Toon posts:

[Driver] geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Guillemot Maxi Sound Fortissimo en ik wil graag geluid hebben onder DOS. Ik heb gekeken op de site kan guillemot, maar er zijn geen drivers onder DOS te vinden. Weten jullie of er ergens DOS-drivers van deze geluidskaart te vinden zijn (als ze überhaubt bestaan) of een andere manier waardoor ik geluid onder DOS kan krijgen?

Verwijderd

[search=VDMsound] kan je alvast op weg helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Windows 98SE en als ik dan een spel start, ook al is het vanuit MS DOS-prompt dan doet 'ie het gewoon niet. Start ik het spel op vanuit DOS zelf, dus windows afsluit en in DOS verder ga, dan doet het spel het wel, maar dan wel zonder geluid omdat de (PCI) geluidskaart het niet doet onder DOS.

Ik heb dus DOS-drivers nodig voor de Fortissimo of er moet een andere oplossing zijn, zoals een DOS-emulator?

Hellup.

Verwijderd

Ok win98.

Staat deze regel al in C:\autoexec.bat ?
code:
1
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 T6

Zo niet, voeg deze toe, reboot en probeer het nog eens.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu niet achter die computer dus ik kan het niet bekijken.

Maar dit kan toch alleen met soundblasters? Werkt dit dan ook met de Fortissimo? En dan nog iets. Stel dat dit de oplossing is, hoe moet ik dan de sb configureren in het spel zelf?

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 10:21 schreef Rampheerde het volgende:
Maar dit kan toch alleen met soundblasters? Werkt dit dan ook met de Fortissimo? En dan nog iets. Stel dat dit de oplossing is, hoe moet ik dan de sb configureren in het spel zelf?
Bovenstaande oplossing is SB-emulatie onder DOS aanzetten. Jouw soundcard is gewoon SB-compatible (jeez, ouwe termen) en dus zou het gewoon moeten werken zo. Configureren in het spel zelf, tja dat ligt aan het spel, soms moest je kiezen wat voor kaart, kies dan SB of SB Pro. En als je niet hoeft te kiezen, gaat het waarschijnlijk gewoon goed.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:40
Je kan nog even kijken op http://www.drivershq.com

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 oktober 2001 12:47 schreef Courage het volgende:

[..]

Bovenstaande oplossing is SB-emulatie onder DOS aanzetten. Jouw soundcard is gewoon SB-compatible (jeez, ouwe termen) en dus zou het gewoon moeten werken zo. Configureren in het spel zelf, tja dat ligt aan het spel, soms moest je kiezen wat voor kaart, kies dan SB of SB Pro. En als je niet hoeft te kiezen, gaat het waarschijnlijk gewoon goed.
En die cijfers 220, d3 enzo verschillen toch per configuratie> Ik bedoel, niet bij elke pc hetzelfde? Hoe kom ik erachter wat de juiste 'set blaster=' is?

Verwijderd

Das voor mij te lang geleden. Proberen maar, als het niet werkt, pech, als het wel werkt, joepie.

Verwijderd

Topicstarter
True, maar als ik de juiste instellingen vind doet'ie het wel? De fortissimo is dus SB-compatible? Denk je?

Verwijderd

Tuurlijk. Da's al zoveel jaren een standaard... Mijn Frans is niet al te best maar volgens mij heb je hier je bewijs : http://www.choixpc.com/carteson.htm
(zie tabel)

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dankjewel. Ik kom er wel uit denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik kom er dus niet uit. En ik quote:
Op dinsdag 09 oktober 2001 10:07 schreef Courage het volgende:
code:
1
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 T6
Ik kan in Windows deze instellingen opzoeken, maar ik vind alleen A220, I10 &D1.

In de hierboven getypte code staat ook nog H5 P330 en T6. Zijn die dingen boeiend? En zo ja, hoe kan ik ze vinden? Ik heb al geprobeerd om mijn fortissimo in DOS te setblasteren met en zonder de H,P en T, maar hij doet het niet.

