IBM-DTLA-307045

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Nou ik heb er daar dus 2 van in stribed, en nou is er alweer eentje aan baklappen... Ik heb net een week geleden er eentje vervangen omdat deze kraakte, en gelukkig ben ik toen weinig data kwijt geraakt. Maar nu is die omgeruilde, rma HD ook aan baklappen en is me raid array dus broken...

Dat kost me wel 50 gig aan films etc.. en...

160000 koetjes!!! (work units) (no shit!!!)

Was aan het sparen voor een lekkere flush.

WAAAAAAAAAAAH!!!!!!

:'(

Ja en dat van "had je maar een backup moeten maken" ja had dat ff gister gezegd!!! :P

Nee ik ben echt flink over de zeik. ik heb in februarie dus 1000 piek voor die 2 kutdingen betaald en ik kan ze eigenlijk wel wegpleuren.. 2 hd`s in een maand of 10... lekker kut.

Verwijderd

klote voor je... heb er hier ook nog 1tje liggen waar nog 30GB aan mp3z/moviez op staat.
d8 eerst ook dat ik het kwijt was, maar toen kreeg ik als tip om 'm eens als slave op een andere hd te proberen. En het werkte ook nog (xtreem langzaam en met veel enge geluiden) maar ik heb de boel dus nog wel backuppen op een nieuwe 80GB maxtor. Ging die maxtor 2 weekjes daarna ook nog es kapot :( Maar ik ben gelukkig weer zo lui geweest om die IBM nog niet op te sturen dus ik kon het nog een keer redden...

over geluk gesproken :D

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
:) Ik zou m kunnen proberen als slave ja.. alleen rammelt ie... en ik heb m net opengeschroefd.. .voorzichtig en ik heb hier nu een paar stukjes platter op me bureau liggen :)

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 00:19 schreef Rempage0611 het volgende:
:) Ik zou m kunnen proberen als slave ja.. alleen rammelt ie... en ik heb m net opengeschroefd.. .voorzichtig en ik heb hier nu een paar stukjes platter op me bureau liggen :)

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Op dinsdag 09 oktober 2001 00:26 schreef ureal het volgende:

[..]
euh... ja dat zei ik ja

Verwijderd

das niet slim... nu ben je je garantie kwijt.
Ik hoop nog een mooie 60GB 60GXP van IBM terug te krijgen aangezien ze die 45GB 75GXP niet meer hebben en het eerstvolgende model in de 60GXP serie 60GB is heb ik een dikke kans zo'n schijf terug te krijgen. Er zijn al mensen die zo 1 hebben gekregen voor hun kapotte dtla-307045.

Dan ben je blij dat het tenminste toch nog IBM is -> service.
Alleen zal ik op die 60GXP nog steeds geen data zetten die niet verloren mag gaan. Misschien ook maar es een fikkertje kopen voor backup want hd's zijn zowiezo eigenlijk nog niet eens zo betrouwbaar.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Garantie zit er nog wel op. Ik heb geen zegels gebroken en je ziet er nix aan. En ik denk niet dat ze daar de scherfen van m`n platters gaan tellen. Trouwens bij www.computer-land.nl verkopen ze nog wel deze Hd`s

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 00:30 schreef Rempage0611 het volgende:

[..]

euh... ja dat zei ik ja
Die hardeschijf is dat een 75gxp of een 60 gxp?

Ik heb net een maandje mijn 60gxp en ik hoop dat ik hier dus geen problemen mee krijg. Ik hoor teveel slechte dingen.

Hij is trouwens wel snel en stil >:)

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Tis een 45 gig 7200 rpm

deze maakte al een tijdje 3x zoveel herrie als de andere en hij trilde...

En ik hoop voor je dat je geluk heb.... Maar ik koop denk de volgende keer geen IBM meer

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 20:12

tweakerbee

dus..?

CD's ook niet. Die weigeren ook op de vreemdste momenten. :(

Misschien dat een leuke OnStream drive een beter idee is. Kun je tenminste 30 of 50 (of als je echt teveel geld hebt 70) GB per cartridge kwijt. Dan kun je een echte backup maken.

Helaas kan ik dat niet betalen. :'( Hopen dat de mijne blijven leven (heb er ook twee).
M'n maxtor is ook een soort van overleden. Hij is soms heel traag, en als ik m'n laatste partitie scan blijft ie hangen. Formatteren helpt niet. Geloof dat ik ook opnieuw gefdiskt heb. Ook nog een 60GB maxtor voor m'n ogen zien overlijden. FDISK gaf opeens een "kan de schijf niet lezen" en windows2000 install ging op z'n bek met "inaccessible boot device" error. :r Wordt helemaal gek van die HDD's. Was een gloednieuw ding! |:(

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 00:36 schreef Rempage0611 het volgende:
Garantie zit er nog wel op. Ik heb geen zegels gebroken en je ziet er nix aan. En ik denk niet dat ze daar de scherfen van m`n platters gaan tellen. Trouwens bij www.computer-land.nl verkopen ze nog wel deze Hd`s
Lijkt me stug dat je een hd open kunt maken zonder zegels te verbreken... die dingen zijn er tenslotte voor bedoelt dat je dat niet kunt :D Soms zijn er ook zegels die vrijwel niet te zien zijn als je niet weet waar ze zitten.

