Toon posts:

Waterblok/luchtkoeler ontwerp.

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Bij gebrek aan materiaal voor mijn phase-change koeling heb ik weer even zitten 3DSMAX-en. Het resultaat: een waterblok dat finaal gehakt zou moeten kunnen maken van elk bestaand 'standaard CNC' ontwerp. Ook te gebruiken als luchtkoeler met wat kleine aanpassingen.

Het volledige verhaaltje tik ik morgen wel: nu alvast even de plaatjes, en de opmerking dat ik een heatpipe gebruik gevuld met water om de 'slechte' eigenschappen van koper te verdoezelen. En uiteraard: een handige knul kan dit in elkaar solderen zonder speciaal gereedschap.

Afbeeldingslocatie: http://dabit.trybit.com/misc_images/dd_killer.gif

edit:

Plaatje doet 't niet?
Naja, de URL:
http://dabit.trybit.com/misc_images/dd_killer.gif

Verwijderd

uhhmm ikke zie kruisje (2x maar dat komt ergens anders door :p )

ps als je nog blokkies wil testen :) kijk ff hier [url="http:// grimpie.freeservers.com "] grimpie.freeservers.com [/url]

suc666

Verwijderd

Ziet er bijna uit alsof je weet waarmee je bezig bent ;)

Nah, ben gewoon jaloers, ben nu net met eerste poging tot waterkoelen bezig. Keep up the good work m8 :Y)

Verwijderd

waar ik nog neit helemaal uit ben dabit...
is die middelse kolom nou gewoon gevult met een vloeistof of stroomd dat ook nog, lijk tnu net of je de binnenste pijp helemaal dichtsoldeerd maar meschien is het gewoon een beetje laat voor mij?!?! :Z

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
Op dinsdag 09 oktober 2001 01:06 schreef Genius_P het volgende:
waar ik nog neit helemaal uit ben dabit...
is die middelse kolom nou gewoon gevult met een vloeistof of stroomd dat ook nog, lijk tnu net of je de binnenste pijp helemaal dichtsoldeerd maar meschien is het gewoon een beetje laat voor mij?!?! :Z
Die middelste kolom bevat een koelvloeistof(?) die verdampt en bovenaan weer afkoelt en weer vloeistof wordt. Zo wordt de warmte onderaan afgevoerd en bovenaan (en onderweg) afgegeven aan het water. Verder mooi gedaan en leuk bedacht.

PS. Snellere server tegenwoordig?

Verwijderd

op het eerste zicht een zeer intelligent en effecient design dude .... om van je 3Dmax skillz nog te zwijgen ;)

uiteraard moet elk design in de praktijk bewezen worden ... maar daaraan mogen we ons zeker binnenkort verwachten ? ;)

zeer 1337 man

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ben benieuwd naar het verhaaltje..

En ik wil binnenkort toch een nieuw blokje gaan maken.. Leuke praktijktest?

BTW.. Is het ook geschikt voor de hoge vermogens bij peltier-koeling?

Ow, en voor degene die niet op de link willen klikken, hierbij nogmaals het plaatje ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderhoeven.nu/dabit/misc_images/dd_killer.gif

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
Ziet er stoer uit 8-)

hoe hoog is dat ding eigenlijk?

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Ziet er zeer vetjes uit, ik zou er patent op (laten) leggen :P Ik w8 op je verhaaltje :)

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
als je nu ook eens wat dikke vinnen op die baseplate maakt dan koelt ie nog beter, verder lijkt mij dat het water een te klein contactpunt heeft op de core, (ik bedoel hij zit tekort het dichtst bij de core, een conventioneel h20 blok zit constant laag bij de grond dus relatief dichter bij de core, dus meer hitte opnemen :P )

verder apart design maar ik geloof dat microforg (van ALPHA koelers) ook al ziets had verzonnen, maar dan met puur lucht koeling...

erg nijs gemaakt! :)

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
Zie ik het nu verkeerd of gaat dit alleen in een desktop kast werken (dat de CPU plat moet liggen) :?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25

Epsilon

ik denk dat dit weinig uithaalt dabit, want nu ben je gewoon het opp aan het vergroten, en daar kan je veeeel beter een radiator voor gebruiken.

Ik heb weer gesproken :)

maar ik snap niet waar nou het water in/uit gaat
en ook de lucht, waar zit de lucht?

