Toon posts:

De betere backup architectuur van linux servers

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik beheer een server park van 11 servers. Eén van deze server wil ik nu inichten als backup server. Deze moet een groot aantal websites, mail, databases, configuratie bestanden etc dagelijks backuppen vanaf de andere server.

Nu zijn er vele mogelijkheden om dit (goed) te doen. Mijn interesse gaat dan ook uit naar beheerders die een soortgelijk systeem backuppen.
wat zijn jullie ervaringen? hoe heb je het opgelost? welke software doet de truc? hoe vaak moet ik een backup geografisch verplaatsen? wat vergeet ik hier?

bij voorbaat dank.

Verwijderd

Een ftpd draaien op de backup server, in elke server een extra nic die allen op een (nieuwe/extra) 100Mbit (of evt gigabit) switch zijn aangesloten. Savonds elke server vanaf 18:00 kritieke partities zoals /home /var/mail bzippen, timestampen en uploaden naar de backupserver. Tape streamer in de backup server plaatsen en overdags de backups op tape zetten en de tape roteren per server (ligt aan de hoeveelheid data).

Verwijderd

Ik heb zelf geen ervaring op dit gebied maar vind het wel interessant onderwerp.

Hoe maak je bijvoorbeeld een backup van een draaiende database onder linux. Is daar speciale software voor, want elke keer de database plat gooien voor de backup wordt je ook niet vrolijk van.

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

lekker backup'en :)
een mooi pakket is legato networker
Dit kan linux,bijna alle unix'en, novell, NT en window's backup'en.
ook zijn er verschillende Database Modules kan je heel mooi DB's backuppen :)
Het pakket zelf is best wel ingewikkeld maar zeeeer uitgebreidt.

ook ibm heeft hele mooie backup systeem die ook onder linux werken..bijvoorbeeld zoiets

Aangezien dit mijn een bedrijfs toepassing gaat zo ik nooit voor eigen scrpitjes gaan..
Networker is een mooie oplossing en geeft ook mooi doorgroei mogelijk heden .
Als je bijvoorbeeld later nog een sun,ibm,alpha machine neer zet kan je die meteen meenemen in je backup's
Maar kost wel $$$ maar voor een bedrijfs kritische omgeving, waar zelfs veel data van/voor klanten opstaat is het nix.. :o
bedenk je maar waarneer je door bliksum inslag ineens alles kwijt bent van je klanten :(

Over tape'jes:
Vrij simple de meeste backup tools houden bij hoe vaak een tape is gebruikt en geven aan waarneer je hem mag weggoei'en
Verder zie je vaak dat er op zondag een Full backup wordt gemaakt en op de rest van de dagen een incremetal.
Voor de veiligheid van de tapejes een brandweerde kluis om ze in op te slaan.
En 1 full-back per maand maken die naar het Atoom bunker in almere gaat :)

zozo dat was een lap text..

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Verwijderd

Bedankt voor de post im_ik. Zijn er misschien ook nog opensource alternatieven om een mooi backup systeem te maken. Met name dan programma's die ook draaiende databases zonder te stoppen kunnen backuppen.

Verwijderd

Topicstarter
juist! bedankt :)
verder geen beheerders aanwezig?

• CBA
  • Laatst online: 22:05

CBA

een vat, een vat, een vat !

Hmm, ik heb wel een scriptje lopen waarbij bepaalde dirs getarred worden en en het volledige tar bestand gekopieerd wordt naar onze nt server om zondanig op tape te verdwijnen.

Ik zal eens zien waar ik dat scriptje gelaten heb ...

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

Verwijderd

Topicstarter
ik hoor meer mensen zeggen dat een tarball in principe best is..

zou ik periodiek een dergelijke backup methode incrementeel moeten laten verlopen of niet? en waarom?

• jep
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Ik tar alles en dan verplaats ik het naar een NAS (240gig raid5) waarna ik hem weer umount. Dit gaat via NFS en is secure genoeg omdat het alleen locaal is :)

Ik heb nu wel probs met de Linux filesize.. mijn tar is te groot en heb er nog niet echt een goede oplossing voor gevonden. Subdirectory's compressen en dan tarren is geen optie in mijn gevall ;(

• jep

jep

Dit gebruikte ik tot voorkort :)

#!/usr/bin/perl

# Backup script by Jep. :o)

# You can change this :o ####

chomp($backupdir = "/mnt/nfs");
chomp($dirtobackup1 = "/var");
chomp($dirtobackup2 = "/etc");
chomp($dirtobackup3 = "/usr");

##############################

chomp($day=`date "+%w"`);

system("tar -pPGicf $backupdir$dirtobackup1z.tar $dirtobackup1");
system("tar -pPGicf $backupdir$dirtobackup2z.tar $dirtobackup2");
system("tar -pPGicf $backupdir$dirtobackup3z.tar $dirtobackup3");

print "Backup in progress...\n";

if (( -e "$backupdir$dirtobackup1.tar") && ( -e "$backupdir$dirtobackup2.tar") && ( -e "$backupdir$dirtobackup3.tar")) {
&Error("1"); } else { &Error("0"); }

sub Error {
if ($_ == 1) { print "Well.. backup finished!\n"; }
else { print "Well.. backup failed!\n"; }
}

is exclusief mounten / umounten :)

Verwijderd

Probeer het open-source pakket Amanda eens.
(http://www.amanda.org). Dit pakket gebruikt een centrale backup-server en kan een backup maken van verschillende hosts, waarna deze de backups automatisch op tape kan zetten.

Het is lastig om op te zetten maar als het eenmaal werkt scheelt je dat een hoop (backup) werk.

Verwijderd

Topicstarter
j3p:

gebruik je het niet meer omdat je niet langer backups draait of omdat je een betere manier gevonden hebt??? ;)

• jep

jep

I just modified it a bit for my situation :D
Pagina: 1