Toon posts:

DHCP en @home

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De prutsers van @home willen dat ik DHCP ga draaien om elke keer een nieuw ip te geven :'( Ik heb op mijn bak al geprobeerd om dhclient te gebruiken, en deze vond geen DHCP server, ook dhcpcd vind niets. Nu weet ik dat @home ipadressen geeft op basis van de pc-naam.

Heeft iemand dit probleem ook? En zo ja, hoe heb je het opgelost?

Verwijderd

Nee niet opgelost..

Ik gebruik alles statisch.
en daar heb ik not nu toe geen problemen mee.

Mandrake 7.2 SNF
AMB k6-2 400mhz 128 MB ram,4 gig hdd (reiser FS).
Firewall,Router,Proxy en DNS cashing.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was mijn oplossing ook.. alleen nu onstaan er plotseling ip-conflicten. En wat doen die eikels dan?? Ze sluiten me gewoon af. Ik heb al zon 10 keer gebeld met ze, om uit te leggen dat DHCP niet werkt bij mij en dat ik graag toch zou willen ineten voor die bijna 100 piek per maand.. :(

Verwijderd

Tja, @Home begrijpt volgens mij niet helemaal de vraag van de haar klanten. Maar dat kan ook aan de helpdeskmedewerkers liggen...

Verwijderd

Ik heb momenteel dhclient draaien (2.5) compleet met script om me vuurmuur enzo te restarten na een ip-change. 8-)
Moet alleen nog ff afwachten of de renewal van het ip adres goed gaat, maar ik verwacht van wel. Zo niet moet er ff een scriptje in mekaar gedraaid worden die de leaseinfo file verwijderd.

'k zit nu op me werk, xal vanavond ff wa zooi posten

(Linux RedHat 7.1 Tnx 2 Spooki3)

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dhcpcd werkt gewoon hoor. type 'dhcpcd -h hostname ethx' en klaar.

• Satanic_Surfer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 15:23
- als iemand een ip-conflict veroorzaakt doordat ie z'n ip statisch ingeeft, kan iemand anders die z'n compu wel goed instelt internet niet op.....ik vind 't dus niet gek als ze jou dan tijdelijk afsluiten.Je hoort je ip nl. dynamisch in te stellen.
- op Linux geeft de @home helpdesk geen ondersteuning, dus als jij Linux niet goed weet in te stellen, gebruik 't dan niet en ga niet de helpdesk veroordelen.
-op m'n FreeSco routertje werkt 't met DHCP perfect
- hoe jullie 't (met jullie Distro) dynamisch in moeten stellen (werkend) weet ik niet
- nee, ik ben geen @home- of helpdesk-medewerker

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij werkt hij dus NIET. dhcpd -h CP15731-B.tilbu1.nb.nl.home.com eth1 times out..

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Kettrick

Rantmeister!

dhcpd -h cp15731-b

was het toch ? :?

(gebruik zelf gewoon statisch IP met @home >:) )

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 oktober 2001 12:42 schreef Satanic_Surfer het volgende:
- als iemand een ip-conflict veroorzaakt doordat ie z'n ip statisch ingeeft, kan iemand anders die z'n compu wel goed instelt internet niet op.....ik vind 't dus niet gek als ze jou dan tijdelijk afsluiten.Je hoort je ip nl. dynamisch in te stellen.
FYI: Ik heb het ook met windows al geprobeerd.. en dat ging ook niet goed. Sterker nog, in de 3 jaar dat ik @home kabel heb is het nog nooit gelukt. Ook niet door de monteur en mensen van de technische dienst.
- op Linux geeft de @home helpdesk geen ondersteuning, dus als jij Linux niet goed weet in te stellen, gebruik 't dan niet en ga niet de helpdesk veroordelen.
Ik heb bij die helpdesk het woord linux niet eens gebruikt. Ik weet zelf prima hoe ik linux moet beheren en configureren. Het enige wat ik van ze vraag is om mijn ip te reserveren. Dit is 2 jaar lang zonder problemen gelukt en moet nu ook wel kunnen denk ik.
-op m'n FreeSco routertje werkt 't met DHCP perfect
- hoe jullie 't (met jullie Distro) dynamisch in moeten stellen (werkend) weet ik niet
In principe is DHCP gebruik distro onafhankelijk
- nee, ik ben geen @home- of helpdesk-medewerker
Oh, ok.. hele stuk voor niets getyped ;)

• Slackware
  • Niet online
Op dinsdag 09 oktober 2001 12:43 schreef XKB het volgende:
Bij mij werkt hij dus NIET. dhcpd -h CP15731-B.tilbu1.nb.nl.home.com eth1 times out..
het moet ook zijn 'dhcpcd -h cp15731-a eth1'

Verwijderd

Als je dhcp wilt draaien moet he even hier kijken:
http://members.home.nl/linux/

Daar staat mooi uitgelegd oe je dhcp moet gebruiken en hoe te configureren. Ik zou alleen wel even een nieuwere dhclient downloaden. De versie die daar staat gaf problemen bij renewal van de lease.