Verwijderd

Topicstarter
Goed, het beloofde verhaaltje. Het zal wel een beetje warrig zijn, maargoed. Als je iets
niet snapt: gewoon nog een keer lezen.

De nr. 1 factor die de performance van een waterblok of luchtkoeler bepaalt, is het effectieve contactoppervlak met de koelvloeistof of lucht. Het probleem is alleen, dat
de warmtegeleiding van koper zodanig slecht is, dat er een behoorlijk tempverschil ontstaat tussen de onderkant van de heatplate, en de bovenkant van de koelvinnen.

Dit is te verbeteren door materialen te gebruiken met en betere warmtegeleiding, zoals zilver, Cusil of koolstofcomposieten. Maar er is ook nog een andere manier die bijna instant transport van warmte garandeert: namelijk de heatpipe. Dit principe word
ook gebruikt in notebooks en zware koellichamen voor elektronica om met weinig materiaal toch veel warmte te kunnen transporteren. Een tweede voordeel van de heatpipe
is dat metaal->vloeistof warmtetransport veel efficienter is als de vloeistof kookt, dan wanneer de vloeistof alleen maar langsstroomt.

De heatpipe werkt als volgt: een pijp, gedeelteljk gevuld met een vloeistof die bij de gewenste temps kookt, word aan een kant verwarmd. Hierdoor gaat de vloeistof in de pijp koken, en de druk neemt toe. Door de toegeomen druk, zal de damp op de koelere delen van de pijp condenseren,
waar het de warmte weer afstaat. De gecondenseerde vloeistof loopt door zwaartekracht weer terug, en de kringloop is rond. Een beetje summiere beschrijving, maar op het inet is wel meer te vinden over heatpipes.

Nu, in dit ontwerp word de heatpipe gebruikt om snel warmte van de core te transporteren naar een setje kleine koelvinnetjes, die met water of lucht gekoeld worden. Doordat de heatpipe de hitte 'meteen' verdeelt over een veel groter oppervlak, in plaats van dat de hitte eerst
'traag' door het koper heen moet sijpelen, kan een hogere efficiency bereikt worden.

De constructie:

De baseplate word gemaakt uit 5mm dik koper met eventueel een paar pinnetjes erin om het oppervlak nog wat te vergroten. Zo heel belangrijk is het niet: de warmteafgifte aan de heatpipevloeistof is een stuk efficienter dan aan langsstromende vloeistof in een conventioneel ontwerp.
In de baseplate kunnen de 4 gaten geboord worden voor montage op een AMD mobo. Overigens is 5mm een compromis. Een dunnere plaat zal ietsje beter presteren, maar is ook zwakker, waardoor hij minder strak aangetrokken kan worden.

De heatpipe word geconstrueerd uit een 32-40mm koperen of messing leiding-eindkap. Hierin word een stuk buis van 15mm gesoldeerd, welke ook afgesloten word met een eindkap. Hierin word een ventiel of dun (ca. 5mm) zachtkoperen buisje gemonteerd dat gebruikt word voor het vullen van de heatpipe.

Als laatste word de 22mm pijp met eindkap en aansluitingen, of grote koelvinnen gemonteerd. Dit zorgt ervoor dat water of lucht langs de heatpipe kan stromen. Eventueel kunnen er nog oppervlakte vergrotende maatregelen gebruikt worden, zoals koperen vinnetjes tussen de 15mm pijp en 22mm pijp.

De constructie van het geheel is door een hobbyist met een ijzerzaag, boormachine en gasbrander goed te doen. De heatpipe moet bij voorkeur met hardsoldeer in elkaar gezet worden omdat hardsoldeer beter gasdicht is dan zachtsoldeer.

En dan: het moeilijkste gedeelte: het vullen van de heatpipe. Als de apparatuur aanwezig is, is het mogelijk om de heatpipe eerst vacuum te zuigen, en vervolgens te vullen met R134a, propaan, butaan of koudespray. Meestal zal de apparatuur er niet zijn, en moet er iets anders
verzonnen worden. Een mogelijke andere, zeer efficiente vulling is water onder onderdruk. Zoals misschien bekend, is de temperatuur waarbij water kookt afhankelijk van de absolute druk. Bij 1013 millibar kookt water bij 100 graden. Bij 10 millibar kookt water al bij 4 graden. Maar een vacuumpomp is ook niet overal aanwezig. Om toch een goede vulling te krijgen met water, kunnen we het als volgt aanpakken:

- We maken het vulventiel van een centimeter of 2 dunne koperen pijp. Zeg 5mm.

