Toon posts:

100mbit netwerk - max 1mb/s?!

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn netwerk: ik heb 1 pc (WinXP)met een Realtek 8139 (10/100) kaartje en 1 laptop (Win2000 Pro) met een 3Com Megahertz 10/100 NIC. Ik gebruik hiertussen een 10/100 switch van Gistron (die van 159 piek). Allebei mijn netwerkkaarten geven aan te werken op 100mbit (dmv lampjes). Ook op de switch is dit te zien. Nu begint het vreemde van het verhaal: ik haal geen snellere transfer dan 1200 kb/s.
Ik gebruik als protocol TCP/IP en er hangt een Alcatel ADSL modem aan de uplink. Ik gebruik voor beide kaartjes de nieuwste drivers. IRQ van de Realtek kaart wordt wel gedeeld met een SB Live.
Ik heb al van alles geprobeerd, andere kabels, ander netwerkkaartje in m'n laptop, etc, maar het probleem blijft! Wie helpt?

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Uhmz, nou. Je laptop haalt natuurlijk niet echt super grote datadoorvoersnelheden.

Ik haal hier op 10mbit met laptop ook niet meer dan 500 a 600kb/s terwijl ik met een andere PC redelijk makkelijk 1000kb/s (1 Mb/s) haal

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik ook als mogelijke oorzaak bedacht, die laptop is een Fujitsu Lifebook C4110, oftewel een Celeron 333 met 128mb ram. Er zit een 4.3gb 4200rpm schijf en en die kan toch wel iets meer verwerken dan 1200k/s neem ik aan?

Verwijderd

Misschien kan het liggen aan de adsl die in de uplink zit?
Heb je daar geen speciale routers voor nodig?

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
Welk operating system gebruik je?

Ik heb hier een P200 staan met een Compex RL100TX. Die haalt max. 1,5Megabyte/s. Een andere server P2-233mhz, ook met Compex RL100TX haalt een lekkere 5 a 6 Megabyte/s. De p200 is trouwens een nt server met een razende maxtor (heel lekker snel). De p2 233 is een linux (samba en ftp) met een seagate medalist van 10gb

Verwijderd

He Eastern ik denk dat je maar beter terug bij de kinders in groep 3 kan gaan zitten want je kan namelijk niet lezen!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd zonder die ADSL modem eraan, maar het probleem blijft :'(

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:58
Op maandag 08 oktober 2001 19:48 schreef JusticeFriends het volgende:
He Eastern ik denk dat je maar beter terug bij de kinders in groep 3 kan gaan zitten want je kan namelijk niet lezen!!
OF je doet ff normaal !!!

ziek figuur !

overgins ben JIJ het die naar groep 3 moet, want jou reply is echt gewoon 999999% BULLSHIT !
Op maandag 08 oktober 2001 19:40 schreef JusticeFriends het volgende:
Misschien kan het liggen aan de adsl die in de uplink zit?
Heb je daar geen speciale routers voor nodig?

Verwijderd

Als je met een laptop data overpompt moet je wel opletten dat als je niet aan de netspanning hangt je laptop soms op een lagere cpu snelheid gaat draaien waardoor je nooit het maximum uit je netwerk haalt.

Verwijderd

Topicstarter
In de tijd van de Selleries op de lagere snelheden, zoals die van mij, bestond het fenomeen SpeedStep nog niet,...dus dat is het ook niet,...

Verwijderd

Wat je ook nog kan proberen is het volgende: op allebei de systemen dezelfde operating system te draaien. En anders dezelfde harddisk indeling maken (bijv. fat32, fat, ntfs)
Welke indeling heb je nu eigenlijk?

Wat ik me ook nog afvraag: Wat voor harddisk controller heb je PIO of (U)DMA? want PIO is supersloom!!