En je hebt de platters zitten breken :?
Why? Als je alles dan weer terug doet rammelt ie zoals je al zei, en als je de helft weglaat valt dat ook weer zo op :+

Sommige winkels hebben ze nog in het magazijn liggen ja en verkopen die krengen nog (alternate waar ik 'm vandaan heb ook). Maar IBM produceert ze zelf niet meer, en de voorraad in de magazijnen van IBM is nu gelukkig ook uitgeput :)
Op dinsdag 09 oktober 2001 00:37 schreef ureal het volgende:

[..]

Die hardeschijf is dat een 75gxp of een 60 gxp?
Is een 75GXP.
De 60GXP is gelukkig al aardig wat betrouwbaarder. Moeilijk om te zeggen of IBM daarmee weer op normale betrouwbaarheid zit omdat iedereen na dat fiasco met de 75GXP (en dan met name de 45GB versie) al van de daken gaat schreeuwen als hij een kapotte 60GXP heeft.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ok ff een paar dingen duidelijk:

Ik heb niet gezegd dat ik de platters heb gebroken.

Ik heb een paar schoefjes verwijdert om in de HD te kijken waarom die rammelt. Als je dan de deksel een beetje buigt dan komen er stukken platter uit. Ik heb m niet verder opengesloopt en heb zeker niet ff met een hamer die platters gemold ofzo... Zo gek ben ik nou ook weer niet.

Verwijderd

uhm 'kay :)
Vind het alleen nogal vreemd dat de platters zomaar gebroken zijn... ze zijn dan wel van glas, maar ze kunnen een hoop hebben. En ik kan me niet voorstellen dat bij normaal gebruik waar hij gewoon in een kast hangt de platters vernielt. Die draaien alleen maar rond, en de koppen kunnen er hooguit overheen krassen.

Lijkt me dus dat die schijf gevallen is. En behoorlijk ook: van de trap gestuiterd ofzo...

Als hij het uberhaupt al heeft gedaan na de val (misschien in magazijn ofzo als jij het niet hebt gedaan?) dan verbaast het me ook nix dattie zoveel lawaai maakte & trilde :D
Maar dan nog... als er alleen al stukjes van de buitenkant missen zit je al vrij gauw in de problemen omdat een hd daar de schijf begint te vullen.

• Diamon
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Op dinsdag 09 oktober 2001 00:32 schreef PsyFlux het volgende:
Ik hoop nog een mooie 60GB 60GXP van IBM terug te krijgen aangezien ze die 45GB 75GXP niet meer hebben en het eerstvolgende model in de 60GXP serie 60GB is heb ik een dikke kans zo'n schijf terug te krijgen. Er zijn al mensen die zo 1 hebben gekregen voor hun kapotte dtla-307045.

Alleen zal ik op die 60GXP nog steeds geen data zetten die niet verloren mag gaan. Misschien ook maar es een fikkertje kopen voor backup want hd's zijn zowiezo eigenlijk nog niet eens zo betrouwbaar.
Ik heb een tijdje geleden mijn DTLA 45Gb d'r heen gestuurd.
Heb een weekje later een 60Gb voor terug gekregen :)
Dus jij zult ook een 60Gb krijgen lijkt me.

De service van IBM is idd TOP, nu nog data recovery

And The Only One

• DR
  • Niet online

DR

Op dinsdag 09 oktober 2001 12:10 schreef Diamon het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje geleden mijn DTLA 45Gb d'r heen gestuurd.
Heb een weekje later een 60Gb voor terug gekregen :)
Dus jij zult ook een 60Gb krijgen lijkt me.

De service van IBM is idd TOP, nu nog data recovery
mwah, ik heb nu 1X een 45Gb terugkregen...die was na een week dood :(
nu heb ik nog 1 schijf ook een ibm 45Gb
dies OOK al dood aan het gaan.....
en me writer is dood :(

Verwijderd

Toevallig heb ik dus ook zo'n DTLA 307045.
Tot nu toe alleen een hoop lawaai en 3 bad sectors.

Nou heb ik het niet zo op bad sectors. Waar er drie zijn, kunnen er al gauw meer volgen.
De seagates die ik heb, hebben nog nooit bad sectors gehad.
Zelfs niet de 40 Mb, van zo'n 10 jaar geleden ( doet het nog steeds )

Weet iemand of dat genoeg is om hem terug te sturen?

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op dinsdag 09 oktober 2001 01:31 schreef PsyFlux het volgende:
uhm 'kay :)
Vind het alleen nogal vreemd dat de platters zomaar gebroken zijn... ze zijn dan wel van glas, maar ze kunnen een hoop hebben.
:D

Wat heb jij dan voor een HD als daar platters van glas in zitten :?
Die dingen zijn gemaakt van doornormaal koper met een speciale magnetische laag, probeer jij glas maar eens te magnetiseren :P

Alle proemn in n drek

• DR
  • Niet online

DR

Op dinsdag 09 oktober 2001 16:52 schreef Whisper het volgende:

Nou heb ik het niet zo op bad sectors. Waar er drie zijn, kunnen er al gauw meer volgen.
De seagates die ik heb, hebben nog nooit bad sectors gehad.
Zelfs niet de 40 Mb, van zo'n 10 jaar geleden ( doet het nog steeds )

ja...de mijne maake alleen een ongezond geluid en die heb ik al meteen teruggestuurd

Verwijderd

Thanx,

Mister IBM, 1 harddisk returning ...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Op dinsdag 09 oktober 2001 16:52 schreef Whisper het volgende:

Ik heb dus 1 bad sector en heb een vergelijkbare vraag.