- We vullen de hele heatpipe met uitgekookt gedestilleerd water. Het uitkoken verdrijft eventueel opgeloste gassen. De heatpipe moet tot de rand toe vol zitten met water, er moet zo min mogelijk lucht aanwezig zijn. Dan gaan we de baseplate rustig verwarmen, zodanig dat het water in de heatpipe gaat koken. Dit laten we doorgaan totdat het waterpeil zover gezakt is dat er alleen nog wat water in de koperen kap staat, niet meer in de 15mm buis. (dit is hoorbaar!) Op dat moment gaan we nog minder verwarmen, knijpen we het 5mm pijpje stevig dicht, en leggen er bliksemsnel een soldeerlaagje overheen om de afsluiting definitief te maken. (als je een 5mm pijpje goed
dichtknijpt, dan zit-ie eigenlijk al echt dicht, en kun je solderen zonder last te hebben van
ontsnappend gas). Als het vulpijpje dichtgesoldeerd zit, is de heatpipe gevuld. Op het moment dat de temp daalt, daalt ook de druk doordat de waterdamp in de heatpipe condenseert. En doordat er al geen lucht aanwezig was in de pijp (we hadden 'm helemaal met water gevuld),
is er nu ook geen lucht aanwezig.

Nouja, dat was het verhaaltje :)

Verwijderd

Topicstarter
Genius_P:
Inderdaad: die middelste pijp zit helemaal dichtgesoldeerd.

RUXperienced:
Yup, snellere server.

DuronDude:
Mijn MAX skillz zijn wel beter dan dit. Alleen met dit soort tekeningen loop je tegen de problemen aan dat je met MAX niet zo nauwkeurig kunt werken.

Ik ga dit blok voorlopig niet voor mezelf bouwen; eerst phase-change :P
En ik kan ook alleen maar water als heatpipe vloeistof gebruiken, en zoals je weet: water werkt niet zo goed meer beneden de 0 graden...

Twynn:
Ik help je wel met bouwen. Ben opzich wel benieuwd.
Zoals je ziet: het is een stuk makkelijker te bouwen dan m'n andere blok. Allemaal standaardspul.

Dit blok is juist zeer geschikt voor hogere vermogens. Hoe hoger de vermogens, hoe beter de heatpipe werkt, en hoe groter het verschil word met ontwerpen die op de warmtegeleiding van koper vertrouwen.

Koetsjov:
Zo hoog als je 'm maken kunt. Hoe hoger hoe beter. Ik geloof dat ik bij deze tekeningen met 70mm ofzo gewerkt heb.

Lomu:
Als je ooit al eens bezig betngeweest met een patentaanvrag, dan laat je het de 2e keer wel uit je hoofd als het niet echt hoeft.

Dr.Q:
Voor de initiele transport van hitte zorgt de heatpipe. Verder word de warmte door de kokende heatpipevloeistof veel efficienter opgenomen dan door langsstromend water.

Straat
Dat zie je goed. Ik heb er niks over gezegd: de mensen die snappen hoe het ding werkt komen vanzelf met die vraag.
Da's inderdaad een nadeel van dit ontwerp: de gecondenseerde heatpipevloeistof moet terugvloeien door zwaartekracht. Dit betekent dat de koeler niet helemaal reht op z'n kant mag staan. Eventueel op te lossen door de 15mm pijp iets scheef te monteren, of iets te buigen.

epsilon:
Mijn renderings zijn van de watervariant. Dan gebruik je de 12mm pijpjes als wateraanvoer/afvoer.

Wil je er een luchtkoeler van maken, dan moet je de vinnetjes op de heatpipe gewoon een stuk groter en talrijker maken, tot een diameter van 80mm of 92mm. Vervolgens plak je er een 80/92mm fan bovenop, en klaar is kees. Het hele gedeelte met die 22mm pijp en die 2x12mm pijpjes komt dan dus te vervallen.