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 20:13 schreef Lijmkoe het volgende:
Ik heb het geprobeerd zonder die ADSL modem eraan, maar het probleem blijft :'(
En als je die ADSL in een andere poort doe ipv de uplink want die (de uplink) is meestal voor printers bedoeld. Heb je geen router (of hoe heten die dingen)want die zijn voor die dingen bedoeld

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hey jongus; ff een vraagje; hoe (met welk progje) kun je de doorvoersnelheid tussen 2 compu's meten???
ik kan natuurlijk een groot bestand overpompen en dat dan klokken, maar daar ben ik te lui voor.

greetz;
Maestro

edit/ typo
edit2/ ohja; os = win 98

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

Je laptop gebruikt zeker een pcmcia kaartje, dan moet je kijken of het een pc-card kaartje is. Zo ja, dan is het een 16bits kaartje en dat verklaart waarom je niet hoger komt dan 1.2MB/s, dit heb ik namelijk ook gehad. Ik heb toen een 32bits cardbus pcmcia kaartje gekocht (Xircom) en nu pomp ik met makkelijk 10MB/s m'n laptop leeg.

PS: Proggie voor meten snelheid (in Wintendo):

DUMeter

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:17

Soullie

Planeshift

dit is natuurlijk een domme vraag

maar 1 van je pcŽs staat niet perongeluk op 10mbit right ?

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik weet zo niet precies wat de max doorvoersnelheid van een PCMCIA kaart is, maar het zou me niet verbazen als daar de beperkende factor ligt.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• procyon
  • Laatst online: 22-08 12:58
half of full duplex?
frametypes hetzelfde?
ftp is meestal sneller
misschien zit de cpu belasting van die celeron op 100% (K*T realtecs)

Verwijderd

Topicstarter
In m'n gewone pc zit een Maxtor 40gb schijf, UDMA100
M'n laptop draait op UDMA33.
Ik heb inderdaad is gekeken wat voor PCMCIA kaartjes het waren...Van die 3Com kaart weet ik niet of het een 16 of 32 bits kaart is. De andere kaart die ik heb geprobeerd (een Netgear) is wel 16bits. Raar vind ik het dan wel dat ze die kaarten maken en dan verkopen onder de naam 100Mbit :)

Soullie: alles draait zeker op 100mbit, dit is aan alle controlelampjes (op switch en netwerkkaarten) te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Draaien beiden 100mbit fdx, met 802.3 frame

• procyon
Op dinsdag 09 oktober 2001 12:00 schreef DynaMikeY het volgende:
Ik weet zo niet precies wat de max doorvoersnelheid van een PCMCIA kaart is, maar het zou me niet verbazen als daar de beperkende factor ligt.
Natuurlijk niet man!

Je hebt toch ook 100MB pcmca kaartjes? en fireware pcmca kaartjes (400MB/s).. wellicht ook gigabit kaartjes

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Op dinsdag 09 oktober 2001 11:08 schreef JusticeFriends het volgende:

[..]

En als je die ADSL in een andere poort doe ipv de uplink want die (de uplink) is meestal voor printers bedoeld. Heb je geen router (of hoe heten die dingen)want die zijn voor die dingen bedoeld
Waarom printers in je uplink ?? als het netwerk printers is kan je hem meestal overal in proppen, tenzij je een cross kabel hebt.

Maar meestal zet ik mijn printers op mijn Printer poort
is dit nu heel dom ?

1+1+1 = 1

• procyon
Op dinsdag 09 oktober 2001 12:06 schreef Lijmkoe het volgende:
In m'n gewone pc zit een Maxtor 40gb schijf, UDMA100
M'n laptop draait op UDMA33.
Ik heb inderdaad is gekeken wat voor PCMCIA kaartjes het waren...Van die 3Com kaart weet ik niet of het een 16 of 32 bits kaart is. De andere kaart die ik heb geprobeerd (een Netgear) is wel 16bits. Raar vind ik het dan wel dat ze die kaarten maken en dan verkopen onder de naam 100Mbit :)

Soullie: alles draait zeker op 100mbit, dit is aan alle controlelampjes (op switch en netwerkkaarten) te zien.
wil je er echt achterkomen of het aan je hardeschijf oid. ligt, maak dan een RAM-disk aan van 10 MB ofzo.. en probeer het dan nog eens..

