Pc upgraden naar server/game pc, welke cpu&mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19
Mijn oude pc die hier nog staat na de aanschaf van mijn AMD pc wil ik gaan gebruiken als (file)server/workstation combinatie en als 2de game pc voor bezoek en eventueel lanparties (nieuwe pc weegt nogal wat..).
Alleen is de huidige hardware combinatie niet echt geschikt voor een beetje geslaagd server werk of gamen:
-Cyrix 233MX
-Vaag sis moederbord (met 2 isa en 2 pci sloten vrij maar geen rosources voor verdere kaarten...)
-196MB RAM (pc100 en 133 cas 3)
-Asus 3Dexplorer 3000 (riva 128...)
-2x 3,2GB HDD
-17" CTX max 1280*1024 @60hz
Nu wou ik deze computer opwaarderen met een PII van rond de 400 a 450MHz (misschien hoger?).
Het moederbord dat ik erbij wil kopen moet het volgende kunnen ondersteunen:
-AT voeding aansluiting (voor in mijn huidige AT-kast. Het is een beetje ondercover opwaarderen )
-SB16 ISA
-Adaptec SCSI kaart ISA
-realtek 10/100Mbs pci
-Toekomstige 3com/intel 10/100Mbs pci kaart (kabel)

Ik heb de lijst met hardware ook genoemd omdat ik genoeg resources op het moederbord moet hebben voor 2 ISA kaarten (deze moeten niet gedeelde IRQ's/DMA's hebben). De computer die ik wil gaan opwaarderen heeft echter niet genoeg resources om 2 ISA kaarten te kunnen aansturen. Ik heb al vanalles geprobeert maar er treedt altijd wel ergens een conflict op.

Als videokaart kan ik waarschijnlijk tijdelijk een Voodoo 3 2000 gebruiken. Ergens volgend jaar vervang ik dan waarschijnlijk de Radeon 64MB DDR ViVo en ga ik hem gebruiken voor de 2de pc (beetje overkill maarja...).
In spellen wil ik dan gaan gamen op minimaal 800*600 en maximaal 1024*768 @ 75hz (de laatste heeft echter wel de voorkeur).

Dus uiteindelijk gaat het om dit lijstje:
-PII moderbord met AT voeding aansluiting en met genoeg resources voor 2 ISA en 2 PCI kaarten (ruimte voor latere uitbreidingen op het PCI front zou ook welkom zijn)
-PII 400/450 cpu. Hogere kloksnelheid mag (processor op een FCPGA-card)
-minimaal 128MB RAM erbij (toch spot goedkoop nu)

Nu mijn vraag:
Welke cpu kan ik het beste gebruiken (de PII 400/450 of sneller?) en welk moederbord is het beste geschikt voor de eisen die ik stel?

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
De enige bordjes die ik ken die dus de AT-form factor hebben zijn de (jawel, daar heb je ze weer) PC-CHIPS bordjes.. (De M726 in ieder geval).
Deze heeft trouwens zowel een AT als een ATX voedings aansluiting..

Ik weet dat het niet de beste bordjes zijn, maar ik heb er een jaar lang goed mee kunnen werken met een PII-450 erop.. Later heb ik nog m'n PIII-1GHz geprobeerd, maar schijnbaar was dat toch teveel van het goede.. Dat wilde niet stabiel lopen.. Maar met een bios-update kun je sowieso tot de PIII-600 ofzo goed werken..

Maar om een beetje simpel te kunnen gamen, en servertje te laten spelen gaat goed.. (overigens kan dat servertje spelen met je huidige hardware ook al goed!)

Misschien dat je er iets aan hebt..

• Excrusiator
Servertje spelen met de huidige computer gaat, dat weet ik maar de iets zwaarde dingen die ik af toe door de server dan wil laten regelen zullen niet zo lekker gaan.
En de SCSI kaart die ik erin wil gebruiken krijg ik niet werkend omdat er niet genoeg resources zijn (zeer irritant :( ). En ja, als 2de game computer voor 'bezoek' is dan ook niet echt mogelijk (met een voodoo 1/2 wel maar niet de nieuwere spellen).

