Op woensdag 10 oktober 2001 00:28 schreef LuCarD het volgende:
hmmm Volgens mij is alles boven al gezegd (door Kertje althans)
Het enige wat ik daar aan zou toevoegen is om niet de kleine bedrijfjes te nemen. Dus de een-mans/twee mans zaakjes maar de, wat grotere bedrijven. De grotere bedrijven hebben minder snel de neiging om te verdwijnen.
ben ik het deels wel mee eens, ik denk alleen dat je niet moet kijken naar de hoeveelheid personen maar naar de continuiteit van een bedrijf. bv doormiddel van:
- hoelang bestaan ze al (okee elk bedrijf moet beginnen, maar als ze net 3 maanden bestaan tja...)
- wat zijn hun klanten (als een bedrijf bv 50+ klanten heeft zal het ook niet de neiging hebben om te stoppen).
- wat is hun infrastructuur (veel webdesign bedrijven zeggen bv al dat ze hoster zijn als ze alleen maar een virtual accountje hebben bij ladot, om maar als voorbeeld te noemen)
- komt het bedrijf stabiel over. Dit merk je snel genoeg als je met iemand praat
Als je puur gaat kijken naar de hoeveelheid personen kom je snel bedrogen uit, veel grotere bedrijven vergeten de wat kleine klantjes... bedrijven in de mkb sector werken vaak veel meer klant gericht. Het is overgens denk ik op dit gebied wel verstandig een bedrijf te nemen wat toch wel 2 of meer personen heeft. Iedereen gaat immers op vakantie en iedereen kan ziek worden, als je dus werkt met een eenmans zaak is er nooit een vervanger. Maargoed, misschien dat een eenmans zaak wel een partner bedrijf heeft hiervoor, maar ok. Dit zijn dingen die je goed moet controleren, bespreken ed.
Verder moet je gewoon op je gevoel af gaan. Als of je een auto koopt. Vertrouw ik die gast die me daar wat probeert te verkopen. Kijk in de rondte bij meerdere bedrijven... Vergelijk... En ga zeker niet voor de goedkoopste...
helemaal waar, je gevoel laat je vrijwel nooit in de steek. heb je geen fijn gevoel bij een bedrijf, DUMPEN. Meestal krijg je snel al de indruk of het bedrijf een gewoon verkoop praatje houd of dat ze echt klantgericht meedenken.
en goedkoop = duurkoop...als een bedrijf iets aanbied voor 5,000 gulden en 10 andere bedrijven voor 50.000, dan kun je aan je water voelen dat er ergens iets met die van 5.000 mis zit.
Wat ik meestal doe ik vraag vier of vijf gesprekken/offertes aan. De duurste en de goedkoopste gooi ik weg. En uit de rest selecteer ik op me gevoel.
het is sowieso nooit weg nog een bedrijf in handen te nemen, vind het overgens wel fair dat ALS iemand dat doet je beide bedrijven wel inlicht hierover, met me eigen bedrijfje kwam ik onlangs ook vrij bedrogen uit (aldoende leert men), toen ik veel werk had gestoken in de offerte en bovendien 2x half nederland ben doorgeweest ervoor, het bedrijf eventjes met een lullig mailtje vertelde dat het een ander bedrijf geworden was, omdat ie goedkoper was

, zonder dat ik wist dat ik "in compititie was" met een ander bedrijf...
Zodra een bedrijf kosten gaat maken, offerte maken is nou eenmaal aardig wat werk, een mannetje langssturen ofzo kost ook handen vol geld, ben je als potentiele opdrachtgever gewoon verplicht hierover duidelijk te zijn.
Post desnoods een link naar de offerte dan kijken we dan wel verder... (Vergeet niet ff de namen weg te halen, zou ik persoon tenminste doen...)
vraag me af wat de prijzen worden, beetje verkoop systeem zal toch al snel tussen de 20.000 en de 80.000 zitten, verder uitgediepte systemen waarschijnlijk nog duurder...