Geluids reactie vertraagd met mandrake 8.0

Pagina: 1
Acties:

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:01
Hoi,

Mandrake werkt op zich prima, alleen het geluid is wat een probleem. Ik heb dus een isa soundblaster 16. Bij spellen doe ik b.v. een keuze, en het bijbehorende geluid hoor ik pas 1 a 2 seconden later, nadat de hardeschijf even is aangesproken. Eerst dacht ik dat het aan de meegeleverde bastille firewall lag, maar dat blijkt dus niets uit te maken. Het vreemde is dat het geluid soms wel op tijd reageert, terwijl ik dan niet iets speciaals doe/ heb gedaan.
De enige veranderingen die ik heb aangebracht zijn het installeren van de nvidia linux drivers, het installeren van opera 5.0(werken allebei prima) en een theme van kde.themes.org.
Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb ook het idee dat de geluiden die bij het thema horen wel op tijd reageren. De naam van het thema weet ik zo niet uit mijn hoofd, ik zit nu op mijn werk.

Atari portfolio Dos 2.11

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Waarschijnlijk zijn de geluiden die je wel op tijd hoort al gebufferd. De vertraagde geluiden komen dan (gok ik) door arts, het audiosysteem van KDE, dat wat tijd nodig heeft om dat geluid te laden en ertussen te mixen. Ik heb het ook als ik voor de eerste keer in een Konsole op <TAB> druk, dan laat de piep even op zich wachten. De tweede keer heeft hij het geluid al in het geheugen en gaat het wel bijna direct.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Xanax959
Was dat maar waar, het geluid is consequent vertraagd, b.v. in het spelletje ltris, (tetris) start je op met een optiescherm, kun je kiezen uit moeilijkheidsgraad e.d., bij elke optie die je kiest hoort een geluidje, dat ik dus steeds met 1 seconde vertraging hoor. Maar niet altijd, :?
soms gaat het ook goed, en dat is nu het frustrerende, ik weet niet onder welke omstandigheden het geluid goed werkt, en wanneer niet.... |:(

Atari portfolio Dos 2.11

• Xanax959
Ben er dus achter dat het inderdaad aan de audioserver van kde ligt. (arts) Als ik die zo instel dat ie niet opstart met kde, heb ik geen leuke geluidjes meer als ik een venster sluit, maar reageren de geluiden van spellen weer perfect. Nu de oplossing vinden om arts weer gewoon te kunnen laten draaien, en spelletjes te kunnen doen...

Atari portfolio Dos 2.11

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Start artsd eens met de artswrapper. Die start als root, zet dan de priority op real-time en draait artsd als user. Dit zou je probleem moeten verhelpen. Voor meer informatie zie de (KDE)helppagina voor artswrapper. Een quote die ik uit een andere pagina haal:
[...] Have aRts buffer more by starting the KControl, and moving to the Sound group, and Soundserver section, then increasing the response time. 348ms is usually sufficient for most computers. You may also consider running the soundserver with real-time priority if setting the response time doesn't help. Be aware that this can cause your system to lock-up.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Xanax959
Ok, bedankt voor de suggestie, ik ben nu op mijn werk, maar ik zal zo snel mogelijk thuis proberen of bovenstaande werkt. Ik laat hier nog wel weten hoe het gegaan is.

Atari portfolio Dos 2.11

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
zeem here, bij Licq ben je een berichtje aan het lezen, begint ie te o-oh'en :(

• Xanax959
Ik heb je suggestie geprobeerd, werkt helaas niet.
De artsd server houdt de boel een tijdje bezet, gebeurt er niets, dan gaat ie na een seconde of 60 op standby (zoiets)
Dan werken de geluiden van spellen weer prima, reageren perfect. Sluit ik dan weer een venstertje, waar in mijn huidige theme een geluidje bij hoort, dan wordt arts weer "wakker" en laat met enige vertraging het geluid horen.
Als ik dus in linux bezig ben, en besluit een spelletje te spelen, moet ik een minuut wachten. Nu dus eerst maar het arts gebeuren uitgeschakeld. :(

Atari portfolio Dos 2.11

• Xanax959
ehhh, als ik te ongeduldig ben, zeg het maar....
^ schop

Atari portfolio Dos 2.11

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 11 oktober 2001 12:55 schreef Xanax het volgende:
Ik heb je suggestie geprobeerd, werkt helaas niet.
De artsd server houdt de boel een tijdje bezet, gebeurt er niets, dan gaat ie na een seconde of 60 op standby (zoiets)
Hmm, nog geen oplossing dus. Je kunt overigens de tijd waarna hij in stand-by gaat instellen. Ik neem aan dat ook het veranderen van je buffer niet hielp? Dat zou voor de reactiesnelheid bij nieuwe geluiden niet uit moeten maken, maar je weet maar nooit...

* odysseus vraagt zich af wat dit in hemelsnaam kan zijn...

• Xanax959
Bovenstaande heb ik geprobeerd, standby tijd verkorten is een goed idee, maar dan krijg ik weer allerlei vertragingen, maar dan bij venstertje openen/ sluiten e.d.
Zou het aan mijn hardware liggen? 512 Mb is misschien een beetje overkill.....
Ik had al allerlei op de achtergrond draaiende dingen uitgeschakeld, maar dat hielp ook niet. Ik heb deze mandrake versie ook op mijn oude computer gehad, een pentium 1 166@200, met 64 Mb RAM, maar ik kan mij niet herinneren of het met die computer goed ging...
Nou ja, ik blijf het proberen, als ik eraan toe kom, het is niet een gigantisch probleem, maar ik heb graag alles goed werken, eens komt de dag dat ik windoze er lekker af kan gooien :)

Atari portfolio Dos 2.11

Pagina: 1