Chriet Titulaer is de man
TCP/IP komt met allerlij andere bagger weer bij elkaar (in willekeurige volgorde want evt. andere wegen bewandeld)
Daar moet het weer in de juiste volgorde worden geplaatst.
Netbui is dus sneller.
ps. dit is alles wat ik me van de verklaring ervoor kan herinneren, maar er is vast een gotter die mij kan bijstaan
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
netbeui is gewoon plain pctje praten (is ook niet routeerbaar).
Dr Watson heeft niets kunnen vinden dat op een probleem zou kunnen wijzen
tis toch wel te tunnelen? tochOp dinsdag 09 oktober 2001 09:36 schreef Roaming het volgende:
TCP/IP heeft veel meer overhead(dns, dhcp, routeerbaar)
Als je packets forward op je tunnel zou het wel kunnen werken (denk ik)Op dinsdag 09 oktober 2001 09:43 schreef Tu-Tone het volgende:
[..]
tis toch wel te tunnelen? toch
Ik frut, dus ik epibreer
eeeeh, dns, dhcp ???Op dinsdag 09 oktober 2001 09:36 schreef Roaming het volgende:
TCP/IP heeft veel meer overhead(dns, dhcp, routeerbaar)
Praten we over het frame, of over de mogelijkheden ?
Inderdaad, tcp/ip heeft wat meer overhead dan netbeui.
links:
http://hdallen.home.mindspring.com/tcpip.htm
http://hdallen.home.mindspring.com/netb.htm
ps,
gewoon gevonden op google, probeer eens te zoeken op netbeui vs tcp/ip of iets dergelijks.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
ik had al verschillende dingen (zonder resultaat) op google geprobeerd.Op dinsdag 09 oktober 2001 10:03 schreef t808421 het volgende:
[..]
eeeeh, dns, dhcp ???
Praten we over het frame, of over de mogelijkheden ?
Inderdaad, tcp/ip heeft wat meer overhead dan netbeui.
links:
http://hdallen.home.mindspring.com/tcpip.htm
http://hdallen.home.mindspring.com/netb.htm
ps,
gewoon gevonden op google, probeer eens te zoeken op netbeui vs tcp/ip of iets dergelijks.
Kijk, daar kan ik nou wat meeOp dinsdag 09 oktober 2001 12:52 schreef teigetjuh het volgende:
Netbeui heeft een veel kleinere header waar allerlei info instaat dan TCP/IP. Hierdoor kan er meer data in een frame, dus haal je een grotere snelheid met data-transport. Nadeel van Netbeui is dat het niet routeerbaar is. Je kan het over TCP/IP laten lopen, maar dan is het langzamer dan TCP/IP. Je gaat dan je netbeui-pakket in het data-veld van een tcp/ip frame stoppen.....
Verwijderd
Netbeui is een broadcast protocol, dat betekent dat hij gewoon over het netwerk schreeuwd en wacht tot er iemand antwoord. TCP zoekt daar in tegen eerst de juiste PC (ipadres of MAC adres) maakt een verbinding en bij elk frame dat over en weer word gestuurd word er gevraagd of alles goed is over gekomen. Zo niet dan word het nog eens gestuurd. Juist door door die verificatie is TCP trager. In het TCP IP pakket zit ook het protocol UDP die niet verificeerd, maar dan bestaat de kans dat er data verloren gaat. Dit protocol word bijvoorbeeld gebruikt als je live een film kijkt op het Inet.
TCP bestaat uit vele protocollen die allemaal hun bijdrage leveren waardoor dit protocol zo stabiel is.
Thanx !!Op dinsdag 09 oktober 2001 13:26 schreef snapnie het volgende:
TCP is inderdaad trager dan Netbeui.
Netbeui is een broadcast protocol, dat betekent dat hij gewoon over het netwerk schreeuwd en wacht tot er iemand antwoord. TCP zoekt daar in tegen eerst de juiste PC (ipadres of MAC adres) maakt een verbinding en bij elk frame dat over en weer word gestuurd word er gevraagd of alles goed is over gekomen. Zo niet dan word het nog eens gestuurd. Juist door door die verificatie is TCP trager. In het TCP IP pakket zit ook het protocol UDP die niet verificeerd, maar dan bestaat de kans dat er data verloren gaat. Dit protocol word bijvoorbeeld gebruikt als je live een film kijkt op het Inet.
