Hoe moet ik een nieuwe voeding inbouwen?

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:20
Omdat mijn huidige voeding veel lawaai maakt, wil ik mijn voeding vervangen door een Enermax voeding omdat die heel stil zouden zijn. Alleen, ik heb geen idee hoe ik dat moet doen. Kan iemand mij op een eenvoudige manier vertellen, hoe ik mijn bestaande voeding kan vervangen door een nieuwe voeding. Ik heb een ATX kast met een Asus P3B-F moederbord, IDE harde schijf, cdrom, cdwriter en zipdrive.

Nog een andere vraag. Mijn huidige voeding is 235 Watt. Als ik een nieuwe voeding van 350 Watt inbouw, moet ik de kast dan ook extra koelen, of geeft deze Enermax voeding geen extra warmte af?

Verwijderd

Een voeding ibouwen stelt niet zo veel voor.

Het ligt een beetje aan welke kast je hebt, maar als je je
achterkant bekijkt zie je daar wat schroefjes in de kast>>voeding zitten.
Als je je kast openhebt, zullen er aan de zijkant ook nog wat schroeven zitten, losmaken >> voeding eruit, nieuwe erin, en al je hardware weer inpluggen.

Wat die warmte betrefd, ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt dat voor je case-temperatuur niets uit.

succes

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:20
Ik heb volgens mij een standaard ATX kast. Het losmaken van de voeding zal niet zo'n probleem vormen. Ik zit eigenlijk meer met de kabels. Welke onderdelen van de computer (behalve HD,floppy,CD en ZIP drive) krijgen allemaal een kabeltje vanuit de voeding geleverd. Zijn er onderdelen die een speciale aansluiting vanuit de voeding krijgen?

Een stomme vraag misschien: Hebben alle ATX-voedingen dezelfde vorm cq. grootte? Ik heb nu een standaard ATX midi-tower. Passen daar alle voedingen zonder problemen in?

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-08 14:23

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

99 procent van alle voedingen hebben standaard afmetingen. De schroefgaten zitten ook allemaal op dezelfde plek.

Behalve je drives krijgt alleen je moederbord, via een brede platte stekker spanning. Die zit 'vergerendeld' met een klein plastic pennetje aan de lange kant van de connector. Als je die tegen de connector aan drukt zit 'ie los en kun je de hele connector uit je moederbord trekken.

De connector op de voedingskabel voor de floppy moet je eerst even een klein stukje omhoog halen, van de print af, voordat je hem er af kan trekken: er zit een klein nokje aan de onderkant om te voorkomen dat 'ie er per ongeluk afschiet.

De resterende connectors op je drives kun je er met een klein beetje kracht zetten voorzichtig afwrikken.
Het wijst zich eigenlijk allemaal vanzelf.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Verwijderd

Please help!!

Ik heb net een nieuwe voeding gekocht, een 300W ipv mijn oude 200W. Nu heb ik de oude voeding eruit geschroefd, en de nieuwe erin. Aangesloten precies zoals het moet (ik ben niet gek ;-)).

Als ik mijn comp nu opstart, gaan de lichtjes van de cd-drives even aan, dus dat doet het, mijn harde schijf lichtje licht even op, maar gaat daarna uit. Hij komt NIET bij bios (wat toch zou moeten als per ongeluk de harde schijf verkeerd is aangesloten, want dat staat toch los van elkaar?). Ook de monitor blijft uit (het stand-by lampje is aan en verandert niet van kleur).

Ik heb mijn OUDE voeding er weer even terug ingezet, maar het geeft opeens hetzelfde probleem! Moet je dus iets hardware matig omzetten van OFF naar ON ofzo...?

Ik heb een Apollo Pro 133a systeem btw.

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 21:19 schreef Woutiewout het volgende:
Please help!!

Ik heb net een nieuwe voeding gekocht, een 300W ipv mijn oude 200W. Nu heb ik de oude voeding eruit geschroefd, en de nieuwe erin. Aangesloten precies zoals het moet (ik ben niet gek ;-)).

Als ik mijn comp nu opstart, gaan de lichtjes van de cd-drives even aan, dus dat doet het, mijn harde schijf lichtje licht even op, maar gaat daarna uit. Hij komt NIET bij bios (wat toch zou moeten als per ongeluk de harde schijf verkeerd is aangesloten, want dat staat toch los van elkaar?). Ook de monitor blijft uit (het stand-by lampje is aan en verandert niet van kleur).

Ik heb mijn OUDE voeding er weer even terug ingezet, maar het geeft opeens hetzelfde probleem! Moet je dus iets hardware matig omzetten van OFF naar ON ofzo...?

Ik heb een Apollo Pro 133a systeem btw.
Oei, dat klinkt alsof je iets vernaggelt hebt. Kan ook zijn dat je IDE slaves niet goed aangedrukt zitten, en je systeem als beveiliging weer uit gaat... Dus druk en duw alles goed aan, dan komt alles vanzelf weer goed :)

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 08:48 schreef TweakersOnly het volgende:
Omdat mijn huidige voeding veel lawaai maakt, wil ik mijn voeding vervangen door een Enermax voeding omdat die heel stil zouden zijn. Alleen, ik heb geen idee hoe ik dat moet doen. Kan iemand mij op een eenvoudige manier vertellen, hoe ik mijn bestaande voeding kan vervangen door een nieuwe voeding. Ik heb een ATX kast met een Asus P3B-F moederbord, IDE harde schijf, cdrom, cdwriter en zipdrive.

