crt, lcd

Pagina: 1
Acties:

• Gaafy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06-2024
Op mijn Dell Latitude C500 laptop heb ik ook een knopje crt/lcd. Wat is het verschil hier tussen, wat is de beste, en hoe kan ik zien waar hij nu op staat ingesteld.

Gisteren heb ik een paar keer op dat knopje gedrukt, en sinds dien is mijn opstartscherm veel kleiner. Heeft dit hiermee te maken?

Alvast bedankt, Gaafy

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als ie op lcd staat gebruikt hij het lcd scherm die bij je lapotop zit. Als je hem op crt zet geeft ie het beeld door aan een externe monitor die je er zelf op aan kan sluiten. Er is dus niet echt een 'beste' instelling :)

Verwijderd

zijn idd 3 modi: laptopscherm, extern of beide.

• Gaafy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06-2024
Ok, Ik snap het.
vooral handig voor gebruik met beamers dus.

Kan verkleinen van mijn opstartscherm (met zwarte randen er omheen) hier iets te maken mee hebben, of is dat onzin?

Bedankt, Gaafy

Verwijderd

Denk eerder dat er iets mis is met je resolutie instelling.
Sommige laptops (vooral oudere) hebben dit kenmerk als je deze op een lagere resolutie insteld.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 12:27
meestal werkt Fn+F5 niet meer op de nieuwere types inspiron en latitude.

oja, om dat probleem met het kleine beeld op te lossen, moet je Fn+F7 doen net na het BIOS splash screen..

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 11:46

Twan V

...en er stralend uitzien

Mijn leptop heeft een 14" (ofzo) scherm met 1024*768 pixels. Bij 800*600 gebruikt hij dan ook alleen maar een vak van 800 bij 600 pixels. Een monitor werkt niet met vaste pixels, maar met een ionenkanon dat gewoon minder keer per beeld een puntje moet tekenen.

Als ik mijn resolutie op 512*384 (precies de helft van 1024*768) zet, is mijn scherm weer vol, elke pixel wordt 2 bij 2.

Iets tegen te doen? Monitor aansluiten, kun je meteen met CRT/LCD experimenteren :)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 23:35 schreef X-terior het volgende:
Denk eerder dat er iets mis is met je resolutie instelling.
Sommige laptops (vooral oudere) hebben dit kenmerk als je deze op een lagere resolutie insteld.
Wat een onzin! Dat heeft helemaal niets te maken met de ouderdom van laptops. Juist de nieuwere hebben dit. LCD-schermen kunnen namelijk niet zo met resolutieverschillen omgaan als CRT schermen dat kunnen. LCD-scherm is gemaakt voor slechts 1 resolutie. Het enige waarbij de boel nog een beetje redelijk eruit zou zien is in het geval dat de resolutie precies 2 keer zo klein staat ingesteld als die van het scherm zelf. (zoals iemand hierboven al beschreef)

Die zwarte randen zijn om te voorkomen dat 1 pixel wordt verbreedt tot 2 pixels, terwijl de andere nog gewoon 1 pixel breed blijft. Hij pakt in het geval van een 1024x768 scherm die ingesteld staat op 800x600, gewoon letterlijk alle pixels in het midden van het scherm waarvan het aantal over de breedte op 800 en in hoogte op 600 uitkomt. Dan heb je dus links, rechts, boven en onder nog ruimte over...

In bovenstaand geval het je dan:
Links en rechts, aan beide kanten 112 pixels over
Boven en onder, aan beide kanten 84 pixels over...
Zo groot zul jij dus zwarte balken te zien krijgen.
Pagina: 1