Het maakt echt niet uit wat voor een pcmca kaart je gebruikt, 100/10 Mb = 100/10 Mb..

ping de andere pc eens te pingen, ping tijd zal altijd onder de 10ms moeten liggen (eigenlijk <5MS).

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 12:07 schreef Procyon for life het volgende:

[..]

Natuurlijk niet man!

Je hebt toch ook 100MB pcmca kaartjes? en fireware pcmca kaartjes (400MB/s).. wellicht ook gigabit kaartjes
Kijk nog maar eens heel goed want dat kan namelijk wel. Er zijn 16bits en 32 bits pcmcia kaartjes. Een 16bits 100Mbit pcmcia kaartje reageert op 100Mbit i.v.m. een netwerk waarin een 100Mbit hub zit zodat je niet ineens het hele netwerk onderuit haalt maar de maximum doorvoersnelheid is gelijk aan 10Mbit omdat het maar 16bits is. Ik heb geen zin om je dit voor te rekenen, vraag dat maar aan iemand anders.

• procyon
Op dinsdag 09 oktober 2001 12:07 schreef Joto het volgende:

[..]

Waarom printers in je uplink ?? als het netwerk printers is kan je hem meestal overal in proppen, tenzij je een cross kabel hebt.

Maar meestal zet ik mijn printers op mijn Printer poort
is dit nu heel dom ?
die upling poort gebruik je niet, dat is alleen maar bedoeld om meerdere switches onderling te verbinden..
niet gebruiken dus die poort!.

Verwijderd

Topicstarter
Stom van mezelf, maar ik denk dat Procyon for life best eens gelijk zou kunnen hebben met cpu belasting,...Daar heb ik nog niet eerder aan gedacht. Ik heb eens gekeken en bij het kopieren van laptop -> pc is cpu utilization op m'n laptop zo'n 90 a 95%. Dat zou het best eens kunnen verklaren. Zo'n oorzaak zou ook best eens kunnen verklaren dat een andere pc (een P1 200@225) niet eens op 100mbit wil.

Bedankt iig allemaal voor de reacties!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13

GaMeOvEr

Is een hork.

dat 3Com kaartje kan op 100Mbit connecten, echter kan hij niet meer dan 1 MB/sec aan data transfer doen. Dit omdat het een 16 bit PCMCIA kaartje is. Hetzelfde verhaal speelt ook bij de Xircom Realport kaartjes.

De enige 10/100 PCMCIA kaartjes die een beetje performen, zijn de Cardbus varianten. (32 bits)

Er is dus niets mis met je settings, CPU-belasting, enz.

Het zijn gewoon de specs van het kaartje.

De enige reden dat hij 10/100 is, is zodat hij ook op een 100 Mbit netwerk kan connecten. Echter niet met ook echt de bandbreedte van een "normale" 100 Mbit Nic.

Aanverwante topic :

[topic=186378/1/50]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Jongens, de uplink poort in een hub is niets anders als een
gewone poort die gecrossed is.
Dus al dat gezwets over het is voor printers routers etc is ietwat overdreven.
Een hub is gewoon een active repeater die doet niets anders als binnenkomende data van een poort forwarden over alle poorten.
Wel is het zo dat tussen twee hubs of routers vaak een crosslink nodig is,daar gebruikt men dus vaak de uplink poort voor omdat die al gecrossed is en je dan dus gewoon een straight thru kabel kunt gebruiken.
Amen.

Verwijderd

Oh en justice friends voordat je gaat flamen zal ik er eerst maar eens zeker van zijn dat je zelf goede antwoorden geeft 99% van de reply's die jij geeft in deze post is complete onzin.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, aan die post van GaMeOvEr heb ik nou wat :)
Tnx, dan weet ik tenminste dat ik die 3 pcmcia kaartjes kan verkopen :P

Iemand interesse? Xircom Realport RE10, Netgear FA410TX en een 3Com Megahertz ;)

• procyon
GaMeOvEr, zou je het mij even uit kunnen leggen?

Ik kan nl niet begrijpen dat er een interface (als isa/pci) gemaakt is die niet meer als 1MB/s kan overpompen..
volgens mijn rekensommetje doet een oude ISA interface: 16MB/s. (8.33MHz, 16 bits)
dus..

