[OpenBSD] kernel tweaken

Pagina: 1
Acties:

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 07:18
Sinds gisteravond maar eens OpenBSD geinstalleerd en het gaat allemaal prima, Samba, vuurmuurtje, SSH maar kom nu in de optimalisatie (tweak) fase terecht en wil de kernel optimaliseren.

Wat is met OpenBSD eigenlijk de manier om het te doen want in de FAQ wordt verwezen naar de GENERIC config file maar ik zag al snel dat hier de helft niet instaat :? Is het mogelijk een unload te maken van de huidige kernel parameters. Zijn er afhankelijkheden tussen verschillende opties? En wat houden de parameters allemaal in want echt documented is het niet. Een linkie is prima buiten de OpenBSD FAQ.

Zag wel dat er een nifty progje was, config, waarmee met config -e /bsd verschillende probe's gedisabled kunnen maar is dit ook bijvend of een surrogaat tweak 8-)

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

De GENERIC kernconfig is de standaard kernel config, waar meestal veel te veel in staat. Onder FreeBSD is er ook een LINT file, waar (bijna?) alle mogelijke kernel-options in staan. Het beste is een kopietje te maken van GENERIC naar een nieuwe config, en die aan te passen mbv LINT. Uiteraard gooi je er dan zoveel mogelijk uit.

Kijk ook naar de sysctl's als je wil gaan tweaken.

• drikus
Een beetje weird vind ik het wel want in de standaard GENERIC file staat niet alles in nl. Het networking en filesystem gedeelte staat er gewoon niet in. :?

De freeBSD lint file is idd handig en de opties zijn vrijwel identiek met openBSD. Overigens ben ik erachter gekomen dat met 'man options' de opties in de kernelconfig files worden toegelicht. Beetje vergelijkbaar met LINT.

Met beide infobronnetjes kom ik er wel uit denk ik, maar evenwel bedankt voor de info :)

• drikus
Ok er zijn dus 2 GENERIC files. In /usr/src/conf en /usr/src/sys/arch/i386/conf. De opties van de twee bij elkaar en we hebben een compleet kernelconfigje en networking en filesystem ook weer terug. :).

Het gaat allemaal goed komen :)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Hou onsop de hoogte !!

ik heb een freebsd online (colocated)
binnen kort ga ik deze omruilen voor nieuwe machine (freebsd 4.4) ik heb dan weer een bakkie thuis staan en wil eens met OpenBSD aan't pielen.

Is het veel moeilijker dan freebsd ????? ik draai geen x kan met vi omgaan.

Heeft openBSD ook cvsup ?? (source updating ?)

I love it !1!!!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 22:36 schreef xychix het volgende:
Is het veel moeilijker dan freebsd ????? ik draai geen x kan met vi omgaan.
Vond ik niet, hoogstens dat je tijdens de installatie minder opties voorgeschoteld krijgt en je na de installatie dus nog het nodige moet bijtweaken om een werkbaar systeem te krijgen.
Heeft openBSD ook cvsup ?? (source updating ?)

I love it !1!!!
Uiteraard :)

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 23:30 schreef drikus het volgende:
Een linkie is prima buiten de OpenBSD FAQ.
de freeBSD kernel config FAQ/man pages 8-)

freeBSD en openBSD werken qua kernel vrij vergelijkbaar. Ik denk dat de freeBSD kernel help docs ook wel (gedeeltelijk) op openBSD van toepassing zijn.

• Prozaq
  • Laatst online: 06-08 13:03
op freebsd

man tuning

doen, en kijken of er dingen instaan die ook op openbsd van toepassing zijn.

• drikus
Ik begrijp nu wel waar de verwarring een beetje vandaan komt want de openBSD faq is nog niet naar de opties van openBSD 2.9 geupdate. Maar alles is nog goed gekomen en het is nu een mooi simpel schoon 'snel' kerneltje geworden 8-).

Overigens de kernel opties bij FreeBSD zijn toch echt wel afwijkend en kan zeker niet leading zijn om een OpenBSD kernel te tweaken.

OpenBSD is zeker niet moeilijk of moeilijker dan FreeBSD, zegt iemand die al 6 jaar RH gebruikte. Veel dingen komen overeen nl. en de overstap van RH was ook al niet zo verrassend. De installatie procedure is nogal spartaans maar als je het even doorhebt ook weer de meest simpelste vorm van installeren. 20 keer het keybord aanraken en het systeem staat er op.

Overigens had ik eerst gepoogd om OpenBSD in een primary partitie te gieten tussen andere logische en primary in maar dat is echt wat ingewikkelder dan je verwacht. aangezien je met blocks de groote van de partitie mag aangeven. Het betere pielwerk dus. Bij mij resulteerde dat in een partitie tabel die van geen kant meer klopte |:(. Ik vond het geen onoverkomelijk probleem omdat er niet echt iets van belang op stond maar toch, be prepared.

Euh, maar de OpenBSD FAQ is goed voor referentie maar waar je echt wat aan hebt is dit aan de hand meeneem howto linkie http://geodsoft.com/howto/harden/ wat ik natuurlijk aantrefde nadat alles al is geconfigd en geoptimaliseerd |:(

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Thanks man, ik ga nu ook es OpenBSD proberen pv FreeBSD, ik heb toch net weer een p166mxx 3.5 gig HD 40Meg Ram beschikbaar !!!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 26 oktober 2001 10:32 schreef xychix het volgende:
Thanks man, ik ga nu ook es OpenBSD proberen pv FreeBSD, ik heb toch net weer een p166mxx 3.5 gig HD 40Meg Ram beschikbaar !!!
Wat een overkill >:) had het redelijk kaal op een 486 DX33 met 16 MB en een 270 HD draaien.. als kabel routertje...
Pagina: 1