• Epsilon

Epsilon

Op dinsdag 09 oktober 2001 14:21 schreef DaBit een heeeeeeel lang verhaal :)
nu snap ik wat je bedoelt :)
ik zou dus proberen om het stukje boven de core van cusil te maken, want je hebt weinig aan warmte spreiding omdat er op andere delen geen heatsink meer zit. Een dunne bodem zou dus het meest ideaal zijn (misschien een idee om er een verdunning aan te brengen zodat er een groter warmte verschil is met de vloeistof binnenin). als je dan de rest van de plaat wel 5mm dik houdt, dan zal hij zijn stevigheid wel behouden

Verwijderd

Topicstarter
Yup, dat kan. Maar dit ontwerp is er weer op gemaakt dat 't door mij gebouwd zou kunnen worden. En ik heb geen fancy gereedschap, alleen het standaardspul dat ook in iedere andere hobbyschuur aanwezig is.

Maar uiteraard zou je best de baseplate van cusil of zilver kunnen maken. Je hoeft dus niet heel je blok van zilver te maken.

Overigens is er bij dit ontwerp ook helemaal niks tegen het gebruik van aluminium. Het is alleen niet te solderen.

Verwijderd

mooi ontwerp man, volgens mij kan dit idd heel goed werken!
Ik was zelf al bezig met research naar een heatpipe die dan met finnen gekoeld zou worden als onderdeel van mn profielwerkstuk. Mijn id wasook om een koperen buis te nemen en dan een gewone (vlakgeschuurde) afsluiter als contactoppervlak met de core te gebruiken. Alleen de vloesistof daar was ik nog niet helemaal uit. Mijn id was om H2O bij onderdruk te gebruiken. Hiervoor wou ik dan die buis vacuum zuigen en dan een afgepaste hoeveelheid water uit een afgesloten vat erin laten lopen maar ik denk dat ik hiervoor op jouw manier over ga. Als dat een beetje wil lukken en ik heb nog tijd over zal ik zeker proberen om jouw ontwerp in praktijk te brengen. Alle credits gaan naar jou natuurlijk maar tís zonde om zo'n mooi ontwerp ongebruikt te laten ;) . En veel suc6 met je phasechange project nog, ik ben benieuwd watt nou gaat worden.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Zozo, dit ziet er allemaal erg gelikt uit...

Ik weet niet op je (bedoel Dabit) de cpl lanparty nog kan herinneren?? Ik heb toen ff met je staan praten (nick: MOL gemodde aopen hx08 blauw met UT logo) jij had toen je affa 900 met waterkoeling op 12 of 1300 ofzo.

Je hebt oten ook nog wat plaatjes en documenten die ik hiervandaan had gekopieerd.

Ik ben nu net met mijn waterkoeling begonnen en jij zit hier alweer mee te expirimenteren........

Het leven gaat snel............. veel te snel.

Veel succes met dit project en met de phase change. Mij gaat het allemaal net iets te ver. :P

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
bluh:

Hou me op de hoogte van je heatpipe!

TD-DMZ:

Yup, ik ken je nog wel :)
Agja, we zullen zien. 't gaat niet snel met mijn projecten: werken kost teveel vrije tijd :(

Misschien dat Twynn een waterblok gaat bouwen volgens deze specs, dan help ik 'm ermee. Zoniet, dan duurt 't nog wel ff.

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 11 oktober 2001 10:23 schreef DaBit het volgende:
Misschien dat Twynn een waterblok gaat bouwen volgens deze specs, dan help ik 'm ermee. Zoniet, dan duurt 't nog wel ff.
Ik ga het zeker wel bouwen.. Maar dan nog duurt het wel effe ;)

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 11:30

tazitiz

dbprutser

Op dinsdag 09 oktober 2001 15:31 schreef bluh het volgende:
mooi ontwerp man, volgens mij kan dit idd heel goed werken!
Ik was zelf al bezig met research naar een heatpipe die dan met finnen gekoeld zou worden als onderdeel ..knipknip
ik vind dat nogal wat hoor.... met finnen koelen. Als je maar van Jari afblijft hoor....

Ok, het heatpipe design is vooral voor verplaatsing van hitte waar weinig ruimte is of ruimte bespaard moet worden, of hitte van plaats 1 naar plaats 2 moet gaan voor het afgekoeld wordt. Eerlijk gezegd, dit proces is voornamelijk gebaseerd op uitzetting/inkrimping, en met name op het niveau van phase-change van vloeistof naar gas en vice versa gebaseerd.

Vooral gebruikt in laptops, zware koelers om je hitte naar een heel groot oppervlak te transporteren, en in beide gevallen afdoende.

