Toon posts:

foto's toevoegen op website

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Moie,

Ik ben bezig met een website voor een klein bedrijfje
die zo af en toe een keer een aanhanger wil verkopen, de bedoeling is om van een aanhanger een foto te maken en deze te publiceren op de website, en wanneer deze verkocht is de foto er direkt weer af te halen,liefst zo makkelijk mogelijk.

Ik heb een Server met 10mb ruimte

wat voor programma heb ik hier voor nodig, en hoeveel ruimte gaat dat programma in beslag nemen op de server???

bvd

Verwijderd

Je hebt er in principe geen enkel programma voor nodig, tenzij je met de grootte van de foto's , of de helderheid gaat rommelen. In dat geval heb je een programma nodig om die foto's bij te werken.

Maar de meeste digitale camera's produceren goede foto's die je niet echt bij hoeft te werken.
Als je met HTML een leuke pagina eromheen maakt, dan heb je er geen speciale software voor nodig.
Ik raad je dus eerder een cursus HTML aan dan software.

Verwijderd

Volgens mij is tie opzoek naar een CMS? (gokker de gok)

Verwijderd

Dat doe je met [img]"hierjeplaatje.jpg"[/img]

Dat zijn nogal de basics lijkt me, zoek eens een cursusje HTML op:

http://www.dsdelft.nl/html/
http://www.htmlprogrammeur.nl/

Verwijderd

Lijkt me gewoon een cursusje html idd... de foto zelf is niet zo moeilijk te maken (HTML basic trouwens ook niet :P )

Verwijderd

Voor iemand die niet zoveel verstand van html heeft... is Frontpage ook een handig programma. Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van.

Verwijderd

Volgens mij is hij idd op zoek naar een cms. Hij maakt immers een website voor een klein bedrijf. Als hij dat kan, zal hij ook wel enige html kennen.

Het eenvoudigst is volgens mij om een Upload component te gebruiken in combinatie met een formulier. Men kan dan nog tekst toevoegen ook. Opslaan in een database en uitlezen in een template. Pad naar de foto ook opslaan tijdens het uploaden en klaar is kees.

Lijkt mij het eenvoudigst voor de eindgebruiker. Of jij het eenvoudig kan maken weet ik niet. iig success

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 oktober 2001 23:38 schreef evd het volgende:
Volgens mij is hij idd op zoek naar een cms. Hij maakt immers een website voor een klein bedrijf. Als hij dat kan, zal hij ook wel enige html kennen.

Het eenvoudigst is volgens mij om een Upload component te gebruiken in combinatie met een formulier. Men kan dan nog tekst toevoegen ook. Opslaan in een database en uitlezen in een template. Pad naar de foto ook opslaan tijdens het uploaden en klaar is kees.

Lijkt mij het eenvoudigst voor de eindgebruiker. Of jij het eenvoudig kan maken weet ik niet. iig success
Dit is correct EVD ik heb inderdaad wel enige kennis van HTML, en wat jij mij adviseerd lijkt mij een goed plan.
Wat is een CMS?? een soort database? hoe zit dat met dat upload component, welk proggie heb ik hier voor nodig en waar kan ik deze downen, en moet dat programma ook op mijn server staan? kan jij mij hier mee helpen.

BVD Menziman :)

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CMS = Content Managenment System

Je moet wel een serverside taal kennen zoals ASP of PHP, om er maar een paar te noemen. Als je die redelijk tot goed beheerst, mag je terug komen ;)

Nee, je moet zowieso een ss-taal leren. Dan kom je veel verder.

Verwijderd

Een Content Management Systeem kan je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Het komt er kort gezegd op neer dat de inhoud van een site op eenvoudig wijze te beheren is.

Om het goed (en zelf) te doen moet je inderdaad een server side programmeertaal kennen. Ik zelf gebruik VB script binnen ASP gekoppeld met een ms access database (voor zover de grote van de site en het aantal beheerders het toelaat).
Voor het uploaden gebruik ik een component dat mijn provider aanbiedt namelijk SA upload. Je kan in principe ook zelf een upload script maken met asp (zie msdn.microsoft of andere toppics) Voorwaarde is dan wel dat de server correct ingesteld staat.

De teksten worden evenals de paden naar de foto's in de database opgeslagen en de foto wordt op de server geplaatst.
Vervolgens wordt er bij een bezoek de inhoudt uit de database gehaald en in de pagina geladen.

Als je het zelf wilt doen raad ik je inderdaad aan om eerst asp of php te gaan leren. Enige database / normaliseer kennis is ook niet weg.
Een andere optie is uitbesteden. Maar zelf doen is uiteraard veel leuker. Koop een goed boek en ga een beetje proberen. Zoeken bij tweakers op cms, content en upload kan ook veel ideeën geven. Ik ben er zelf ook aardig wijs van geworden.

