Multitrack opnemen met alleen 1 digitale input?

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Toch nog weer een vraag over multitracken op de PC.
Als ik een (externe) hd-recorder heb met, zeg 16 sporen en een digitale uitgang, kan ik dan via een soundcard met één digitale ingang meerdere (16) sporen tegelijk naar bijv. Cubase VST sturen en dan toch die sporen als 16 losse audiotracks in Cubase krijgen?
Dat zou me namelijk een dure soundcard met heel veel analoge inputs besparen. Als ik alles digitaal hou, ben ik niet eens afhankelijk van de kwaliteit van mijn soundcard, dus kan dat een goedkoop kreng zijn (mits er natuurlijk een dig. input op zit).
Heb ik dat goed bedacht of mis ik iets?

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Waar zijn de semi-pro/hobby studio-eigenaars??
Trouwens, ik bedacht me dat als er hd-recorders zijn met bijv. een ide of scsi aansluiting, dat ik helemaal geen soundcard nodig heb (alleen voor de weergave van mijn mix dan). Alleen moet de audio op mijn hd-recorder dan wel van een compatible formaat zijn voor de PC.

Verwijderd

Keedan, hier is een studio eigenaar...

JA, het is mogelijk om via een digitale interface audio van de stand-alone HD-recorder naar je PC te brengen. Hoeveel sporen tegelijk hangt af van het type digitale I/O je gebruik. AES/EBU of SPDIF is stereo, dus maximaal 2 sporen per keer. Je kunt ook een kaart nemen met Adat of TDIF interface, zodat je 8 of 16 sporen tegelijk kunt overzetten.

In theorie kan dit inderdaad een goedkoop kaartje zijn, maar in de praktijk blijkt het allemaal behoorlijk moeizaam te zijn als je systeem niet optimaal draait. Zowieso moeten je schijven het aankunnen om vlekkeloos 8 sporen tegelijk van de soundcard te trekken, en de software moet goed met de kaart overweg kunnen.

Maar kijk ook eens wat voor digitale I/O er op de HD recorder zit. En het apparaat via SCSI aan je PC hangen is niet de oplossing, die SCSI poort is vooral bedoelt voor het gebruik van externe HD's, maar niet voor het functioneren van dat ding als externe HD.

Suc6

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
K, rndll, bedankt voor je reactie.
Maar nu: heb je dan aanraders voor recorders en/of interface/geluidskaarten? Ik neem aan dat het duidelijk is wat ik ermee wil doen.
Trouwens, ik denk dat mijn systeem prima 8 of 16 sporen moet kunnen afspelen:

-Athlon 1035MHz
-640 MB mem.
-40GB ATA66 schijf (7200RPM)
-Windows 2000

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
F*K dat replyen gaat niet altijd even soepel..

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Kijk eens naar kaarten van SEK'D www.sekd.nl en RME http://www.rme-audio.com/

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
K, ik heb daar ff gekeken en nu heb ik weer een nieuwe vraag.
Ze schrijven over een ADAT-interface. Ik heb het vermoeden dat dat een digitale i/o is met 8 kanalen, aangezien een ADAT een 8sporen digitale recorder is. Het is echter 1 optische aansluiting. Betekent dit dat er 8 kanalen gemultiplext worden over 1 optische kabel en kan het zelfs in twee richtingen tegelijk?
Of heb ik het helemaal mis, wat is dan de ADAT interface?

Die zit nl. op een aantal pci-kaartjes van dat Duitse bedrijf.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:40

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Gewoon ff op internet zoeken. Is niet zo moeilijk hoor.Hier bijvoorbeeld, de ADAT FAQ van Alesis (uitvinders van ADAT). Of kijk es bij Prorec, een site over opnamezooi.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Met ADAT kan je 8 sporen tegelijk van je recorder naar je pc sturen over 1 digitale poort. Wil je dus 16 sporen tegelijk dan moet je 2 adat poorten gebruiken. Er zijn ondertussen meerdere audiokaarten met 2 ADAT poorten te koop (ik heb zelf een Creamware Pulsar II, die heeft het ook), maar dan moet je ook een recorder hebben met 2 ADAT's. Die laatste zijn volgens mij een stuk schaarser en duurder.

Je kan ook een 16 sporen hd-recording systeem met breakout-box kopen (16 analoge inputs rechtstreeks op HD opnemen, bijvoorbeeld Lexicon Core - erg mooi systeem). Dan moet je wel eerst zorgen voor een soepel lopend computersysteem (bv. p1000, 512mb, 2 x scsi 10.000rpm).

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Awrite, heb je goede ervaringen met die kaart van jou en wat kost 'ie/waar vind ik meer info?
Op zich vind ik 8 sporen tegelijk ook wel ok.

Met m'n 4track taperecordertje had ik altijd het probleem
dat als ik de sporen (wegens gebrek aan inputs) 1 voor 1 wilde opnemen, het nooit synchroon liep, omdat de tape nooit op dezelfde snelheid loopt. Met een digitaal signaal heb je toch geen last van timing problemen? Of anders met SMPT.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Systeem met breakout-box heb ik naar gekeken, maar ik wil mobiel zijn wat betreft opnemen. Dus externe HD-recorder, mixer en mics in een koffertje en dan thuis mixen/masteren.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Of anders met SMPT
is zowiezo altijd een betere keuze !!! Het syncen met tijdcode werkt altijd lekkerder.... Maar ook hier zal alles afhangen van budget...

Ook digitaal kun je tijdverloop verwachten en zonder referentie tijdcode .... tja ik zou het zelf niet graag doen maar mischien ben ik wel verwend ;)

Suc6

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Pagina: 1