Nou is het ontwerp wat Dabit neerzet in ieder geval niet gebaseerd op phase change, en komt er zelfs bij de radiatorversie een waterpomp bij kijken. De luchtgekoelde versie komt nog wel het dichtst bij het heatpipe design maar ik vindt het niet helemaal 100%heatpipe effect - aangezien de basis h20 is.

maar ik wou wel aangeven dat koper helemaal geen slechte warmtegeleider is, het is zelfs 1 van de beste. dat je met water koelt is niet omdat het zo goed hitte geleid, maar omdat het opgewarmde water zelf wordtgetransporteerd en zo veel efficienter je warmte afvoert. dat je koper wil gebruiken om het directe oppervlak te vergroten waar het water langs komt is natuurlijk de crux van het verhaal.

er is maar 1 materiaal wat het allerbeste warmte geleid, en dat is helium bij ongeveer 3-7 kelvin. Dan treedt namelijk super warmte geleiding op.... maar zover willen we hier vast niet gaan ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het heatpipe design is vooral voor verplaatsing van hitte waar weinig ruimte is of ruimte bespaard moet worden, of hitte van plaats 1 naar plaats 2 moet gaan voor het afgekoeld wordt.
Juist. We willen dus de hitte van de CPU-die (klein) afvoeren naar een groter oppervlak, zodat we met een kleinere dT de warmte af kunnen voeren.
Eerlijk gezegd, dit proces is voornamelijk gebaseerd op uitzetting/inkrimping, en met name op het niveau van phase-change van vloeistof naar gas en vice versa gebaseerd.
Inderdaad. Doordat de vloeistof begint te koken op het punt waar hitte opgenomen word, stijgt de druk, en zal er damp condenseren op punten die kouder zijn. Dit is een efficientere manier van hittetransport dan geleiding door een metaal.
Nou is het ontwerp wat Dabit neerzet in ieder geval niet gebaseerd op phase change, en komt er zelfs bij de radiatorversie een waterpomp bij kijken. De luchtgekoelde versie komt nog wel het dichtst bij het heatpipe design maar ik vindt het niet helemaal 100%heatpipe effect - aangezien de basis h20 is.
H2O word gebruikt om de condensatiehitte af te voeren, klopt. En H2O onder onderdruk word gebruikt als heatpipevloeistof. Water is daar namelijk erg geschikt voor vanwege de hoge verdampingswarmte. Verder kun je altijd nog de heatpipe vullen met CFK's zoals R12 en R22 (zeer, zeer geschikt), koolwaterstoffen zoals butaan/propaan (alweer iets minder) of HFK's zoals R134a (nog wat minder).

Let wel: in de binnenste pijp word wel degelijk warmte getransporteerd dmv phase-change. Verdampen bij de core, condensatie op de plekken waar water langsstroomt.

Ik moet helaas alleen vertrouwen op de zwaartekracht om de kringloop rond te maken. Wat opzichniet zo'n ramp is in dit design.
maar ik wou wel aangeven dat koper helemaal geen slechte warmtegeleider is, het is zelfs 1 van de beste. dat je met water koelt is niet omdat het zo goed hitte geleid, maar omdat het opgewarmde water zelf wordtgetransporteerd en zo veel efficienter je warmte afvoert. dat je koper wil gebruiken om het directe oppervlak te vergroten waar het water langs komt is natuurlijk de crux van het verhaal.
Juist, maar er zitten grenzen aan de warmtegeleiding van koper. Ik verlies in mijn waterblok al een paar graden puur over de baseplate. Daar is niets aan te doen, behalve de baseplate dunner maken. Maar dan gaat je hittespreiding weer de mist in. Verder gebruiken we allemaal wel fijne grote oppervlakken in onze waterblokjes, maar de hittetransportcapaciteiten van koper zijn onvoldoende om van meer dan een tiental vierkante cm effectief gebruik te maken. Dunne vinnetjes/pinntjes zijn na millimeters boven de baseplate alweer op watertemp, en vanaf dat moment hangt de hoeveelheid hitte die getransporteerd word weer af van de dT.

