Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[webd] eigen bedrijf binnen huidig bedrijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik wil terzijner tijd een eigen bedrijfje opstarten, en nu zat ik laatst te denken aan het volgende:

(ik werk overigens bij een drukkerij, en ben de enigste persoon die hier webdesign/development doet).

Ik start mijn eigen bedrijfje op, dus een eigen bedrijfsnaam, BTW-nr., enz. Vervolgens sluit ik hier (lees: drukkerij) een contract af met de directeur, waar dus ong. dit in staat:

- ik handel alle orders die de drukkerij krijgt af
- ik schrijf gewoon de uren die ik er aan werk op, en reken er een uurloon voor
- ik mag hier 8 uur per dag gebruik maken vd pc en software.
- ik mag ook voor mn eigen bedrijf sites maken, dus 'eigen' orders, deze uren hoeven uiteraard niet betaald te worden door de drukkerij...

Wat het voordeel voor de drukkerij is, is dat ze de webdesigner 'in huis' houden. Dat ze dus direct contact kunnen blijven houden. Het nadeel is, dat als ze het niet doen, ik weg ga en hun niks meer hebben..

dus iets in die richting. Is dit logisch, en nog belangrijker; realistisch?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Sure, maar als het rendabel is voor hun kunnen ze ook gewoon een webdesigner in dienst nemen, overspeel je hand dus niet.

• rickmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

rickmans

twittert

praat er eens rustig over met je baas....

Don't mind Rick

Verwijderd

Topicstarter
tja, praat er eens rustig over is makkelijk gezegt ;)

Ik denk niet dat ik er zo maar over moet beginnen, maar eerste eens even heeel goed over nadenken. MAar daarom wou ik eerst even weten of het realistisch is..

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 13:58

cutter

Wannabe i7 fanboy

Denk niet dat de belastingdienst dit leuk gaat vinden. Wat je doet is het ontduiken van de loonbelasting. In feite ben je namelijk gewoon in loondienst ook al noem je het freelancer, eigen bedrijf etc. Het gaat om de feitelijke situatie en die is dat er sprake is van een arbeidsverhouding. 1. Jij krijgt geld (=loon) 2. Er is sprake van dat je de arbeid zelf verricht 3. Er is sprake van een gezagsverhouding. Baas zegt tegen jou welke opdrachten je moet doen.

Wat is nu het voordeel voor je baas: helemaal njada niente niets. Jij bent daar toch al in huis en wie zegt dat jij geen dealtje gaat sluiten met zijn klanten. Je kunt heel makkelijk tegen de klanten zeggen: als je direct bij mij komt krijg je zo en zo veel korting.

Maar wat bedoel je precies:
Blijf je in loondienst van de drukkerij?

Bedenk dit: als dit zou mogen zouden alle bedrijven hun werknemers in dienst nemen als zelfstandige ondernemers: lekker makkelijk geen belasting afdragen geen ziekenfondspremies en je betaalt ze niet als je geen opdrachten hebt en zeuren ze doe je gewoon geen zaken meer met ze.

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 14:08 schreef cutter het volgende:
Denk niet dat de belastingdienst dit leuk gaat vinden. Wat je doet is het ontduiken van de loonbelasting. In feite ben je namelijk gewoon in loondienst ook al noem je het freelancer, eigen bedrijf etc. Het gaat om de feitelijke situatie en die is dat er sprake is van een arbeidsverhouding. 1. Jij krijgt geld (=loon) 2. Er is sprake van dat je de arbeid zelf verricht 3. Er is sprake van een gezagsverhouding. Baas zegt tegen jou welke opdrachten je moet doen.
moet je een zelfstandigheidsverklaring hebben waarin staat dat je om te leven niet afhankelijk bent van de drukkerij. en dan kan je dus nergens op rekenen,want je kan geen contract met de drukkerij hebben dat zij jou dingen verplichten of jij hen want er mag geen wederzijdse afhankelijheid zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Voorbeeld:

Stel dat ik 5 dagen in de week 's ochtends werk VOOR het bedrijf, dus orders van het bedrijf afhandel. En dit voor 25 gulden per uur. Is van 8 tot 12 (x5) = 20 uur, en dit maal mn uurloon (is voorbeeld) is 500 gulden.

Stel dat ik dan van 12 tot 5 (x5) = 25 uur mn eigen binnengehaalde orders afhandel voor 100 gulden per uur, dan verdien ik meer dan alleen de orders van de drukkerij en dus is dit correct? (verbeter me als ik fout zit)

Je moet het zo zien: ik werk niet meer voor de drukkerij. Ik neem alleen orders van hun aan zoals ik dat van iedere klant zou doen.
Het enige veschil is dat ik BINNEN het bedrijf mijn werk tuimte hebt!Verder factuur ik dan gewoon naar de drukkerij toe alsof het een normale klant betreft.

Ik snap het verschil niet; of ik werk thuis de orders af, of bij hun op t bedrijf met t voordeel dat ik dus hun apparatuur kan gebruiken, enz.

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Feitelijk werk je wel voor de drukkerij: hoe je het beestje ook noemt je blijft in loondienst.

Vergeet het verhaal gewoon: je denkt toch niet dat je baas jou 100 piek per uur gaat betalen. Zullen je collega's leuk vinden..........niet dus...... als je baas maar een greintje verstand heeft lacht hij je vierkant uit........