Ik heb dit geheel bij Seppie78 draaiend gekregen met redhat 7.1 en 2.4.10 kernel. Wachten is nu alleen op renewal van de lease om te testen of tie nu wel goed werkt met nieuwe client. Werkt het niet goed, vliegt zijn internet er weer uit en kan ik een andere oplossing gaan zoeken.

Of leuk script om lease file weg te gooien en opnieuw ip te vragen of met andere client.

[edit: ff spelfouten eruit gehaald]

Verwijderd

Geen probleem dat @home op mijn FreeBSD bak :Y)

Ik kon ineens niet meet ineternetten omdat iemand anders mijn (toen nog vaste) IP in had gepikt |:( ! Het MOEST dus DHCP worden :(

Na een uurtje of 3 klussen lukte het.
Ik heb een script aangemaakt die mijn hostname naar de DHCP server stuurt zodat ik mijn IP kan krijgen :)

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 12:48 schreef RoeLz het volgende:

(gebruik zelf gewoon statisch IP met @home >:) )
Totdat er een conflict ontstaat... je kan er op zitten w88 :7

Verwijderd

Topicstarter
Oke mensen.

Bedankt voor alle tips. Uiteindelijk is het toch gelukt om een ip-lease te krijgen van de @home DHCP server en kan ik weer lekker inetten :9 ..

Verwijderd

DHCP + @HOME = huilen

DHCP server ligt er opvallend vaak uit (alleen in Groningen?) Voor de rest niets dan lof over @home, ben zeer gelukkig met m'n provider en ik hoop van ganserharte dat het niet dezelfde kant op gaat als Excite@home.
Hmm....dat was behoorlijk off-topic

(sjips, tiepfautje :) )

• Slackware
  • Niet online
Op dinsdag 09 oktober 2001 16:52 schreef h_e_k het volgende:
DHCP + @HOME = huilen

DHCP server ligt er opvallend vaak uit (alleen in Groningen?) Voor de rest niets dan lof over @home, ben zeer gelukkig met m'n provider en ik hoop van ganserharte dat het niet dezelfde kant op gaat als Excite@home.
Hmm....dat was behoorlijk off-topic

(sjips, tiepfautje :) )
Hmm.. Ik heb haast nooit problemen met de dhcp server van @home(ja in groningen). Alleen dat ze tot nu toe al 2x om een of andere vage reden mijn account opnieuw moesten aanmaken, maar dat heeft niks met die dhcp shit te maken.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Kettrick

Rantmeister!

Op dinsdag 09 oktober 2001 14:37 schreef quinty het volgende:

[..]

Totdat er een conflict ontstaat... je kan er op zitten w88 :7
Moest van de helpdesk ;)

en no way dat mn server zn IP loslaat >:)

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarom zijn er altijd zoveel die klagen dat ze DHCP moeten gebruiken?

Ik ben geen systeem beheerder, maar als ik een systeem van meer dan 5 compu's zou moeten onderhouden zou ik ook DHCP gaan gebruiken. Sterker nog, ik draai het ook in mijn thuisnetwerkje van 2 PC's :) (vindt ie leuk). Het is een prachtig systeem, je hoeft op de server relatief weinig in te stellen en al je clients kunnen simpel ingesteld worden (ik vind het zelfs makkelijker dan vaste IP's).

Door al die gasten die hun IP statisch instellen kunnen anderen (die wel DHCP gebruiken) soms niet internetten.....bijna net zo irritant als mensen die hun hub rechtstreeks op het kabelmodem aansluiten :(

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 10 oktober 2001 09:58 schreef _Yellow_ het volgende:
Waarom zijn er altijd zoveel die klagen dat ze DHCP moeten gebruiken?

Ik ben geen systeem beheerder, maar als ik een systeem van meer dan 5 compu's zou moeten onderhouden zou ik ook DHCP gaan gebruiken. Sterker nog, ik draai het ook in mijn thuisnetwerkje van 2 PC's :) (vindt ie leuk). Het is een prachtig systeem, je hoeft op de server relatief weinig in te stellen en al je clients kunnen simpel ingesteld worden (ik vind het zelfs makkelijker dan vaste IP's).