Het gebruik van een heatpipe om initieel de hitte te verspreiden over een groot oppervlak, en tegelijk mogelijk te maken dat de meeste warmte afgegeven word waar de vloeistof het koelst is, kan de verliezen in de distributie van warmte minimaliseren. Voor luchtkoeling heeft het zeker veel effect. Bij waterkoeling zal het verschil minder zijn.
er is maar 1 materiaal wat het allerbeste warmte geleid, en dat is helium bij ongeveer 3-7 kelvin. Dan treedt namelijk super warmte geleiding op.... maar zover willen we hier vast niet gaan ;-)
Hmm, nee, ik geloof niet dat mijn procje nog iets doet bij 7K.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Dit heatpipe principe zit al een beetje in de thermoengine.
Daar gebruiken ze het om het probleem van de langszaam kruipende warmte op te lossen. Normaal zou het verplaatsen van warmte door het binnenste massieve deel van de heatsink heel lang duren. Door de heatpipe in de thermoengine gaat het dus een stukje sneller.
Dus het werkt wel, en word zelfs al een beetje toegepast. Als is dat natuurlijk heel wat anders als wat hier word gedaan.
Maar je zou eens kunnen proberen na te gaan wat voor stofje er in de thermoengine zit. Ik weet alleen dat als je hem doorzaagd, het goedje weg is.....

Verder wens ik je veel succes. Het is een interessant idee. Zeker voor uitwerking vatbaar.
Maar eerst maar eens mijn waterkoeling in elkaar gaan zetten, en daarna zie ik wel verder.

Geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat de Thermoengine R134a gebruikt. Leuk voor ze: ik kan die rommel niet aankomen. Verder is water ook een verdomd goede keuze.

Verwijderd

Ik ben nu bezig met het produceren van dat blokje op de werkplaats, ben benieuwd naar de prestatie's !

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 18:10:
Ik ben nu bezig met het produceren van dat blokje op de werkplaats, ben benieuwd naar de prestatie's !
uhm... ff voor de duidelijkheid, dit is een topic van een jaar (!) oud :)

Verwijderd

Ja maar toch, hij trok me persoonlijk wel aan :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 02:23:
Ja maar toch, hij trok me persoonlijk wel aan :)
Dan kan je 'm toch ook gewoon lezen :?
Je hoeft niet per se een opmerking te plaatsen (die niet eens iets met het topic te maken heeft :X)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Het heeft wel degelijk met het topic te maken. Hij is bezig dit waterblok te fabriceren, tenminste dat begrijp ik eruit.

Tip: laat het topic met rust, post niet meer. Als je waterblok klaar is, maak een nieuw topic, post pics van je waterblok, geef resultaten en zet een link naar dit topic in dat topic!

Verder, veel suc6 met je waterkoeling!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 18:10:

De waterblok of de luchtkoeler versie?
Ik ben ook wel benieuwd.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wanneer denk je dat je het blokje klaar hebt dan? (toch niet over 1 jaar he? ;) ).

Als het succesvol is, mogen we dan denken aan een massaproductie?

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:48

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Even over het uitkoken van water:

Al het waterdamp dat de buis verlaat wordt onmiddelijk vervangen door lucht, dus zal er geen grote onderdruk in de buis ontstaan. Alleen de (kleine) onderdruk die onstaat door: opgesloten hete lucht die afgekoeld wordt, zal voor een kleine daling van druk in de buis zorgen maar dat is niet veel. Volgens mij gaat 10 millibar dus nooit gehaald worden zonder de buis op een andere manier vacuum te zuigen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hmm, ik had niet gezien dat deze user dit blok na ging bouwen, ik dacht zomaar een blok...
Bij deze mijn excuses :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
[nohtml]
Styno schreef op 17 oktober 2002 @ 14:19:
Even over het uitkoken van water:

Al het waterdamp dat de buis verlaat wordt onmiddelijk vervangen door lucht, dus zal er geen grote onderdruk in de buis ontstaan.
Dat is niet waar. Het kokende water zal de nog in de buis aanwezige lucht verdrijven. De waterdamp, veroorzaakt door het kokende water, zorgt voor een lichte overdruk in de heatpipe, waardoor er geen lucht de pijp in kan stromen. Condensatie van deze waterdamp gebeurt pas als de damp buiten de heatpipe komt. Binnen de heatpipe heerst namelijk een temperatuur van 100 graden of meer.

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-01 12:02

porn*

...take on the world!

Om dit systeem effectief te laten werken in een tower, zou je toch de heatpipe met een hoek van 45 graden kunnen bevestigen, om zodoende een klein beetje rechtopstaande pipe te verkrijgen?

