipe blijft: het afspelen van samples...
Verwijderd
zit er op zinstructuren geen copyright?Op maandag 15 oktober 2001 15:55 schreef KroZNaXsZ het volgende:
[..]
Ter vergelijking, met een synth kan je alleen golfvormen afspelen. Uiteraard zitten er allerler andere mogelijkheden in, zoals het toevoegen van effecten, het moduleren van de golfvormen, etc, maar het basisprincipe blijft: het afspelen van golfvormen...(no flame intended)
Verwijderd
ja en een auto is eigenlijk ook een fiets, want ze rijden allebei op de weg. Uiteraard zitten er allerlei andere mogelijkheden in, zoals het toevoegen van een cd-wisselaar, het inbouwen van een zonnedak, etc, maar het basisprincipe blijft: het rijden op de weg... (no flame intended)
.. en afspelen. Verder niet zoveel, je hebt timestretching en 12db filters, envelope, modulatie. Ik heb een Akai s2000, en ik vind hem niet zo handig als een software sampler. Ik gebruik exs24 onder logic, en die heeft vettere filters en flexibelere effectrouting. Ik vind het niet meer echt interessant om een hardwaresampler van die prijsklasse te hebben, dan liever investeren in een goede geluidskaart en softsampler. De dure samplers van Emu bijvoorbeeld zijn wel leuk omdat ze uitgebreide synth mogelijkheden hebben.Op zondag 14 oktober 2001 12:44 schreef whotheman het volgende:
Indeed, een goede geluidskaart met gsif of in ieder geval asio is een must, liever geen creative, maar bijvoorbeeld terratec ewx2496, midiman of audiowerks. Verder een leuke virtuele analoge synth, dus Acces virus, Nordlead, Waldorf Micro Q. Ik ben zelf niet kapot van de nova's. Eigenlijk heb je dan alles wel om d&b te maken. Eventueel een drumcomputer, maar waarschijnlijk sample je meer. En goeie software, sample based, zoals acid ofzo, of een sequencer zoals logic.Op vrijdag 12 oktober 2001 22:06 schreef GREENSKiN het volgende:
Kom op, als je 't doet doe 't dan goed, met een echte Virus B
Tja.. een goedkope sampler (akai s2000) is een sample afspeel apparaat met hele eenvoudige synthesizer mogelijkheden. De duurdere samplers (emu esynth, kurzweil k2600, korg triton) zijn uitgebreide synthesizers die ook kunnen samplen. Een synthesizer kan geluiden echt een eigen karakter geven, een eenvoudige sampler is daar heel beperkt in.Op maandag 15 oktober 2001 15:55 schreef KroZNaXsZ het volgende:
[..]
Ter vergelijking, met een synth kan je alleen golfvormen afspelen. Uiteraard zitten er allerler andere mogelijkheden in, zoals het toevoegen van effecten, het moduleren van de golfvormen, etc, maar het basisprincipe blijft: het afspelen van golfvormen...(no flame intended)
Verwijderd
Ik begin zelf nog maar net met hardware na een lange tijd alleen maar software te hebben gebruikt. Ik heb de Acces Virus KB, de Roland JP 8000, de Nordlead 2 en 3 en de Novation Supernova 2 uitvoerig getest (tot ergenis van de medewerkers daar)
. De laatste is het geworden bij mij. Volgens mij kan je met een van deze genoemde synths aardig wat doen. Zoals al eerder gezegd moet je ze echt zelf gaan uitproberen. Je weet nu zo'n beetje welke synths ok zijn, tijd om het zelf te horen en vooral te voelen (test ze aub wel met een erg lekker en hard geluid). Zo hebben een paar mensen hier het niet zo op de Supernova 2, ik juist wel en op mijn buurt heb ik het niet zo op de Nordlead 2 en 3, al helemaal niet als je ziet hoe duur ze zijn. Maar goed dat terzijde, het is je eigen smaak. Waar wel iedereen het over eens is is dat de Virus goed is (correct if I'm wrong). Ik ga denk ik binnenkort een Acces Virus KB kopen, misschien dat ik er 1 2e hands voor een lekker prijsje op de kop kan tikken. Maar dan nog, je kan wel een mooie synth hebben maar je moet het geluid er ook uit weten te halen...
Pagina: 1