Toon posts:

Thuisnetwerk met chello

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen

Kort geleden zat ik bij Sonera en had een thuisnetwerkje, Alles leuk, nu is Sonera niet meer en is het Chello (kuch)
Probleem, want nu heb ik ineens dynamisch ip, gateway subnetmask en DNS. Helemaal niet leuk meer, want netwerk werkt niet meer.

Dus ik alles veranderen, prima de server kan weer het net op. Toen naar de andere netwerk kaart.....toen ging het niet meer. :?
Heb nu bij de netwerkkaart op de server met internet het volgende: dynamisch ip, dns uit en geen gateway.
En de zegmaar ThuisNetwerkkaart: 192.168.1.1 subnet van 255.255.255.0 geen gateway en DNS uit
Op de clients heb ik ook gezegd dat DNS uitstaat, geen gateway en als ip bv. 192.168.1.2 en subnet 255.255.255.0 maar heeft het zin om bijv bij de clients de server compu als dns te geven, en maakt het dan uit welk domein en host je gebruikt?
Of moet ik het heel ergens anders zoeken?

Verwijderd

Je moet de clients de dns en gateway van je server geven.
Dus: 192.168.1.1

Verwijderd

Topicstarter
Maar de gateway is dynamisch en de dns ook.
Daarom leek het mij een best plan om dat ook bij de clients te doen, alleen werkt dat dus niet ;(

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Dus moet je bij je clients een gateway instellen (namelijk je server, met het ip 192.168.0.1 ofzo - iig je internet netwerk ip) en dan op je server wel even NAT uitvoeren met je internet netwerkkaart.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

Duinkonijn

Huh?

gewoon alles op dinamisch zetten en en op de pc met de chello kaart win98se met internet delen.
daar extra partitie en printer op zetten heb je gelijk
een ishare / file / printer server

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

(we missen wat info over software en OS wat gebruikt wordt overigens)

Voor je internet PC geldt dat de gateway settings, DNS en dergelijke dynamisch zijn (via DHCP doorgegeven, ipconfig /all of winipcfg kun je dat wel mee zien).

Voor je eigen netwerk is die informatie statisch, immers, de server (je internet PC) heeft een vast adres (192.168.1.1) en je clients meoeten altijd via die bak het internet op.

Ik weet niet welke internet-deel-S/W je gebruikt, maar zelfs met ICS kun je met de ingebouwde DHCP server voor je eigen netwerk clients 'vaste' ip-adressen opgeven (dwz, dat ze altijd hetzelfde adres dyn. toegewezen krijgen).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Hmzzz :?
JE moet gewoon op de client als gateway het interne IP adres van je server opgeven (192.168.1.1 in jouw geval).
Immers is dat de computer die een verbinding met de buitenwereld kan maken.

Verder moet die server uiteraard wel pakketjes forwarden en dus ook aan NAT doen.

Maar op zich is het wel handig om te weten over welk OS we praten. Wat precies de inhoud van je route tabel is op de server en op de clients.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

gateway is niet nodig met 98se internet sharing

heb er nu geen last meer van want ik heb adsl :)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde probleem, nou ja probleem, het was binnen enkele minuten opgelost.

Je hebt 2 mogelijkheden of je geeft de clients een vast ip, of een dynamisch.

Bij dynamisch ip: client ip en dns dus automatisch laten verkrijgen en als gateway je server ip invullen (meestal 192.168.0.1)

Bij vast ip: clients een ip geven (192.168.0.2 bijv) en bij dns 213.93.128.11 of 62.108.1.66

Voila alles doet het weer, ik zou wel kiezen voor een dynamisch ip, omdat ik niet zeker weet dat chello de dns ip's static houd.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

heb 2 jaar of zo het zelfde ip gehad dus kan wel zeggen dat hij statisch is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb het stiekem toch nog geprobeerd.
Dus bij de client, asl DNS 192.168.1.1 en gateway 192.168.1.1 ip# 192.168.1.2 en subnet 255.255.255.0

de serverkaart voor netwerk
192.168.1.1 subn 255.255.255.0 DNS uitgeschakeld en geen gateway

netwerk kaart server voor internet
dyn IP, geen gateway ,DNS uigeschakeld, dyn subnet

Helaas, client kan het net niet op.
Wat wel vaag is dat als je in de browser van de client een url invult, zegt hij wel dat hij zoekt naar een IP nummer, dus op een een of andere manier wordt een url omgezet zonder dns en zonder internet, want de pagina kan hij uiteindelijk niet vinden. :?

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

volgens mij draaide chello op 255.255.0.0 subnet
altans hier in amsterdam

Verwijderd

Geef nou eens de routeringstabellen van zowel je clients als je server.

Overigens kan je uiterst makkelijk natuurlijk zowel dynamisch als statisch in 1 netwerk hebben, in tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt.

Geef eventueel gewoon als DNS server op de clients de DNS-gegevens van je provider op.

Verder weten we nu nog steeds niet over welk(e) OS(en) we praten. Is op zich wel enigszins handig om te weten ;)

Verwijderd

Probeer anders een programma om je internet te delen, zoals Sygate. Wil ook weleens helpen.

