LAN en ADSL: filesharing ongemogelijk??

Pagina: 1
Acties:

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hallo allemaal,
ik heb ADSL basic van XS4All. Mijn modem is uiteraard getweakt, deze hangt nu aan de uplinkpoort van mijn Linksys switch, PC1 en PC2 hangen ook aan de switch. Mijn internet draait overigens perfect, dit is niet het zoveelste topic over "mijn shared internetconnectie werkt niet". Search heb ik al gebruikt, staat een soortgelijk verhaal, maar zonder oplossing, de gebruiker had het zelf op de één of andere manier opgelost. Ik wil nu mijn bestanden en printer delen, maar omdat dat er maar één keer TCP/IP gebruikt kan worden en ik op het internet liever niet mijn printer en bestanden deel :D , wil ik op de een of andere manier nog een TCP/IP-connectie maken, maar nu lokaal.

De gegevens:

IP PC1: 10.0.0.150
IP PC2: 10.0.0.151
IP MODEM: 10.0.0.138
GATEWAY: 10.0.0.138
SUBNET: 255.255.255.0

PC1 draait Windows 2000 Professional NL SP2
PC2 draait Windows 98 NL first edition

In Windows 2000 zijn de volgende dingen geinstalleerd:

- TCP/IP
- Client voor Microsoft netwerken
- Bestands- en printerdeling voor Microsoft netwerken

Netbios via TCP/IP is uitgeschakeld.

In Windows 98 is de situatie precies hetzelfde.

De pc's kunnen elkaar pingen op hun ip-adres (10.0.0.150 -> 10.0.0.151 en 10.0.0.151 -> 10.0.0.150 dus) maar ze zien elkaar niet in de Windows netwerkomgeving. Ze zien alleen zichzelf. Met Netbeui krijg ik het wel zover dat de Win2k-pc op de Win98-pc kan kijken, maar andersom vraagt hij om een wachtwoord (?), terwijl ik deze expliciet uitgezet heb in de gebruikerprofielen in Win2k. De werkgroep is gewoon "werkgroep" op beide computers, daar ligt het dus ook niet aan.

Hoe krijg ik het nu zover dat ik naast mijn bestaande TCP/IP-internetconnectie ook een lokale TCP/IP-connectie krijg tussen de twee pc's?

Alvast bedankt. :)

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:51

evaarties

Powerball @ 12.582

De ipserie 10.10.x.x is allen bij jou lokaal op het netwerk..

De modem zelf heeft een eigen ip adres voor de buitenwereld.

Je kan dus zonder risico printers en files delen.

Wat betreft je wachtwoordprobleem, de aangemelde gebruiker op de win98 pc's moet wel bekend zijn onder Win2k.. anders heeft hij toch nooit toegang.

• TimMer
  • Niet online
Op maandag 08 oktober 2001 23:52 schreef evaarties het volgende:
De ipserie 10.10.x.x is allen bij jou lokaal op het netwerk..

De modem zelf heeft een eigen ip adres voor de buitenwereld.

Je kan dus zonder risico printers en files delen.
Okee, thanx, da's één probleem uit de wereld! :)
Wat betreft je wachtwoordprobleem, de aangemelde gebruiker op de win98 pc's moet wel bekend zijn onder Win2k.. anders heeft hij toch nooit toegang.
Weet ik, ik had al een account voor PC2 gemaakt, maar kennelijk mag hij niet browsen, ik weet het niet... ;(

Voor de rest: dat is alleen met Netbeui dat hij connectie maakt. Ik heb liever TCP/IP voor mijn lokale netwerk.

Dus: is het mogelijk om 2 TCP/IP-connecties tegelijkertijd te hebben op 1 PC? :?

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gehad. Dagen zitten kutten (van mijn kamer naar de huiskamer 2 trappen af :() en nix kunnen vinden. Toen veranderde ik de IP adressen en toen deed hij het ineens weer alleen kon ik boven niet internetten, alleen maar filesharen.
Ik heb het nog steeds niet opgelost, en draai nu beneden op die andere PC geen Win2000 meer maar Win98SE en dan doet hij het gewoon wel.
Moraal van dit verhaal: Er was bij mij iets met WIndows 2000 aan de hand ;(

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Tip: gebruik gewoon NETBEUI voor lokaal verkeer: is sneller en makkelijker dan TCP/IUP.

Verder kun je idd uitzetten in win2k dat je een password nodig hebt, maar je moet wel de gebruiker even in het lijstje zetten..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op dinsdag 09 oktober 2001 00:02 schreef TimMer het volgende:
Voor de rest: dat is alleen met Netbeui dat hij connectie maakt. Ik heb liever TCP/IP voor mijn lokale netwerk.

