Inkoopsprijzen Hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shook
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
kan iemand mij een idee geven van de inkoopsprijzen van verschillende hardware soorten? Wat voor % winst maken de meeste bedrijven op mamabordjes, procjes, muizen e.d.
Thanxs alvast!!!

Verwijderd

Wil je voor je zelf beginnen ?

• Shook
hahahahaha, nope, maar krijg misschien mogelijkheden :)

Verwijderd

Hoe bedoel je ?

Je kunt een partij hardware kopen voor een mooie prijs?

• Tinto
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
De marges verschillen enorm en zijn afhankelijk van het product, het volume, de leverancier en ga zo maar door. Er is niet echt een eenduidig antwoord op te geven.

Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 17:56 schreef mboots het volgende:
De marges verschillen enorm en zijn afhankelijk van het product, het volume, de leverancier en ga zo maar door. Er is niet echt een eenduidig antwoord op te geven.
Inderdaad je was me voor.

Maar vergeet niet de mate van garantie afhandelingen.

En meer van dit soort dingen.

Dit is voor de eindgebruiker erg belangerijk maar drukt de kosten zeker niet.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Op geheugen zitten tegenwoordig zwaar lage marges denk ik. Misschien 10-20% vanaf fabriek ofzo maar dat weet ik ook niet.
Ik weet wel groothandelsprijzen :)

Verwijderd

gemiddeld 15%.. computer hardware markt is zwaar ziek, concurrentie maakt elkaar kapot met de prijzen en de consument in nederland gaat 9 vande 10 keer voor het goedkoopste product..

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Geheugen (512MB) zie ik bij de groothandel (Vito) a 104,13 (inc. btw) tegen 107,00 bij de pricewatch, dus dat verschilt weinig.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:26
Gemiddeld idd zo'n 15%, bij bijvoorbeeld muizen enzo loopt dat op tot 25 à 30% en bij bijv. processoren en geheugen tot 5% of zelf 0%...

• Shook
Aha, nou dan is me alles een beetje duidelijker geworden. Jammer dat die marges niet zo groot zijn voor sommige producten, maar goed, het is nou eenmaal niet anders. Iedereen bedankt ;)

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Op maandag 08 oktober 2001 18:43 schreef rrainman het volgende:
gemiddeld 15%.. computer hardware markt is zwaar ziek, concurrentie maakt elkaar kapot met de prijzen en de consument in nederland gaat 9 vande 10 keer voor het goedkoopste product..
Je bent zeker een hardware-verkoper? ;) Ik vind dat nogal gezonde marges hoor. tussen de 10 en 15 procent gemiddeld. Er zijn genoeg bedrijfstakken waar er voor dat soort marges misdaden begaan moeten worden. (denk bv. aan de aannemerij, 5% wordt bijna nooit gehaald)

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
Alleen bouwt een aannemer een gebouw van 10 miljoen en verkoop ik een dimmetje van 49 gulden....

Verwijderd

5% blijft 5% van een miljoen, of 50,- ook een aannemer moet garantie en nazorg leveren.
Ik zit in de grafische sector en 10% is echt redelijk normaal.
Sorry, beetje "off topic" denk ik.

• Killkees

Killkees

Op dinsdag 09 oktober 2001 18:43 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
Alleen bouwt een aannemer een gebouw van 10 miljoen en verkoop ik een dimmetje van 49 gulden....
Is inderdaad nogal een kromme redenering :?

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:41 schreef Killkees het volgende:

[..]

Je bent zeker een hardware-verkoper? ;) Ik vind dat nogal gezonde marges hoor. tussen de 10 en 15 procent gemiddeld. Er zijn genoeg bedrijfstakken waar er voor dat soort marges misdaden begaan moeten worden. (denk bv. aan de aannemerij, 5% wordt bijna nooit gehaald)
Ik ben inderdaad hardware verkoper ja. Tegenwoordig bij een distri en ik kan je zeggen dat daar de marge van 15% vrijwel NOOIT gehaald wordt.. pffff komt nog niet eens in de buurt, dus 15% is dan redelijk goed ja. Maar als je de andere kant van de markt gaat bekijken, de hardwareverkopertjes aan consumenten, die pakken gemiddeld 15%. En aangezien er een aantal bij zijn die op de goed lopende producten geen 5% maar enkele harde guldens zetten, dan maken die de markt aardig kapot ja. Dat soort bedrijven verkopen een Duron 1Ghz voor 200,00 terwijl ze hem inkopen voor 195. En dat soort bedrijven zijn ook de bedrijven waar je meestal 25piek gemiddeld meer betaald voor een standaard toetsenbord.