Over die AT aansluiting. De huidige moederbord die ik heb (LX-chipset) heeft een AT en ATX aansluiting. Ook de PII300 van mijn zus heeft een AT en ATX aansluiting (BX chipset, volgens mij een asus bordje). Dus ze zijn er wel maar het wordt volgens mij wel zoeken.

En de kast die ik gebruik kunnen ATX moederborden in, hij heeft alleen geen AT voeding of aan/uit knop (weet niet of dat uiteindelijk makkelijker is om de voeding te vervangen door een ATX met ATX aan/uit knop).

En wie maakte de M726 bordjes?

* Excru aait HAL

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Als in jouw kastje atx-bordjes passen, dan kun je daar beter voor gaan.. Die zijn namelijk nog makkelijk aan te komen!
Voeding vervangen is niet zo'n probleem, en als je problemen hebt met de aan/uit schakelaar kun je gewoon de reset-knop als powerswitch gebruiken..

In dat geval zou ik gewoon gaan zoeken naar een BX-bordje van een bekende fabrikant.. Dan heb je namelijk nog goede bios-updates en dat soort zaken.. Gewoon een kijkje in vraag&aanbod ofzo..

Verwijderd

jonges, het is wel weer pc chips wat de klok slaat :) :)

maar ik geef bovenstaande comments wel gelijk

• Excrusiator
Op dinsdag 09 oktober 2001 17:13 schreef Twynn het volgende:
Voeding vervangen is niet zo'n probleem, en als je problemen hebt met de aan/uit schakelaar kun je gewoon de reset-knop als powerswitch gebruiken..
Rofl, ik zie het al voor me hoe ik de pc dan aanzet met een paperclip (ja het is zo'n verzonken miniscuul knopje). :)
Dan tik ik wel ergens een ATX voeding op de kop en plaats die erin.

Nu zit ik nog met de vraag welke processor snelheid ik dan het beste kan pakken voor deze computer. Want er komt uiteindelijk een Ati Radeon in en het zou zonde zijn als die dan geknepen wordt door de processor. En deze setup zal dan ook minimaal een kleine 2/3jaar redelijk moeten presteren (zal de 'dump' pc blijven voor mijn 'oude' grafische kaarten).

En ik zit nog met de vraag of een BX moederbord 2 ISA kaarten ondersteund, 2/3 pci kaarten daarbij ook nog eens een agp kaart zonder conflicten te krijgen met irq's/dma's (zoals het geval is met mijn houdige LX chipset :( )

* Excru aait HAL

Verwijderd

Ik heb in mijn oude AT kast het volgende gedaan (á la the socket7 upgrade bij ome tom)
ASUS PII-P55T2P4 socket 7 mobo. K6-III+ 450 proc (ja ik weet het HEEL moeilijk te krijgen maar met een beetje zoeken voor rond de 150 piek op de kop te tikken)
Met FSB op het maximum van 83MhZ en de multiplier op 2x (de k6-III+ ziet deze automatisch asl 6x) draait deze machine nu op 500Mhz. De pci an isa kaarten die ik gebruik en het geheugen hebben absoluut geen last van de overclocking van de bus.
Ik heb er een shitload aan kaarten inzitten. absoluut geen conflicten:

PCI kaarten:
1 stealth II S220 4MB videaokaart
1 VooDoo 2 12 MB 3D kaart
1 3com 905 NIC
1 adaptec 2940 SCSI controller

ISA:
1 SB16 geluidskaart

verder zit er 128MB edo ram in

Voor de meeste (niet al te recente spelen) is dit een prima pc'tje, enige nadeel van dit mobo: geen AGP

Kortom: voor heel weinig geld een leuk machientje dat nog even "mee kan" :)

• Excrusiator
Meestal gaat meerdere pci kaarten goed omdat pci kaarten irq's en dma's kunnen delen onderling. Isa kaarten moeten een eigen ongedeelde dma of irq hebben.

Bij het plaatsen van een 2de isa kaart ging het bij mij dus grandioos mis. Daarom wilde ik weten welke moederborden zonder problemen 2 isa kaarten ondersteunen.

* Excru aait HAL

Pagina: 1