Ik heb dat ding vorig jaar op de HCC dagen bij Norrod besteld en die garantie verloopt dus over ruim een maand.

Kan ik hem op een later moment nog naar IBM opsturen? En zo ja, hoe doe je dat dan.

• DR
  • Niet online

DR

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:00 schreef Rukapul het volgende:

[..]

Ik heb dus 1 bad sector en heb een vergelijkbare vraag.

Ik heb dat ding vorig jaar op de HCC dagen bij Norrod besteld en die garantie verloopt dus over ruim een maand.

Kan ik hem op een later moment nog naar IBM opsturen? En zo ja, hoe doe je dat dan.
RMA nummer aanvragen bij IBM en sturen
IBM schijven hebben 3 jaar garantie bij IBM zelf :)

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Tja.. als die as natuurlijk krom was die er in zit, dan kan die door het moment die platters net zolang buigen totdat ze springen.. En als er een gaat, met 7200 toeren, zeg dan maar dag tegen de rest.

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Op dinsdag 09 oktober 2001 16:54 schreef Bierkameel het volgende:

[..]

Die dingen zijn gemaakt van doornormaal koper met een speciale magnetische laag, probeer jij glas maar eens te magnetiseren :P
Nou ik wil wel eens gemagnetiseerd koper zien, want alleen ijzer, nikkel en kobalt kunnen gemagnetiseerd worden, en zijn tevens de enigste metalen die door magneten worden aangetrokken, en die platters zijn wel van glas, met een laagje prut erover ofzow ;)

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Wie weet een adres ofzo van IBM waar ik m naartoe kan sturen???

Als ik het via de winkel doe weet ik haast zeker dat zij dan dat nieuwere type houden en mij een oude geven.

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 16:54 schreef Bierkameel het volgende:

[..]

De 75GXP en 60GXP hebben wel degelijk glazen platters... IBM heeft daar zelfs patent op. En er zit natuurlijk nog wel en dun laagje van 1 of andere metaaloxide op die je wel kunt magnetiseren (weet niet wat ze tegenwoordig gebruiken). Koperen platters, dat is nog eens onzin :D Ze zijn meestal van een aluminium legering gemaakt of tegenwoordig van glas.

De grote voordelen van glas zijn namelijk het supergladde oppervlak (veel gladder als die aluminium legering), de betere stijfheid (zodat ze minder doorbuigen) en de kleinere uitzetting bij warmte (zodat de hd de tracks nog terug kan vinden als de boel lekker opwarmt). Door het supergladde oppervlak kunnen de koppen weer wat dichter bij het oppervlak zodat de datadichtheid weer omhoog kan worden geschroefd en door de grotere stijfheid buigen ze minder door zodat ze weer dunner kunnen worden gemaakt. Doordat ze dunner kunnen worden gemaakt hebben ze ook minder massa en is er ook weer een minder zware motor nodig om de boel op gang te krijgen binnen redelijke tijd. Een minder zware motor betekent op zijn beurt: minder stroomverbruik, warmte, trilling & magnetisme. De voordelen van glazen platters zijn dus groot.

Nadeel is wel dat ze dus vrij breekbaar zijn, daarom is men tegenwoordig zelfs al aan het experimenteren met glas/keramiek composieten of magnesium legeringen.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:24 schreef Rempage0611 het volgende:
Wie weet een adres ofzo van IBM waar ik m naartoe kan sturen???

Als ik het via de winkel doe weet ik haast zeker dat zij dan dat nieuwere type houden en mij een oude geven.
Je moet je schijf sturen naar:
IBM Corporation
c/o UPS Worldwide Logistics
Veldweg 3
NL 6075 Herkenbosch
NETHERLANDS
Maar je moet eerst een RMA nummer aanvragen voor je HD.
Op de www.ibm.com site effe naar Warranty knop gaan, en dan kun je d8 ik daar RMA link vinden.
Effe alles invullen, en je krijgt dan een meeltje.

And The Only One

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
:) Thnx, ik heb een RMA nummer.. Opsturen maar!

• Diamon

Diamon

The Weird One

Wel de verpakkings voorwaarde opvolgen, anders ben je je garantie kwijt (lees: IBM gaat moeilijk doen).

And The Only One

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Ik heb ook 2 van deze schijfjes in raid 0 draaien. Mijn systeem is op het moment knap gammel.
Ik heb het vermoeden dat er één gaar is, chkdsk blijft op 59% hangen bij de laatste test. Dan hoor ik ook een kraak geluidje.

Weet iemand een proggy waarmee ik zonder het array te slopen kan chekken welke schijf het is ? Fast check monitor zegt dat er niets aan de hand is.

One of the animals has left its cage today.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik zie veel mensen klagen over broken RAID array's door gare IBM's.

Je maakt toch pas een RAID array met ibm's als ze minstens 2 maanden goed draaien!??

Ik was het zelf ook van plan hoor met 2x60GXP maar niet meteen alles in RAID.

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Op woensdag 10 oktober 2001 13:41 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Ik zie veel mensen klagen over broken RAID array's door gare IBM's.

Je maakt toch pas een RAID array met ibm's als ze minstens 2 maanden goed draaien!??

