Toon posts:

Welke elektrische piano kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, na een aantal jaar geen piano meer gespeeld te hebben zou ik het nu graag weer willen oppakken.
Ik zat te denken aan een simpele piano (zonder ingebouwde speakers e.d.) Ik wil hem verder graag aansluiten op mijn midi poort. Het enige wat ik redelijk belangrijk vindt is dat je "gevoel" kan leggen in de aanslag van de toets dus of die hard of zacht klinkt. Verder mag de aanslag wel redelijk zwaar zijn. De soort muziek welke ik wil spelen is pop. (denk aan marco borsato, volumia blof, etc.)

maargoed ik weet niet of dit allemaal mogenlijk is voor het zeer kleine budget wat ik op het moment heb :) (zit te denken rond de 300,- (nee geen euro :))

kunnen jullie mij adviseren?

alvast bedankt.

Ps. het mag ook 2de hands zijn.

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 22:35 schreef X-iT het volgende:

maargoed ik weet niet of dit allemaal mogenlijk is voor het zeer kleine budget wat ik op het moment heb :) (zit te denken rond de 300,- (nee geen euro :))
Koop een goedkoop keyboardje, tegenwoordig zijn ze allemaal
aanslaggevoelig. En midi-masterkeyboards bestaan ook, vast
wel met eerdergenoemde feature :)

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Als je een beetje piano-aanslag wilt zal je toch wat meer moeten neerleggen dan 300 gulden.
De Korg SP100 electronische piano bijvoorbeeld biedt je 88-hamertoetsen en een redelijk goede piano sound. Ook MIDI-out, natuurlijk. Wel flink wat duurder duurder, 1499 gulden bij www.feedback.nl, maar goedkoper zal je ze echt niet vinden.

...tenzij je van plastic houdt, natuurlijk... :)

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

precies, voor 300 piek kan je misschien 2e hands aan iet skomen, maar nieuw gaat je niet lukken, tenzij je met een ongewogen klavier wilt spelen (plastic)...

ik zou toch even doorsparen voor masterkeyboards zoals idd, die korg, en zo heeft roland en yamaha ook een paar leuke opties..

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik wil misschien in de toekomst ook een keyboard met midi out gaan gebruiken.

En dan vooral voor gothic / black metal. Dus met veel orgel geluiden, kerkkoor stemmen etc. Is dit met een maximaal budget van F1000,- te bereiken? Ingebouwde speakers hoeft niet,.

• GREENSKiN
Oeh! Gothic! :) Zelf zit ik ook in een gothic-metal band namelijk. Ik gebruik voornamelijk mijn Korg Triton daarbij, maar die ligt wat buiten je budget.
Probeer een tweedehands Korg N5 of X5(d) te vinden. Met de X5 heb je trouwens instant 'Enthrone Darkness Triumphant' ;)
Een tweedehands Yamaha CS2x kan je ook proberen, is misschien wat minder voor gothic, maar een prima synth om mee te beginnen (en genoeg koortjes en strijkertjes, ja) :)
Wat je ook kan doen is een tweedehands Korg Trinity kopen, die is wel veel duurder (2000), maar dan heb je echt wat gaafs.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Korg Trinity F2000,-
Korg Triton F?,-

Ik zag ook op ene Dynamo optreden dat bij DB korg syths werden gebruikt, echt wel heftig. Maaruh, heb je misschien wat meer info over die beesten, aantal slagtoetsen etc. etc.
Bij dat Triton ding zie ik dit staan:

Oscillator Types: 13 (Standard, Ring Modulation, Cross Modulation, Oscillator
Sync, VPM (Variable Phase Modulation), Comb filter oscillator, Resonance oscillator, Organ model, Electric piano model, Brass model, Reed model, Plucked string model, Bowed string model)

En hoe zit dat nou als ik zo'n ding op de pc wil aansluiten. Als ik die op de midi aansluiting van me soundblater doe hoor ik dan de geluiden die dat ding produceert of die mijn sblive ervan maakt?! Ik snap dat opnemen nog niet zo goed.

• GREENSKiN
De Triton is ongeveer 4000-4500 tweedehands. Nieuw rond de 6000 gulden.
Oscillator Types: 13 (Standard, Ring Modulation, Cross Modulation, Oscillator
Sync, VPM (Variable Phase Modulation), Comb filter oscillator, Resonance oscillator, Organ model, Electric piano model, Brass model, Reed model, Plucked string model, Bowed string model)
Dit is een lijstje van de oscillatortypen van het MOSS-uitbreidingsbord van de Triton.

Op www.tritonhaven.com kan je ook meer info vinden.
En hoe zit dat nou als ik zo'n ding op de pc wil aansluiten. Als ik die op de midi aansluiting van me soundblater doe hoor ik dan de geluiden die dat ding produceert of die mijn sblive ervan maakt?! Ik snap dat opnemen nog niet zo goed.
De synthesizer stuurt dan MIDI signalen (welke noot aangeslagen wordt, etc) naar de geluidskaart. De geluidskaart kan daar dan geluiden mee afspelen, maar kan ze ook terugsturen naar de synthesizer en dan zal je de synthesizer horen. Dit laatste wil je natuurlijk, want de Triton klinkt wel itsie beter dan de SBLive.

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Doe eens een search, er zijn al diverse topics geweest over piano's.
Pagina: 1