Door al die gasten die hun IP statisch instellen kunnen anderen (die wel DHCP gebruiken) soms niet internetten.....bijna net zo irritant als mensen die hun hub rechtstreeks op het kabelmodem aansluiten :(
Omdat ik dan steeds moet kijken welk IP de computer naast me nou weer heeft gekregen als ik een spelletjes wil spelen... Echt handig |:( ... DHCP is alleen handig als je meer computers dan IP's hebt, wat bij de meeste providers dus zo is. :(

En waarom wel niet dan?, die krijgen gewoon een IP dat nog niet in gebruik is. En Cheelo heeft t zelfs zo weten in te stellen dat het gewoon niet werkt als je de boel statisch instelt.
Ik heb mijn server (ip via dhcp) trouwens altijd aanstaan, vind je dan zeker ook irritant? En dat laatste kan niet eens omdat ze naar je netwerkkaart-nummer kijken. (althans Chello).

En de belangrijkste reden waarom ik DHCP niet leuk vind, is dat als je een ander IP krijgt je allemaal instellingen moet gaan zitten veranderen :( :'( . Daarom vind ik DHCP niet leuk! :)

• [Yellow]
  • Niet online
Dat jij een DHCP client op je server draait is niet irritant -> ik heb daar geen last van. Ik irriteer me alleen aan dingen waar ik last van heb :P

Als je ipv. ip nummers de hostnamen onthoudt, heb je in ieder geval minder last van waar je een PC kunt vinden.

BTW. de lease tijd van de DHCP server staat meestal zo hoog dat je eigenlijk altijd hetzelfde ip adres hebt. DHCP heeft dan als enige functie het verlichten van de taak van de systeem beheerders :)

Verwijderd

Sinds zondag werkt hier in Groningen @home DHCP weer prima. In combinatie met Slackware 8.0 , kernel 2.4.10 en DHCP 3.0-rc12. Even je /etc/dhclient.conf aanpassen met je hostname en het zou moeten werken.Ik zit nu 2 jaar bij @home en heb met dhcp slechts 1 keer een ander ip adres gehad.

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Op dinsdag 09 oktober 2001 14:04 schreef Slackware het volgende:

[..]

het moet ook zijn 'dhcpcd -h cp15731-a eth1'
cp15731-a = computernaam en moet uniek zijn per computer, anders krijg je geen verbinding.

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Op dinsdag 09 oktober 2001 20:06 schreef Slackware het volgende:

[..]

Hmm.. Ik heb haast nooit problemen met de dhcp server van @home(ja in groningen). Alleen dat ze tot nu toe al 2x om een of andere vage reden mijn account opnieuw moesten aanmaken, maar dat heeft niks met die dhcp shit te maken.
Windhoos NT moest opnieuw geinstalleerd worden! >:) >:)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Sinds maandag (toen die Lui EINDELIJK mijn na 4 uur werkzaamheid gecrashte modem kwamen vervangen na 11 dagen i-net loos te zijn) draait hij perfect. Slack 7.1/8.0 + ipchains en 2.2.x
Draait perfect. Alleen krijg ik steeds hele vervelende 255.255.255.255 broadcasts van een idioot die zijn interne ip over het @home netwerk loopt te braodcasten... ZUCHT!

• edm
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Tja dat zul jij ook wel eens doen he als je een dhcp request doet.....

Je kunt die dingen ook gewoon niet loggen ofzo en als je dan
gelijk ook de andere broadcasts ook negeert (x.x.x.255, etc.)

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Haha, dat is wel zo, maar dit is iemand die continu (lees, 1x per 5 seconde) die shit vertstuurd, en nee, dat doe ik niet, want ik houd mijn interne lan ip netjes verborgen van mijn externe @gay ip.

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 10:18 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Omdat ik dan steeds moet kijken welk IP de computer naast me nou weer heeft gekregen als ik een spelletjes wil spelen... Echt handig |:( ... DHCP is alleen handig als je meer computers dan IP's hebt, wat bij de meeste providers dus zo is. :(
Dat is niet de voornaamste reden om DHCP te gebruiken. DHCP wordt ook gebruikt omdat je ip-addresering dan DYNAMISCH is en je dus makkelijker changes aan je netwerk kan uitvoeren ipv iedere klant te informeren dat hun ip-adres gaat veranderen.

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 14:39 schreef sagar het volgende:

[..]

