Versterker Bruggen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.903 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
hallo mensen,

ik heb een Jbsystems AX 700 en een JBsystems 400. De 700 is te bridgen, ik snap dat nog niet helemaal dus vandaar deze topic..

- ik ben er al achter dat je niet twee verschillende versterkers kan bridgen (kan wel alleen niet zo gezond)

- wat heeft het precies voor nut..

- hoe ziet dan een schema eruit vanaf mijn mengpaneel waaar twee rackouts op zitten

wie kan mij aan wat verduidelijking helpen

alvast bedankt

Audi A8 W12 6.0

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
meestal betekend bridgen dat je van de links en rechts aansluitingen de beide + aansluitingen moet gebruiken om 1 luidspreker op aan te sluiten om zo (meer dan) het dubbele vermogen uit je amp voor 1 kanaal te trekken.
Ik zou het in de handleiding nog even nalezen of dat bij die amp ook zo is (anders ff bellen naar de fabrikant), zou jammer zijn als je hem sloopt.

Je gaat dan wel van 2 naar 1 kanaal, dus je hebt dan twee amps nodig om weer stereo te krijgen. Of je moet er je sub ofzoiets op aanlsuiten

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

Als je een versterker brugt dan gebruik je beide kanalen voor de versterking van één kanaal. Je maakt er dus een mono versterker van, maar verdubbelt het vermogen. En bovendien halveer je de impedantie die de versterker "ziet", waardoor je nog meer vermogen eruit kan halen. Alleen moet je dus wel oppassen met de impedantie die je eraan hangt. Geen 4 ohm Sub eraan hangen als de versterker niet goed met 2 Ohm overweg kan.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op maandag 08 oktober 2001 20:59 schreef Jag het volgende:
Als je een versterker brugt dan gebruik je beide kanalen voor de versterking van één kanaal. Je maakt er dus een mono versterker van, maar verdubbelt het vermogen. En bovendien halveer je de impedantie die de versterker "ziet", waardoor je nog meer vermogen eruit kan halen. Alleen moet je dus wel oppassen met de impedantie die je eraan hangt. Geen 4 ohm Sub eraan hangen als de versterker niet goed met 2 Ohm overweg kan.
ik dacht dat je bridgen met 2 versterkers deed?? kan dat ook?

• Jag

Jag

Op maandag 08 oktober 2001 21:04 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

Niet dat ik weet.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55

[..]

In principe knoop je op bovenstaande manier de linker en rechter amp aan elkaar om 1 monoblock te vormen. Komt dus een beetje op hetzelfde neer

• delyver

[..]

dat is dus inprinciepe mijn bedoeling..

mengpaneel:
-----+------\
_____-______ \
|||||||||||||AX-700 +/- (sub)
-----+------ /
_____-______/

bijde plussen aan elkaar, bijde minnen aan elkaar, dan krijg je dus mono (voor sub oid)

maar hoe doe je dit met twee versterkers, als je toch met twee verschillende werkt, welke kan je dan het beste als eerste zetten?

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Wil je die twee versterkers samen laten werken ofzo, in een cluster oid? Ik denk niet dat dat kan.

Wat natuurlijk wel kan is het volgende:

Je brugt allebei de versterkers, zodat je twee mono-amps hebt. De ene laat je het rechter kanaal, en de ander het linker kanaal versterken.

Of je brugt een amp voor de sub, en je laat de andere in stereo mode het mid/hoog doen.

• delyver
ik ga dit doen:

ik koop een zon frequentie scheider, daar zitten verschillede uigangen op, ik maak een uitgang voor de hoge tonen aan en een voor de lage tonen, dus de sterkste voor de lage en andersom..

die scheider komt direct na mijn mengpaneel...

Audi A8 W12 6.0

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Bedoel je een x-over?
Wat je daarmee wil gaan doen slaat, als ik je goed begrijp helemaal nergens op. Wat wil je daarmee bereiken dan?

