als ik de aansluitdraden van een peltier andersom aansluit wordt dan de kant die normaal koud werd warm en de warme kant koud, of is het zo dat de peltier maar op 1 manier werkt???
als je dat doet kun je direkt een nieuwe gaan kopen voor wat jij wil zul je hem om moeten draaien.
hoe zeker weet je dat, niet om lullig te doen , maar ik wil een peltier gaan gebruiken als koeler en verwarmer, door hem om te polen, dat werkt dus niet volgens jou??
Verwijderd
noop. pelt werkt maar op 1 manier.
andersom betekend een snelle dood als ik het goed onthouden heb
andersom betekend een snelle dood als ik het goed onthouden heb
ff offtopic: is het een probleem als je je ondertitel ff aanpast. hij verneukt mijn leesplezier op 800*600Op zondag 07 oktober 2001 23:11 schreef roalte.nl het volgende:
hoe zeker weet je dat, niet om lullig te doen , maar ik wil een peltier gaan gebruiken als koeler en verwarmer, door hem om te polen, dat werkt dus niet volgens jou??
Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04
Je kan natuurlijk ook gewoon je peltier fysiek omdraaien
Die koelbox dingen worden gewoon omgepoold... Dan heb je een warmhoudbox. Ik zie er verder geen probleem in.
Vraag het anders even op de site van bijv Melcor.
Vraag het anders even op de site van bijv Melcor.
Verwijderd
Om even uitsluitsel te geven:
een peltier kun je gewoon omdraaien, zonder problemen. Het is dus helemaal niet zo dat die dingen maar 1 kant op werken. Spanning ompolen, en de koude kant word warm. Als je weet hoe een pelt werkt, dan weet je dat ook.
Het is eventueel mogelijk dat de efficiency ietsje lager is bij ompoling, maar dat verschil is minimaal.
een peltier kun je gewoon omdraaien, zonder problemen. Het is dus helemaal niet zo dat die dingen maar 1 kant op werken. Spanning ompolen, en de koude kant word warm. Als je weet hoe een pelt werkt, dan weet je dat ook.
Het is eventueel mogelijk dat de efficiency ietsje lager is bij ompoling, maar dat verschil is minimaal.
efficiency lijkt me gelijk. Of de stroom van links door een stapeltje halfgeleiders komt of van rechts maakt absoluut niks uit. De weerstand en de verschillen in electronendichtheid van de materialen is gelijk.
Bedankt, dabit, en de rest, ik wist het ook bijna zeker, maar een aantal post leken erop te duiden dat het niet zo was, wil de het effe zeker weetn, heb het vandaag op mijn werk toegepast en het werkt gewoon hoor, lekker laagje ijs op de 30 W Pelt
Daar houden ze meestal niet zo van, ik had ook een 80W op n'm GF2 GTS. Dat mooie witte dingetje werd een mooi bruin peltiertjelekker laagje ijs op de 30 W Pelt
-edit, ff een foto gemaakt met m'n webcam-

-/edit, foto-
*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'
dus jij denk dat ikhier een topic ga posten om een peltier om te kunnen polen als het mogelijk is dat ding gewoon om te draaien...dacht het nietOp zondag 07 oktober 2001 23:34 schreef Straat het volgende:
Je kan natuurlijk ook gewoon je peltier fysiek omdraaien
ik wil kunnen verwarmen en koelen met een pelt die ik omwissel met spanning
Pagina: 1