Overigens: 5% van een miljoen is wel ff wat anders als 5% van 50 piek, ook al is het dan hetzelfde percentage.

• Killkees

Killkees

Op woensdag 10 oktober 2001 20:01 schreef rrainman het volgende:

[..]

Ik ben inderdaad hardware verkoper ja. Tegenwoordig bij een distri en ik kan je zeggen dat daar de marge van 15% vrijwel NOOIT gehaald wordt.. pffff komt nog niet eens in de buurt, dus 15% is dan redelijk goed ja. Maar als je de andere kant van de markt gaat bekijken, de hardwareverkopertjes aan consumenten, die pakken gemiddeld 15%. En aangezien er een aantal bij zijn die op de goed lopende producten geen 5% maar enkele harde guldens zetten, dan maken die de markt aardig kapot ja. Dat soort bedrijven verkopen een Duron 1Ghz voor 200,00 terwijl ze hem inkopen voor 195. En dat soort bedrijven zijn ook de bedrijven waar je meestal 25piek gemiddeld meer betaald voor een standaard toetsenbord.

Overigens: 5% van een miljoen is wel ff wat anders als 5% van 50 piek, ook al is het dan hetzelfde percentage.
Natuurlijk zijn dat andere bedragen, maar dat maakt voor dit verhaal toch niets uit? Een aannemer (om maar ff, offtopic, bij het voorbeeld te blijven) krijgt te maken met gigantisch hogere kosten. Bijv: hogere personeelskosten (meer mensen aan het werk), rente (bijvoorbeeld door het voorschieten van delen van het bovenstaande bedrag aan onderaannemers), kapitaalintensieve bewerkingen (huren van machines e.d.), etc.
Het gaat er niet om dat ik je geen 15% gun ofzo ;) , maar je doet net of dit zo gigaaaantisch laag is. Terwijl dit toch behoorlijk hoge percentages zijn. (ik ben het wel met je eens dat je met de opbrengst van een gebouw van 10 miljoen makkelijker ff kunt leven dan van die van een videokaartje, hoewel deze redenering natuurlijk wel kort door de bocht is.

Verwijderd

Dan heb je een verkeerde klantenset :)
Er zijn genoeg bedrijven die op hetzelfde product 20-30% scoren. En dan verkopen ze niet eens aan particulieren.

En helaas hebben de distri's in Nederland hun functie nooit begrepen. Ligt niet aan jou, maar aan je management :)

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

In de hardware branche wordt van detailist naar particulier vaak de 10% niet gehaald, teminste de bedrijven met scherpe prijzen. De groothandel zit vaak wel op een marge van 25 a 30%.

In de aannemerij en dan heb ik het niet over grote bedrijven maar de kleinere worden grote bedragen verdiend, hier kunnen de marges oplopen tot meer dan 50%. (En de mogelijkheid tot veel zwarte verdiensten)

Zeker als klussen aangenomen worden en niet in uren tarief worden gedaan dan wordt hier flink verdiend.

off-topic

Detailisten:
Groente en fruit +/-80% marge
Slagerij +/-40% marge

off-topic

Heb zelf met al deze handel te maken of gehad dus ik weet wat voor marges hier in omgaan.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

Verwijderd

Als hardwareboer hanteer ik een marge van 20% bruto. Anders zijn de kosten niet te verantwoorden en moet de klant maar naar de Aldi of Lidl gaan.

Dus stel een DIMM kost fl. 100,= inkoop (ex b.t.w.) dan betaald een klant fl. 120,= ex. b.t.w.

Voor bijv. monitoren hanteer ik een andere marge omdat de garantie daar door een andere firma wordt afgehandeld.

Over de prijs is bij mij niet te onderhandelen, mijn schoorsteen moet ook roken. Van de andere kant krijgen mijn klanten ook de beloofde support.

En dat tot nu toe tot volle tevredenheid.