Ik was het zelf ook van plan hoor met 2x60GXP maar niet meteen alles in RAID.
Eéntje al bijna een jaar de ander 4 maanden, maar omdat ik raid niet vertouw staat mijn belangrijke data op een normaal 13,5 GB schijfje ;).

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 13:41 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Hoeft nix te zeggen... de mijne ging ook na 4 maanden kapot :)
Z'n vervanger, een maxtor al na 2&een halve week trouwes al :'(

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:49
Op dinsdag 09 oktober 2001 00:32 schreef PsyFlux het volgende:

Ik heb ook een 60GB 60GXP voor mijn brakke 45gig 75GXP gekregen. Tot nu toe draait ie goed. Hij is zelfs stiller dan zijn voorganger.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op woensdag 10 oktober 2001 14:39 schreef micebec het volgende:

[..]

Ik heb ook een 60GB 60GXP voor mijn brakke 45gig 75GXP gekregen. Tot nu toe draait ie goed. Hij is zelfs stiller dan zijn voorganger.
En toch vertrouw ik de IBM niet, om hem als OS schijf te hebben.

And The Only One

Verwijderd

Tussen al het negatiefs dan ff iets positiefs maar :)
[afkloppen] Mijn IBM GXP75 307545 schijfje is van vorig jaar augustus uit mn hoofd gezegd en dus ruim 1 jaar oud en draait nog altijd als een zonnetje :) en neem van mij aan: dat ding heeft al heel wat data en OS installs te verwerken gehad. [/afkloppen]

Een slechte schijf in het verleden betekend niet dat de nieuwe producten ook slecht zijn... als we zo zwart/wit gaan kijken dan moet iedereen zn AMD Thunderbird ook wegdoen, want de eerste K6/2 (die een P2 voorstelde) was nou ook 'niet echt snel' :) De meesten hier hebben na 1 hdd crash iets van 'klotemerk, dit koop ik nooit meer' maar wat weleens over het hoofd gezien wordt is dat bij merken waar VEEL van verkocht wordt ook MEER klachten zijn. Als ik een merk harddisk zou moeten kopen wat ik niet heb zien crashen, tja.. dan moet ik toch verder zonder harddisk :P

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 22:24
Ik dacht dus ook dat ik een 'goeie' had, maar die 45gb van mij is er 2 weekjes terug ook mee opgehouwen... 15gb aan 'belangrijke' data kwijt... al me mail, me documenten en ongeveer 10 gb aan nieuwe mp3z die ik nog uit moest zoeken... :'(

Maar ik begrijp dus dat die service heel goed is..? :?
Ik dacht altijd al zoiets, maar heb er gelukkig nog niet zoveel ervaring mee...
De meesten van jullie kregen dus voor die gare 45 GB een 60 terug?
Daar kan ik dan misschien nog wel mee leven.. :Y)

Ik heb al een RMA nummer en wat goed inpakmatteriaal... Maar hoe verstuur ik die zooi nou? Ken ik dan gewoon het postkantoor binnenlopen? :?

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Verwijderd

yep, je zegt gewoon dat je een pakketje hebt wat je wilt versturen. Als adres & retouradres der gewoon opstaan hoeft er alleen nog maar een pakketzegel op. Kost iets van 11 piek. Kan ook gewoon bij die luitjes van de ansichtkaarten enzo dus je hoeft niet eens naar een loket toe te gaan.

MadCat: helemaal gelijk. Maar met die 75GXP serie van IBM was wel degelijk echt iets mis ondanks dat het een populair schijfje was en er veel van verkocht zijn en logischerwijs dus ook absoluut gezien veel kapot van zijn gegaan. De 60GXP serie heb ik al wat meer vertrouwen in, maar das moeilijk te zeggen omdat iedereen met een kapotte 60GXP gelijk moord & brand begint te schreeuwen dat die serie ookalweer slecht is terwijl iemand met een kapotte maxtor gewoon accepteert dattie een misser heeft.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Zoals ik in een ander topic al vroeg maar geen reacties kreeg:

Mijn andere drive geeft met drive fitness test aan dat S.M.A.R.T. "good" is. Is dit nou van mwa... 6je of is het echt goed??? Ik zou zoiets van excellent verwachten...

Sorry dat ik t nog een keer vraag, maar ik wil het toch wel graag weten en wil niet het andere topic omhoog schoppen.

Thnx

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Ik weet niet hoeveel discussies hier al over gegaan zijn, of de IBM's nou eerder kapot gingen/gaan dan Maxtor/Seagates/WD's/Fiutsies. Ik heb lang niet alle discussies helemaal gelezen, maar het lijkt me dat alleen mensen die ze verkopen een objectief beeld hebben hierover. Dus als iemand dit leest die in een computerwinkel werkt hier iets over zou willen zeggen. Zij weten immers hoe de merken verkopen, en zij weten hoeveel er van terugkomen (het gaat om de verhoudingen, lang niet iedereen gaat terug naar de fabrikant, maar vaak naar de winkel). Ik ben benieuwd iig.

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 00:18 schreef Rempage0611 het volgende:
Zoals ik in een ander topic al vroeg maar geen reacties kreeg:

Mijn andere drive geeft met drive fitness test aan dat S.M.A.R.T. "good" is. Is dit nou van mwa... 6je of is het echt goed??? Ik zou zoiets van excellent verwachten...