Dat is niet de voornaamste reden om DHCP te gebruiken. DHCP wordt ook gebruikt omdat je ip-addresering dan DYNAMISCH is en je dus makkelijker changes aan je netwerk kan uitvoeren ipv iedere klant te informeren dat hun ip-adres gaat veranderen.
Klanten informeren ? Laat me niet lachen. Klanten en informatie zijn dingen die @home niet kent.

• GeniusDex
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 13:24

GeniusDex

Thumbs up for insanity!

Op woensdag 10 oktober 2001 09:58 schreef _Yellow_ het volgende:
Wat is er dan zo erg aan hub op het kabelmodem rechtstreeks?

En nog ff als antwoord: dhcpd -h CPxxxxx-X <net device>
Erg overbodig, maar ik wou ff laten weten dat ik het ook weet :D

Please guys, I'm trying to troll here.
If I failed to offend you in this post, please leave a message. I will address you in next post.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

hier bij ons hebben ze de dhcp zo ingesteld dat hij geen ip geeft als je MAC niet bekent is (IP registerd on MAC address net als thuis).
Dit zorgt ervoor dat je altijd weet welke machine welk ip heeft zonder het de hele tijd in te hoeven stellen na een herinstallatie.

en maak je hem statisch => router rout jouw verkeer niet meer.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 14:43 schreef janjanjanjanjansen het volgende:

[..]

Klanten informeren ? Laat me niet lachen. Klanten en informatie zijn dingen die @home niet kent.
Staat toch ook dat dat in dit geval niet nodig is. En hoeveel informatie wil je. Als er een grote storing is dan staat dat op de storings pagina. Maar dit is allemaal beetje off-topic gezwam!

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 15:41 schreef sagar het volgende:

[..]

Staat toch ook dat dat in dit geval niet nodig is. En hoeveel informatie wil je. Als er een grote storing is dan staat dat op de storings pagina. Maar dit is allemaal beetje off-topic gezwam!
Off topic oke, gezwam niet. Vraag me af hoe iemand met chello verstand heeft van @home.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
ik gebruik met Slackware 7.1 :

/sbin/dhcpcd -R -I [hostname] [device]

-R is om te voorkomen dat je resolv.conf word overschreven. Dus die kan evt weg gelaten worden :)

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 01:00 schreef janjanjanjanjansen het volgende:

[..]

Off topic oke, gezwam niet. Vraag me af hoe iemand met chello verstand heeft van @home.
Chello? Ik heb geen chello hoo. Ook geen @home, werk wel voor @home. En waar communicatie met klanten is niet altijd je van het geweest. maar is nu dacht ik wel redelijjk. Is natuurlijk ook zo hoeveel kan je de klanten vertellen. want de gemiddlede klant zegt het niet zo veel als de dhcp server down is.

Verwijderd

Ik heb mijn klachten inmiddels gemailed naar support en dat lijkt me ook het kanaal om deze discussie voort te zetten. Een opmerking: een storing vermelden een dag later op de site is niet echt geweldig. Zo zag ik het afgelopen weekend geen werkzaamheden aangekondigd, maar dhcp werkt sinds zondagavond ineens weer op alle adressen en er zijn 2 extra dns servers. Gaat vanzelf natuurlijk...

• [Yellow]
  • Niet online
Op donderdag 11 oktober 2001 14:44 schreef GeniusDex het volgende:

[..]

Wat is er dan zo erg aan hub op het kabelmodem rechtstreeks?
Als je dat met een gewone HUB doet, gaat al je interne verkeer ook naar buiten via het kabelmodem. M.a.w. ALLE computers binnen het subnetwerk (dat zijn dus max 512 compu's met mask 255.255.252.0) zien wat JIJ over je interne netwerk stuurt. Das dus de halve stad (of je hele dorp) die meeluistert.

Al die PC's kunnen dus precies zien wat jij aan het doen bent ( potje quaken tegen je jongere broertje, windows filesharing met username en password >:), enz, enz ). Dit is niet alleen een veiligheids lek (zeg maar gerust wolkbreuk), je belast daarmee al die 512 compu's met verkeer dat ze niet willen (nou ja...soms.... :P ).

Als je een SWITCH of een ROUTER gebruikt, blijft intern verkeer tenminste binnen :). Een switch is dan de goedkoopste keus (als je tenminste niet een ouwe 486 over hebt).

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

iig: in /etc/rc.d/rc.inet1 de regel: hostname jouwhostname, toevoegen zie ook man hostname... ;)

Zoek wat je niet eerder vond

Pagina: 1