Weet iemand dan waar ik die instellingen kan opzoeken?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik de set blaster instellingen opzoeken!!!

Verwijderd

Weet niet zeker of je hier wat aan heb, dit zijn mijn instellingen van me onboard soundcard, zoals ze in mijn autoexec.bat staan

C:\VIAUDIO\VIAUDIO.COM
SET BLASTER=A220 I5 D1 P330

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik kan in Windows deze instellingen opzoeken, maar ik vind alleen A220, I10 &D1.
In de hierboven getypte code staat ook nog H5 P330 en T6. Zijn die dingen boeiend? En zo ja, hoe kan ik ze vinden? Ik heb al geprobeerd om mijn fortissimo in DOS te setblasteren met en zonder de H,P en T, maar hij doet het niet.

Weet iemand dan waar ik die instellingen kan opzoeken?

a220=hardware adres 220
i10=irq 10
d1=dma1
p330=hardware adres midi 330
t6=Soundblaster 16/awe compatable

die H heb ik nog nooit gebruikt en is volgens mij ook niet nodig, in jouw geval word het dus:

SET BLASTER=A220 I10 D1 P330 T6

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 oktober 2001 12:02 schreef sWORDs het volgende:

a220=hardware adres 220
i10=irq 10
d1=dma1
p330=hardware adres midi 330
t6=Soundblaster 16/awe compatable

die H heb ik nog nooit gebruikt en is volgens mij ook niet nodig, in jouw geval word het dus:

SET BLASTER=A220 I10 D1 P330 T6
Hoe weet je zo zeker dat mijn hardware adres midi 330 is? En hoe weet je zo zeker dat mijn geluidskaart type 6 is?

Verwijderd

Ze staan er toch echt op http://www.guillemot.com/ ...

DOS DRIVERS - MAXI-Sound 16 PnP
- MAXI-Sound 32 PnP
- MAXI-Sound 64
- MAXI-Sound 64 Home Studio
DOS - 492 Kb 11/12/96
DOS drivers for all MAXI-Sound PnP boards.

http ftp

En als dat niet werkt:

Alsje, de gegevens zoals het bij mijn SbLive! werkt.

in Autoexec.bat :
code:
1
2
3
SET BLASTER=A220 I2 D1 H7 P330  T6
SET CTSYN=D:\WIN98
@PATH=%PATH%;D:\progra~1\creative\dosdrv\

Verklaring:
a = adres
i = interrupt
d = low DMA
h = high DMA
p = port (midi adres)
t = type -> 6=SB16-compatible
CTSYN = plek waar de ini gegevens geupdate moeten worden na opstarten van de PC
D:\progra~1\creative\dosdrv\ = plek waar de Dos-driver staat

Controleren welke instellingen bij jouw pc hoort kan bij [url="file://%windir%\system\Sysdm.cpl"]Configuratie-Systeem[/url]

Voor sommige kaarten moet je ook een init hebben (die de kaart initialiseert, insteld, configureerd etc) [vooral die goedkopere SB-compatibles hadden dat]

Overigens kan je ook editen aan het bestandje dosstart.bat in je windowsmap. Zo kan je bij verlaten van Windows naar Dos, de geluidskaart ook gebruiken ipv alleen na een kale herstart naar Dos.

En als dat niet werkt, is er altijd nog driver.pagina.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 oktober 2001 12:49 schreef unicorn7 het volgende:
Ze staan er toch echt op http://www.guillemot.com/ ...

DOS DRIVERS - MAXI-Sound 16 PnP
- MAXI-Sound 32 PnP
- MAXI-Sound 64
- MAXI-Sound 64 Home Studio
DOS - 492 Kb 11/12/96
DOS drivers for all MAXI-Sound PnP boards.

http ftp
Er staat toch voor alle Maxi-Sound PnP-boards? De fortissimo is volgens mij geen PnP. Ik kan het nog wel proberen, maar je links werken niet en ik weet niet hoe jij op die pagina komt, maar ik heb nergens Dos-drivers zien staan...
Pagina: 1