• Jag

Jag

Op maandag 08 oktober 2001 21:30 schreef delyver het volgende:
ik ga dit doen:

ik koop een zon frequentie scheider, daar zitten verschillede uigangen op, ik maak een uitgang voor de hoge tonen aan en een voor de lage tonen, dus de sterkste voor de lage en andersom..

die scheider komt direct na mijn mengpaneel...
Zo'n scheider heet een crossover :P. Als je een beetje ruis niet erg vind, is een LEM een goede optie. Daar kan je erg veel mee.

Maar wat je precies wilt doen, is me niet duidelijk. Ik neem aan dat je één amp voor de full range speakers gebruikt, stereo dus. En dan mono (gebrugd) voor het sublaag. Maar hoeveel subs heb je dan? En wat is de impedantie van de drivers die erin zitten?

• delyver
ik heb 4 boxen, het gaat me niet echt om een sub maar gewoon twee boxen lagere tonen,

als ik dan zon cross over heb, zet ik die direct na me mengpaneel en dan scheid die voor mij de hoge en de lage tonen, dus dat ik uit die uitgangen op die crossover 1 uitgang met hoge tonen krijg en 1 uitgang met lage tonen. die lage tonen gaan naar mijn AX700, en die staat weer aangesloten op mijn sterkste boxen.
de hoge tonen gaan naar mijn AX400 en mijn minder sterke boxen..

zo kreeg ik het uitgelegt.. ik heb er (nog) niet veel verstand van :)

op deze manier bridge ik dus niet, diegene waarvan ik het uigelegt kreeg, zei dat dit veel beter is dan bridgen

Audi A8 W12 6.0

• TheLemon

TheLemon

1. Je moet dan wel twee x-overs of een stereo x-over hebben.
2. Wat jij volgens mij dan wil, heeft niks met bridgen te maken, als je niet één sub, maar twee (stereo) speakers wil aansluiten voor je lage tonen. Het laag kost inderdaad veel meer vermogen, dus is het handig om die op je sterkste amp aan te sluiten.
3. Bedenk je wel goed wat voor boxen je gebruikt, niet zomaar vier full-range speakers, want dan heeft dat splitsen niet zoveel zin.

• delyver
- waarom heb ik dan twee crossovers nodig?

- het heeft idd niet zoveel met bridgen nodg nee klopt..

maar ik nsp het bridgen nu tenminste een beetje.

Audi A8 W12 6.0

• TheLemon

TheLemon

Als je tenminste stereo geluid hebt...één voor links en één voor rechts.

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

[..]

Dit is toch het principe van bi-amping, wat je dan in combinatie met bi-wiring hoort te gebruiken? Of sla ik de plank mis?

• delyver
Op maandag 08 oktober 2001 22:04 schreef TheLemon het volgende:
Als je tenminste stereo geluid hebt...één voor links en één voor rechts.
is toch niet nodig als je crossover dat kan?

Audi A8 W12 6.0

• Jag

Jag

Op maandag 08 oktober 2001 22:57 schreef pelican het volgende:

[..]

Dit is toch het principe van bi-amping, wat je dan in combinatie met bi-wiring hoort te gebruiken? Of sla ik de plank mis?
Nou, als je wilt biampen zul je toch echt moeten "bi-wiren". Anders is het een beetje lastig om de hoge tonen apart te kunnen versterken :P.

Maar ff back ontopic, wat jij doet heeft niks met bridgen te maken. Bridgen is ook helemaal geen alternatief voor wat jij doet.
Maar het nut van wat jij doet ontgaat me ook. Je gaat een hele dure crossover kopen (want zo goedkoop zijn crossovers niet) om vier full range speakers om te toveren naar een soort ge-bi-amped full range systeem. Hang die vier full range speakers gewoon aan een amp (als dat kan ivm impedantie). En hang twee subs aan die andere amp. En dan zou je nog een crossover ertussen kunnen zetten (of moeten als er geen filter in de subs zit) om de full range speakers vanaf bijvoorbeeld 125Hz te laten weergeven, en de subs tot 125 Hz (met nog een 40Hz high pass erop ofzo).
Pagina: 1