Nog een andere vraag. Mijn huidige voeding is 235 Watt. Als ik een nieuwe voeding van 350 Watt inbouw, moet ik de kast dan ook extra koelen, of geeft deze Enermax voeding geen extra warmte af?
Waar denk jij dat ding te bestellen? :)

• Leon O.
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Leon O.

Heb je al eens geprobeerd om ALLEEN je moederbord aan te sluiten op je voeding ? (dus geen drives, cd-rom, dvd, floppy etc.). (Wel je fan van je CPU aangesloten laten
zitten natuurlijk !!!)

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 21:01

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Misschien staat hier wel iest bij:

[topic=152092]

Verwijderd

Ehhh... misschien ben ik toch wel een beetje gek ;-)

Nu is het zo dat harddisk is master - 0

brander is master 1 en normale cd is slave - 1

Dan moet je dus ook die stroomkabels goed aansluiten... lijkt me logisch (dom dom). Als de voedingskabel er ZO uitziet:

voeding---<a>----<b>---<k>

a = hardedisk en cdrom aansluiting
b = idem
k = kleine aansluiting voor floppy

Wat is dan slave en wat is master stroom? Master is a, of b?

Verwijderd

jeezzz zon naam en dan kun je nog nieteens een voeding inbouwen !! naja kijk gewoon goed hoe alles nu zit en sluit et dan net zo aan :P

en nog iets die enermax is niet stil in tegendeel, maar daar kom je wel achter :P maar je kunt em "modden" door (wat ik heb gedaan iig) de temp sensor van de spoel te knippen en em weg te douwen in een koud klein hoekie :)

voor de rest zal et er aleen maar koeler in je case worden, deze psu heeft nl. 2 ipv 1 fan(s)

Verwijderd

ah, door de snelle replies had ik nog niet de verwijzing gezien... ga meteen lezen en zal jullie op de hoogte houden :)

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 21:27 schreef Woutiewout het volgende:
Ehhh... misschien ben ik toch wel een beetje gek ;-)

Nu is het zo dat harddisk is master - 0

brander is master 1 en normale cd is slave - 1

Dan moet je dus ook die stroomkabels goed aansluiten... lijkt me logisch (dom dom). Als de voedingskabel er ZO uitziet:

voeding---<a>----<b>---<k>

a = hardedisk en cdrom aansluiting
b = idem
k = kleine aansluiting voor floppy

Wat is dan slave en wat is master stroom? Master is a, of b?
voor de voeding maakt dit helemaal niets uit, alleen voor de IDE kabel....

Verwijderd

Dacht ik dus ook...

Oke, heb het nogmaals doorlopen, even alles op een rijtje:

1. Werkende computer
2. Voeding eruit, nieuwe erin
3. Nieuwe voeding werkt niet.
4. Na wat proberen gewoon de oude teruggezet (die het dus 15 min geleden perfect deed!).
5. Alle kabels hetzelfde aangesloten
5. Opstarten
6. Geen BIOS, geen beeld, cd-drives lampjes gaan even aan
7. Harde schijf lampje gaat even aan, daarna uit
8. harde schijf ratelt niet, hij start niet op etc

Mogelijke probleem:
- stroomkabel zit niet goed in moederboard
Antwoord: Dat is het probleem niet, want ik heb het 10 keer gecheckt en zit perfect

Mogelijke oplossing:
- CMOS door jumper helemaal resetten... heeft hier niets mee te maken, toch? (en ik zou niet weten hoe het moet)

Heeft iemand een andere oplossing? (uit de FAQ kan ik geen oplossing halen)

Verwijderd

[Excuses dat ik deze post ook in een andere thread maak. Ik hoop dat men mij op deze manier sneller kan helpen, aangezien ik echt niet weet hoe ik het allemaal in godsnaam op kan lossen. Daarnaast heb ik niet veel tijd meer (afspraken), terwijl ik morgen de comp _moet_ kunnen gebruiken]

Ik heb nu ALLES ontkoppelt, dus nergens meer power naartoe, slechts wel naar het moederbord (via die grote stroomplug).
--> Nu zie ik bij opstarten nog steeds geen beeld noch bios, maar ipv dat het harde schijf en cd-rom lampjes even aangaan, staan nu het lampje van 'harddisk' en 'secundaire cdrom' continu aan, terwijl het lampje van de brander (tweede master) helemaal niet aan gaat.

Is hier iets uit te concluderen?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Heb je de IDE en floppy kabels ook losgemaakt? En haal alle insteekkaarten eruit behalve de videokaart en probeer het dan nog eens.

Verwijderd

Nou, het is allemaal gelukt!

Naast het CMOS clearen door de jumper even te verzetten, heb ik ook de batterij er uitgehaald en pas 5 minuten later weer ingezet...

Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1