Maar goed, wat je wel kunt doen is in je vrije tijd klusjes voor je baas opknappen, maar dan niet in opdracht van je baas, maar in opdracht van de klant die je toegespeeld is door de drukkerij. Al denk ik dat het meer loont een 16 jarige knul in dienst te nemen voor 15 piek per uur en die het hele designelarij gebeuren te laten doen.....

Verwijderd

Topicstarter
Vergeet het verhaal gewoon: je denkt toch niet dat je baas jou 100 piek per uur gaat betalen. Zullen je collega's leuk vinden..........
goed lezen, ik zei dat ik voor mn eigen orders 100 gulden reken, en voor de baas 25.. (is voordeel voor hem dus).
Al denk ik dat het meer loont een 16 jarige knul in dienst te nemen voor 15 piek per uur en die het hele designelarij gebeuren te laten doen.....
Dat is zijn probleem; zie maar eens iemand te vinden die voor 15 piek per uur hier de hele dag gaat zitten. Niet te vinden. En iedereen zegt wel dat er genoeg mensen zijn die willen webdesignen, nou niet dus. Mijn baas zegt dat het supermoelijk is om personeel te vinden in de internet branche, want iedereen werkt voor zijn eigen of vraagt zeer veel uurloon..... 25 piek per uur voor mijn werk is voor hem dus voordelig.. snapt u?

Verwijderd

Kijk nog eens goed naar de punten van Cutter. Ga dan naar www.belastingdienst.nl, waar de zelfde punten staan.

De belasting ziet het inderdaad als verkapt loondienst. Helemaal als je een contract tekent waarin staat dat jij alles voor je "opdrachtgever" zal doen. Dan is je opdrachtgever dus gewoon je baas en bestaat er een gezagsverhouding. ==> JE bent in loondienst.

Verwijderd

Kern van de zaak:

Als je (in het begin) als enige klant die drukkerij hebt, zal de belastingdienst jou zeker niet als ondernemer (=iemand die risico durft te nemen) erkennen. Temeer omdat je ook je kantoor bij hun zult houden.

Oplossing: zorg dat je voor dat je werkelijk begint al aannemelijk kunt maken dat je meer klanten hebt/krijgt en zeg dat je 'officiele' kantoor gewoon thuis is.

verder inderdaad gewoon de site van de belastingdienst uitspitten.

(fl. 25 is inderdaad niet zoveel) :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Precies de reden waarom ik bij mijn vorige werk ben weggegaan, die wilden ook graag een webdesigner in dienst zodat ze dat konden melden aan klanten dat ze dat ook konden, alleen wilden ze er niet voor betalen. Doei dus.

Denk dat zoals Cutter ook zegt je wanneer je werkt binnen de uren van je normale contract je ook niet zelf de uren kan doorberekenen en dat dus de factuurtjes via de drukker moeten lopen. Als jij wat dat betreft een aanwinst bent binnen het bedrijf zou ik eerder een mooie loonsverhoging afdingen. Zei kunnen extra (en duurdere uren) factureren richting klanten en jij zit er toch al voor je werk.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Wat wil je eigenlijk precies:
1. Wil je je huidige baan blijven houden.
2. Hoeveel uur webdesignelarij-werk denk je dat je van je baas krijgt.
3. Heb je zicht op werk buiten dat van je baas.
4. Als je goed bent in design zeg tegen je baas dat je best wil designen, maar dat dat een nieuwe functie is en dat je daar ook naar betaald wilt worden. Doet ie het niet zeg je dat je niet designed en je gaat op zoek naar een bedrijf waar je wel kan designen. Ik neem aan dat als je een eigen bedrijf wil starten je zeker een bepaald design niveau hebt.
5. Ik heb hetzelfde probleem gehad maar dan in de muziekelarijbizniz. Hotel wilde mij als 'entertainer' in dienst nemen, maar dan alleen als zelfstandige, dus niet in loondienst. Ik naar de belastingdsienst: die zeiden doen we niet, je krijgt van ons een zelfstandigenverklaring als je in de toekomst zicht hebt op minimaal 5 substantiele werkgevers. Wat substantieel is konden ze niet zeggen, maar ga ervan uit dat ze geen genoegen nemen met 80% werken voor een werkgever en 5% werken voor de andere 4.
Baan is me daarom door de neus geboord. Werkgever wilde niet aan me vast zitten. 100 piek per uur is nogal wat (800 per week zou het zijn) als ik me ziek ga melden. Kunnen ze betalen voor iets wat ze in het geheel niet hebben. (als een ober ziek is kunnen de anderen een stapje extra zetten - is de pianist ziek kun je een bandje opzetten, maar de chefkok kan niet achter de piano gaan zitten)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Hoe blij denk je dat je baas is als jij zijn potentiele klanten, in zijn tijd, in zijn kantoor gaat voorzien van jouw werk.

Als ik jouw baas zou zijn en je kwam met zo'n voorstel wenste ik je veel plezier en mocht je diezelfde middag nog een mooie vacature voor op de website designen... :P

Wat ik wil zeggen is: Denk wel ff heel goed na wat je nou eigenlijk bij je baas op zijn bord legt. In principe is het namelijk gewoon klanten wegkapen onder zijn neus. Mensen die nu bij hem een opdracht wegleggen omdat hij een webdesigner in huis heeft zullen in het vervolg alleen bij jou terecht komen. Door jouw voorstel zal hij dus klanten mis gaan lopen en daar zal ie op zijn zachts gezegd niet om staan te springen.

de betaler vervuilt

Pagina: 1