Op vrijdag 12 oktober 2001 09:21 schreef Fused het volgende:Tussen al het bovennatuurlijke waar mensen mee aankomen, zit een hoop 'crap'.
Dat is iets wat ik voor de volle 100% met je eens ben.
Zolang er niets van aantoonbaar is, is het het veiligst om aan te nemen dat alles rotzooi is. Aannemen dat iets bestaat als het niet bestaat, leidt tot meer problemen dan de huidige gang van zaken.
Het probleem wordt in deze ook niet veroorzaakt door verschijnselen die afgedaan worden, enerzijds als bovennatuurlijk en anderzijds als onzin. Het probleem ligt bij mensen die niet weten hoe ze met die dingen om moeten gaan, en, omdat er dus niet voor alles hele duidelijke richtlijnen bestaan, kun je ook niet met zekerheid zeggen dat iemand ergens goed mee bezig is.
Je moet de vooruitgang sinds 1900, toen men dacht alles te weten, wel in perspectief plaatsen: men heeft meer en nieuwe dingen ontdekt over verschijnselen die ze al kenden. Men heeft het menselijk lichaam beter leren kennen en de beschrijvingen van de wereld om haar heen verfijnd.
En dat is dus heel mooi. Als dat dus ook ooit met bepaalde 'bovennatuurlijke' zaken gebeurt, dan worden meer mensen die zich op dat gebied begeven, serieus genomen.
Op 'bovennatuurlijke' gebieden is er echter absoluut geen vooruitgang geweest wat betreft wetenschappelijke verklaringen. En die moeten er uiteindelijk toch zijn, want alle interactie, alle energieoverdracht is meetbaar.
Vergelijk de wetenschappelijk aanpak voor het onderzoeken van 'bovennatuurlijke' verschijnselen maar met een bol welke één klein gaatje heeft waardoor je er in kan. De wetenschap probeert er van allerlei kanten in te komen, maar dat ene gaatje is zo moeilijk te vinden dat het nog wel even duurt eer ze er in kunnen.
Wetenschap zou zich uiteindelijk kunnen uitbreiden en verschijnselen die momenteel 'bovennatuurlijk' zijn reduceren tot 'natuurlijke' verschijnselen. Echter, en daar zit hem het grote probleem, zelfs als de wetenschap inderdaad verklaard hoe telepathie werkt, maar verder geen mechanisme voor bijvoorbeeld Reiki kan vinden, dan zullen de 'Reiki's' altijd blijven zeggen dat ze gewoon 'nog niet verklaard' zijn, terwijl het voor het zelfde geld toch allemaal een illusie is.
Alles zou inderdaad een illusie kunnen zijn, maar voorlopig behalen de betreffende mensen wel resultaten op hun vakgebied (ik ken zelf een aantal mensen die 'Reiki Master' zijn, en nog iemand die zelfs nog verder is dan dat).
Je kan altijd een hersenspinsel hebben en beweren dat het 'bovennatuurlijk' is en dat je miskend wordt. Er zijn echter in het verleden voldoende fraudeurs ontmaskerd om het tot de waarschijnlijkste conclusie te maken dat, en dit is geen flame, jullie in een illusie leven.
Er zijn altijd mensen die in een illusie leven. Er zijn namelijk ook altijd mensen die iets willen, maar niet weten hoe, ze beelden zich vervolgens in dat ze datgene kunnen wat ze willen kunnen, en kijk: iemand die in een wereld leeft vol met waanbeelden/waaniedeën.
Wetenschap wil alles verklaren. De eerste stap tot verklaring is aantonen dat iets bestaat. Dat is met een hele reeks verschijnselen nog niet gelukt. Deze 'miskende' mensen zijn zich vervolgens gaan groeperen: mensen die in telepathie geloven en ook denken dat UFO's bestaan. Mensen die denken dat geesten bestaan en zich ook bezig houden met Reiki. Het is de overkill die het ongeloofwaardig maakt. De grote varieteit aan verschijnselen, maakt het des te onwaarschijnlijker dat ze allemaal echt zijn.
Voorlopig bestaan alle bovenstaande dingen voor mij gewoon en ik blijf het zien als een kwestie van tijd eer de wetenschap hun bestaan zal erkennen.
Daarnaast zijn de meningsverschillen op 'bovennatuurlijk' gebied binnen de 'gelovigen' ook ontzettend groot. De een denkt dat 'de energie' van God komt, de ander denkt dat 'de energie' de kosmos zelf is en een derde denkt dat 'de energie' levenskracht is.
Het leuke van die stelling is, dat ik ze dan alledrie gelijk zou geven, omdat ze in mijn ogen ook allemaal gelijk hebben. Helaas vinden die drie mensen dat ze allen op een unieke manier gelijk hebben en dat de ander een foute interpretatie gemaakt heeft, en dan is er weer een nutteloos conflict onstaan over wie wel, en wie niet gelijk heeft.
De een communiceert met geesten, de ander met iemand op een ander continent, de derde met God zelf en de vierde met aliens. Vind je het raar dat mensen die zichzelf in geen van de stromingen kunnen vinden, denken dat het allemaal nonsens is?
Ik heb ook een tijdlang gedacht dat het nonsens was en van sommige dingen denk ik dat nu nog weleens; ik blijf alleen nu geloven dat er veel meer is dan de meesten denken, en totdat het tegendeel bewezen wordt, leef ik in een hele vrolijke ongedwongen wereld waar alles kan en iedereen lief is

(en nee, dit is niet naïef, want mijn inschattingsvermogen van mensen is nogal accuraat, zoals veelal blijkt).
Wie spreekt de waarheid, wie kent de waarheid deels en heeft er een verhaal en een illusie aan gekoppeld en wie is gewoon aan het hallucineren zijn leven lang?
Dat is theoretisch gezien niet te zeggen, want iedereen vindt zijn of haar waarheid de enige juiste.
Mensen hebben het individuele recht te geloven wat ze willen en te handelen hoe ze willen, zolang dat binnen het systeem past dat is opgezet om ervoor te zorgen dat wij met zoveel mogelijk mensen kunnen overleven. Des-informatie en illusies zijn echter gevaarlijke zaken. Het leidt ertoe dat mensen met een geneesbare ziekten in handen van een antroposoof vallen en doodgaan. Zolang mensen discreet omgaan met hun geloof, kan ik er geen problemen mee hebben.
Dat is heel fraai

.
Zodra ze er echter mee naar buiten treden en proberen anderen te brengen op een pad dat op den duur tot de neergang van de mensheid leidt, daar heb ik wel problemen mee. Blind geloof in een zaak die niet kritisch ten opzichte van zichzelf is, is zeer gevaarlijk.
Het is een simpel feit dat niet iedere vorm van geloof zal leiden tot een neergang, het is ook veelal de manier waarop de mensen met hun geloof omgaan.
Jij
gelooft bevoorbeeld dat iets niet kan bestaan, omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor te leveren is, en jij treed daarmee naar buiten, dus je gelooft net zoals wij, alleen in iets anders

.