Dus: is het mogelijk om 2 TCP/IP-connecties tegelijkertijd te hebben op 1 PC? :?
neej, volgens mij is da nie mogelijk.

met windows 2000 prof. is het niet mogelijk om meer dan 1 connectie naar een computer te hebben.

je zult dan moeten upgraden naar Win 2k server...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Chemist
Je kan wel meer dan 2 TCP/IP connecties hebben; je moet alleen even goed opletten welke connectie je gebruikt voor je microsoft windows netwerk aanmelding...

Verwijderd

je moet onder windows 2000 je guest account aanzetten, dan kan win98 gewoon inloggen en loop je ook niet met andere account te knoeien

ik heb het ook zo, werkt perfect

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
ik denk dat win98 netbios over tcp/ip nodig heeft om te kunnen browsen (naast zelfde werkgroep naam)

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• TimMer
  • Niet online
Op dinsdag 09 oktober 2001 17:42 schreef Chemist het volgende:
Je kan wel meer dan 2 TCP/IP connecties hebben; je moet alleen even goed opletten welke connectie je gebruikt voor je microsoft windows netwerk aanmelding...
Hoe kan je die twee connecties maken dan? Die guestaccount is er trouwens al.

Kan iemand die claimt dat hij het weet even alles op een rij zetten wat ik moet installeren dan en hoe de instellingen moeten staan? Ik weet dit eigenlijk ook wel, maar aangezien het nog steeds niet werkt... |:( ;(

De huidige situatie:

---------------------------------------------------------

Lijst protocollen W2K pc:
- Client voor Microsoft-netwerken
- Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken
- NetBEUI-protocol
- NWLink NetBIOS
- NWLink IPX/SPX/NetBIOS-compatible transportprotocol
- Internet-protocol (TCP/IP)
Alles aangevinkt

Lijst protocollen Win98 pc:
- NetBEUI-protocol
- NWLink NetBIOS
- NWLink IPX/SPX/NetBIOS-compatible transportprotocol
Alles aangevinkt

TCP/IP-bindingen:

NIC-bindingen

IPX/SPX-bindingen

IPX/SPX-protocol
NetBIOS via IPX/SPX inschakelen?

TCP/IP ingesteld als standaardprotocol.

TCP/IP instellingen:
TCP/IP IP-adres W2KPro PC: 10.0.0.150
TCP/IP IP-adres Win98 PC: 10.0.0.151
Subnetmask beide pc's: 255.255.255.0
Gateway beide pc's: 10.0.0.138
"Netbios via TCP/IP" uit, aan of via DHCP op W2K-pc?

Kennelijk maak ik een fout met die guestaccount. Voordat ik met die switch werkte ging het perfect, maar goed... nu dus niet meer... ;( Hoe stel ik mijn userbeleid in W2K nu in zonder dat het hele internet vrolijk meekijkt in mijn pc's? :?

Wat heb ik overigens aan dat NetBIOS-gezeik? Schiet ik daar iets mee op ofzo? NetBEUI is een protocol voor kleine LAN's, dat weet ik, maar daarmee kan je dus automatisch bestanden en printers sharen of niet?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:05

qless

...vraag maar...

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:35 schreef Chemist het volgende:
Tip: gebruik gewoon NETBEUI voor lokaal verkeer: is sneller en makkelijker dan TCP/IUP.

Verder kun je idd uitzetten in win2k dat je een password nodig hebt, maar je moet wel de gebruiker even in het lijstje zetten..
Pardon? Bij win 2k / xp is tcp/ip stack opnieuw geschreven (lees gekopieerd van FreeBSD) en is efficienter dan het NETBEUI prut....

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• TimMer
  • Niet online
HET IS GELUKT!!! :D :D :) >:) 8-) :Y)

Op W2K-PC:

Bij TCP/IP op WINS-tabblad "NetBIOS via TCP/IP inschakelen" aanklikken.

Op Win98-PC:
- NetBEUI

Alle protocollen binden bij TCP/IP en NIC.

Bij firewalls op beide PC's file- en printersharing aanzetten maar poort 139 udp en 139 tcp (NetBIOS poort) blokkeren voor in- en uitgaand verkeer, zo worden alle poorten gestealthd voor het internet. :Y)

BETERZ!!! >:)

Hopelijk heeft iemand hier wat aan in de toekomst.

• Chemist
Op dinsdag 09 oktober 2001 23:28 schreef qless het volgende:

[..]

Pardon? Bij win 2k / xp is tcp/ip stack opnieuw geschreven (lees gekopieerd van FreeBSD) en is efficienter dan het NETBEUI prut....
Zelfs al werkt TCP/IP 100% efficient dan nog is het langzamer dan NETBEUI omdat het gewoon veel meer stuurdata meestuurt per pakketje..

Pagina: 1