Heee Negotiator je maakt een fout

Pagina: 1
Acties:

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12 18:19

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Mag ik je er op wijzen dat de subtitles van Divx subtitles zelf gemaakt zijn door de gebruikers. Daardoor vervalt het copyright van de Filmmakers. Dit staat ook duidelijk vermeld in de disclaimer van divx subtitles. Dus een lock op de post [topic=231915/1/25]

is gewoonweg niet juist

grtz Sebje

Verwijderd

mooi dan mag die weer open :+
mijn vraag daar is nog niet beantwoord :P

Verwijderd

Euh, daar ga ik eerst even advies over inwinnen.
Als jij een boek zelf vertaalt, zonder dat dat mag van de auteur van dat boek, ben je ook illegaal bezig.
Het feit dat je zelf de tekst van een film hebt vertaald, wil niet zeggen dat je automatisch rechten hebt op die verhaallijn.
Ergo, volgens mij is die zooi vrijwel net zo illegaal als meteen de echte subtitles overnemen :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 08 oktober 2001 12:20 schreef Sebje het volgende:
Mag ik je er op wijzen dat de subtitles van Divx subtitles zelf gemaakt zijn door de gebruikers. Daardoor vervalt het copyright van de Filmmakers.
Dus jij wilt beweren dat gebruikers die films zelf hebben zitten vertalen? Lijkt me nonsense. De teksten zijn hoogstwaarschijnlijk overgenomen van officiele ondertitelingen, en daarvan ligt het copyright weldegelijk bij de betreffende maatschappijen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 12:49 schreef Exirion het volgende:

[..]

Dus jij wilt beweren dat gebruikers die films zelf hebben zitten vertalen?
Zelfs al heb je het dus wel zelf vertaald, is het volgens mij nog steeds illegaal...
Zou wel helemaal mooi zijn, vertaal je een verhaal, is meteen het copyright pleitte, zo zal het toch niet werken gok ik :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 08 oktober 2001 12:50 schreef johnny appleseed het volgende:

Zelfs al heb je het dus wel zelf vertaald, is het volgens mij nog steeds illegaal...
Ook dat nog ja, maar dat is al weer een stap verder. Ik geloof er al geen ruk van dat men zelf die teksten vertaalt ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Of je het gelooft of niet je moet natuurlijk kunnen aantonen dat het verhaal niet zelf geschreven (gecopieerd dus) is voordat je je auteursrecht mag vorderen. Het is wel zo dat een eigen interpretatie van een verhaal geoorloofd is. Auteursrechten gelden alleen op de letterlijke teksten. Je kan geen rechten halen uit het verloop van een verhaal. Anders zou je dadelijk nog zien dat de ene filmmaatschappij de andere aanklaagt om dat de ene film te veel lijkt op de andere. Met al die hollywood shit dit allemaal zoveel lijkt op elkaar zou dat een ramp worden. :D :D

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 13:05 schreef Sebje het volgende:
Of je het gelooft of niet je moet natuurlijk kunnen aantonen dat het verhaal niet zelf geschreven (gecopieerd dus)
Euh, is het hele doel van ondertitels niet om het precieze verhaal in een andere taal weer te geven?
Nogmaals, als het niet illegaal is gaat ie onmiddellijk weer open, maar ik heb daar niet de expertise voor, dus ik moet het bij een ander navragen (nee, het is niet illegaal, tenzij het tegendeel bewezen is, voor de doemdenkers, ik denk dat het niet kan, en ik ga iemand anders om advies vragen ;)).

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Rechtstreeks van de disclaimer:

DivxSubtitles.net or its creator takes no responsibility for the documents uploaded at this site. Every member to this site has to take it's own responsibility for the documents they uploads and shares. Only documents that are translated by the members or where the member has the creator's approval may be uploaded and freely distributive.

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 13:11 schreef Sebje het volgende:
Jaja, dat die ondertitelgasten het goed vinden snap ik, maar zijn de filmmaatschappijen daar wel blij mee?