Sorry dat ik t nog een keer vraag, maar ik wil het toch wel graag weten en wil niet het andere topic omhoog schoppen.

Thnx
Zo werkt S.M.A.R.T. niet helemaal. Het logt de gegevens van een heleboel sensors en op een gegeven moment merkt het programma dat de gegevens logt dat de waardes van bijvoorbeeld de spinup time terug lopen. Als de waardes nog wat verder terug gaan lopen kan vervolgens berekent worden wanneer de spinup time onvoldoende zal zijn en de motor dus versleten is. DFT is echter geen programma dat de gegevens logt en kan dus alleen maar kijken of de waardes in het acceptabele gebied zitten of niet meer. Ik verwacht dus ook dat er slechts twee mogelijkheden zijn: inacceptabel en acceptabel (good). Maarja, ook ik weet het niet helemaal zeker... misschien krijg je idd wel "excellent" te zien als alle waardes nog optimaal zijn. Ik verwacht het echter niet.

Wat je nog wel kunt doen om zelf te zien hoe het er voor staat met je hd is de waardes van S.M.A.R.T. zelf bekijken. Siguardian is bijvoorbeeld 1 van de weinige proggies die je ook werkelijk de waardes van de sensors laat zien. Of je hier wat aan hebt is dan weer de vraag omdat jij niet weet hoe erg/slecht het is dat een bepaalde waarde al zover is afgeweken van het optimum.
Op donderdag 11 oktober 2001 00:27 schreef pelican het volgende:
Dus als iemand dit leest die in een computerwinkel werkt hier iets over zou willen zeggen. Zij weten immers hoe de merken verkopen, en zij weten hoeveel er van terugkomen
Er was erges een draadje waarin iemand die hd's leverde aan bedrijven en een aantal percentages gaf van de hd's die hij weer terugkreeg. Kan zo 1-2-3 het draadje niet meer vinden, maar ik weet de getallen nog wel:
IBM 70% (75GXP serie, van andere series had hij geen getallen)
Maxtor 17%
Seagate 6%

Maar ik betwijfelde zelf een beetje de betrouwbaarheid van dit figuur... kwam een beetje wazig over en wist sommige details weer niet en sommige details weer heel goed. En als je dan door ging vragen over iets bleef het zomaar weer stil. Bovendien zijn dit erg grote percentages... hoe kan een bedrijf in hemelsnaam 70% van een bepaalde serie kapot laten gaan zonder een fout toe te geven, ze weer terug te nemen of whatever? En zelfs als je IBM even buiten de beschouwing laat... Hoe kan Maxtor in hemelsnaam nog prijstechnisch tegen Seagate op als 3x zoveel schijven kapot gaan bij Maxtor? Voor elke schijf die kapot gaat moet er immers weer een nieuwe worden opgestuurt.

Anyway, ik heb zelf het volgende meegemaakt toen m'n IBM dtla-307045 kaputt was en ik ging shoppen voor een nieuwe schijf. Ik vroeg zo aan de verkoper hoe het zat met de betrouwbaarheid van de Maxtor D540X serie en hij vroeg weer waarom ik dat wilde weten. Dus ik uitleggen dat ik net een IBM 75GXP achter de rug heb en nu dus graag een betrouwbaardere schijf wilde hebben. De verkoper bleek dus nix te weten over de problemen met de 75GXP serie! Hij zei dat hij er nog nooit 1tje van terug had gekregen. Maar eigenlijk betwijfel ik de deskundigheid van de verkoper, want ze hebben de 75GXP nooit verkocht dus misschien zat hij te denken aan een andere serie :? Maar goed, die maxtor was volges hem superbetrouwbaar, nog nooit teruggebracht, dus ik koop 'm. Twee&eenhalve week later stopt die kutschijf der ook mee! Wil echt opeens helemaal nada meer. Niet meer initialiseren, gooit de koppen telkes weer terug in de parkeerstand... ik dus weer terug naar de winkel, staat er een andere verkoper achter de balie. Zegt die gast: tsja, das pech... 1 op de zoveel hd's houdt er nu eenmaal mee op. Ahem :? En ik d8 dat die D540X'es nog nooit terug gebracht waren? (wat ik trouwes zowiezo al ongeloofwaardig vond, want die 2e verkoper heeft wel gelijk: hd's hebben nu eenmaal een behoorlijk hoog uitvalpercentage).

Volgens de eerste verkoper was er helemaal geen problemen met de 75GXP serie... maar ik vraag me af of dat wel een betrouwbare bron was: verkoopt immers helemaal geen 75GXP's en was ook niet op de hoogte van het feit dat hd's nu eenmaal een product zijn dat vrij vaak terug komt.

Verwijderd

Ik had ook problemen met m'n 45 gig 75gxp, op een gegeven moment produceerde het kreng steeds een schrapend geluid bij het booten waarna ie vast liep :(

Toen via andere hd een DFT gedraaid bleek ie flink wat
bad sectors te hebben. Ik heb hem wel weer opgelapt maar ik vraag me af hoe lang dit nog goed gaat. Mja ach, als hij dan toch crashed stuur ik hem wel terug naar IBM.