TCP bestaat uit vele protocollen die allemaal hun bijdrage leveren waardoor dit protocol zo stabiel is.
ik denk het wel, aangezien FTP speciaal voor het "vervoeren" van bestanden is "File Transfer Protocol"Op dinsdag 09 oktober 2001 17:41 schreef m-m het volgende:
ik heb altijd het idee als ik zooi over mijn lan pomp dat netbeui veel meer collisions veroorzaakt dan als ik dezelfde file FTP, kan dat
Correct me if I'm wrong
je hebt transport protocollen en "applicatie" protocolen.
je kan netbeui en ftp niet met elkaar vergelijken.
dat zeg ik toch ook niet, juist omdát FTP een transportprotocol is heb je minder last van collision. je kan een transport, en een applicatie protocol wel vergelijken op het gebied van transport. Dan heb je dus met FTP minder last van collision. tochOp woensdag 10 oktober 2001 08:40 schreef t808421 het volgende:
verwar nou geen verschillende dingen met elkaar.
je hebt transport protocollen en "applicatie" protocolen.
je kan netbeui en ftp niet met elkaar vergelijken.
Verwijderd
ftp maakt gebruik van tcp.Op woensdag 10 oktober 2001 10:16 schreef RRX het volgende:
[..]
dat zeg ik toch ook niet, juist omdát FTP een transportprotocol is heb je minder last van collision. je kan een transport, en een applicatie protocol wel vergelijken op het gebied van transport. Dan heb je dus met FTP minder last van collision. toch
Het aantal collisions heeft te maken met het "luisteren" van de netwerkkaart of er wel of niet gezonden kan worden.
Als 2 netwerkkaarten tegelijk luisteren en zien dat het netwerk vrij is om te zenden, gaat er een random timertje lopen die bepaald wanneer ze zenden.
Mocht er dan onverhoopt toch nog twee tegelijk gaan zenden, krijg je een collision.
ip en netbeui draaien fysiek trouwens weer over het (H)DLC of SNAP protocol.
Welke dus verantwoordelijk zijn voor collisions.
correct me if I am wrong...
Verwijderd
yep u r wrong (close tho)Op woensdag 10 oktober 2001 12:53 schreef t808421 het volgende:
[..]
ftp maakt gebruik van tcp.
Het aantal collisions heeft te maken met het "luisteren" van de netwerkkaart of er wel of niet gezonden kan worden.
Als 2 netwerkkaarten tegelijk luisteren en zien dat het netwerk vrij is om te zenden, gaat er een random timertje lopen die bepaald wanneer ze zenden.
Mocht er dan onverhoopt toch nog twee tegelijk gaan zenden, krijg je een collision.
ip en netbeui draaien fysiek trouwens weer over het (H)DLC of SNAP protocol.
Welke dus verantwoordelijk zijn voor collisions.
correct me if I am wrong...
tcp ip maakt gebruikt van csma/cd (carrier sense multiple access/collison detected)
dit houdt in dat als er iets verstuurd moet worden je netwerkkaart het gewoon op je netwerkt gooit... maar als er al iets op het netwerk "staat" detecteert die een collision en beide pc's die aan het sturen waren wachten een random tijd om vervolgens de pakketten opnieuw te sturen.
als je netwerkkaart luistert... dan gebruik je csma/ca (collision avoided)
Verwijderd
ook bijna... tcp/ip weet ip adress (ip laag 3 osi,anders kan die niet sturen (natuurlijk als je pcnaam gebruikt heb je dns/host/wins ofzo ndig om naam naar ip om te zetten) en zoekt uit via arp/rarp request welk mac adress bij het ip hoort. het werkelijke versturen gebeurd net als bij netbui dus ook op mac adress niveau (laag 2 osi)Op dinsdag 09 oktober 2001 13:26 schreef snapnie het volgende:
oeps,Op donderdag 11 oktober 2001 11:19 schreef betweter het volgende:
[..]
yep u r wrong (close tho)
tcp ip maakt gebruikt van csma/cd (carrier sense multiple access/collison detected)
dit houdt in dat als er iets verstuurd moet worden je netwerkkaart het gewoon op je netwerkt gooit... maar als er al iets op het netwerk "staat" detecteert die een collision en beide pc's die aan het sturen waren wachten een random tijd om vervolgens de pakketten opnieuw te sturen.
je hebt gelijk. We praten over half-duplex ethernet 802.3 en geen 802.2, want die is niet "connection-less" (maar gebruikt wel dlc, s of h.