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Jah, en als je warez download moet je het na 24 uur deleten. :z

Zo'n tekstje zegt echt helemaal niets.

Professioneel Hyves-weigeraar

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Op maandag 08 oktober 2001 13:11 schreef Sebje het volgende:

DivxSubtitles.net or its creator takes no responsibility for the documents uploaded at this site. Every member to this site has to take it's own responsibility for the documents they uploads and shares. Only documents that are translated by the members or where the member has the creator's approval may be uploaded and freely distributive.
Dat is een tekstje waarmee de site-owners zichzelf buiten schot proberen te krijgen. Als er ooit een klacht komt, kunnen ze zeggen: Ja maar van ons mag het niet, kijk maar, en wij kunnen niet alles gaan zitten controleren!!

Die dingen (subtitles) worden gewoon geript van DVD's.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Maar zou een filmmaatschappij iets ondernemen tegen een site waarop een gebruiker een link heeft gepost naar een andere site waar gebruikers ondertitels kunnen neerzetten die misschien wel eens van een DVD af zouden kunnen komen?

Je moet je op een gegeven moment toch afvragen of je nu Tweakers.net uit de problemen wilt houden of dat je zoveel mogelijk slotjes uit wilt delen.

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 14:30 schreef Chaos het volgende:
Maar zou een filmmaatschappij iets ondernemen tegen een site waarop een gebruiker een link heeft gepost naar een andere site waar gebruikers ondertitels kunnen neerzetten die misschien wel eens van een DVD af zouden kunnen komen?
Wij zijn (zoals blijkt) wel wat voorzichtiger met dit soort dingen dan een hoop andere sites.
Daar zijn verschillende redenen voor, waaronder het feit, dat de eigenaar van deze site een stuk makkelijker op te sporen is dan een of andere vage Amerikaanse warez site.

Daarnaast is het zo, dat als je zegt, dat illegale rotzooi niet toegestaan is, je dit wel zo consequent mogelijk moet uitvoeren. We kunnen moeilijk per geval een risicoanalyse gaan maken. Daarom gewoon helemaal geen illegale meuk.
Je moet je op een gegeven moment toch afvragen of je nu Tweakers.net uit de problemen wilt houden of dat je zoveel mogelijk slotjes uit wilt delen.
Misverstand nummer 1... slotjes zetten is echt _niet_ leuk.

• Roelant
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid: ik ben uiteraard niet klakkeloos te werk gegaan toen ik die draad sloot. Ik heb eerst even gekeken wat hierover in het crewforum is besloten.

Dit is in het verleden ten sprake gekomen omdat er een user was die een link naar een site met DivX subtitles in zijn signature heeft staan, en na overleg is toen besloten dat ook op DivX copyrights heersen, en dat ze derhalven niet op het forum worden toegestaan.

Wat dat betreft is een topictitel die conculdeert dat ik iets fout doe wellicht een beetje voorbarig en té zelfverzekerd ;)

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Ik ben maar es mijn almachtige wettenbundel gaan doorspitten. En....
Er bestaat idd een art. dat ook een interpretatie van ondertitels verbiedt. namelijk art. 13 Auteurswet 1912:
onder de verveelvoudiging van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt mede verstaan de vertaling, de muziekschikking, de verfilming of tooneelbewerking en in het algemeen iedere geheele of gedeeltelijke bewerking of nabootsing in gewijzigden vorm, welke niet als een niuew, oorspronkelijk werk moet worden aangemerkt.

Dus idd aangepaste subs vallen toch onder auteurswet.

Kun je jezelf natuurlijk afvragen of een link naar een site die linkt naar mensen die subs aanbieden strafbaar is. Maar goed laat die discussie maar zitten, ik leg me er bij neer).

Het is dus ook een verkeerde topictitel exc. aan Negotiator
:7 :7
Pagina: 1