• fv
  • Laatst online: 22-04 21:42

fv

-------------------> hiero

WHEEEEEEEH, WHEEEEEEEH, snif snif... Mijn DTLA'tje is nu ook zowat overleden na ~6 maanden trouwe dienst. Deze schijf doet dus nu ook KGGG...KGGG...KGGG... Nah, lekker frettig hoor! (dubbel :( )

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Op donderdag 11 oktober 2001 10:00 schreef Flippo-dealer het volgende:
Ik had ook problemen met m'n 45 gig 75gxp, op een gegeven moment produceerde het kreng steeds een schrapend geluid bij het booten waarna ie vast liep :(

Toen via andere hd een DFT gedraaid bleek ie flink wat
bad sectors te hebben. Ik heb hem wel weer opgelapt maar ik vraag me af hoe lang dit nog goed gaat. Mja ach, als hij dan toch crashed stuur ik hem wel terug naar IBM.
Dit had ik ook met m`n eerste DTLA-307045... ik heb m toen in dft ge-erased en 4 weken later was het weer raak... toen heb ik m ingeruild.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ik hem m trouwens net naar het postkantoor gebracht. In een antistatisch bubbel-zakje en in een kartonnen doosje met schuim aan de binnenkant. Ik denk dat ze dat wel goed vinden bij IBM.

• Spice
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Ik ben in bezit van 1 zo'n exemplaar en heb er gelukkig nog geen problemen mee(nov2000). Is er van te voren al een signaal/hint dat ie gaat slabakken? Bad sectors bijvoorbeeld? Zouden jullie hier iets meer over willen posten? Dat adres is alvast fijn omdat ik de mijne bij een duitser op de hcc heb gekocht. Hoewel is het 1 jaar garantie?
Iets anders deze schijven zijn bekend dat ze het slecht doen maar het maakt ook veel uit waar ze gemaakt zijn. Ik heb er een uit Hongarije en die schijnen beter te zijn. Is dit een fabeltje en in hoeverre is jullie ervaring??

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

Spice: ik zou toch echt ff de search gebruiken...
Staan genoeg topics in van mensen die net een dtla-307045 hebben verloren en daarbij de symptomen ook vertellen. Ikzelf heb het in elk geval al minstens 3x uitgebreid verteld en heb er geen zin meer in om het nog een keer te vertellen. Ook over welke productiedata/fabrieken/serienummers eventueel slecht zouden zijn staat een heleboel in dit draadje. En in dit draadje staat precies jouw vraag over wat de signalen zijn van een stervende IBM. Verder is dit nog wel een informatief draadje. Genoeg te vinden in elk geval!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik verkeer in heftige 2 strijd.. ik wilde een 60GXP 60GB IBM HD kopen omdat ik altijd zeer goede ervaring had met IBM HD's .. ik heb zelf een IBM 8GB, en 2x4.3GB thuis in mijn servertje en deze draaien al *jaren* zonder problemen.

En nu ben ik gewoon bang om een IBM HD te kopen.. ik lees er zoveel slechts over.. ;( Maar ook Maxtor's schijnen nogal veel kapot te gaan (vooral de 30GB serie) .. Seagate 'Cuda IV is slecht te leveren schijnt.. wat is dan nog een alternatief.. WD?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ik heb dus nu SIGardian geinstalleerd.. en deze geeft aan dat de HD "near failure" is.....

In de tabeletjes zie ik "Offline Scan Uncorrectable Sector Count" ver in het rood staan...

Euh.. foutje van SIGardian of is me 2e hd ook al bijna overleden???/

• CXNeXo
  • Laatst online: 09:00

CXNeXo

This behavior is by design.

Hier weer iemand met een kapotte IBM :'(
Na 6 maanden trouwe dienst is hij er toch mee gestopt...
Ik had er net wat geheugen bijgeprikt en toen wou hij niet meer opstarten, kon een filetje van win2k niet meer laden.

Dus ik het geheugen eruit, weer nikz :(
Toen zaten er opeens 16 bad sectors en een hoop krrrggg krrrggg geluiden in mijn schijf.

Heb maar een RMA aangevraagd, kan ik hem morgen terugsturen.

Het gaat hier trouwens om een: IBM DTLA 307030

Weet iemand hoe lang het duurt voordat ik een nieuwe schijf in huis heb?

Bedankt.

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Waar kan ik zien of ik een 60 dan wel 75 GXP heb?

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 12:50 schreef Rempage0611 het volgende:
Ik heb dus nu SIGardian geinstalleerd.. en deze geeft aan dat de HD "near failure" is.....

In de tabeletjes zie ik "Offline Scan Uncorrectable Sector Count" ver in het rood staan...

Euh.. foutje van SIGardian of is me 2e hd ook al bijna overleden???/
Met een IBM zou ik het er zeker niet op gokken -> backuppen! Bij mij heeft Siguardian trouwes nooit ook maar iets gemerkt van m'n stervende dtla-307045.
Op maandag 15 oktober 2001 22:18 schreef 456 het volgende:
Waar kan ik zien of ik een 60 dan wel 75 GXP heb?
Bij het initialiseren tijdens het booten... staat er dtla-3070XX (met XX als aantal GB) dan heb je een 75GXP. Staat er IC35L0XX (met XX als aantal GB) dan ben je de gelukkige eigenaar van een 60GXP.

• 456
  • Niet online

456

Ik ben dus die gelukkige eigenaar van de enige echte dtla 307045...
Das dus mooi KUT. Want ik was tamelijk tevreden, en heb dit toch niet zo zien aankomen.
Overigens wordt hij nog steeds overal herkend, dus in IBM Tool, of BIOS enzo.
Het is alleen dat ie bij booten (ook als slave) een herhalend ratelend geluid geeft.
Hoef ik de hoop nog niet op te geven?