Een klant wil trouwens niet per defenitie het goedkoopste spul, een klant wil geholpen worden en maatwerk geleverd hebben. Weet je als klant wat je wil, dan kan shoppen je een hoop geld schelen. Nadeel van shoppen is als je support wil je waarschijnlijk bij verschillende partijen je garantie moet gaan claimen. Dan ben je je paar tientjes voordeel al weer gauw kwijt. ;)

• Killkees

Killkees

Op donderdag 11 oktober 2001 13:00 schreef Rocky het volgende:
In de hardware branche wordt van detailist naar particulier vaak de 10% niet gehaald, teminste de bedrijven met scherpe prijzen. De groothandel zit vaak wel op een marge van 25 a 30%.

In de aannemerij en dan heb ik het niet over grote bedrijven maar de kleinere worden grote bedragen verdiend, hier kunnen de marges oplopen tot meer dan 50%. (En de mogelijkheid tot veel zwarte verdiensten)

Zeker als klussen aangenomen worden en niet in uren tarief worden gedaan dan wordt hier flink verdiend.
Een beetje wishful thinking hoor...Het gaat nu heel erg goed in de aannemerij, dus de kleinere beunhazen verdienen inderdaad best lekker. Maar die 50% wordt echt niet vaak gehaald hoor, en als die gehaald wordt dan is het al helemaal geen usance. (Ja natuurlijk kun je met zwart bij beunen flink verdienen, maar dat kan in de computerhandel ook; dat wordt hier ff buiten beschouwing gelaten)

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Op donderdag 11 oktober 2001 14:30 schreef Killkees het volgende:

[..]

Een beetje wishful thinking hoor...Het gaat nu heel erg goed in de aannemerij, dus de kleinere beunhazen verdienen inderdaad best lekker. Maar die 50% wordt echt niet vaak gehaald hoor, en als die gehaald wordt dan is het al helemaal geen usance. (Ja natuurlijk kun je met zwart bij beunen flink verdienen, maar dat kan in de computerhandel ook; dat wordt hier ff buiten beschouwing gelaten)
Goede aannemers bedrijven en dan bedoel ik geen beunhazen verdienen de laatste 20 jaar al goed hun brood in de aannemerij en heeft niks met de huidige tijd te maken. Hierbij zeg ik ook niet dat zij hun inkomen goed maken met zwart beunen maar dat klanten dit graag zelf ook willen.

En die 50% is gewoon een realistisch getal voor bedrijven die goed werk afleveren.(Mijn halve familie zit in deze branche, dus weet echt wel wat ik zeg) Dit gaat dan vooral over de onderhouds aannemers en schilders ed.

We raken echter wel erg off-topic nu *D

On-topic:

Neemt nog steeds niet weg dat de marges in de pc detailhandel over het algemeen erg laag zijn en dit wou de topic starter uiteindelijk weten.

Inkoop voorbeelden:

HDD U100/72 61.4 Maxtor 366,00
HDD U100/72 20.5 IBM 60GXP 209,00
AMD Thunderbird 1400 266FSB 295,00
Intel P4 2.0 Box Without Mem 1.453,00 (S478)

Dit zijn prijzen Excl. 19% BTW en van de prijslijst van deze week. Vergelijk dit maar eens met de Price watch.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 11:18 schreef Killkees het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn dat andere bedragen, maar dat maakt voor dit verhaal toch niets uit? Een aannemer (om maar ff, offtopic, bij het voorbeeld te blijven) krijgt te maken met gigantisch hogere kosten. Bijv: hogere personeelskosten (meer mensen aan het werk), rente (bijvoorbeeld door het voorschieten van delen van het bovenstaande bedrag aan onderaannemers), kapitaalintensieve bewerkingen (huren van machines e.d.), etc.
Het gaat er niet om dat ik je geen 15% gun ofzo ;) , maar je doet net of dit zo gigaaaantisch laag is. Terwijl dit toch behoorlijk hoge percentages zijn. (ik ben het wel met je eens dat je met de opbrengst van een gebouw van 10 miljoen makkelijker ff kunt leven dan van die van een videokaartje, hoewel deze redenering natuurlijk wel kort door de bocht is.
mwah ok, ik ben niet geheel op de hoogte van de kosten die een aannemer maakt, dus vergeef me dat ik daar een verkeerde inschatting gemaakt heb :) Anyways, het kan kort door de bocht zijn maar volgens mij hou je ook ietsjes meer pingels over bij zulke bedragen. Ik ben overigens al bijna een halfjaar niet meer werkzaam in de detailhandelmarkt, ik sprak ook meer uit mijn ervaring van de tijd dat ik er wel in werkte ( denk niet dat het veel veranderd is, maargoed) Ben nu meer business-to-business bezig, compleet andere markt :) (merken sponsoren veel meer) Maar ik heb 15% nooit echt veel gevonden als je ziet dat er in andere (eerder in deze draad genoemde) markten de marge ietwat hoger is... En 15% in de pcmarkt is aardig ja, dat ontken ik zeker niet.

