Ik vind dat hele XML gedoe toch wel een mooi iets. Ik wil het dan ook als template engine gebruiken. Maar hoe pak ik dit het beste aan, zodat het op zoveel mogelijk platforms/omgevingen kan draaien. Ik wil dus met PHP de XML genereren en daarna dmv een server-side programma de transformatie via XSL doen. Zijn hier stand alone programma's voor zodat ik bijvoorbeeld een exec() call kan doen en de output echo'en??
Dat zouden meer mensen moeten inzienOrphix: Ik vind dat hele XML gedoe toch wel een mooi iets.
Dat vind ik ook een uitstekend ideeIk wil het dan ook als template engine gebruiken.
PHP heeft zelf al XSL support. freak007 heeft hierover een kleine tutorial gemaakt. Java heeft ook uitstekende XSL support. Je moet dan wel een recente VM beschikbaar hebben op de server. Ook is er een C++ versies van Xalan (de XSL engine voor Java). Alles is dus mogelijkMaar hoe pak ik dit het beste aan, zodat het op zoveel mogelijk platforms/omgevingen kan draaien.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Bedankt voor de info. Ik ging er eigenlijk vanuit dat nog maar weinig hosters php+xml ondersteunen, maar iig WideXS ondersteund het al, en er zullen vast meer zijn. Ik denk dat het me daarmee wel gaat lukken.
Mijn tutorial: http://rense.nl.nu/tutorial/php_xslt.htmlOp maandag 08 oktober 2001 19:54 schreef Orphix het volgende:
Bedankt voor de info. Ik ging er eigenlijk vanuit dat nog maar weinig hosters php+xml ondersteunen, maar iig WideXS ondersteund het al, en er zullen vast meer zijn. Ik denk dat het me daarmee wel gaat lukken.
zoals je daar kan lezen moet je in PHP ook de sablot module meecompileren, anders kan je nog geen gebruik maken van de xslt functies.
ps. Er is een grote kans dat XSLT ondersteuning voor PHP veel beter gaat worden. Ze zijn van plan om niet standaard Sabletron als parser te gebruiken, maar een parser die je zelf aan mag geven
Uhm ja, moeten we daar blij mee zijn?? Zolang de interface hetzelfde blijft vind ik het best, maar ik hoop niet dat je hetzelfde krijgt als bij de databases, want dan is je portabiliteit snel voorbij...Op dinsdag 09 oktober 2001 00:05 schreef freak007 het volgende:
ps. Er is een grote kans dat XSLT ondersteuning voor PHP veel beter gaat worden. Ze zijn van plan om niet standaard Sabletron als parser te gebruiken, maar een parser die je zelf aan mag geven
Verwijderd
xsl != xmlOp maandag 08 oktober 2001 19:21 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Dat zouden meer mensen moeten inzien.
xml is niet nieuw, maar wel behoorlijk zinloos. gebruik dan latex!
PHP heeft zelf al XSL support. freak007 heeft hierover een kleine tutorial gemaakt. Java heeft ook uitstekende XSL support. Je moet dan wel een recente VM beschikbaar hebben op de server. Ook is er een C++ versies van Xalan (de XSL engine voor Java). Alles is dus mogelijk.
xml is een methode om data te ordenen, en om deze tussen verschillende proggies te delen. Meer dan 3 jaar geleden was xml de toekomst, maar nu blijkt dat het nogal overbodig is, gezien de mogelijkheden die we al hebben.
* tomato is mbravenboer al naar bed, tomato wacht vol spanning op een reactieOp dinsdag 09 oktober 2001 02:04 schreef joska het volgende:
xsl != xml
xml is een methode om data te ordenen, en om deze tussen verschillende proggies te delen. Meer dan 3 jaar geleden was xml de toekomst, maar nu blijkt dat het nogal overbodig is, gezien de mogelijkheden die we al hebben.
Joska: Ik denk niet dat je mbravenboer veel hoeft te vertellen over XML en zeker niet over XML en XSL(T).
Je hebt gelijk dat XML geen heilige allesoplosser is (dat zouden trouwens ook meer mensen in moeten zien), maar zeker voor dit doel zijn XML en XSLT imho perfect geschikt.
Da's idd. wel te hopen, anders moet je daar ook nog weer een tussenliggende layer voor makenOp dinsdag 09 oktober 2001 01:47 schreef Orphix het volgende:
Uhm ja, moeten we daar blij mee zijn?? Zolang de interface hetzelfde blijft vind ik het best, maar ik hoop niet dat je hetzelfde krijgt als bij de databases, want dan is je portabiliteit snel voorbij...
Die reactie is inderdaad nodigtomato: * mbravenboer is mbravenboer al naar bed, tomato wacht vol spanning op een reactie
Hehejoska: xsl != xml
Overigens is XSL wel XML
XSL is trouwens een taal om XML documenten te transformeren naar een willekeurig ander formaat (bijvoorbeeld LaTeX
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
'k heb eens effe gekeken op de site van ze, maar datgene wat met LaTeX kan, kan volgens mij ook net zo makkelijk de Formatting Objects. Alleen zijn daar nu nog geen beschaafde parsers voorOp dinsdag 09 oktober 2001 22:28 schreef mbravenboer een verhaaltje om te bewijzen dat ie XML goeroe is:
![]()
Welke mogelijkheden hebben we volgens jou dan die XML overbodig maken? Zie ik ergens LaTeX staan? LaTeX is een uitermate ongestructureerde taal en bovendien totaal niet gericht op het structuren van data. LaTeX is prachtig, maar heeft helemaal niets met XML te maken.
Mwah... LaTeX is wel een ander systeem dan FO denk ik. LaTeX is in feite een typesetting omgeving die je kan gebruiken als zeer krachtige tekstverwerker, die vooral uitmuntende capaciteiten op het gebied van layout en wiskundige formules heeft. Je tikt je documenten in als source, met codes er tussendoor. Deze codes geven ook min of meer een betekenis aan onderdelen (vergelijkbaar met HTML) waardoor je minder direct met de opmaak van de documenten te maken hebt.freak007: 'k heb eens effe gekeken op de site van ze, maar datgene wat met LaTeX kan, kan volgens mij ook net zo makkelijk de Formatting Objects. Alleen zijn daar nu nog geen beschaafde parsers voor
LaTeX wordt enorm veel gebruikt in de wetenschappelijke wereld. Als je een artikel inlevert in MS Word formaat krijg je het in de informatica wereld toch echt teruggestuurd
OK, ik zeg niets meerOp woensdag 10 oktober 2001 07:25 schreef mbravenboer het volgende:...
Pagina: 1