Full-duplex heeft geen foutdetectie, gebruikt dus geen
csma/cd
En nu houd mijn parate kennis op, moet ik weer schoolboeken gaan pakken..........liever niet.
Gegroet,
Remco.
Verwijderd
Klopt als een bus, het ging mij erom dat het duidelijk was dat er eerst gezocht word op het netwerk en dan pas data versturen. En dat is volgens mij de reden dat TCP trager is (samen dan met 3 way handshake procedure).Op donderdag 11 oktober 2001 11:30 schreef betweter het volgende:
[..]
ook bijna... tcp/ip weet ip adress (ip laag 3 osi,anders kan die niet sturen (natuurlijk als je pcnaam gebruikt heb je dns/host/wins ofzo ndig om naam naar ip om te zetten) en zoekt uit via arp/rarp request welk mac adress bij het ip hoort. het werkelijke versturen gebeurd net als bij netbui dus ook op mac adress niveau (laag 2 osi)
Als hij het echt goed wilt weten is exam 70-059 iets voor hem.
Ehm.. Dat is toch niet iets van TCP/IP, maar toch gewoon het ethernet-protocol??Op donderdag 11 oktober 2001 11:19 schreef betweter het volgende:
(En TCP/IP kun je toch ook gewoon gebruiken met een token-ring netwerk, waarbij dus geen csma/cd is!?)
Overigens hoeft Netbui dus niet altijd sneller te zijn dan tcp/ip.. Omdat het inderdaad een broadcast protocol is zal het op een netwerk met veel pc's juist langzamer zijn.. (elke pc probeert maar te schreeuwen, en komt er niet snel genoeg tussen!)
*TEEET* WRONG!Op donderdag 11 oktober 2001 11:19 schreef betweter het volgende:
[..]
yep u r wrong (close tho)
CSMA/CD is een data-link protocol (layer 2 in OSI), heeft nix met de daarbovenliggende netwerkprotocollen (layer 3 in OSI) te maken.
En FTP is een applicatie/protocol die van TCP gebruik maakt voor de verbinding. Hoort thuis in layer 7 als ik me niet vergis...
NetBEUI heeft minder verificatie en overhead, en geloof ik ook langere "bursts" van data (lange berichten op volle snelheid) waardoor dat protocol intensiever van het netwerk gebruik maakt. Collisions ontstaan niet op layer 3 van het OSI model maar op de onderliggende lagen (1: Physical/2: Data Link) en worden daar ook afgehandeld (CSMA/CD). Meer data betekent ook meer collisions.
Ook full duplex gebruikt CSMA/CD maar ondersteunt geen flow control. ELK device onder de 802.2 specificatie moet collisions kunnen verhelpen.
zpelvaudjez
Forget your fears...
...and want to know more...
en NetBEUI controleerd niet of de data goed is overgekomen? dus daar kan van alles mis gaan ?Op dinsdag 09 oktober 2001 13:26 schreef snapnie het volgende:
Verwijderd
Het lijkt me enigszinds wel logisch dat er tijdens een File Transport een stukje verificatie is, maar of het op de zelfde manier gaat als TCP weet ik niet.
Maargoed, je vroeg om de reden waarom Netbeui sneller was, en ik denk dat je in deze post wel je antwoord kunt vinden. Misschien meot je dan een nieuwe post plaatsen oevr hoe Netbeui precies werkt...
Verwijderd
yup... ik had dus moeten zeggen... tcp\ip maakt gebruik van csma/cd op ethernet...Op donderdag 11 oktober 2001 14:41 schreef Aetje het volgende:
[..]
*TEEET* WRONG!
CSMA/CD is een data-link protocol (layer 2 in OSI), heeft nix met de daarbovenliggende netwerkprotocollen (layer 3 in OSI) te maken.
En FTP is een applicatie/protocol die van TCP gebruik maakt voor de verbinding. Hoort thuis in layer 7 als ik me niet vergis...
NetBEUI heeft minder verificatie en overhead, en geloof ik ook langere "bursts" van data (lange berichten op volle snelheid) waardoor dat protocol intensiever van het netwerk gebruik maakt. Collisions ontstaan niet op layer 3 van het OSI model maar op de onderliggende lagen (1: Physical/2: Data Link) en worden daar ook afgehandeld (CSMA/CD). Meer data betekent ook meer collisions.
Ook full duplex gebruikt CSMA/CD maar ondersteunt geen flow control. ELK device onder de 802.2 specificatie moet collisions kunnen verhelpen.