Maar waarom zou dit niet werken met een tower? Het idee is dat de warmte snel verspreid wordt. Als dit in een tower bevestigd zou worden, zou de vloeistof op de bodem van de gehele lengte van de pijp liggen. Deze wordt aan één kant opgewarmd, maar de overdracht van warmte in de vloeistof gaat toch veel sneller dan bij koper waardoor de warmte toch alsnog sneller naar de andere kant van de pipe getransporteerd wordt? Ik snap wel dat condenseren bovenin wat efficienter is, maar het zal toch niet zo verschrikkelijk veel schelen?

Bnet pindle#2913

Verwijderd

Dacht ik origineel te zijn met het droogkoken van de heatpipe... hep die dabit het al opgeschreven! :( ;) (Ik had het niet gelezen - echt niet).

Dabit: heb je dit droogkook-principe zelf al eens geprobeerd?

Een testbuis bouwen is wel heel erg eenvoudig:
12mm koperbuis (of 8mm) afsluiten met twee eindkappen - waarvan één doorboord met een (vastgesoldeerd) dun 'vul'- buisje.

Vullen met water en droogkoken maar.
Dat kan iedereen thuis op het gasfornuis maken!

A propos: 32 of 44 mm koperen of messing eindkappen zijn heel erg duur: ik meen 20~40 gulden. Dan kun je beter een stukje 32 of 44 mm buis nemen, en dat zelf afsluiten met een rond plaatje koper.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 16:47:
Dacht ik origineel te zijn met het droogkoken van de heatpipe... hep die dabit het al opgeschreven! :( ;) (Ik had het niet gelezen - echt niet).
:P
Dabit: heb je dit droogkook-principe zelf al eens geprobeerd?
Nee. De testbuis heb ik nog liggen (voorzien van een 0.8mm I.D. / 3mm O.D. buisje voor het afblazen van stoom), maar ik heb er nooit iets mee gedaan.
Vullen met water en droogkoken maar.
Dat kan iedereen thuis op het gasfornuis maken!
Daar heb ik bij het ontwerp van de desbetreffende water/luchtkoeler rekening mee gehouden...
A propos: 32 of 44 mm koperen of messing eindkappen zijn heel erg duur: ik meen 20~40 gulden. Dan kun je beter een stukje 32 of 44 mm buis nemen, en dat zelf afsluiten met een rond plaatje koper.

Of in geval van de luchtkoeler gewoon een 22mm pijp gebruiken, en in geval van de waterkoeler de 'shell' van 32mm pijp maken. Da's nog wel te krijgen.

Verwijderd

Oud topic, maar wel zeer interesant.
Mijn zelf gesoldeerd koelblokje draait al een jaar of 2 prima, maar eentje met een heatpipe erin is natuurlijk nog veel leuker.
jammer dat dabit's website uit de lucht is. ben erg benieuwd naar zijn ontwerp.
Dit is mijn idee

Afbeeldingslocatie: http://www.youdraw.com/drawpad/pics/171/171700.gif

Lelijk he? ik maak nog wel een beter plaatje hoor.

het idee is gewoon 2 koperen pijpen, aan de onderkant open op de basisplaat gesoldeerd. de middenste buis (heatpipe) is langer dan de buitenste buis, op die manier kan ik dit ding eerst solderen en later de heatpipe vullen.

het koelwater stroomt natuurlijk tussen de 2 koperbuizen in.

ik heb nog wat 1cm dik koperplaat liggen wat dus als basis gaat dienen. dat is natuurlijk te dik voor een goede prestatie, dus mijn idee is dat binnen de opening van de heatpipe ik een aantal smalle putjes boor in de koperplaat. Groter oppervlakte + de afstand tussen cpu en heatpipe-vloeistof word minder.

nadeel:
-moeilijk de 2 pijpjes zonder lekken in 1 keer tegelijk te solderen
-afdichting tussen de 2 koperbuisjes aan de bovenkant gaat lastig worden
-Zal niet in elke kast passen als de pijpen te lang zijn. (PSU)
-beetje lelijk.

voordeel:
-goedkoop en zonder speciale apparatuur te maken
-met een beetje mazzel goede prestaties.
-omdat de buis schuin naar boven loop heb je geen probleem met in de weg zittende componenten van het moederboard.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 13:09 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit is wel een heel erg oude koe, en aangezien het plaatje in de topicstart niet meer werkt is dit topic niet echt levensvatbaar. sp00fman, als je wil kan je hierover een nieuw en duidelijk topic over maken, dat is wat overzichtelijker, zodat er geen mensen gaan replyen op de topicstart van ruim 2 jaar geleden :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.