Is er eigenlijk ooit een andere firmware uitgekomen voor deze schijf?

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 22:36 schreef 456 het volgende:

Het is alleen dat ie bij booten (ook als slave) een herhalend ratelend geluid geeft.
Denk het wel... dat is namelijk precies waar mijn schijf ook last van had: het soms niet willen detecteren (rare lettertjes ipv modelnummer en een primary master failure) en het maken van die kggg...kggg...kggg geluiden. Met een reset deed hij het dan wel weer, maar het probleem kwam wel steeds vaker voor totdat hij op een dag met geen enkele mogelijkheid meer wilde detecteren. Moet dat ding nog steeeeds opsturen trouwes :+
Voor zover ik weet bestaat er geen firmware voor hd's... wel een beetje vaag, want er bestaat vaak wel firmware voor bijvoorbeeld cd-fikkers. Maar firmware voor hd's ben ik nog nooit tegengekomen en heb ik ook nog nooit van gehoord.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op maandag 15 oktober 2001 22:36 schreef 456 het volgende:
Ik ben dus die gelukkige eigenaar van de enige echte dtla 307045...
Das dus mooi KUT. Want ik was tamelijk tevreden, en heb dit toch niet zo zien aankomen.
Overigens wordt hij nog steeds overal herkend, dus in IBM Tool, of BIOS enzo.

Helaas, je bent in het bezit van een stervende IBM.
Back-ups maken en geen belangrijke data meer naar de schijf zetten.
Het niet detecteren bij opstarten, een Kggggg Kggggg geluid was bij mijn schijf het teken dat hij dood ging.
Hij heeft het nog wel lang gedaan, maar gebruikte hem eigenlijk niet meer intensief.

O'ja, de Firmware van een HD kun je wel degelijk updaten, wel in uitzonderlijke situaties.

And The Only One

• 456
  • Niet online

456

Goed, momenteel geldt voor mijn ex IBM: Rest HARD IN HELL.

Morgen gaat ie op de post...
Sleuk eigenlijk, IBM geeft al aan als ik die gegevens invoer voor de RMA, dat ik gerechtigd ben op te sturen ... Zou dat er mee te maken hebben dat ze al weten dat die serie brak is?

• 456
  • Niet online

456

Ik heb vandaag de harde schijf opgestuurd, in com binatie met dat driver fitness bestandje, hoelang duurt het dan eer ik bericht van ze terugkrijg? Is dat in weken of maanden uit te drukken (ik zag dat iemand na 1 week al een nieuwe harde schijf kreeg. Vind ik erg snel)

Ik wil nu alvast wel een vervanging kopen, wat is dan NU belangrijk om op te letten (in geval van aankoop IBM (ik heb eigenlijk toch nog ENORM veel vertrouwen in ze!))
Ik moet dus een harde schij kopen uit de serie 60GXP en NIET 75 GXP (waarom zijn die 60GXP dan goedkoper???)
Om een raid config te gaan draaien straks, moet ik wel 2 dezelfde hds hebben. Welke stuurt IBM over het algemeen op? de 60 gb 60gxp versie?

• qless
  • Laatst online: 13:33

qless

...vraag maar...

Ik heb zelf de 307045, ik gebruik hem als bootdisk voor mijn pc'tje zonder enig probleem (afkloppen). Met Seagates heb ik al meer problemen gehad :(

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op dinsdag 16 oktober 2001 09:12 schreef 456 het volgende:
Ik heb vandaag de harde schijf opgestuurd, in com binatie met dat driver fitness bestandje, hoelang duurt het dan eer ik bericht van ze terugkrijg? Is dat in weken of maanden uit te drukken (ik zag dat iemand na 1 week al een nieuwe harde schijf kreeg. Vind ik erg snel).
Ik had met 7 werkdagen een nieuwe schijf binnen.
Ik wil nu alvast wel een vervanging kopen, wat is dan NU belangrijk om op te letten (in geval van aankoop IBM (ik heb eigenlijk toch nog ENORM veel vertrouwen in ze!))
Ik moet dus een harde schij kopen uit de serie 60GXP en NIET 75 GXP (waarom zijn die 60GXP dan goedkoper???)
Om een raid config te gaan draaien straks, moet ik wel 2 dezelfde hds hebben. Welke stuurt IBM over het algemeen op? de 60 gb 60gxp versie?
Waarschijnlijk krijg je een 60Gb terug.
Ik heb mijn schijf niet gelijk op de bus gedaan, totdat ik berichten hoorde dat d'r geen 45 versies meer waren, en nu 60Gb versies terug stuurden (dus uit een andere serie).

And The Only One

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 09:12 schreef 456 het volgende:

60GXP heeft 20GB platters en de 75GXP 15GB platters, daardoor zijn er minder platters nodig om toch op een behoorlijk aantal GB uit te komen = goedkoper. En ookal word de 75GXP ondertussen al maanden lang niet meer gemaakt, ligt hij toch nog wel redelijk vaak in de magazijnen van winkels die op 1 of andere manier er inderdaad belachelijke prijzen voor vragen (zeker als je nog eens nagaat wat voor kloteschijf het is). Waarom ze dat doen weet ik ook niet. Misschien raken ze die dingen gewoon niet aan de straatstenen kwijt maar willen ze nog wel stug de inkoopprijs der weer uit halen...