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 00:07 schreef Duinkonijn het volgende:
volgens mij draaide chello op 255.255.0.0 subnet
altans hier in amsterdam
Heeft hier helemaal niks mee te maken.
Immers kan hij met de server nog wel internet op (toch?).

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

mijn persoonlijke ervaringen zijn dat je als je een kabel aansluiting heb het beste internet sharing kan gebruiken van microsoft.
dan hoef je niets op de clients in te stellen

en als je adsl heb kasn je het beste winroute gebruiken
en in op de clients moet je dan het ip van de server
in je gateway en in je dns zetten en in je gate way, vervolgens hou je je subnet op 255.255.255.0

Verwijderd

Topicstarter
Hier wat extra info ;) ;)

server
win 98SE
winroute pro
heb nog geen poort gemapt ;) (komt straks wel, heb die topic gevonden)
zie voor netwerkkaarten in server de vorige reply van mij

De server kan iid nog steeds het net op, is ook de compu waar ik nu achter zit :)

client
Win ME

zie voor netwerkkaart vorige reply van mij

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Op dinsdag 09 oktober 2001 00:12 schreef nelske het volgende:

[..]

Heeft hier helemaal niks mee te maken.
Immers kan hij met de server nog wel internet op (toch?).
theoretisch moet het kunnen denk ik. maar in de praktijk heb ik er wel eens last van gehad. |:(
maar het idd een gateway dus zou moeten

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

ik zou winroute er af flikkeren.. en ishare gebruiken zo niet check of je subnet mask gelijk is , dat de clients het ip van je server in hun dns/gateway heben staan.
ow ja en winroute starten he :) dan moet het volgens mij werken

maar ik ga nu echt :z :z :Z :Z

c u

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 13:33
Wat doe je moeilijk,
pak een 486, met min. 8M en Fdd drive,
2 netwerk kaarten,
en 1 flopy

dan heb je een linux router.
met firewall/dns/dhcp ontvangen / dhcp intern uitdelen.
enz.

www.freesco.org

enne werkt Perfect met chello :) ik kan het weten.
ben alleen nu over naar Debian. >:)

ehhh.. noppes

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 00:17 schreef breukie het volgende:
Hier wat extra info ;) ;)

server
win 98SE
winroute pro
heb nog geen poort gemapt ;) (komt straks wel, heb die topic gevonden)
zie voor netwerkkaarten in server de vorige reply van mij

De server kan iid nog steeds het net op, is ook de compu waar ik nu achter zit :)

client
Win ME

zie voor netwerkkaart vorige reply van mij
Bij mijn weten heeft winroutpro toch echt een DNS-relay en DHCP-server. Zorg dat dat allemaal aan staat. Vervolgens op de clients aanzetten, dat zij hun instellingen via DHCP krijgen en het moet gewoon werken.
Je hebt toch niet een firewall op die server, die het een en ander blokeert he?

Als hij het nu nog niet doet, geef dan eens de routeringstabellen van zowel de server als je clients.
Op dinsdag 09 oktober 2001 00:18 schreef Duinkonijn het volgende:

[..]

theoretisch moet het kunnen denk ik. maar in de praktijk heb ik er wel eens last van gehad. |:(
maar het idd een gateway dus zou moeten
:? Waar heb jij het nou over. Weet je wat subnetten zijn?
Hoe kan het chello subnet nou te maken hebben met je interne subnet?
Dat is niet hetzelfde subnet. Daar zit een computer tussen, die de verbinding tussen de subnetten legt (ofwel de server in dit geval).
Als deze server inet op kan, dan betekent dit automatisch dat de clients dat ook kunnen, zonder dat je aan de subnet instellingen van chello behoeft te komen.

Overigens lijkt me een subnet van 255.255.0.0 heel erg onwaarschijnlijk op het chello-netwerk. Zal eerder 255.255.255.0 of 255.255.252.0 zijn o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik jullie eens een grap vertellen...?
Het werkt, de client gebruikt nu de proxy server en gaan met die banaan. Nu was dat aanvankelijk niet de bedoeling, want het moet toch mogelijk zijn zonder dat de client een proxy gebruikt namelijk de server (Want met sonera had ik proxyserver uitgeschakeld.) misschien nu met chello niet :)

Thnx for alle reply's en de hulp, we houden het nu maar gewoon hierop, ben allang blij dat het netwerk nu weer werkt. :9~
Tot het volgende probleem ;)

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

mooi :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op dinsdag 09 oktober 2001 00:55 schreef breukie het volgende:
Zal ik jullie eens een grap vertellen...?
Het werkt, de client gebruikt nu de proxy server en gaan met die banaan. Nu was dat aanvankelijk niet de bedoeling, want het moet toch mogelijk zijn zonder dat de client een proxy gebruikt namelijk de server (Want met sonera had ik proxyserver uitgeschakeld.) misschien nu met chello niet :)
Je gebruikt dus de proxy van Winroute?
Dan is het een kwestie van goed NATten zodat je rechtstreeks kan werken.

[search=winroute kabel delen]

Werkt hier als een wet dream, dus het kan gewoon.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1