Op donderdag 11 oktober 2001 00:18 schreef Rempage0611 het volgende:
Zoals ik in een ander topic al vroeg maar geen reacties kreeg:
Mijn andere drive geeft met drive fitness test aan dat S.M.A.R.T. "good" is. Is dit nou van mwa... 6je of is het echt goed??? Ik zou zoiets van excellent verwachten...
Sorry dat ik t nog een keer vraag, maar ik wil het toch wel graag weten en wil niet het andere topic omhoog schoppen.
Thnx
Zo werkt S.M.A.R.T. niet helemaal. Het logt de gegevens van een heleboel sensors en op een gegeven moment merkt het programma dat de gegevens logt dat de waardes van bijvoorbeeld de spinup time terug lopen. Als de waardes nog wat verder terug gaan lopen kan vervolgens berekent worden wanneer de spinup time onvoldoende zal zijn en de motor dus versleten is. DFT is echter geen programma dat de gegevens logt en kan dus alleen maar kijken of de waardes in het acceptabele gebied zitten of niet meer. Ik verwacht dus ook dat er slechts twee mogelijkheden zijn: inacceptabel en acceptabel (good). Maarja, ook ik weet het niet helemaal zeker... misschien krijg je idd wel "excellent" te zien als alle waardes nog optimaal zijn. Ik verwacht het echter niet.
Wat je nog wel kunt doen om zelf te zien hoe het er voor staat met je hd is de waardes van S.M.A.R.T. zelf bekijken.
Siguardian is bijvoorbeeld 1 van de weinige proggies die je ook werkelijk de waardes van de sensors laat zien. Of je hier wat aan hebt is dan weer de vraag omdat jij niet weet hoe erg/slecht het is dat een bepaalde waarde al zover is afgeweken van het optimum.
Op donderdag 11 oktober 2001 00:27 schreef pelican het volgende:
Dus als iemand dit leest die in een computerwinkel werkt hier iets over zou willen zeggen. Zij weten immers hoe de merken verkopen, en zij weten hoeveel er van terugkomen
Er was erges een draadje waarin iemand die hd's leverde aan bedrijven en een aantal percentages gaf van de hd's die hij weer terugkreeg. Kan zo 1-2-3 het draadje niet meer vinden, maar ik weet de getallen nog wel:
IBM 70% (75GXP serie, van andere series had hij geen getallen)
Maxtor 17%
Seagate 6%
Maar ik betwijfelde zelf een beetje de betrouwbaarheid van dit figuur... kwam een beetje wazig over en wist sommige details weer niet en sommige details weer heel goed. En als je dan door ging vragen over iets bleef het zomaar weer stil. Bovendien zijn dit
erg grote percentages... hoe kan een bedrijf in hemelsnaam 70% van een bepaalde serie kapot laten gaan zonder een fout toe te geven, ze weer terug te nemen of whatever? En zelfs als je IBM even buiten de beschouwing laat... Hoe kan Maxtor in hemelsnaam nog prijstechnisch tegen Seagate op als 3x zoveel schijven kapot gaan bij Maxtor? Voor elke schijf die kapot gaat moet er immers weer een nieuwe worden opgestuurt.
Anyway, ik heb zelf het volgende meegemaakt toen m'n IBM dtla-307045 kaputt was en ik ging shoppen voor een nieuwe schijf. Ik vroeg zo aan de verkoper hoe het zat met de betrouwbaarheid van de Maxtor D540X serie en hij vroeg weer waarom ik dat wilde weten. Dus ik uitleggen dat ik net een IBM 75GXP achter de rug heb en nu dus graag een betrouwbaardere schijf wilde hebben. De verkoper bleek dus nix te weten over de problemen met de 75GXP serie! Hij zei dat hij er nog nooit 1tje van terug had gekregen. Maar eigenlijk betwijfel ik de deskundigheid van de verkoper, want ze hebben de 75GXP nooit verkocht dus misschien zat hij te denken aan een andere serie

Maar goed, die maxtor was volges hem superbetrouwbaar, nog nooit teruggebracht, dus ik koop 'm. Twee&eenhalve week later stopt die kutschijf der ook mee! Wil echt
opeens helemaal nada meer. Niet meer initialiseren, gooit de koppen telkes weer terug in de parkeerstand... ik dus weer terug naar de winkel, staat er een andere verkoper achter de balie. Zegt die gast: tsja, das pech... 1 op de zoveel hd's houdt er nu eenmaal mee op. Ahem

En ik d8 dat die D540X'es nog nooit terug gebracht waren? (wat ik trouwes zowiezo al ongeloofwaardig vond, want die 2e verkoper heeft wel gelijk: hd's hebben nu eenmaal een behoorlijk hoog uitvalpercentage).
Volgens de eerste verkoper was er helemaal geen problemen met de 75GXP serie... maar ik vraag me af of dat wel een betrouwbare bron was: verkoopt immers helemaal geen 75GXP's en was ook niet op de hoogte van het feit dat hd's nu eenmaal een product zijn dat vrij vaak terug komt.