• Deddiekoel
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Ehh, geldt dit allemaal ook voor de DTLA-307030's

Daar hebbik er nl. 2 van in een RAID 0 draaien...als die ook binnenkort gaan sterven willik het wel graag weten!

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• DR
  • Niet online

DR

nou ik krijg morgen als vervanging de 60Gb versie voor me kapotte 45gb :)

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Op dinsdag 16 oktober 2001 18:13 schreef DR het volgende:
nou ik krijg morgen als vervanging de 60Gb versie voor me kapotte 45gb :)
Hoe weet je dat? Hebben ze je gemailed???

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Ik heb net dat siguardian lite geinstalleerd, maar hij geef al de hele dag aan:
"Nearest prognosed end day of disk lifetime: dinsdag 16 oktober 2001" = vandaag

Geen rare geluiden uit dat ding ofzo, maar volgens dat prog is ie dus op sterven na dood :?

• CXNeXo
  • Laatst online: 09:00

CXNeXo

This behavior is by design.

Op dinsdag 16 oktober 2001 16:46 schreef Deddiekoel het volgende:
Ehh, geldt dit allemaal ook voor de DTLA-307030's

Daar hebbik er nl. 2 van in een RAID 0 draaien...als die ook binnenkort gaan sterven willik het wel graag weten!
Slecht nieuws voor je, mijn dtla 30 gb'tjes is ook dood, na 6 maanden, check post pag. 2

STERKTE!!

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

wuk! en 1 van mijn dtla-307045's is ook overleden na meer dan half jaar trouwe dienst.
had al tijden vage geluiden, DFT maar weer eens gedraaid en dit keer wel badsectors :( :(
0x70 - Defective device

leuk dat warranty gemiep, maar een directe link zou leuk zijn ... bij deze dus:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/pre_rma.htm

• 456
  • Niet online

456

Op woensdag 17 oktober 2001 17:45 schreef erniemars het volgende:
wuk! en 1 van mijn dtla-307045's is ook overleden na meer dan half jaar trouwe dienst.
had al tijden vage geluiden, DFT maar weer eens gedraaid en dit keer wel badsectors :( :(
0x70 - Defective device

leuk dat warranty gemiep, maar een directe link zou leuk zijn ... bij deze dus:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/pre_rma.htm
Jup, die foutmelding had ik ook!
Was neits meer mee aan te vangen.
Vandaag gepost richting IBM.
En bedankt voor die link, want ik vind de site van IBM een beetje rommelig.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op woensdag 17 oktober 2001 22:23 schreef 456 het volgende:

[..]

En bedankt voor die link, want ik vind de site van IBM een beetje rommelig.
Mja, dat was me IBM schijf ook, toen de koppen de platters een kopstoot gaven.

Mmmmm, wat was er eerder, een rommelige IBM site, of rommelige data op de 75GXP serie.

And The Only One

• 456
  • Niet online

456

Op woensdag 17 oktober 2001 23:45 schreef Diamon het volgende:

[..]

Mja, dat was me IBM schijf ook, toen de koppen de platters een kopstoot gaven.

Mmmmm, wat was er eerder, een rommelige IBM site, of rommelige data op de 75GXP serie.
in mijn geval was er eerst rommelige data en toen pas kwam ik met de rommelige data van de site te maken ;)

• DR
  • Niet online

DR

Op dinsdag 16 oktober 2001 21:05 schreef Rempage0611 het volgende:

[..]

Hoe weet je dat? Hebben ze je gemailed???
nee ik was langs de winkel gegaan waarom het zo lang duurde, en die hebben daarna IBM gebeld, en de dag erna was die 60gb er :)

• Savages
  • Laatst online: 22-03 22:24
tis inmiddels alweer een tijdje geleden, maar heb na 9 dagen na opsturen een nieuw excemplaar binnen.
Wel klote, want we hadden woensdag tot en met vridjag een lan-party. Vrijdagavond kwam ik thuis, en toen bleek ie smiddags te zijn binnengekomen.

Ik heb dus geen 60 Gb teruggehad... :(
Ik heb een DTLA 45 GB teruggehad, productiedatum september 2001. Hier zou de fout uit moeten zijn...
afwachten maar...

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:10

Illusion

(the art of)

Er worden weer oude koeien uit de sloot gehaald merk ik al. Nou dan ik het meteen ook wel even melden. Mijn DTLA137045 was oook kapot, per RMA opgestuurd en pas na 24 dagen een niewe gekregen, wel een 60GB uit de 60 GXP serie :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Overspeed
  • Laatst online: 02:17
Ik had 3 weken geleden een 30GB 75GXP opgestuurd, en kreeg vandaag een gerepareerde 30GB 75GXP teruggestuurd... Ik had eigenlijk gerekend (en gehoopt) op een 40GB 60GXP... :(

Ik moet em trouwens nog testen...

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ik heb mij HD terug... Ik heb weer een 307045 45 gig ...

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Nieuwe serie is weer!

productiedatum vanaf nov2001!

zoeen heb ik dus en nog geen problemen mee

had die van mij ook al ergens in september opgestuurd via de zaak!

En met IBM gebeld

moesten dus nog gemaakt worden kwamen uit malaysie!

of hoe dat land ook heet
Pagina: 1