• procyon
GaMeOooovEr, reageer ff, ik ben benieuwd :D

• damswer
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 07:30

damswer

mSW - LU since 2005

Ik heb precies hetzelfde probleem. Als ik van pc naar pc ga dan loopt alles super lekker. Ga ik echter naar m'n laptop dan haal ik ook deze snelheden.

Alles zit op een 100mbit switch, en in m'n lap zit een xircom cardbus rbem56g. Dus 32 bits volgens mij, neemt iig alle2 m'n sloten in beslag.

Ook al verschillende opties aan en uit gezet maar niets blijkt te helpen. En zowel de switch als de card geven aan dat ie op 100mbit staat.

Met crosscable precies hetzelfde probleem.
Geprobeerde Os: Win98SE, 2000server en XP

Echt niemand een idee voor de rest?

-== PC ^ PSP ^ VITA ^ PS2/3/4 ^ N/3DS ^ GAMECUBE ^ S/NES ^ AMIGA ^IPAQ ^ IOS ^ANDROID ^ XB360/ONE ==-

Verwijderd

Topicstarter
Is er nou iemand die er precies weet hoe het inmekaar zit? Dat verhaal van PC-Card en Cardbus leek me logisch, maar als er nu weer gezegd wordt dat het probleem bij sommige mensen blijft weet ik het niet meer...Voordat ik straks zo'n Cardbus kaart gekocht heb wil ik weten of het helpt :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

<ik heb niet alles gelezen>

Moet het persé aan de hardware liggen? Heb je is een keer in dos geprobeerd iets te kopieëren? (NET start ect..)

Volgens mij kan je 'net.exe' ook dingen laten meten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch nog maar eens wat searh engines erop los gelaten:

------8< Knip >8------

http://www.inesinc.com/faq.htm

Q: What's the difference between PCMCIA, PC-Card and CardBus?
A: PC-Card and PCMCIA are synonyms. PC-Card is the new term for PCMCIA card. More information regarding the PCMCIA standard can also be found at http://www.pcmcia.org.

CardBus is the 'next generation' of PCMCIA. Basically, CardBus is a multiplexed version of the PCI bus. This includes features like DMA and 32 bit transfer (on a multiplexed 16 bit data bus) capability. The CardBus is backwards compatible, so any card that complies to the PCMCIA standard can be used in a CardBus drive.
A CardBus compliant card can not be used in a PCMCIA standard compliant drive.

------8< Knip >8------

http://www.extremetech.com/article/0,3396,apn%253D3%2526s%253D200%2526a%253D1067%2526app%253D1%2526ap%253D2,00.asp

...and PC card adapters for notebook PCs (be aware that 10/100Mbit/sec PC Card Ethernet adapters require notebooks with CardBus slots, which perform similar to PCI, whereas standard PCMCIA slots perform similar to the older ISA bus, and would not support 100Mbit/sec cards. Most notebooks for the past three years have CardBus slots).

------8< Knip >8------

http://www.pc-card.com/faq.htm

What is the throughput of the PC Card interface?
Theoretical maximums are as follows:
CardBus (32 bit burst mode)
* Byte mode: 33 Mbytes/sec
* Word mode: 66 Mbytes/sec
* DWord mode: 132 Mbytes/sec

16-bit Memory Transfers (100 ns Minimum cycle)
* Byte mode: 10 Mbytes/sec
* Word mode: 20 Mbytes/sec

16-bit I/O Transfers (255 ns Minimum cycle)
* Byte mode: 3.92 Mbytes/sec
* Word mode: 7.84 Mbytes/sec

Please note that actual throughput may be substantially less than the theoretical maximums of the interface.

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft me wel veel moeite gekost, maar ik heb 's een andere pc (oud bakkie) aan de kabel van m'n laptop gehangen. En wat blijft: 3 meg/sec is het resultaat. Die snelheid komt eerder door de trage harddisk :) Maar het ligt in ieder geval niet aan de switch zelf, maar dus toch aan het netwerkkaartje.
Pagina: 1