Vaag probleem met HDD/Bios

Pagina: 1
Acties:

• Tinto
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Vaag probleem: bij het opstarten worden normaal gesproken alle 4 de IDE devices genoemd. Nu duurt die check heel erg lang (ong. 60 seconden) en wordt alleen mijn primary HDD (met OS) gevonden, en mijn CD-ROM en brander. Mijn tweede HDD is dus nergens meer te bekennen! Als ik naar mijn BIOS ga, heb ik hetzelfde probleem:

Prim master: Quantum Fireball 8,4GB
Prim slave: [none]
Sec master: Asus CD-ROM 50x
Sec slave: HP CD writer 8200

Ook in Win 2000 is mijn tweede HDD (Seagate 20GB) nergens te bekennen. Bovendien duurt het opstarten van Windows een stuk langer (met name het weergeven van alle iconen v/d desktop).

Ik heb dit probleem sinds gisteravond en heb al een maand niets veranderd. Vorige maand heb ik de nieuwste BIOS versie geinstalleerd. De Seagate HDD zit er ongeveer 6 maanden in en heeft altijd perfect gewerkt. Vaag!?

Overige specs: Intel P3-450, 256MB (100 mhz), Intel SE-440BX2 mainboard, etcetera.

Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'

Verwijderd

Haal alles eens los, en installeer die hdd als primary master en kijk of ie gedecteerd wordt. Werkt dit, hang dan je eerste hdd er terug aan als master en de eerste als slave. Lijkt een beetje op een slecht contact of geen voeding op die hdd.

• Tinto
Makes sense inderdaad..

Na 3 keer achter elkaar de computer opnieuw opstarten (stekker er ook uit) zag ik zojuist dat de Seagate bij het opstarten (BIOS check) nog steeds ontbrak, maar Windows startte wel weer in normaal tempo op. Even later zag ik tot mijn grote verbazing dat de Seagate gewoon weer te zien was in explorer!!

Dus of het is een mysterieus probleem - hardware gaat meestal niet zomaar stuk - of het is inderdaad een losse stekker oid.. Ik hoop maar op het laatste. Zo even mijn kast open maken en de stekkers aandrukken.

• wilbert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 05:41
Misschien is het ook een handige optie om je hd's handmatig in je bios in te vullen, en autodetect niet te gebruiken. Wil ook vast wel helpen..

• Tinto
Dat vind ik altijd lastig omdat je dan allerlei vage instellingen zoals het aantal cylinders e.d. moet instellen. Je kunt naar mijn weten niet zomaar invullen 'IDE HD 20GB'. Maar ik zal het eens proberen.

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08

TMV

Op maandag 08 oktober 2001 10:44 schreef mboots het volgende:
Dat vind ik altijd lastig omdat je dan allerlei vage instellingen zoals het aantal cylinders e.d. moet instellen. Je kunt naar mijn weten niet zomaar invullen 'IDE HD 20GB'. Maar ik zal het eens proberen.
Deze gegevens staan normaal gewoon op een sticker bovenop je HD... En als je BIOS om een landingzone vraagt, gewoon de laatste sector opgeven... das meestal de LZ. :)

• Tinto
Ik blijf het alleen vreemd vinden dat de HDD niet genoemd wordt in de BIOS (bij het opstarten) en dat ik hem wel gewoon in Windows kan gebruiken! Heeft iemand hiert een verklaring voor?

• Tinto
Excuses voor het ophalen van dit oude topic, maar ik vind het altijd wel zo netjes om even de oplossing te posten voor eventuele lotgenoten.

Het probleem was vrij simpel. Ik had (wegens tekort aan stekkers) een van de stekkers van mijn voeding gesplit. Uiteindelijk bleek die splitter rot te zijn. Waarschijnlijk gewoon geodkope rommel dus.

Pagina: 1