schijven uit een RAID configuratie halen

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Stel ik heb een bepaalde RAID configuratie met 3 schijven. Op die schijven zijn een 5-tal partities gedefinieerd.
Op een van die partities staat het OS (winnt), op een andere partitie staat kritieke data. Kan ik nu zomaar de schijven met de data-partitie verwijderen tijdens de her-installatie van het OS om zeker te zijn dat met mijn data nix gebeurt? En wat als ik de OS partitie opnieuw partitioneer met een andere grootte. Wat voor gevolgen heeft dit voor een eventuele restore operatie?

Verwijderd

misschien is het ook wel handig om te vermelden welke raid-functie je gebruikt, zoals mirroring of striping....

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 10:16 schreef klappie het volgende:
misschien is het ook wel handig om te vermelden welke raid-functie je gebruikt, zoals mirroring of striping....
Dat zou inderdaad wel handig kunnen zijn ja !

Verwijderd

oeps :)

Verwijderd

je kan ook ff nadenken en wat redeneren enzo; RAID1/10 mirroring werkt met 2 disks, of 4 etc... 3 disks kan dus geen mirroring zijn tenzij ie een RAID-5 controller heeft :) Als ie 2 disks in mirror heeft en 1 disk niet in RAID, dan zou ik daar mn data op gooien. Bij een stripe kan je volgens mij geen disk weghalen, dan raakt je stripe 'broken' en ben je alles kwijt. Bij mirror kan je wel een van de 2 disks weghalen. Bij RAID 5 werkt dat weghalen niet erg volgens mij, omdat al je data gespreid is over de disks.
Wat je ook doet: maak ALTIJD eerst een backup :)

Verwijderd

Hi all,

Het ligt eraan watvoor RAID level je gebruikt.

RAID 0 (Striping):
Het is niet mogelijk om een disks te verwijderen. Zodra er eentje word verwijderd is de stripe set gebroken en is alle data op de schijven weg.

RAID 1 (mirroring):
Bij mirroring is het mogelijk om 1 van de disks weg te halen.

RAID 5 :
Het is mogelijk om 1 van de disks weg te halen. Maar dit is per situatie afhankelijk. Het ligt aan het type controller, het aantal schijven e.d.

Voordat je een schijf verwijderd is het verstandig om een BACKUP te maken van je bestanden.

Greetz,
Lord Mysterio

• wizl
Vgl. mij is het RAID5, maar weet ut niet zeker. Ik vraag het omdat een klant betreffende acties heeft uitgehaald voordat ik aan de gang moest met een restore operatie, gebruik makend van genoemde kritieke data (waarvan overigens ook backup op tape hoor :P ). Wat ik me dus afvroeg was, of bij zeg maar een restore naar de oude situatie, dus met hele andere partitionering, je geen problemen krijgt met de bijv. tape restore etc.

Verwijderd

Een klant? Dus jij bent pc-reparateur??? :? Blijf dan maar van mijn compu af ;)

• wizl
Ik repareer niks. Moest software herstellen . . . :P
Pagina: 1