Uiteraard staan de Tweakers klaar om de problemen waar je tegen aanloopt op te lossen.

Succes.
EVD

Ps zoals ik al zei. Je kan het zo uitgebreid maken als
je zelf wilt. De door mij omschreven cms is zeer summier.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik denk dat ik maar gauw een boek aan ga schaffen
over PHP en dit ga leren (database ervaring heb ik), als je dit een beetje beheerst dan is het dus mogelijk foto's te publisheren op een makkelijke manier, hier heb ik genoeg aan toch?.

Nog ff een vraag betreft mijn Server dit zijn de gegegens:

Ons kleinste pakket is zeer geschikt voor kleine ondernemers die middels een geringe besteding een internetpresentatie op willen zetten. Natuurlijk is dit pakket ook geschikt voor particulieren die een persoonlijke homepage op willen zetten, maar wel de zekerheid willen hebben van een betrouwbare en snelle server.

Technische specificaties

Diensten
10 MB webruimte; (is dit genoeg? voor +/- 10 foto's)
1 GB dataverkeer per kalendermaand;
5 accounts waarmee u POP3 e-mail adressen of FTP toepassingen aan kunt toewijzen;
Registratie of verhuizing van één domeinnaam inbegrepen (.be, .nl, .com, .net, .org);
Uitgebreid statistieken programma;
Domein opvraagbaar via www.domein.nl & domein.nl;
Ten alle tijden kunt u uw website raadplegen via FTP;

SSH2 toegang mogelijk (op aanvraag)
Scripts en programmeertalen
PHP4 (met JPG/PNG ondersteuning - zie PHP4 info);
CGI/Perl;
XML/WML (voor WAP ondersteuning

Kan ik hiermee uit de voeten EVD?

In ieder geval allemaal erg bedankt voor jullie reacties.

The Menziman

Verwijderd

Ik denk het wel, maar ik zou nog maar even navragen of je een database kan plaatsen en of ze over een upload component beschikken. Ik weet namelijk niet of je met PHP zonder upload component bestanden kan uploaden

Gewoon even informeren bij de provider.
succes ermee.
EVD

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik ben pas begonnen met php en heb al wat leuke dingetjes gemaakt. Ik wil strax ook een site maken, die geheel gebaseerd is op php.

Ik werk nu met frames. Links zit zeg maar het menu (in een frame) en rechts de tekst.

Ik wil php mede gebruiken om van die 8erlijke frames af te komen. Elke afzonderlijke pagina zal strax dus ook het menu moeten bevatten. Hoe kan ik dat het beste doen?

Moet ik de hele content (html) van het menu in één tabel en één kolom zetten? Of kan ik dit slimmer aanpakken? Natuurlijk kan ik hier zelf ook wel achter komen, maar dan kost het veel tijd en een aantal versies vóórdat ik de beste manier gevonden heb.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Vraagje, waarom wil je van die frames af???

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-08 22:31
frames zijn ietwat lastig als je mooie grafische afbeeldingen gebruikt..deze moet je dan weer knippel en prcies op de juiste plaats neerzetten..*ik gebruik fireworks hiervoor* :P

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 20:10 schreef irondog het volgende:
Ik ben pas begonnen met php en heb al wat leuke dingetjes gemaakt. Ik wil strax ook een site maken, die geheel gebaseerd is op php.

Ik werk nu met frames. Links zit zeg maar het menu (in een frame) en rechts de tekst.

Ik wil php mede gebruiken om van die 8erlijke frames af te komen. Elke afzonderlijke pagina zal strax dus ook het menu moeten bevatten. Hoe kan ik dat het beste doen?

Moet ik de hele content (html) van het menu in één tabel en één kolom zetten? Of kan ik dit slimmer aanpakken? Natuurlijk kan ik hier zelf ook wel achter komen, maar dan kost het veel tijd en een aantal versies vóórdat ik de beste manier gevonden heb.
Vrij simpel: Je kan boven alle pagina's include("bovenkant.php"); en onderaan include("onderkant.php")'; daarmee kan je net als frames snel de menu's veranderen als je dit bedoelt.

Verwijderd

Dat van include is logisch, maar wat te doen als je, zoals beschreven, het menu LINKS wilt. Aangezien je fireworks gebruikt neem ik aan dat je alles in een tabel gooit. Je kan er dan voor kiezen om de eerste cel een rowspan mee te geven van alle rijen van de tabel. Op deze manier krijg je aan de linkerkant één langwerpige cel. Als je dan het menu doormiddel van de hiervoor genoemde include in deze cel plakt, ben je klaar.

Succes
EVD
Pagina: 1