• Skeleton353
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Op maandag 08 oktober 2001 19:06 schreef Arzie het volgende:
Gemiddeld idd zo'n 15%, bij bijvoorbeeld muizen enzo loopt dat op tot 25 à 30% en bij bijv. processoren en geheugen tot 5% of zelf 0%...
Ik verkoop zelf ook PC-HArdware , en als ik de concurrentie wil volgen, moet ik verkopen met een maximum winst van 1% tot 5%
En dit is de pure waarheid.
Op duurdere onderdelen (vb monitors en de duurste 3D kaarten), halen we zelden de 5% winstmarge
Sommige GROTE winkels (vooral ketens, ja zelfs grootwarenhuizen) hebben soms zelfs nog lagere prijzen dan mijn "inkoopprijs".
Hoe komt dit ? zij kopen in het groot aan, en zij manipuleren voor een deel de groothandel.

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 22:45 schreef skeletonman het volgende:

[..]

Ik verkoop zelf ook PC-HArdware , en als ik de concurrentie wil volgen, moet ik verkopen met een maximum winst van 1% tot 5%
En dit is de pure waarheid.
Op duurdere onderdelen (vb monitors en de duurste 3D kaarten), halen we zelden de 5% winstmarge
Sommige GROTE winkels (vooral ketens, ja zelfs grootwarenhuizen) hebben soms zelfs nog lagere prijzen dan mijn "inkoopprijs".
Hoe komt dit ? zij kopen in het groot aan, en zij manipuleren voor een deel de groothandel.
juist, dat is ook mijn point.. En hoe het kan dat grote bedrijven nog lager met de prijzen zitten??? Denk je dat Mycom of Paradigit of noem maar op per stuk inkopen?? Nee hoor, die kopen per pallet in, per vrachtwagen zelfs als ze weten dat ze het kwijt kunnen. En hoe meer je koopt hoe beter de prijs en dus ook de verkoopprijs... zo werkt dozenschuiven :)

• Killkees

Killkees

Op donderdag 11 oktober 2001 16:32 schreef Rocky het volgende:

[..]

Goede aannemers bedrijven en dan bedoel ik geen beunhazen verdienen de laatste 20 jaar al goed hun brood in de aannemerij en heeft niks met de huidige tijd te maken. Hierbij zeg ik ook niet dat zij hun inkomen goed maken met zwart beunen maar dat klanten dit graag zelf ook willen.

En die 50% is gewoon een realistisch getal voor bedrijven die goed werk afleveren.(Mijn halve familie zit in deze branche, dus weet echt wel wat ik zeg) Dit gaat dan vooral over de onderhouds aannemers en schilders ed.

We raken echter wel erg off-topic nu *D

On-topic:

blah (hoewel zeer nuttig ;)
Off-topic
Nu heb je het wel over een aparte "tak van sport". Deze bedrijfjes maken maar een klein deel uit van de totale branche. Moet je voor de grap maar eens in jaarverslagen kijken van heijmans, kvws, (vooral IBC is leuk, nog geen 1% marge) Deze bedrijven hebben niet alleen onderhoudsdiensten, maar ook nieuwbouw, utiliteitsbouw,enz. Dit geeft, mijns inziens, een realistischer beeld van de beroepsgroep dan een enkel schildersbedrijf of onderhoudsbedrijf.
Toevallig zit mijn familie (vader) ook in die business, en wil ik daar later ook in stappen.
( www.debonthvanhulten.nl )

Verwijderd

Ik werk bij Dunnet Computers -:)))
wat wil je exact weten -:)))

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Marges lopen nogal uit een zoals al gezegd is verschild erg per product..

