Hoe kijk ik op Cd rom of HD (2e)

Pagina: 1
Acties:

• Peoples
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

Peoples

No way!!....

Topicstarter
Ik ben nog onbekend met Linux, Dus vandaar deze vraag. Het is linux mandrake 8.1. Maar hoe kan ik in vredesnaam op een cdŽtje kijken of op mijn 2e HD met mp3.

Alles komt goed!

Verwijderd

utfs zeg.
ik weet 'r ook niet veel van, maar dit kun je echt gewoon opzoeken.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Op de volgende manier:

cdrom:

Ga naar een xterm teksconsole of iets dergelijks en doe dit:
code:
1
2
3
4
5
su -
<vul password root in>
mount /dev/hd<waar dit je cdrom is a, b, c, d> /mnt/cdrom 
<Als deze dir nog niet bestaat maak hem dan aan> Dus:
mount /dev/hdc /mnt/cdrom

Voor hd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
su -
<vul password root in>
mount /dev/hd<waar dit je harddisk is is a, b, c, d + het 
nummer van die partitie dus je krijgt iets als hda1 of 
hda2.> 
/mnt/dos <Als deze dir nog niet bestaat maak hem dan aan>
-t vfat <Dit doen als je drive fat32 is> Dus:
mount /dev/hda1 /mnt/dos -t vfat

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Peoples

Peoples

No way!!....

Topicstarter
Kijk aan zoŽn antwoord heb ik iets. Hartelijk dank ervoor.

Alles komt goed!

Verwijderd

als ik jouw was zou ik oko ff de FAQ van NOS bekijken daar staat veel handige info in over het hoe te doen van basis dingen zoals dit.
waarschijnlijk staan daar ook antwoorden in voor vragen die je over een tijdje wilt gaan stellen.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Bijdehante Nozem. En ook nog melden in stoute usertjes.
Triest. Lees zelf dit eens:

modbeleid m.b.t. utfs en rtfm:

[topic=230714/1/25]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mjah, maar eigenlijk heeft ie wel gelijk. Maar goed, de topicstarter heeft antwoord :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 14:01 schreef Jotti het volgende:
Mjah, maar eigenlijk heeft ie wel gelijk. Maar goed, de topicstarter heeft antwoord :)
ja ok maar je kan zulk soort dingen ook anders zeggen.

en voor een gemidelde linnux gebruiker mag mounten dan wel orde van de dag zijn voor een linux noob lijkt het natuurlijk al snel heel moeilijk.
dus kan ik ook wel snappen dat hij het vraagt.

Verwijderd

ok, jullie hebben ook wel gelijk, ik had niet meteen met utfs hoeven te gooien, maar toch, het is wel echt zo'n vraag. ik bedoel, ik weet ook niet veel van linux, maar da's zo'n beetje het eerste wat je leert. dat kun je toch overal opzoeken?
maar goed, ik zal proberen volgende keer de vraag ook ff te beantwoorden. de topicstarter heeft gelukkig antwoord ;)

• Peoples

Peoples

No way!!....

Topicstarter
Ja inderdaad jullie hebben gelijk ik had inderdaad de search kunnen gebruiken. Maar omdat het er niet in precies die woorden stond hoe het nou moest dacht ik van laat ik het eens op mijn manier vragen. Maar ok. Ik vind het er interessant uit zien en zal me er zeker in gaan verdiepen. Nogmaals bedankt voor de reacties.

Alles komt goed!

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 23:16 schreef Peoples het volgende:
Ja inderdaad jullie hebben gelijk ik had inderdaad de search kunnen gebruiken. Maar omdat het er niet in precies die woorden stond hoe het nou moest dacht ik van laat ik het eens op mijn manier vragen.
nee, zo bedoel ik het niet.
ik bedoel: sorry.
ik heb geen excuus voor mijn gedrag. ik liet me even gaan.
sorry dat jij nu net slachtoffer werd.
maar ik weet zeker dat meer mensen hier een beetje ziek worden van al die vragen die je zo op kunt zoeken. maar ik had 't niet moeten doen, dat draadje over omgang bij een utfs-vraag is er niet voor niets.
nogmaals: sorry.

• kEUS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 15:51

kEUS

eeeeeeeehhhhh 'mmmke

en voor een gemiddelde linux gebruiker mag mounten dan wel orde van de dag zijn voor een linux noob lijkt het natuurlijk al snel heel moeilijk.
dus kan ik ook wel snappen dat hij het vraagt.
En het is natuurlijk ook een feit dat de documentatie voor linux bar slecht is, d'r zijn nergens How-to files te vinden, man pages zijn ook nergens te bekijken, ze zouden die dingen natuurlijk ook allemaal op cd-moeten zetten en hij is natuur de eerste in de wereld die dit probleem heeft, dus is het nog nergens gedocumenteerd.

ik hoop dat ik er geen sarcasmode bij hoef te zetten :)

een schoner internet begint bij jezelf

Pagina: 1