Toon posts:

Welke isdn Router?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ons (aan te leggen)wide area network gaat draaien op digistream en nou wil men als backup op deze lijnen isdn verbindingen (yep ondanks de 99,9% uptime van digistream |:( ), wat voor router is hier goed voor geschikt en niet belachelijk duur (liefst rackmount 19"). 3 Locaties moeten op elkaar aangesloten worden (dus 4 routers? :? )

Ik heb de Cisco ISDN Access Router 761 gevonden maar die is volgens mij meer om een klein bedrijfje op internet te zetten.

En is er wat te verzinnen wat automtisch verbindingen opzet als de boel eruit klapt?

:) BVD :)
update: We moeten nu eerst de isdn lijnen draaiend hebben omdat de levertijd op digistream op kan lopen tot 3 maanden.

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Het hangt een beetje af wat voor router je gebruikt voor die digistream verbinding. Als dat ook een Cisco produkt is het vrij eenvoudig om m.b.v. HSRP (Hot Standby Router Protocol) een redundante verbinding op te zetten m.b.v. 2 Cisco routers. Op die manier komt gelijk je ISDN lijn op indien je digistream plat gaat of als je primaire router de geest geeft.

Andere oplossing is een extra BRI module in je primaire router die je als backup voor de primaire digistream verbinding configureert. Nadeel hiervan is natuurlijk dat als je router kapot gaat je nog steeds zuur bent.

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ken alleen de 3com ISDN LAN MODEM. Is super simpel en werkt perfect.
Heeft zelfs nog 2 back up telefoon aansluitingen voor als je digistream EN isdn eruit liggen :)

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Verwijderd

Als ik het goed heb kun je een Cisco 1600 hiervoor inzetten. Ik zou sowieso alleen maar Cisco routers gebruiken, te meer omdat jer al 1 hebt staan.

• MeatGrinder
Voor de backup router kun je ook een Cisco 801 nemen. Ondersteunt ook HSRP (IOS afhankelijk) en is al gauw fl.1000 tot fl.1700 goedkoper dan een 1600 serie.

Verwijderd

Wij gebruiken hier voor een internet verbinding een Cisco 1600 (nabij 3400,-). Werk prima nooit problemen mee gehad.
En voor een connectie naar een andere vestiging gebruiken we een Cisco 800.
Wij werken hier ook nog met Novell en met een Cisco 800 standaard kun je geen IPX/SPX praten, heb je een aparte module voor nodig.

Verwijderd

Topicstarter
De Cisco 801 ziet er qau prijs prestatie goed uit maar heeft maar 1 isdn poort. We werken met 3 locaties, dus zou dat betekenen dat op de hoofdlocatie 2 cisco 801 routers moeten komen en op de nevenlocaties 1?

En kun je 2 801 routers op 1 locatie laten samenwerken?

• MeatGrinder
Zou je eens kunnen posten welke routers jullie al hebben op de hoofdlocatie en nevenlocaties en ook hoe belangerijk die backup verbinding is? Is het bv. noodzakelijk om 2 aparte routers te gebruiken voor de primaire en secundaire verbinding om zelfs bij uitval van een router de verbinding in stand te kunnen houden? En wat is het budget?

Verwijderd

Topicstarter
We hebben nu nog geen Digistream verbinding dus onze locaties zijn nog geheel gescheiden. Ik weet nog niet welke routers met de digistream verbinding worden geleverd maar ik ga voor cisco.

Bijkomend nadeel is dat de isdn verbindingen er eerder moeten zijn dan de digistream (door de lange levertijd op DS).

Ons budget voor de isdn routers mag maximaal oplopen to 5000,-

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Met een cisco 2503 of iets dergelijks kun je in 1 apparaat je digistream (via serial) en je isdn aan je lan hangen. Je kan um dan ook nog configureren dat bij een hoge lijnbelasting op je serial je isdn-lijn opkomt om de belasting te delen.

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 20:39

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Ik heb nog een Elsa ISDN 4u routertje in de aanbieding aangezien ik nu adsl heb (Werkt niet door foutmelding 721 (=storing in centrale) maar het routertje gebruik ik niet meer).
Maar ik denk toch dat je op zoek bent naar een wat professioneler-geval :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een Elsa ISDN 4u routertje in de aanbieding aangezien ik nu adsl heb (Werkt niet door foutmelding 721 (=storing in centrale) maar het routertje gebruik ik niet meer).

uhmm, uhmm, ff denken, nee dankjewel voor het aanbod :)
Pagina: 1