Toon posts:

CMOS checksum error

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een mobo waar ik het merk niet van weet, met een P90 proc erop. Op dit mobo zit geen batterij meer, dus ik krijg iedere keer een CMOS checksum error - defaults loaded en daarna CMOS battery failed.

Nu heb ik 2 AAA batterijen serieel geschakeld en die aangesloten op het moederbord, hier loopt 3,15V doorheen, maar ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding. Ik ben vrij nieuw met het knutselen aan computer, maar zou toch iemand me kunnen helpen?!

Alvast bedankt!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu die 2 AAA batterijen vervangen door een oude batterij van een ander moederbord, daar zat nog bijna 2V op, in het begin deed de computer helemaal niks, toen ik vervolgens de batterij loshaalde deed ie het wel weer, maar nog steeds met:

CMOS checksum error
CMOS battery failed

Toen ik de batterij er weer aanhing deed het wel, maar ook weer met dezelfde foutmeldingen.

Op dat moederbord zit een Intel chipset, met een socket7.

Kan iemand me helpen, ik zit klem!!

Verwijderd

Topicstarter
Is er dan niemand die mij kan/wil helpen?

Nou dan maar ff een plaatje nog van het mobo, misschien dat iemand mij kan vertellen welk mobo dit is, zodat ik zelf wat meer erover kan vinden.

Afbeeldingslocatie: http://www.3bier.com/~roel/mobo1.jpg

De batterij die ik nu heb is dus via die groene kabeltjes verbonden met het mobo.

Verwijderd

Kijk maar eens op www.wimsbios.com
daar vindt je alles over biossen en dus ook over moederborden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik heb moederbord kunnen achterhalen, een van het type 430FX, door PCPARTNER. Ik heb daar een geupdate bios gedownload en die geflashed, maar dat hielp ook niks.

Nu hoor ik net van iemand dat 3.13V (de serieel geschakelde penlites) misschien te weinig is. Hoeveel Volt moet er dan op?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
ik dacht dat dat een 4.5V knoopcel was.. Heb je de oude batterij niet meer? Daar staat het namelijk op.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb de oude batterij niet meer, zat er niet op toen ik het mobo kreeg. Ik heb er nu een 3V knoopcel op zitten, maar het lijkt erop dat hij het nog niet doet.

Verwijderd

Sommige mobos hebben een knoopcel met een behoorlijk apparte spanning ik heb zelfs al een batterijtje gezien met 13,5V die ik van een oud Mobotje geplukt had.
kijk es of je daar iets van kan vinden van het voltage staat ook vaak op het mobo zelf

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niks van het voltage vinden, in de manual die ik op internet gevonden heb staat er ook niks van in :(

Iemand nog ideeen?!!?!?!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:45
4,5 volts batterij eraan hangen, een dag laten staan (dan is die batterij opgeladen) en dan moet-ie het weer een heel eind doen

Verwijderd

Topicstarter
Een knoopcel, of maakt dat niet uit, moeten het oplaadbare zijn, of maakt dat ook niet uit. Waarom een dag laten staan?! Comp dan aan of uit?!

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28

CXNeXo

This behavior is by design.

Ik zou er geen AAA baterijen op kopppelen!!!
Veel m-borden laden hun bat. weer op, en ik denk niet dat die bat's het leuk vinden.
Kan je er geen bat. kopen en die er weer inzetten?

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een batterij gekocht, die knoopcel van 3V, maar kan het ook niet ergens anders aan liggen dan?!

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Op dinsdag 09 oktober 2001 15:12 schreef LineageRoels het volgende:
Ik heb al een batterij gekocht, die knoopcel van 3V, maar kan het ook niet ergens anders aan liggen dan?!
Niet toevallig de + en de - omgedraaid? Of clear Cmos jumper op "clear Cmos" te staan?

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 19:25

Xanax959

relax...

Een vriend van me had een moederbord die de cmos enz. error gaf als ik de datum op 2000 zette, ja inderdaad, Y2K bug?
Ook datum in windoze op 2000 zetten en dan rebooten gaf die error. Het moederbord gaf ook de onterechte melding dat de batterij niet goed was.
(Moederborden die lithium knoopcellen opladen? hoop ik niet, krijg je leuke effecten mee, lekken of knal...)
Een lithium knoopcel van 3.3 volt hoort ongeveer 7 jaar mee te gaan. Op 486 moederborden zie je nog wel es oplaadbare accutjes zitten.
Maak ook es de contactjes van je batterijhouder schoon.

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 oktober 2001 17:25 schreef Gabriel-LG het volgende:
Niet toevallig de + en de - omgedraaid? Of clear Cmos jumper op "clear Cmos" te staan?
Nee, batterijtje zit goed, direct na het batterijtje zit een diode, daar heb ik de spanning overheen gemeten en hij gaf 3,28V aan, als ik de + en - fout heb zitten geeft hij niks aan over een diode.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 oktober 2001 21:29 schreef Xanax het volgende:
Een vriend van me had een moederbord die de cmos enz. error gaf als ik de datum op 2000 zette, ja inderdaad, Y2K bug?
Dat is het ook niet, ook al laat ik de datum op 1996 staan, dan krijg ik nog die error, maar ik heb maar besloten om het oude takkeding weg te gooien, dus...

Maar in ieder geval bedankt!!

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
De Clear Cmos is altijde de jumper het dichst bij de batterij/bios-chip. Verander de waarde van deze jumper eens... Anders ben ik bang dat er lijntje op je PCB wel eens door kan zijn.
Pagina: 1