Toon posts:

G400 + Celeron 466 = waardeloze DVD ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze wil ik mijn mede-tweakers weer eens raadplegen.
Het probleem is dus dat als ik een DVD in mijn Pioneer 105sz afspeel, dat het niet 100% vloeiend gaat. Die laatste paar procenten zijn erg storend als je kijkt naar een film. Schokkerige beelden dus... |:(
Kijk ik in win2k naar de CPU usage, dan zie ik dat ie bijna altijd tegen de 100% aan loopt. Dan denk ik: "Ja, die Celeron 466 op mijn Abit LX6 met Slotket converter zal wel niet snel genoeg zijn..."
Sla ik de bronnen er op na (google groups, matrox forum, matroxusers forum), dan lees ik ook berichten van mensen die strakke DVD playback hebben met een Celeron 400 en van mensen die waardeloze playback hebben met een dikke athlon.
Toen ik mijn vorige videokaartje nog had, een 16 Mb Riva TNT 1 van ASUS, toen gleden de DVD's trouwens ook prima over het scherm. Nu niet
Ik heb nieuwe drivers geprobeerd (inc. laatste beta-drivers), ik heb win2k èn windows 98 geprobeerd en ik heb WinDVD 3.0, PowerDVD 3.0 en Ravisent Cinemaster (laatste versie) geprobeerd.
Allemaal k$%te
De grote hamvraag: wat te doen?
Nieuw mobo + proc ? Tja, als ik zeker wist dat ik daar wat mee opschoot zeg ik ja..., maar is dat zo?
En wat voor moederbord en processor is voldoende?
Kortom, wat zou ik, gegeven dat het de proc. is, met een klein budget kunnen doen aan mijn hardware?
Hoe zit het trouwens met hardwarematige motioncompensatie voor DVD...hoe presteert een G400 t.o.v. een TNT/TNT2/Geforce ? Ik weet het... ATI moet je hebben als het gaat om het afspelen van DVD. Maar ik weet ook dat je Matrox moet hebben voor de beste TVout!

Beste mensen, help!

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Volgens mij moet je systeem wel snel genoeg zijn .. motion compensation op de G400 zal niet veel verschillen van die van de nVidia chips. Ik zie nergens staan dat je gechecked hebt of DMA aanstaat bij de DVD drive?

PC Specs

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

En er zijn nogal wat issues geloof over G400 kaarten en DVD playback, heb je ook dit forum al eens doorzocht ? Meen me te herrineren dat er een tijd terug veel topics over waren.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 11:09

Acid_Burn

uhuh

Die celeron moet genoeg zijn. Ik zelf heb op mijn celeron 433 met geforce1 ook DVD gekeken. CPU belasting kwam niet boven de 80% en meestal rond de 75%. Een paar dingen waar je op moet letten:

1) DMA. Dit moet aanstaan voor je DVD speler anders schokt het bij het afspelen.
2) Hardware motioncompensatie. Dit KAN voor problemen zorgen. Probeer het eens uit te zetten.
3) probeer het eens op 16 bits desktop

Als je een perfect beeld op je TV wilt hebben en je hebt ongeveer 200 piek over, koop dan een Hollywood+ of een Dxr3 kaart. Dit is een hardware decoder en daar kan geen TVout van een videokaart tegenop ;)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Installeer win98 en het probleem is opgelost. Win2K en Matrox en DVD gaat niet echt samen namelijk.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Koop een MPEG2 decoder kaart, kost omgerekend ongeveer 200 gulden. Dan loopt het als een tiet, zelfs op een pentium 200 bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Die DMA heb ik idd. aanstaan...
sorry dat ik dat niet ff gemeld heb.
Niet dat het wat oplevert...

Over win98,
ik heb dus een dual boot met zowel win2k als win98.
Het mag hoogstens een paar procenten schelen, maar het is nog steeds niks.
;(

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:48
Vaag, ik heb ook een celeron 466 (ook met slocket op een 440LX mobo), en een matrox g400 DH 32 MB, en hier loopt het wel vloeiend. Alleen bij sommige trailers waar snel beeldjes wisselen wilt het wel eens schokken, maar voor de rest spelen DVD's goed af.

Ik gebruik trouwens powerdvd.

Verwijderd

de ati heeft hardware matige mpg1 en 2 decoder

daar mee heb je dus minder cpu belasting en veel strakker beeld mee.

de ati heeft hardware matige mpg 2 decoder van af de
128 rage serrie
voorbeeld : expert 2000 en de 128gl rage fury

radeon is nog beter omdat die de nieuwste mpg2 decoder heeft .

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 11:09

Acid_Burn

uhuh

decoder.. je zal wel hardware assist bedoelen. Dat hebben de meeste moderne videokaarten.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

nee
de ati heeft er een chip er bij geplaats voor mpg1\2

de anderen kaarten zijn alleen versnellers ( in de proc bij gebakken )

Verwijderd

Topicstarter
Idd. ATI maakt onder de 'gewone' videokaarten de kaarten met de beste versnelling voor DVD. Maar een gegeven is dat ik de G400 wil gebruiken, omdat de TVout zulke strakke resultaten produceert. (en DVDMax is gewoon superhandig... filmpje starten op je primary 'head', wordt fullscreen ge-clone-d op je secondary 'head')

sewer...wat heb je nog meer in je systeem zitten, wat zijn je systeemspecificaties?
Ik ben erg benieuwd wat het verschil nou zo uitmaakt.
Pagina: 1