Toon posts:

KDE 3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand ff wat screenshots online zetten of is er niet zoveel veranderd?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Voorlopig is er weinig veranderd voor de eindgebruiker, het gaat vooral om het onderliggende gedeelte. Als eenmaal de volledige codebase geport is naar Qt3 dan gaat men werken aan nieuwe features. Tegen die tijd (denk aan half november of zo) zul je wel screenshots kunnen vinden, maar verwacht niet dat er heel veel verandert: de overstap van 2 naar 3 is veel kleiner dan die van 1 naar 2. Belangrijke dingen die veranderen zijn bijvoorbeeld ondersteuning voor bidirectional text en hardwarematige alpha-blending.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, keej en hoe zit dat eigenlijk met sawfish, dat ding kan ik niet configureren bij mijn standaart redhat 7.1 install want dan blijft ie de heletijd hangen?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hmmm KDE 3..ik wist dat het al zover was; qua uiterlijkheden (wat je dus op screenshots ziet) hoeft er niet zoveel te veranderen; als ze het nou eens sneller zouden maken, dan kan het eens serieus concurreren met Gnome.

Verwijderd

KDE is een grote concurrent voor GNOME en heeft GNOME op allerlei terreinen al ingehaald. Nu de snelheid nog ...

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op maandag 08 oktober 2001 00:46 schreef svdmeer het volgende:
Hmmm KDE 3..ik wist dat het al zover was; qua uiterlijkheden (wat je dus op screenshots ziet) hoeft er niet zoveel te veranderen; als ze het nou eens sneller zouden maken, dan kan het eens serieus concurreren met Gnome.
De nieuwe GCC zal voor een enorme snelheidswinst zorgen. KDE is daar niet de schuld van, maar de brakke C++ compiler. Ik denk dat als KDE sneller wordt en er meer functionaliteit wordt toegevoegd dat Gnome dan serieus achter gaat raken. Maja zoals ik altijd al zeg: het probleem van de Linux desktop is niet KDE nog Gnome, maar XFree...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

KDE 2.2.1 is al een aardige stap in de goede richting, simpelweg door die objprelink toe te voegen. Ik vraag me eigenlijk af of die ook meegeleverd wordt.. is zeker de moeite waard, qua snelheidswinst. Ik denk dat het met KDE 3 ook wel goed komt. Ik ben persoonlijk overigens niet enorm onder de indruk van Gnome qua snelheid (niet zoveel gebruikt overigens, dus niet echt een significante test gedaan)...

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Ik vind het alleen een beetje vaag dat er al een nieuwe versie word gemaakt zonder echt grote veranderingen. Dat terwijl de huidige versie pas in subversie 2 is (KDE2.2.x).

Het hoort bij linux toch echt een gewoonte te zijn om bij elke grote verandering een versie omhoog te gaan en bij kleine veranderingen/kleine nieuwe features/bugfixes een subversie omhoog te gaan. (kijk maar naar de kernel)

In mijn mening moeten ze doorgaan met de 2.x serie totdat er ECHT grote veranderingen zijn, met grote veranderingen bedoel ik dus bijvoorbeeld een nieuwe layout of andere look (het gaat tenslotte om een desktop environment, dus de look is belangrijk in mijn mening) of grote nieuwe features zoals een totaal nieuwe aanpak van configuratie of zelfs het gebruik van een nieuwe (of zelf ontwikkelde) toolkit ipv QT.

Maarja, das mijn mening :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op maandag 08 oktober 2001 17:56 schreef BezurK het volgende:
Ik vind het alleen een beetje vaag dat er al een nieuwe versie word gemaakt zonder echt grote veranderingen. Dat terwijl de huidige versie pas in subversie 2 is (KDE2.2.x).

Het hoort bij linux toch echt een gewoonte te zijn om bij elke grote verandering een versie omhoog te gaan en bij kleine veranderingen/kleine nieuwe features/bugfixes een subversie omhoog te gaan. (kijk maar naar de kernel)

In mijn mening moeten ze doorgaan met de 2.x serie totdat er ECHT grote veranderingen zijn, met grote veranderingen bedoel ik dus bijvoorbeeld een nieuwe layout of andere look (het gaat tenslotte om een desktop environment, dus de look is belangrijk in mijn mening) of grote nieuwe features zoals een totaal nieuwe aanpak van configuratie of zelfs het gebruik van een nieuwe (of zelf ontwikkelde) toolkit ipv QT.

Maarja, das mijn mening :)
Als je goed de notes en bovenstaande topic gelezen had, had je geweten dat er juist ontzettende grote veranderingen zitten in de nieuwe KDE3. Het gebruik van de nieuwe GCC, het overstappen op Gt3 etc. zijn véél grotere veranderingen dan een paar tweaks in de interface of een nieuwe browser. Als ik me niet vergis is KDE ook naar versie twee gegaan toen Qt2 gebruikt ging worden, maar dat weet ik niet zeker.

• odysseus
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 08 oktober 2001 01:39 schreef janjanjanjanjansen het volgende:
KDE is een grote concurrent voor GNOME en heeft GNOME op allerlei terreinen al ingehaald. Nu de snelheid nog ...
KDE was er eerder dan Gnome hoor...startdata zijn respectievelijk oktober '96 en augustus '97.
Op maandag 08 oktober 2001 02:07 schreef RG© het volgende:
Ik denk dat als KDE sneller wordt en er meer functionaliteit wordt toegevoegd dat Gnome dan serieus achter gaat raken.
Meer functionaliteit? Welke belangrijke functionaliteit heeft Gnome dan die KDE niet heeft? Volgens mij ontloopt het elkaar niet heel veel. De een heeft Bonobo, de andere KParts en DCOP. De een heeft themes, de andere ook. Met de een kan je browsen en mailen, met de andere ook. Beide paketten hebben wel een aantal verschillende features, maar uiteindelijk ontloopt het elkaar niet zo belangrijk veel.

En om nog even aan te geven dat ik het met wzzrd eens ben: een verandering van toolkit (en dat is het in feite, van Qt2, naar Qt3) is meer dan genoeg reden om het versienummer op te krikken. En daarnaast is er nog de overstap naar gcc3 en er *komen* ook nieuwe programma's. Stelregel is dat je het versienummer opschroeft op het moment dat je niet meer binary compatible bent en dat is nu duidelijk het geval.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

KDE vind ik persoonlijk veel beter te configureren. KDE lijkt gewoon in het algemeen verder te zijn dan Gnome. De componententechnolgie van Gnome kwam pas een dik half jaar later en pas bij Gnome 2.0 zal het volledig benut worden. Gnome bestaat uit modules, terwijl KDE een groot geheel is. Op zich vind ik de opvating van Gnome dan wel beter, maar niet altijd handiger. Gelukkig denk ik dat er veel dingen in Gnome 2.0 zitten die het echt heel goed zullen maken. Vooral de overstap naar GTK 2.0 zal in ieder geval heel wat dingen verbeteren (betere widgets b.v.). Concurrentie tussen beide zou mooi zijn, maar samenwerking is minstens even belangrijk...

[deze advertentieruimte is te koop]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Oh, ok....

* BezurK heeft weer wat geleerd :)

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Topicstarter
/me ook
Pagina: 1