Wil je mee met de "internetprijzen" kom je bij producten zoals cpu's en videokaarten uit op +/- kostprijs (marge 0% dus)

ff voorbeeld

TB1400 280 ex. inkoop -- 319 (T.net PW)
PIV 2000 1497 ex. inkoop -- 1649 (T.net PW)
V8200 836 ex. inkoop -- 929 (T.net PW)

Op dit moment zit op SDR RAM weer een beetje marge.

256MB PC133 35 ex. inkoop -- 55 (T.net PW)

Op monitoren e.d. zit wel een redelijk marge, de service wordt ook vaak gedaan door de fabrikant zelf of een service bedrijf, dat scheeld ook...

Waar je ook rekening mee moet houden zijn de verzendkosten. Meestal is het zo dat je voor 5k ex. moet bestellen anders betaal je ook nog eens verzendkosten. Moet je dan een paar cpu's bestellen dan kun je ook nog wel eens toe moeten leggen....

En dan maar hopen dat er ding niet stuk gaat anders zit je daar weer mee (terug sturen naar distri, kost je ook zo 15 piek en terug naar klant weer 15 piek)

edit:

gemiddeld mag je blij zijn met een marge van 6-10% over de totaal omzet

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Verwijderd

HDD 80GB is 350 piek de disken die kleiner zijn zijn goedkoper.
512MB PC133 91 piek
256 PC133 42 piek
128 PC133 24 piek
15000RPM seagate 18,4GB 747 piek

Niet duur dus de groothandel voor mij dan. :)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:37

Tjark

DON'T PANIC

Eigen ervaringen: als ik iets inkoop zit ik meestal rond de laagste prijs van pricewatch, dus als ik het door zou moeten verkopen is er weinig winst.
Je kunt pas een beetje marge halen als je groter inkoopt, dwz 10-25 stuks, maar die haal ik niet :)
Het grote voordeel voor mij is dat ik dan niet het spul uit lutjebroek-verweggistan hoef te halen/laten bezorgen, maar hier in de buurt.

in de pc business: marge = groot inkopen (maar dan moet je het wel weg kunnen zetten).

*insert signature here

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:17
Op dinsdag 09 oktober 2001 17:41 schreef Killkees het volgende:

[..]

Zelfs die 5% is veel te veel als je ziet wat voor prutswerk er af en toe wordt afgeleverd.

• Killkees

Killkees

Op vrijdag 12 oktober 2001 15:21 schreef sverzijl het volgende:

[..]

Zelfs die 5% is veel te veel als je ziet wat voor prutswerk er af en toe wordt afgeleverd.
Lekker opbouwend....
Tsja, je krijgt de kwaliteit waarvoor je betaald

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[b]Op vrijdag 12 oktober 2001 15:18 schreef Je kunt pas een beetje marge halen als je groter inkoopt, dwz 10-25 stuks,
Dan heb je het over videokaarten, monitoren e.d. als je 10-25 stuks van een soort cpu, geheugen of hd (of nog minder cdroms ofzo) koopt scheeld het nog niets erg veel (paar gulden) en die prijzen die dan gelden; >10 van 1 type videokaart; krijg je ook wel als je "goede" klant bent bij 1 distri...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:17
Op vrijdag 12 oktober 2001 18:07 schreef Killkees het volgende:

[..]

Lekker opbouwend....
Tsja, je krijgt de kwaliteit waarvoor je betaald
Tja, teveel problemen om me heen gezien met (overigens veel te dure) aannemers dat ik absoluut geen hoge pet van ze op heb. Daar :r ik op.

• eagle
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 21:19

eagle

-beast

Leuk al die marge,s maar houd er hier wel iemand rekening met omloopsnelheid en rendement op geinvesteerd vermogen dit is namelijk onlosmakelijk met marge verbonden. :7

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 13:30 schreef eagle het volgende:
Leuk al die marge,s maar houd er hier wel iemand rekening met omloopsnelheid en rendement op geinvesteerd vermogen dit is namelijk onlosmakelijk met marge verbonden. :7
Rendement op geinvesteerd vermogen??? Als je daar over begint bij de gemiddelde detaillist, denkt ie dat je gek bent.

• eagle
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 21:19

eagle

-beast

nou ja in detaillistentaal(scrabble :P ) dan maar: "dan kun je je geld beter op de bank zetten". >:)
Pagina: 1