Toon posts:

Handleiding voor beginnende DTP'ers

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de Computer Arts van deze maand staat een artikel over print voor webdesigners, dit artikel bestaat uit punten waar een beginnende dtp'er rekening mee moet houden.

Dit bracht me op het idee om een wat uitgebreidere handleiding samen te stellen in het nederlands. Om aan deze informatie te komen (ik begin zelf ook net met dtp) wilde ik aan de ervaren DTP'ers vragen of ze puntmatig kunnen vertellen met welke dingen er allemaal rekening gehouden moet worden. Ik denk aan: in welk formaat moet het naar de drukker, hoe zit het met de kleuren, hoe zit het met de resoluties waarop je het beste kan inscannen enz...

Nu zullen enkelen zich waarschijnlijk afvragen waarom deze thread nodig is, het staat tenslotte allemaal in Computer Arts... Bij voorbaat m'n antwoord: In computer arts worden een paar punten aangestipt, maar naar mijn mening is dit nog lang niet alles wat er te weten valt en bovendien is het makkelijker om dit alles in het nederlands te hebben vanwege al die vaktermen.

Het resultaat van deze thread zal ik in een text of html bestand verwerken en het zal natuurlijk openbaar zijn voor iedereen die er wat aan heeft.

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Ik denk in de eerste plaats aan een goede communicatie met klanten en eventuele drukkers.

Hier bijvoorbeeld 2 linkjes van drukkerijen met zaken waar je op moet letten:

http://www.drukkerijmostert.nl/woordenl.html

http://drukwerkvoordeel.nl/aanleverspecificaties.html

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Het idee is wel goed (al zijn er wel van dergelijke handleidingen) maar vraag me af in hoeverre je een beroep in een handleiding kan mikken. Volgens mij kan dat namelijk niet. Zijn erg veel dingen waarmee rekening gehouden moet worden en met wat punten ben je er niet, of je moet specifiek een bepaald onderdeel willen behandelen.

Punt 1 voor op je lijstje:
Zorg dat je achter een MAC zit op het moment dat je gaat DTPen, of, beter, zoek eerst een drukker/lithograaf die wel vanaf een PC een belichter aan stuurt. Scheelt gezeik met fonts/scans etc.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 oktober 2001 08:21 schreef OzBoz het volgende:
Het idee is wel goed (al zijn er wel van dergelijke handleidingen) maar vraag me af in hoeverre je een beroep in een handleiding kan mikken. Volgens mij kan dat namelijk niet. Zijn erg veel dingen waarmee rekening gehouden moet worden en met wat punten ben je er niet, of je moet specifiek een bepaald onderdeel willen behandelen.

Punt 1 voor op je lijstje:
Zorg dat je achter een MAC zit op het moment dat je gaat DTPen, of, beter, zoek eerst een drukker/lithograaf die wel vanaf een PC een belichter aan stuurt. Scheelt gezeik met fonts/scans etc.
Ik ben ook niet van plan om een cursus "hoe word ik professioneel dtp'er in 10 stappen" te maken. Het is gewoon bedoelt voor webdesigners die vanwege hun designervaring ook wel eens gevraagd worden om een foldertje, ledenblad, flyer enz... te maken.

Zo moet ik morgen een ledenblad gaan lay-outen op een mac. Aanleveren moet in kwark, maar voor een opdracht van school moeten we op de pc een folder maken en dat aanleveren in .pdf Hoe dit allemaal zit met verschillende bestanden enz. wil ik nog even uitzoeken

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 08 oktober 2001 12:43 schreef PyroDaan het volgende:

[..]

Zo moet ik morgen een ledenblad gaan lay-outen op een mac. Aanleveren moet in kwark, maar voor een opdracht van school moeten we op de pc een folder maken en dat aanleveren in .pdf Hoe dit allemaal zit met verschillende bestanden enz. wil ik nog even uitzoeken
Is allemaal niet zo heel ingewikkeld maar hou wel in de gaten dat er met drukwerk erg veel dingen mis kunnen gaan waar je op het scherm geen last van zal hebben. High-Res pdf's tbv drukwerk idem, ontzettend lastig te controleren en ben er geen fan van als het gaat om pdf's voor drukwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het is gewoon ontzettende basis-opdracht, we moeten eigenlijk ook met pagemaker werken...

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 08 oktober 2001 13:02 schreef PyroDaan het volgende:
Tja, het is gewoon ontzettende basis-opdracht, we moeten eigenlijk ook met pagemaker werken...
Dat zou ik per definitie weigeren.. al was het alleen maar omdat de gemiddelde drukker/lithograaf een hekel heeft aan pagemaker. Kun je beter Indesign gebruiken en dan een pdf freubelen

Verwijderd

Topicstarter
Dat doe ik ook, ik neem aan de ze weinig bezwaar kunnen maken als je "het jezelf moeilijker maakt" Volgens mij is dit een beetje een paint>photosjop kwestie.

• 2

2

Maar van wie moet je in pagemaker werken dan?

Verwijderd

ik werk met pagemaker..bennik nu een loser? :D

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 17:11

GraasGast

Analogue Heaven

Een beetje ja :P

voor het echte DTP werk word toch echt Quark nog steeds het meeste gebruikt, met inDesign op een goede 2e plaats. Verder zijn er eigenlijk geen serieuze alternatieven.

Maar ik vind dat kwa features en gebruiksgemak inDesign veel beter is dan Quark, en dat die laatste eigenlijk alleen nog maar gebruikt word omdat het oud en vertrouwd is (en DE standaard)

Ik heb vandaag ff met een collega snel een beta van Quark 5 bekeken, maar er is, zelfs na de 4 jaar tussen 4.1 en 5 nu, weinig nieuws onder de zon...

* GraasGast gaat voor inDesign :)

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 09 oktober 2001 00:52 schreef GraasGast het volgende:
Ik heb vandaag ff met een collega snel een beta van Quark 5 bekeken, maar er is, zelfs na de 4 jaar tussen 4.1 en 5 nu, weinig nieuws onder de zon...

* GraasGast gaat voor inDesign :)
Dus nog steeds niet normaal een tabel kunnen plakken in je opmaak zonder eeuwig klansloos geklooi met tabjes? Echt sneu. Wat dat betreft zou de hele print-wereld gewoon in 1x over moeten op Indesign. Dat arrogante Xpress even een toontje lager laten zingen, instabiel als weet niet wat en lelijk als de nacht :) Wat dat betreft luistert Adobe meer naar de gebruiker bij ontwikkeling van de producten. Ze hebben ook een leuke poging gedaan door indertijd Indesign goedkoper op de markt te zetten dan de update van QP3>4 :)

• 2

2

Damn Kwark is imho inderdaad een heel naar programma, heel irritant hoe ze die conventies van sneltoetsen e.d. van zo'n beetje alle andere grafische programma's niet over hebben genomen. Maar bovenalles, slechts 1x redo, daar wordt ik echt helemaal gestoord van.

Verwijderd

Om je ontwerpen gedrukt te krijgen, en een adres waar je dus wel ff geholpen wordt om het goed aan te leveren voor flyers posters en kleuren visitekaartjes voor weinig...

klick es op ...

[we doen niet aan SPAM binnen W&G, zoals je wellicht in de FAQ hebt gelezen.. officiele waarschuwing per mail is onderweg naar je]
Pagina: 1